Hoi, ik ben Lex

Archief

Moderators: Thijs, Erje

Gesloten
aleksej
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: za 28 okt 2006, 15:06
Contacteer:

Hoi, ik ben Lex

Bericht door aleksej »

Allereerst mijn complimenten voor dit forum!

Ik ben bijna 40 jaar oud en sinds mijn pubertijd heb ik last van overmatig zweten. In het begin had ik er alleen last van met sporten of andere inspanningen dat ik in no time zeik nat werd. Op zich viel hier nog wel mee te leven.

Vanaf een jaar of 25 begon ik geleidelijk ook zweet aanvallen te krijgen als ik in bepaalde situaties terecht kwam. Denk hierbij aan vergaderingen, het wachten in de rij voor de kassa, als iemand je onverwacht aansprak of bij aandacht e.d. Het kon dan zo maar gebeuren dat je zomaar ineens met een kletsnatte kop (en rug) erbij zat en verbaasd werd aangestaard. Met een opmerking als "wat is het benauwd" of "ik voel me niet zo lekker" probeerde ik me er dan uit te redden.

Langzamerhand begon zich een soort angst te ontwikkelen voor dergelijke situaties en ik betrapte mij er op dat ik deze situaties dan ook steeds vaker probeerde te vermijden. Deze angst zorgde op zijn beurt dat de zweetaanvallen steeds veelvuldiger voor begonnen te komen. Met andere woorden het begon op een zweetfobie te lijken, niet het zweten zelf maar de angst om te gaan zweten begon een beetje mijn leven te beheersen......

Tijd om naar de huisarts te gaan dus. Deze stuurde me door naar een psycholoog en na een sessie of 8 was het advies: vooral rustig blijven ademhalen en situaties waar je "bang" voor bent juist NIET vermijden. je zou het bijna zelf verzonnen kunnen hebben.

Zo gezegd zo gedaan en heb min of meer leren leven met mijn zweetprobleem en de ongemakkelijke situaties maar voor lief nemen tot ik bijna twee maanden geleden op dit forum terecht kwam en over Oxybutynine las.

Meteen de dag erop naar de huisarts gegaan. Voor de zekerheid had ik nog wat succesverhalen van dit forum meegenomen om mijn huisarts, die niet zo gemakkelijk wat vooorschrijft, eventueel te kunnen overtuigen. Hij had nog nooit gehoord van het feit dat oxybutynine werd voorschreven als middel tegen overmatig zweten, maar na zijn pillenboek geraadpleegd te hebben schrijft hij voor de komende twee weken 2 x daags 5mg voor. Ik mocht eventueel ook de pleisters proberen. Goed dat ik dit niet gedaan heb want later kwam ik er achter dat bij de pleisters het effect van verminderd zweten nihil is. Ik moest hem vooral laten weten hoe het ging en wat mijn ervaringen waren.

Bij de apotheek kwam er een melding op het scherm dat werd aangeraden om met 2 x daags 2.5mg te beginnen en na een week pas over te gaan op 2 x daags 5mg.

Vrijwel direct was het effect merkbaar. Als ik bijvoorbeeld een warm bad neem zweet ik toch zeker nog een half uurtje na. Nu met de pillen stopt het zweten vrijwel direct als ik uit bad stap. Ook bij lichamelijke inspanning zoals fietsen viel het zweten mee, niet meer een kletsnatte rug maar hooguit een beetje klammig.

De tweede week toen ik overstapte op 2 x daags 5mg begonnen de beruchte bijverschijnselen de kop op te steken: soms een droge mond wat op zich heel erg mee viel maar de sufheid werd zo erg dat ik bijna zat te slapen op mijn werk. Ik ben toen een paar dagen gestopt maar daarna tog weer begonnen. Gelukkig maar want na een week is de sufheid vrijwel helemaal verdwenen. de droge mond is prima te bestrijden met een stukje kauwgum.

Zoals beloofd de huisarts mijn ervaringen gemeld en kan gewoon doorgaan met de pilletjes. Op eigen verzoek om 2,5 mg pillen gevraagd want je mag officieel de 5mg niet doormidden breken!

Meestal slik ik nu 2 x daags 5mg door de week en in het week-end alleen wanneer ik "lastige" situaties verwacht. Ik ben er heel tevereden over en heb sinds de 6 weken dat ik de oxybutynine nu gebruik ook geen enkele zweetaanval meer gehad.Lekker voor het zelf vertrouwen in ieder geval!

Ik zou een ieder die last van overmatig zweten heeft de oxybutynine aan willen raden. Baat het niet dan schaadt het niet. Maar doe het altijd wel via de huisarts!

Verder ben ik nog op een, zei het beperkt, onderzoek gestuit wat drie Nederlandse dermatologen hebben uitgevoerd. Het gaat over een oxybutynine therapie tegen generalized hyperhidrosis. Ik moest (een klein) bedrag voor het onderzoek betalen dus ik denk niet dat de uitgever het op prijs zou stellen als ik dat hier op het forum plaats. Maar goed, in dit onderzoek werden 14 mensen met gh aan een oxybutynine kuur onderworpen en gekeken werd of de voordelen (het verminderd zweten) opwogen tegen de eventuele bijwekingen van het medicijn. het resultaat was dat in 11 van de 14 gevallen, de oxybutynine therapie een "good" tot "excelent" effect had. Bij 8 van de 14 "patienten" waren er nauwelijks tot geen bijwerkingen. In 3 gevallen was de therapie gestopt ivm de bijwerkingen.

Goed, fijn in ieder geval om mijn verhaal aan lotgenoten kwijt te kunnen.

Lex
Remon
Vijver
Vijver
Berichten: 58
Lid geworden op: za 03 sep 2005, 16:45
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Remon »

Mooi verhaal Lex!!

Ik herken in je verhaal mijn eigen situatie. En ook ik heb door de oxybutinine geen zweetaanvallen meer in bepaalde situaties. Ook ben ik na het douchen of zware inspanning veel eerder weer zweetvrij.
Ben ff een week of 2 gestopt ermee, en het zweten werd gelijk weer erger. Terug weer aan de oxybutinine dus!!! :o
Zwetertje1977
Zee
Zee
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 16:14
Contacteer:

Bericht door Zwetertje1977 »

Wat een prachtig verhaal Lex. Hartstikke bedankt dat je dit hebt willen delen met ons. Het heeft mij zeer goed gedaan.

Zoals mijn ondertitel beschrijft ben ik ook een gebruiker van oxybutynine, op werkdagen gebruik ik ook 2x5mg op een dag. En in de weekenden alleen wanneer ik denk dat ik het wel kan gebruiken, op feestjes bijvoorbeeld.

Je verhaal klinkt heel herkenbaar, zoals het staan in de rij bij de kassa, en de drang om dat soort situaties te willen vermijden. Ik ben erg blij dat ik ook via dit forum met oxybutynine in aanraking ben gekomen, en gebruik het al weer bijna een jaar met veel succes.
Gesloten