je leert ermee te leven...

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
bkn
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 13:34
Locatie: brugge
Contacteer:

je leert ermee te leven...

Bericht door bkn »

Heb als veertigjarige reeds 30 jaar last van overmatig zweten. Zelfs bij vriestemperaturen druipt het lichaamsvocht nog van met af. Het ergste vind ik het erge hoofdzweten.
Op andere plaatsen wordt het opgevangen door je kledij.
Die kledij is ook een probleem. Soms draag je dubbelle kledij, je onderste voor de opvang van het zweet, de tweede laag om die opvang te verbergen. Een eindeloos straatje want door de warmte van die twee kledingsstukken boven elkaar begin je nog meer te zweten. Draag je maar één stel kleren dan krijg je koude rillingen door de natte kledij. Vind daar maar eens een oplossing voor. Ga ik naar een dansfeest heb per avond 3 à 4 verse hemden bij. Ga ik sporten heb ik per wedstrijd één T-shirt nodig.
Ik heb nog nooit geen medicatie genomen maar ondervindt wel als ik niet veel drink ik ook minder transpireer. Het is een kwestie van er te leren mee leven denk ik. Niet makkelijk,... maar moeilijk gaat ook!!

groeten

de druppellader
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

sorry die redenatie kan ik het niet mee eens zijn om er maar mee te leren of moeten leven!
HH beheerst je leven!!!!
Ik heb er niet om gevraagd en wou dat ik eraf was.
Zeker nu de zomer er weer aan komt.
Ik gebruik dan nu oxytabletten en hoop dat dat ook afdoende is voor de zomer!!!
Ik zal het ondervinden!!!
Maar ermee leren leven dat ik zoveel zweet NEEEEEEEEEE!!!!

Sorry, groetjes Kim
Ach
Rivier
Rivier
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 27 mar 2006, 23:01
Contacteer:

Bericht door Ach »

Dat het van invloed is op je leven, dat zal bij bijna iedereen wel zijn. Dat het een obsessie voor jezelf wordt, of een volledige beheersing, zal niet voor iedereen opgaan. Ikzelf lijk er vergeleken met anderen nog redelijk goed vanaf te zijn gekomen. Ik heb er alleen bij fysieke arbeid last van, of warmte, waarbij de een de andere versterkt.

Ik heb er tot nu toe wel goed mee leren leven. Sporten doe ik altijd alleen, vaak ook in de avond. Niet alleen omdat ik dat prettiger vind om dat buiten te zijn, maar ook om mijn probleem wat te maskeren uiteraard. Verder blijf ik bij grote hitte zo veel mogelijk binnen, of in de schaduw.

Het is alleen vreselijk jammer dat ik niet zomaar een flink eind kan fietsen en dan ongestoord ergens wat kan gaan drinken, of wat dan ook. Grote afstanden fietsen kan ik alleen in etappes van ongeveer een half uur (afhankelijk van de warmte, uiteraard), waarbij ik een goed half uur gebruik om 'af te koelen' en mijn kleding droog te laten verdampen terwijl ik ergens aan de waterkant zit, ofzo. Het beinvloedt mij dus grotendeels op het sociale vlak.

Ik zie in het bericht van Kimmy iets staan voor oxytabletten. Geen idee wat het is en voor welk deel van het lichaam het baat kan bieden. Ik zal dat zo eens uitzoeken... Ben benieuwd.
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

Nah, denk niet dat ik er ooit aan zal wennen. :(
Vervelend
Beekje
Beekje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 29 mar 2006, 19:06
Contacteer:

Bericht door Vervelend »

op een 1 of andere manier beheerst het toch wel je leven ,
je kunt dingen minder snel doen

wat sporten betreft maakt het mij niet uit is standaart dat je gaat zweten, maar de rest of met lekker weer gewoon eindje lopen zit er bij mij niet in
i.v.m zweet (waar ik voornamelijk over praat is bij bilnaad :) )
wat heet schamelijk is ,

ik ben ut ongeveer wel zat dus probeer er een oplossing voor te vinden en ik kan me der niet bij neerleggen en er mee leven want dat kan je bijna niet

gr.
Ach
Rivier
Rivier
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 27 mar 2006, 23:01
Contacteer:

Bericht door Ach »

Heb jij het altijd, of alleen als het warm is en als je sport? Dan valt er best goed mee te leven. Ligt er aan hoe lang je er al mee rondloopt ook. Bij mij is het al meer dan de helft van mijn leven. Ik heb mij er al lang mee verzoend. Maar bij mij is het ook niet altijd, gelukkig. Zou ik het dan ook hebben bij rust en koel weer, dan zou het al een stuk minder draaglijk zijn.
tally
Rivier
Rivier
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 12:30
Locatie: maastricht
Contacteer:

Bericht door tally »

je leert het verbergen en er mee omgaan, maar niet mee leven!
tenminste ik niet.
ik ben een kei in het verbergen ervan, maar voel me de hele dag ongemakkelijk erbij, ik ben van mezelf best een druk persoon die erg vrolijk is, maar op school ben ik stil omdat ik bang ben dat ik nog meer ga zweten.
omdat zweten nou helaas voor mensen die het niet doen erg vies is, is het voor ons een stuk moeilijker om er mee om te gaan.
ik heb nu sinds kort botox en kan me kleden zoals ik ben, vrolijk. en hoef nu niet meer te zeggen dat zwart mijn lievelings kleur is.
nee, ik zal er nooit mee leren leven!
en wat bkn zegt; "als ik niet drink dan zweet ik minder" is geen optie dat is gigantisch slecht voor je en je hebt omdat je door het zweten al veel vocht verliest voldoende drinken nodig.

tally
mirela
Rivier
Rivier
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 12:57
Locatie: Enschede
Contacteer:

mee leren leven.

Bericht door mirela »

Het stukje er mee leren leven. Tja daar is maar een antwoord op "Dat doen we" allemaal. Maar het accepteren en je erbij neerleggen is een heel ander verhaal.

Maar hoe breng ik nu vriendelijk zonder iemand voor zijn hoofd te stoten het volgende: Als je nog nooit iets gebruikt heb, waarom schrijf je dan een verhaal die anderen de haren recht overeind doen staan? Hoe haal je het in je hoofd om te suggereren dat het allemaal maar onzin is? Dat het voor jouw geen probleem is, komt misschien wel omdat je het niet erg genoeg hebt...

Dit is wat in mijn hoofd opkwam toen ik het verhaal las.
Ik denk alleen niet dat je met die intentie het verhaal geschreven hebt. Maar dat ook jij er hinder van ondervind en het ook met anderen wilt delen dat het niet obsessie moet worden.

Het beheerst je leven vind ik ook wat zwaar gesproken, maar het is wel iets waar je dagelijks mee te maken hebt

Groetjes Mirela.
bkn
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 13:34
Locatie: brugge
Contacteer:

er mee leren leven

Bericht door bkn »

Tally,

Ik vind persoonlijk dat het leren aanvaarden en er leren mee omgaan zeer dicht bij het synoniem'er leren mee leven komt'. Het probleem is dat er naar alle waarschijnlijkheid nog steeds geen echt afdoend middel is gevonden (bv medicatie die je er definitief vanaf brengt).
Ik weet ook wel dat ik wanneer ik veel zweet veel moet drinken, maar in mijn topic stond duidelijk vermeld als ik 'minder' of 'niet veel' drink zweet ik minder.

groeten

de druppellader
tally
Rivier
Rivier
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 12:30
Locatie: maastricht
Contacteer:

Bericht door tally »

he bkn

leren aanvaarden komt inderdaad dicht bij leren mee leven,
daarom heb ik ook niks over het leren aanvaarden in mijn bericht gezet, omdat ik van mening ben dat je het eerst moet aanvaarden voordat je ermee kan leven.
ik denk dat aanvaarden voor mij en ook anderen iets is dat we niet snel zullen doen, omdat we ons ervoor schamen.
zolang je het niet aanvaard kun je er ook niet mee leren leven op een dus danige van het maakt me niet uit en ik zit er niet mee.
verbergen en er mee omgaan zijn dingen die los staan van aanvaarden, aanvaarden is namelijk zoals je waarschijnlijk weet een acceptatie proces
en het verbergen en omgaan met is een leerproces. in mijn ogen.

groetjes tally
Vervelend
Beekje
Beekje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 29 mar 2006, 19:06
Contacteer:

Bericht door Vervelend »

het mee leren leven kan ik niet zoals tally ook al zij op school doe je niks omdat je bang bent om te gaan zweten ,
opzich zweet onder me oksels dat is idd klote maar dat doet me niet zoveel,
maar constant zweet tussen je bilnaad hebben dat is geen feest , wat echt klote is het ververgen dervan is helemaal klote wat ook bijna niet te doen is,
ik heb nog nooit spul geprobeert tegen zweten ofzo maar ben wel vanplan dat te gaan doen.

maar me eigen der bij neer leggen en het aanvaarden zal mij niet lukken , want het schaamte gevoel is natuurlijk ook van toepassing wat je ook bij veel beperkingen houdt dat je wel en niet kan doen , en aan gezien ik een actief persoon ben en absoluut niet stil kan zitten kan ik het niet aanvaarden en mij der bij neer leggen

groete
Plaats reactie