Zweten en gezondheid

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Angela
Oceaan
Oceaan
Contacteer:

Zweten en gezondheid

Bericht door Angela »

Hoihoi, ben ik weer eens met een ietwat medische mededeling... Heb nu maar een nieuw onderwerp aangemaakt.

Zat dus van der week in de les en het ging over nieren. De vorige keer heb ik verteld dat je bij een dorstgevoel al 2% van je lichaamsgewicht aan vocht hebt verloren en dat je dan dus al richting de uitdroging gaat. Deze keer hoorde ik dat er in de hypofyse (in de hersenen) het hormoon ADH (Anti-diuretisch hormoon) wordt aangemaakt. Dit hormoon wordt geproduceerd als het lichaam al een beetje uitgedroogd is. Dit hormoon zorgt er onder anderen voor dat je dorst krijgt maar ook dat het lichaam minder urine produceert om het vocht in het lichaam weer op een goed gehalte te krijgen.

Maar goed, ik heb zelf dus altijd erg veel dorst maar plas ook heel weinig.
Mijn nieren staan dus erg onder druk. Als ik dan weer ga drinken komt het er ook vrij snel uit om het even raar te zeggen. Dit kan komen doordat je door te zweten de helft van de hoeveelheid aan zout in het bloed verliest. Door dan net als ik gewoon water te drinken terwijl er minder zout in het lichaam zit word het vocht in het lichaam 'dunner' omdat er minder deeltjes in opgelost zijn (deeltjes als zout of suiker om het even simpel te zeggen). Door de kleinere hoeveelheid deeltjes plas je het weer heel snel uit. Daarom is het soms verstandig om iets te drinken als bijvoorbeeld thee met suiker, sap of bouillon zodat het langer in het lichaam blijft en dus ook kan worden opgenomen in het lichaam.

Ook is het zo dat het bloed door zweten (minder vocht in het lichaam) steeds dikker wordt. Hierdoor ben je sneller moe en krijgen ook de nieren nog eens minder bloed aangevoerd waardoor zij het bloed niet zo goed kunnen zuiveren van afvalstoffen wat ook erg negatief kan werken voor het lichaam.

Nou, misschien hebben jullie er niet zo veel aan maar ik vond het wel belangrijk dat jullie weten hoe belangrijk het is om goed te drinken als je zoveel zweet! Ik ben zelf ook heel erg slecht in drinken en heb ook het idee dat dat in samenwerking met het vele zweten vaak zorgt voor blaasontstekingen en dat zelfs mn nieren al iets achteruit zijn gegaan. Dit ga ik nog laten onderzoeken bij de dokter.

Dat was weer een lang verhaal! Hoop dat het toch enigszins interessant was!

Groetjes, Angela
Angela
Oceaan
Oceaan
Contacteer:

Bericht door Angela »

Gevolgen dehydratie
Verlies in percentage van het lichaamsgewicht:
1%: invloed op stofwisseling, bijv. maag/darmklachten
2%: dorst, verlies prestatievermogen en thermoregulatie
3%: droge mond, toename bloedconcentratie
4% prestatievermogen daalt met 20-30%
5%: hoofdpijn, slaperigheid, verlies concentratie
6%: hyperventileren
>7%: verlies bewustzijn

Heb het nog maar eens gekopieerd... :)
tally
Rivier
Rivier
Contacteer:

Bericht door tally »

he angela,

ik heb net dat stukje medische zitten lezen, en ik herken er veel uit!!!
hoofdpijn, vermoeid, darmklachten.
maar nu heb ik sind ongeveer 1.5 week botox, en ik zweet bijna niet meer tot heel erg weinig(als ik me niet op mijn gemak voel)
is het nu zo omdat ik niet meer zweet, dat deze lichaam functies weer "normaal" worden?
ik heb namelijk het idee dat ik minder moe ben en dat ik niet meer zo vaak hoofdpijn heb. of ligt dit dan aan mij?
ook als anderen hier een antwoord op weten erg fijn!!!

groetjes tally
dientje
Zee
Zee
Contacteer:

Bericht door dientje »

Hey hey

Ik geloof je verhaal wel Angela. Vroeger toen ik nog veel zweette dronk ik heeeeeel weinig tot niks want ik dacht dat het juist het zweten veroorzaakte. Stom! maar ja

Ben benieuwd naar al je onderzoeken! :)
Angela
Oceaan
Oceaan
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hey Tally,
ben echt blij voor je dat de botox zo goed helpt! Ik denk dat je inderdaad door minder te zweten minder last kan hebben van hoofdpijn, vermoeidheid e.d. Waarschijnlijk omdat je nieren weer wat beter werken doordat het bloed weer wat makkelijker aangevoerd wordt. Op deze manier kunnen ze het lichaam beter zuiveren en hou je dus niet zo veel troep in je lichaam. Hierdoor ben je ook minder moe omdat je bloed veel 'schoner' is. Ik merk ook vaak dat ik meer hoofdpijn heb als ik veel zweet en erg moe daar van ben enzo. Hoop dat het inderdaad komt doordat je minder zweet! Zou erg fijn zijn!
Groetjes!
TiGeR79
Plas
Plas
Contacteer:

Bericht door TiGeR79 »

hhhmmm, raar... ikzelf heb migraine (van mijn moeder geerfd) en ik moet zeggen dat wanneer ik dus en migraineaanval heb meestal totaal geen last heb van overmatig zweten... heb nooit begrepen hoe dat komt maar ben er altijd bewust van geweest...
Angela
Oceaan
Oceaan
Contacteer:

Bericht door Angela »

Ja, migraine heeft volgens mij ook niet veel met zweten te maken, dat heeft weer hele andere oorzaken. Net als spanningshoofdpijn of wat voor hoofdpijn dan ook. Het hoeft niet altijd door zweten te komen, net als de andere klachten die ik noemde. En het is natuurlijk ook niet zo dat je tegelijk moet zweten en hoofdpijn moet hebben om de twee met elkaar te kunnen linken. Het één kan het gevolg zijn van het ander. Maar als je die klachten regelmatig hebt èn veel zweet kan het samenhangen met elkaar. Maar goed, je moet het altijd bekijken per persoon natuurlijk. Ik heb dit alleen gepost om te laten zien hoe belangrijk het is om goed te drinken, helemaal als je veel zweet.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht