Lage hartslag na ETS

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Manon1234
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 22:57
Contacteer:

Lage hartslag na ETS

Bericht door Manon1234 »

Hoi allemaal,

Zijn er meer mensen die last hebben van een (extreem) lagere hartslag sinds de ETS-operatie?

Groetjes, Manon
Berge
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: do 09 jul 2020, 06:35
Contacteer:

Re: Lage hartslag na ETS

Bericht door Berge »

Hallo Manon

Ik herken me hier wel in en heb vd week een afspraak bij de cardioloog om te kijken of er een andere oorzaak is. Mijn hatslag is in rust vaak rond de 40/50 en bij inspanning rond de 80/90 als ik ga hardlopen kom ik hooguit op 120.

Hoe laag is die van jou en ervaar je ook lichamelijke klachten hiervan?
Manon1234
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 22:57
Contacteer:

Re: Lage hartslag na ETS

Bericht door Manon1234 »

Hoi Berge,

Sorry voor de late reactie.. Heb een tijd niet op dit forum gekeken. Mijn gemiddelde hartslag in rust is 40, maar hij zakt ook regelmatig naar de 35. Ook lijkt mijn hartslag soms niet omhoog te willen. Ik heb veel lichamelijke klachten: vermoeidheid, duizeligheid, neiging tot flauwvallen. Het UMC in Utrecht is inmiddels tot de conclusie gekomen dat dit zo goed als zeker verband houdt met de ETS-operatie. Ik krijg nog een onderzoek om na te gaan of ook mijn bloeddruk problematisch is. Mogelijk krijg ik later een pacemaker.

Er zijn verschillende artikelen over te vinden op internet (deze heb ik via mijn cardioloog):
https://journals.lww.com/anesthesia-ana ... ses.9.aspx
https://link.springer.com/article/10.1007/s102860200008

Is er bij jou nog wat uit het onderzoek bij de cardioloog gekomen?

Groetjes, Manon
Manon1234
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 22:57
Contacteer:

Re: Lage hartslag na ETS

Bericht door Manon1234 »

De arts die mij destijds geholpen heeft via de Hyperhidrosis kliniek heeft overigens nooit geantwoord op vragen die ik hem persoonlijk gesteld heb over dit probleem en het verband met de ETS. Wat voor mij 'verdacht' is..
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Lage hartslag na ETS

Bericht door Thijs »

Ik zou nogmaals een mail naar info@hyperhidrosis-kliniek.nl sturen met je vragen. Slecht dat ze niet reageren.
Berge
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: do 09 jul 2020, 06:35
Contacteer:

Re: Lage hartslag na ETS

Bericht door Berge »

Hii Manon

Ik kom hier ook niet dagelijks hoor maar zocht er nu toevallig weer op ens ons gesprek was het eerst wat ik op google tegen kwam ☺️ mijn onderzoek bij de Cardioloog heeft tot niets geleid.. of nouja ik weet wel dat er niets aan de hand is en deze lage hartslag gewoon "hoort" bij mij.. ik weet wel beter dat dit is gekomen door de ets operatie.. als ik jou zo hoor schrik ik wel want het nemen van een pacemaker had je vast niet verwacht met het ondergaan van deze ingreep ☹️🙁 maar aan de andere kant als dat het probleem weghaalt en je weet energiek wordt . Doen! Hoe gaat het nu met je?

Groeten
Plaats reactie