Ik word helemaal gek van dat gezweet!

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
petra26
Druppel
Druppel
Contacteer:

Ik word helemaal gek van dat gezweet!

Bericht door petra26 »

Hallo,
Ik ben Petra, ben 26, en ben nieuw hier op het forum. Ik wist helemaal niet dat er een naam is voor wat ik zou kunnen hebben en dat er nog meer mensen zijn die er zoveel last van hebben.

Al vanaf de puberteit zweet ik erg veel. Op mijn 13e ben ik deoleen gaan gebruiken, wat toen goed hielp. Tegen de geur althans, niet echt tegen het zweten (maar dat is dus al even geleden)

Het is nooit veel minder geworden, maar de laatste tijd is het zo erg, dat ik er helemaal wanhopig van word. :(
Het maakt niet uit wat ik doe, al loop ik naar de hoek van de straat, het zweet breekt me uit. Ik ga naar de supermarkt en het zweet stroomt van mijn gezicht af in die winkel, en bij de kassa helemaal.
Als ik dan weer thuis kom, en ik trek mijn jas uit, is mijn hele t-shirt vochtig. Mijn rug is kletsnat, en ook bij mijn schouders zitten hele natte plekken. Mijn haar is in mijn nek vochtig, net alsof ik net onder de douche vandaan kom.
Soms heb ik ook dat ik met iemand sta te praten en ik steeds heftiger begin te transpireren.

Ik word er gewoon helemaal gek van! :cry: Het is niet alleen slecht voor mijn zelfvertrouwen, het beperkt me ook enorm. Ik bedenk me wel 3 x voor ik ergens naar toe ga.
Ik gebruik goede deo, spuit meerdere keren per dag een luchtje op dat lekker ruikt. Maar de huisarts zegt dat het een bijwerking kan zijn van medicijnen. Helaas kan ik die medicijnen niet missen. Maar de eerste maanden dat ik die medicijnen had was het lang niet zo erg als nu!

Tegen alle sociale activiteiten zie ik op. Altijd plan ik afspraken zo dat ik bijv. een kwartier of meer te vroeg ben zodat ik nog even kan "bijkomen", oftewel "uitzweten"...

En wat zei de huisarts gister? "Je moet het accepteren". Ja, makkelijk praten. Ik kan dit niet accepteren, en ik wil dit niet accepteren! Maar ze vertelde dat omdat ik op specifieke plaatsen zweet er weinig aan te doen is. En dat als je bijv. zweethanden hebt, of veel zweet onder je oksels, dat je dan injecties kan krijgen, maar in mijn geval niet. (Ook omdat het type huid anders is).

Wat kan ik doen??? Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, dit is geen leven meer :(

(Volgens mijn moeder (en die vertrouw ik als ze dat zegt) ruik je het zweet niet. Dus dat is dan het enige "positieve")

Groetjes,
Petra
aleksej
Druppel
Druppel
Contacteer:

Bericht door aleksej »

Hoi Petra,

Je verhaal komt me heel bekend voor en is vergelijkbaar met mijn het mijne (lees onder voorstellen "Hoi, ik ben Lex").

Zoals je daar kunt lezen heb ik erg veel baat gehad bij Oxybutynine.

Oxybutynine kan nogal heftige bijwerkingen hebben maar deze verschillen heel erg per persoon en kunnen na verloop van tijd minder worden. Echter ook het effect op het overmatig transpireren kan nogal verschillen.

Mijn motto is: "Baat het niet dan schaadt het niet!".

Ik zou zeker nog een keer naar je huisarts gaan. Neem een aantal verhalen die je hier op het forum kunt vinden mee om hem eventueel te overtuigen.

Succes, laat nog weten hoe het ging.

Groet,

Lex
petra26
Druppel
Druppel
Contacteer:

Oxybutynine gekregen!

Bericht door petra26 »

Hoi Lex,

Bedankt voor je antwoord! Ik heb ook even je stukje gelezen waarin je jezelf voorstelt. En ik herken het helemaal! Op een gegeven moment dan weet je in welke situaties je gaat zweten en dan ga ik van te voren al denken van "als ik maar niet zo ga zweten" wat het alleen nog maar erger maakt....

Ik heb uiteindelijk vrijdag contact gehad met een vervangster van mijn huisarts (die is 3 weken op vakantie, jammer, want had het liever met haar besproken), maar deze huisarts was erg positief. In die zin, ze zei van "gewoon proberen!". Ze had volgens mij nog niet eerder dit aan iemand voorgeschreven, of in ieder geval weinig, want ze vroeg ook of ik mijn ervaringen wilde vertellen. (Ze had wel eerst in de computer gecontroleerd dat er geen conflicten waren met mijn andere medicijnen natuurlijk, maar dat waren er gelukkig niet).

Ik slik nu 1x daags 2,5 mg vanaf vrijdag, en ik kijk het nog even aan voor ik een mening erover geef... (wil niet van te voren teveel ervan verwachten, snap je)...
Je krijgt er inderdaad wel een erg droge mond van...

Dus ik kijk het even aan, heb voor 2 weken gekregen namelijk... en je kan altijd nog iets verhogen als het nodig is, niet waar?

Groetjes,
Petra
Zwetertje1977
Zee
Zee
Contacteer:

Bericht door Zwetertje1977 »

Hoi petra26,

Succes met de oxybutynine, je verhaal klinkt zeer herkenbaar. Zelf gebruik ik een jaar met succes oxybutynine, en je kan het inderdaad nog verhogen.

Ik gebruik 2x5mg per dag, wanneer ik het nodig acht. Dat zijn de dagen waarop ik werk, en eventueel dagen waarop ik verwacht in een situatie te komen waarbij ik het zweten als zeer vervelend ervaar, zoals op een verjaardag bijvoorbeeld.

Een tip die ik je kan meegeven, is om de sociale situaties waarbij je angst hebt om te gaan zweten niet te vermijden. Desnoods zien mensen je zweetplekken maar, door de situatie te ontlopen ontneem jezelf vrijheid in doen en laten. En je hebt recht net als ieder ander om van alles te genieten, onthoudt dat.

Lees rustig verder op het forum, er staan veel tips en ervaringen op van anderen die in een soortgelijke situaties als ons zitten. Wellicht put je er moed en ondersteuning uit, het doet mij ook altijd goed om weer op het forum eens in de zoveel tijd bij te lezen.

Groetjes,

Zwetertje
ashamed
Druppel
Druppel
Contacteer:

Bericht door ashamed »

hoi ik ben nieuw op deze site...

ik herkende de situatie maar vraag me af wat oxybutynine is?...
laat alsjeblieft iets weten via persoonlijk berichtje ofzo

xxx
TomH
Oceaan
Oceaan
Contacteer:

Bericht door TomH »

ashamed schreef:hoi ik ben nieuw op deze site...

ik herkende de situatie maar vraag me af wat oxybutynine is?...
laat alsjeblieft iets weten via persoonlijk berichtje ofzo

xxx
Oxybutinine is een medicijn voor (tegen eigenlijk...) blaasproblemen geloof ik. Het medicijn heeft als bijwerking dat de zweetproductie verminderd wordt. Bij sommige werkt, bij anderen maar voor een tijdje en weer bij andere werkt het helemaal niet. Maar het valt te proberen, wel even een verwijzing ophalen bij je huisarts.

Kijk voor meer info op het Tabletten forum, http://overmatigzweten.nl/viewforum.php?f=11
nissiey
Rivier
Rivier
Contacteer:

Bericht door nissiey »

veel suc6 petra
ik hoop dat het werkt
en dat je minder snel zweet dan eerst.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves