Ik ben Petra, ben 26, en ben nieuw hier op het forum. Ik wist helemaal niet dat er een naam is voor wat ik zou kunnen hebben en dat er nog meer mensen zijn die er zoveel last van hebben.
Al vanaf de puberteit zweet ik erg veel. Op mijn 13e ben ik deoleen gaan gebruiken, wat toen goed hielp. Tegen de geur althans, niet echt tegen het zweten (maar dat is dus al even geleden)
Het is nooit veel minder geworden, maar de laatste tijd is het zo erg, dat ik er helemaal wanhopig van word.
Het maakt niet uit wat ik doe, al loop ik naar de hoek van de straat, het zweet breekt me uit. Ik ga naar de supermarkt en het zweet stroomt van mijn gezicht af in die winkel, en bij de kassa helemaal.
Als ik dan weer thuis kom, en ik trek mijn jas uit, is mijn hele t-shirt vochtig. Mijn rug is kletsnat, en ook bij mijn schouders zitten hele natte plekken. Mijn haar is in mijn nek vochtig, net alsof ik net onder de douche vandaan kom.
Soms heb ik ook dat ik met iemand sta te praten en ik steeds heftiger begin te transpireren.
Ik word er gewoon helemaal gek van! :cry: Het is niet alleen slecht voor mijn zelfvertrouwen, het beperkt me ook enorm. Ik bedenk me wel 3 x voor ik ergens naar toe ga.
Ik gebruik goede deo, spuit meerdere keren per dag een luchtje op dat lekker ruikt. Maar de huisarts zegt dat het een bijwerking kan zijn van medicijnen. Helaas kan ik die medicijnen niet missen. Maar de eerste maanden dat ik die medicijnen had was het lang niet zo erg als nu!
Tegen alle sociale activiteiten zie ik op. Altijd plan ik afspraken zo dat ik bijv. een kwartier of meer te vroeg ben zodat ik nog even kan "bijkomen", oftewel "uitzweten"...
En wat zei de huisarts gister? "Je moet het accepteren". Ja, makkelijk praten. Ik kan dit niet accepteren, en ik wil dit niet accepteren! Maar ze vertelde dat omdat ik op specifieke plaatsen zweet er weinig aan te doen is. En dat als je bijv. zweethanden hebt, of veel zweet onder je oksels, dat je dan injecties kan krijgen, maar in mijn geval niet. (Ook omdat het type huid anders is).
Wat kan ik doen??? Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, dit is geen leven meer
(Volgens mijn moeder (en die vertrouw ik als ze dat zegt) ruik je het zweet niet. Dus dat is dan het enige "positieve")
Groetjes,
Petra