Op basis van welke feiten adviseer jij dit? Is er wetenschappelijke studie gedaan naar complicaties en bijwerkingen en de eventuele kans hierop? Volgens een artikel van dr. Raymakers zijn de volgende percentages van toepassing:Thijs schreef:... Ik adviseer een ieder ook om geen ETS te ondergaan ivm de complicaties en bijwerkingen. ...
Groetjes Thijs
"Ook wordt verteld dat er een relatief grote kans is op compensatoir zweten. Onze eigen prospectieve en retrospectieve onderzoeken tonen aan dat de kans hierop rond de 50% ligt. Bij meer dan 90% van deze categorie gaat het “slechts” om een paar druppels extra op buik of rug, maar een enkeling kan bv ook kletsnatte benen krijgen. Iedereen moet de keuze voor operatie afwegen op zijn eigen “weegschaal”.
Positief is de hoge succes percentages voor oksels en handen. Bij overmatig zweten van hoofd/gelaat en of blozen worden deze al een stuk minder (50-60%), maar zijn wij nog bereid te opereren indien patient een weloverwogen beslissing heeft genomen en de mogelijke failure en complicaties kansen goed op zich heeft laten inwerken. Bij ernstige hyperhidrosis van het gelaat kan zelfs overwogen worden de sympaticus door te branden vanaf de eerste rib, waar het ganglion stellatum ligt. Dit geeft wel een 5% kans op een Horner."
Natuurlijk ben ik op de hoogte van buitenlandse websites waarop patienten hun klachten melden. Maar bedenk wel dat mensen vaak alleen posten als ze negatieve ervaringen hebben. Ga dit maar es bij jezelf na. Ook op dit forum zie je veel mensen niet meer terug, die wellicht een positieve ervaring hebben nav de ETS operatie. Ik denk dat je beter het volgende advies kan geven: "Iedereen moet de keuze voor operatie afwegen op zijn eigen “weegschaal”."