Heb ik hyperhidrosis?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
anais1
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 12:49
Contacteer:

Heb ik hyperhidrosis?

Bericht door anais1 »

Beste medezweters,

Al jaren loop ik met een vervelend probleem rond, waar ik zo langzamerhand wel een keertje genoeg van heb gehad. Vanaf het einde van mijn puberteit (16-17 jaar) zweet ik snel in mijn gezicht. Het begon ermee dat ik af en toe na het opstaan een warm gezicht had, dat vochtig was. De laatste tijd (ik ben nu 20) is het alleen maar erger geworden. Vooral de eerste paar uren na het opstaan is mijn gezicht soms alleen warm, maar vaak ook vochtig en soms helemaal nat, dan kun je de druppels er gewoon vanaf vegen! Meestal wordt dit in de loop van de middag minder, om in de avond te verdwijnen. Alleen als ik mij in de avond inspan e.d., komt het wel terug, maar in de ochtend is het gewoon zonder reden!

Ik heb mij bij de huisarts op diverse dingen laten testen (onder meer bloeddruk, diabetes, schildklier en diverse allergieeën), maar er komt gewoon helemaal niets uit het onderzoek. Met andere woorden: ik ben kerngezond! Nu vraag ik mij af of ik misschien last heb van hyperhidrosis? Is een voorwaarde voor hyperhidrosis dat de gelokaliseerde aangedane plek de gehele dag nat/vochtig is, of kan het zich ook vooral op bepaalde delen van de dag manifesteren? Hyperhidrosis staat natuurlijk voor "overmatig zweten", en niet voor "de hele dag overmatig zweten". Verschillende website spreken elkaar nogal tegen. De huisarts stelde wel de diagnose hyperhidrosis. Wat denken jullie? En wat kan ik in hemelsnaam doen aan overmatig zweten in mijn gezicht? Zijn er meer mensen waarbij 't op bepaalde delen van de dag het ergst is?!

*EDIT* Het zweten lokaliseert zich overigens op de bovenlip, wangen, onder mijn ogen en op mijn neus
Paul P. Kopinsky
Vijver
Vijver
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 02 feb 2009, 11:43
Contacteer:

Re: Heb ik hyperhidrosis?

Bericht door Paul P. Kopinsky »

Hoi! Facial or cranial sweating would only be typical for Secondary Hyperhidrosis if the sweating is part of a primary illness, usually Horner's syndrome or gustatory sweating (please look at wikipedia). Otherwise, excessive facial sweating is a common symptome of Primary Hyperhidrosis. There could be a genetic trait or maybe your HH was triggered by hormonal changes at the age of adolecence.

groetjes, Paul from Poland
Paul P. Kopinsky
Vijver
Vijver
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 02 feb 2009, 11:43
Contacteer:

Re: Heb ik hyperhidrosis?

Bericht door Paul P. Kopinsky »

Also: Has your theroid gland been checked by a doctor?

Treatment: I would suggest the usage of a very gentle antiperspirant because the facial skin is very sensitive! Avoid skin irritations which may result in painful stinging, burning, itching, along with reddened skin. As well, please avoid pump sprays, roll-ons or dapper bottles. With these you cannot apply fluids accurately, antiperspirants never should get into your eyes, not even near your eyelids, and never onto the muscosa (mouth/nose)! Please be careful. I'd recommend AHC20 sensitive because it's really skin friendly and it comes in a dropper bottle. You can put one drop right onto your fingertip. Then you can apply it carefully to your face, forehead, cheeks or whereever ...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht