2x geopereerd

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Victoria
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 22:13
Contacteer:

2x geopereerd

Bericht door Victoria »

Hoi allemaal,

Al jaren heb ik last van overmatig zweten onder mijn oksels. In het begin heb ik van de huisarts verschillende crèmes en tabletten gehad maar zonder resultaat.

Uiteindelijk doorverwezen naar het ziekenhuis voor botox behandeling. Dit echter langere periode vol gehouden en elke 3 maanden was ik dit wel beetje beu aan het worden want moest ik dan de rest van me leven dit elke 3 maanden blijven doen. Nee ik ben in gesprek gegaan met de huisarts en die heeft me doorverwezen naar het ziekenhuis.

Inmiddels is het bijna 6 jaar geleden dat ik ben doorverwezen naar een Chirurg en die wilde de operatie ETS gaan doen met alle nodige uitleg en vragen was ik vast besloten en ik wilde dit graag want ik wilde van dat zweten af. Na 9 maanden en vele brieven verder naar de verzekering kreeg ik de machtiging en goedkeuring voor de vergoeding.


Mei 2014: eindelijk na lang wachten was het zo. Zou ik dan na jaren eindelijk verholpen zijn van het zweten.
Ze hebben beide kanten tegelijk gedaan en wat was het een hel want ook beide kanten hadden ze de klaplong gemaakt. Wat een verschrikkelijke pijn en ongemak. Maar goed dat mocht de pret niet drukken want ik zweette niet meer en was onwijs trots dat ik van het probleem af was.

Maar na 1,5 jaar was het wederom om te huilen, ik was terug bij af. Was dit echt waar? Ik vroeg het mezelf meerdere malen af maar ja het bleek terug te zijn.
Ik heb me er een tijd niet druk omgemaakt en het gelaten zoals het was want ik was net moeder geworden van me 1e dochter. En 2 jaar later van me 2e dochter. Het was tijd om te genieten.
Maar nu mijn kindjes 2 en 4 jaar zijn wilde ik toch weer terug naar het ziekenhuis want ik wilde niet zo ruiken en dat me kindjes ze zich houden herinneren dat mama altijd naar zweet ruikt.

Wederom bij dezelfde chirurg dit probleem weer op tafel gelegd en hij wilde de operatie opnieuw doen en dan beide kanten apart. Dus weer verzekering brief gestuurd en binnen 1 maand al de machtiging dat was een opluchting zo snel.

September 2019:

We zouden beginnen aan de rechterkant aangezien vorig keer die long er 3 dagen langer over had gedaan helemaal terug te plooien dus had verwacht dat die kant erger zou zijn. Het is 5 weken geleden dat ik me moest melden 1 dag voor de operatie en werd opgenomen en wat 5 jaar geleden zonder moeite ging was het dit keer onwijs moeilijk want ik moest me kindjes missen.

De dag erna werd de operatie al vroeg gedaan dus lekker optijd klaar. En ik werd rustig wakker, me man en kindjes waren op bezoek geweest en einde dag stond de chirurg aan me bed hoe ik me voelde en of het resultaat had gehad. Ik zei dat ik het nog niet wist want ik was nog redelijk moe van de narcose. Ik heb de desbetreffende chirurg niet meer gezien en na nog 1 nachtje blijven mocht ik naar huis met een poli afspraak over 1.5 week bij hem. Eenmaal thuis was ik onwijs blij want ik kon de kindjes zien.

De dagen erna die volgde en echt wat baalde ik enorm want het had niet geholpen want ik ruikte mezelf nog. En nu ook al wetend dat de andere kant niet wordt gedaan aangezien we dat van te voren hadden besproken want als geen resultaat geeft heeft het weinig nut.

Eenmaal bij hem op de poli vroeg hij hoe het ging en het gewerkt had? Ik vertelde hem dat het niet geholpen heeft. En toen kwam hij met ja we doen het bijna nooit voor de 2e keer en meestal werkt het niet bij 10% wel. Wellicht als hij me dit van te voren had verteld had ik de overweging nog niet gemaakt om opnieuw te opereren. Hij legde uit dat het littekenweefsel en je zenuwen dus dezelfde kleur hebben en dat het daardoor dus niet is gelukt. Waar ik onwijs van baal.

Inmiddels heb ik sinds 2.5 week geen gevoel aan de onderkant van me borst en het voelt alsof het verdoofd is. Ik ben erg benieuwd of dit door de operatie kan komen. Ik heb contact gehad met het ziekenhuis en zit te wachten op antwoord.

Met mij zelf gaat het goed op dat doof gevoel na dan.
Ik ga volgend jaar weer opnieuw op speurtocht welke mogelijkheden er nog zijn en kijken of dat het iets is wat me wellicht alsnog van me probleem af te helpen.

Maar als iemand mij vraag zou je je laten opereren door de ETS?

Dan krijg je Nee te horen door mij nare ervaringen
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: 2x geopereerd

Bericht door Thijs »

Hoi Victoria,

Wat erg zeg. Mag ik vragen waar je je hebt laten behandelen ?

Voor oksels is de gouden standaard inmiddels de MiraDry geworden. Je kan er veel over lezen hier. Kost 1500 euro en wordt niet vergoed. Maar het is geen operatie, geen klaplong en na 1 uur sta je weer buiten met een goed resultaat. (80 procent)

Wat verschrikkelijk om te lezen dat het bij jou zelfs na 2 x niet goed is gegaan. Een ets operatie voor oksels wordt tegenwoordig sowieso afgeraden vanwege de miraDry behandeling maar als je het dan toch moet doen kan je het het beste bij een arts doen die veel ervaring heeft zoals Dr. Theo Klinkenberg van de hyperhidrosis kliniek in Groningen.

Ik wens je heel veel sterkte en mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

gr Thijs
Plaats reactie