Mijn ervaring met een chirurgische behandleing

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
humboldt
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 07 dec 2005, 21:47
Contacteer:

Mijn ervaring met een chirurgische behandleing

Bericht door humboldt »

Hallo,

Ik woon in Amerika en heb al 10+ jaar lang last van hyperhidrosis. Ik heb hier onlangs een chirurgische behandeling voor gehad, maar niet de gebruikelijke ETS (endoscopic thoracic sympathectomy) waarbij een zenuw wordt doorgesneden. In plaats daarvan heb ik een liposuction-achtige behandeling gehad waarbij de zweetkliertjes van de onderste laag van het vel in je oksels worden weggeschraapt. Omdat ik niet veel lees van andere mensen die dit gedaan hebben dacht ik dat ik mijn ervaring zou delen, mischien heeft er iemand baat bij. Ik had het verhaal al in het engels geschreven, als jullie het niet erg vinden plaats ik dat onvertaald hier onder.

---------------------

I had Axillary Hyperhidrosis (underarm sweating), for which ETS is not recommended (at least not by the ethical surgeons).

I had the Curettage/Liposuction treatment (where they scrape away the sweat glands under the skin in your underarms). I had it a month ago and must say that I'm very, very happy with the results. I haven't worn any anti-perspirant or deodorant in a month, can wear single-layers of clothes, including blue shirts, etc. I can even wear the same shirt several days in a row. The sweating has been reduced 99%.

In terms of side-effects, there aren't any really. I do have a buildup of scar tissue under my skin in my armpits (you can't see it, only feel it) which isn't uncomfortable in normal life, only when stretching my arms extensively does the area feel tight. Supposedly with massage and ultrasound this can be remedied, but frankly even if it never goes away I'm still thrilled with the results.

I was originally intending to go to Dr. Swinehart in Colorado but working out the logistics with him and his staff was so unprofessional that I got a bad feeling and changed my mind and instead went to Dr. Pnini in Los Angeles. I had a great experience there. Also, I couldn't get patient references from Swinehart, whereas I could from Dr. Pnini.

You go in early in the morning, have the surgery under general anesthetic. When you wake up a few hours later you don't remember a thing and it's all over. Forget about driving yourself, take a cab or get someone to pick you up. I went straight to a nearby hotel (treated myself to a good place with excellent room service) and slept and ate in bed until the next day. Then I went back for a follow-up with Dr. Pnini, which lasted all of 10 minutes. I only took one pain pill the very first night and haven't needed to since then. I flew back home that day.

In terms of going back to work, I had the surgery on a Wednesday, and was very careful and slept a lot the next several days and felt good enough for work the following Monday. It takes a few days to recover from the anesthetic, so don't rush things. Also, you're not allowed to lift anything at all the first few weeks or so, but I have a computer job so it wasn't an obstacle. There are two stitches in each armpit, which you come out about a week after the surgery (if I remember correctly). I went to my regular doctor and he took them out in a few seconds.

Insurance doesn't cover this procedure (which doesn't make any sense - it'll save them money in the long run when compared to Botox), so I had to swallow hard to pay for the surgery. It cost me approx. $6500.

The difference in my social and professional life is remarkable - I've become more confident and self-assured, and generally more relaxed. It's as if an always-present undercurrent of stress has gone away and been replaced by dry calmness. Hmm, very poetic :-)

I haven't included any links to the doctor - you'll find it no problem on Google, and I'm just a patient - not affiliated in any way. Adding links makes it too much like marketing :-) Also, I'm posting this in several forums so that more people can find out about this procedure - reading these forums shows that there isn't a lot of first-hand information out there.

Hope this helps some of you.
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Ik heb mijn artsen hierover gesproken en ik wou het maar wat graag laten doen, maar hier willen ze dat liever niet doen omdat er een grote wond onstaat die heel vaak slecht heelt!!!
Ook is de kans dat ze teveel wegschrapen ook aanwezig.
Dus heit zijn ze daar niet zo'n voorstander van!!

Ben blij dat het voor jou dan wel goed is gegaan!

Groetjes Kim
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Bericht door dientje »

Jammer dan dat ze er hier niet aan willen :cry:
beter voor jou natuurlijk.

Kimmy bericht voor jou: IK KAN JE NIET BEREIKEN EN IK HEB ZOVEEL VRAGEN!! :D
humboldt
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 07 dec 2005, 21:47
Contacteer:

Bericht door humboldt »

Kimmy,

Er is absoluut geen sprake van een grote wond - twee kleine gaatjes in iedere oksel van ongeveer een halve centimeter. Ik zou je arts eens vragen om deze informatie te lezen: http://www.sweaty-armpit.com/bromhidrosiscure.html

Groeten,
H
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Hoi Humboldt,
Er is wel sprake van een grote onderhuidse wond en dat zal niet altijd goed genezen!
Ben blij voor je dat het bij jou wel heeft geholpen.
Ik heb er nu al zoveel operaties voor gedaan ik heb er geen vertrouwen meer in!
Ik hou het bij de oxybutininetabletten.
Dat werkt op dit moment nog voor mij!

In ieder geval bedankt , groetjes Kim
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Bericht door dientje »

Hi Umboldt,

How are you? It's fine to realize that people from America are also reading this site. I'm thinking about going to America. I would really like to be an au-pair, for a family!! So I'm searching for things that could help me... So I thought by myself...what if I'm in America and I need Botox. I don't know how this is regulated in America and where I can be treated.
I hope you will help me with this...

Thanks,

Greetings dientje
TiGeR79
Plas
Plas
Berichten: 44
Lid geworden op: di 24 mei 2005, 19:29
Contacteer:

Bericht door TiGeR79 »

nou ik moet toegeven dat dit beter klinkt dan de info dat ik anderhalf jaar geleden heb gekregen van een italiaanse chirurg...
ben er toen naar een "informele" (wel onder betaling) gesprek heen geweest om info te krijgen over de verloop van zo'n operatie... hij had het namelijk niet over twee gaatjes maar over een snee in de vorm van een Z. Dan kunnen ze de twee "flappen" openvouwen en dan gewoon schrapen... probleem hierbij was dat niet alles weggeschraapt kan/mag worden en dat het kan zijn dat de huid vervolgens in necrose gaat als er teveel weg wordt geschraapt (huid wordt te dun om te genezen)... De oplossing hierop was vervolgens een stuk huid van je vlies (meen ik) te implanteren onder je oksel... klonk voor mij allemaal te eng dus heb ik maar niet gedaan... owh jah je moest dan ook 2 dagen onder controle bij het ziekenhuis blijven met twee afvoerpijpjes in je oksels voor de ophopende vloeistoffen...
humboldt
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 07 dec 2005, 21:47
Contacteer:

Acht maanden later...

Bericht door humboldt »

Ik kreeg een prive-vraag als opvolging op mijn oorspronkelijke verhaal, en dacht dat ik het antwoord wat ik stuurde hier ook zou herhalen, dan hebben meerdere mensen er voordeel van.

(Ik ben Nederlander, maar woon al een tijd in het buitenland. Oorspronkelijk had ik de tekst al geschreven in het Engels en had geen zin om hem te vertalen, vandaar het Engelse verhaal - en de spel- en grammaticafouten hieronder :-)

In het kort: ik beschouw de operatie nog steeds als een 100% success. Af en toe een klein beetje transpiratie onder de oksels, maar niet te vergelijken met wat het was. Ik heb bijvoorbeeld sinds de operatie geen deodorant/anti-perspirant gebruikt. Als ik sport dan zweet ik wel, maar dat is te verwachten en niet anders dan anderen. Ook is het moeilijk te bepalen waar dat zweet op dat moment vandaan komt - kan ook makkelijk van andere plekken komen.

Ik denk dat ik, als het heel erg warm is, ongeveer 10% meer zweet over mijn hele lichaam (en niet/nauwelijk onder mijn oksels). Maar dat kan ik niet wetenschappelijk vaststellen, en het kan ook zijn dat er geen enkele verandering is opgetreden, maar omdat de oksels nu geen probleem meer zijn ik nu voor het eerst aandacht besteed aan de rest van mijn lichaam. Als het niet heel warm is zweet ik helemaal niet - op kantoor bijvoorbeeld ben ik de hele dag droog.

Ik ben nog steeds heel blij met het resultaat.

Ik erger me enorm aan de mensen op deze forum die blijven herhalen "mijn huisarts zij dat ik absoluut niet mijn zweetklieren moet laten wegsnijden" enz. Als je de inhoud van deze forum vergelijkt met die in Amerika dan krijg ik de indruk dat de kennis minimaal vijf jaar achter ligt. Het gaat niet om "wegsnijden", curretage gaat over het wegschrapen van de zweetklieren. Er worden twee kleine gaatjes gemaakt van ong. 3 mm per oksel. Geen enkel probleem dus. Ik vond dit een betere oplossing dan de "sympathectomy" waar zenuwen worden doorgesneden want dat kan je niet terugdraaien en er zijn zoveel enge verhalen van ongewenste bijverschijnselen.

O ja, in het oorspronkelijke bericht schreef ik dat ik lidtekenweefsel kon voelen onder mijn oksels, maar dat is inmiddels helemaal verdwenen.

Gr. H
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Hoi Humboldt,,
Ik heb het met mijn chirurg over het wegschrapen gehad en dat doen ze hier in nederland dus niet dmv kleine gaatjes maar via een snee onder je oksel.
Dit geneest dus niet zo goed omdat ze de huid "openklappen"
Dus het oppervlak van de wond is groter.
Dat het bij jou gelukt is, is voor mij wel een ding wat ik in mijn hoofd blijf houden en de arts daar eventueel nog over te vragen ,
Hier willen ze het nu op dit moment nog niet uitvoeren voor mensen zoals wij met HH dus.
Vinden ze te riskant!!!!!

Gr Kim
Juultjuh
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 12 mar 2007, 01:10
Locatie: Dubai, UAE
Contacteer:

hellup

Bericht door Juultjuh »

hallo mensen,

humbolt, zou jij mij wat meer kunnen vertellen over die operatie?
ik woon in Dubai en hoor hier niks erover, en toch zou k t graag willen doen want ook ik ben een zweter, helaas.
en als de rest misschien iets meer weet over of het hier in Dubai ook gedaan wordt, zouden jullie het mij kunnen laten weten?

Van de verhalen die ik heb gelezen ben ik blij voor de mensen die een positief resultaat hebben gekregen, en, natuurlijk, zou ik dat ook willen, net als de rest natuurlijk.

Door al dat gezweet, en dan ook nog es in de 50 graden zomers hier, draag ik geen kleur, altijd maar zwart, terwijl ik dat wel zo graag zou willen, maar helaas.

Zou iemand mij ook kunnen vertellen wat zo een operatie in Nederland zou kosten en hoe lang ik ervoor in NL moet blijven en of het vergoed wordt door de verzekering?

bij voorbaat hartelijk dank aan iedereen, en ik ben opgelucht dat ik dus niet de enige ben!

Juliette.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht