acupunctuur

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Leonie
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: di 13 nov 2007, 10:31
Contacteer:

acupunctuur

Bericht door Leonie »

Hallo allemaal,

Ik kwam op deze site voor iets heel anders, maar ik heb, tot voor kort, vanaf het begin van mijn puberteit last gehad van overmatig transpireren. Na wat verhalen te hebben gelezen, dacht ik dat mij verhaal voor sommigen iets zou kunnen betekenen.

Mijn hele leven transpireerde ik al behoorlijk, wanneer ik maar iets deed. En toen ik in de puberteit kwam (ik was vroeg, 11 jaar) werd dit alleen maar erger. Als ik lekker onder de douche was geweest en mij had afgedroogd, kon ik nog een tijd op bed liggen uitwasemen want alle sluizen waren dan open gezet. Moest ik iets doen wat enige inspanning vereiste, vielen de druppels van mijn hoofd en had ik natte oksels. Ik moet wel zeggen dat het overmatige zweten vooral mijn hoofd en oksels betrof en niet mijn handen of voeten. Het was ook niet zo dat ik mij er voor schaamde, maar het gewoon lastig vond.
Eigenlijk ben ik er ook nooit voor naar een huisarts gegaan, ik had een vader die er ook last van had en had zoiets van het hoort bij mij. Toen ik boven de dertig jaar kwam, kwam er wel als "extraatje" het 's nachts transpireren bij. Ik had twee kussens per nacht nodig omdat die drijfnat werden. Ik had zelfs van handdoeken kussenslopen gemaakt. En natuurlijk altijd gebroken nachten.
Om niet mijn hele levensverhaal te hoeven uittypen zal ik nu vertellen waarom ik toch naar een oplossing ben gaan zoeken.
Vorig jaar, ik was inmiddels 37 jaar, huisvrouw en moeder, ben ik met een opleiding tot pedicure gestart om weer een betalende baan te hebben. Tijdens de praktijkopleiding terwijl ik dus mensen de voetjes aan het behandelen was, had ik een handdoek naast me liggen om mezelf steeds droog te deppen en een veiligheidsbril die steeds besloeg. Dat was dus eigenlijk geen doen. Een van mijn mede-klasgenoten had al een opleiding voor voetreflex gedaan en had mij al vertelt dat ze mij misschien wel kon helpen maar door de grote afstand tussen ons ben ik daar nooit op ingegaan. Een van de mensen die ik behandelde gaf als suggestie om acupunctuur te proberen. Gelukkig was er iemand die bij mij in de buurt woont, die acupuncturist is en aangesloten bij de juiste vereniging waar mijn ziektenkostenverzekeraar dekking voor geeft. Afgelopen juni ben ik met mijn behandelingen gestart. Na de eerste behandeling sliep ik 's nachts door, dat was al een verademing en volgens mijn acupuncturiste heel erg snel. En na twaalf behandelingen ben ik nu al drie maanden droog, d.w.z. ik transpireer weer "normaal" en niet meer overmatig. Als ik sport of mij voor iets anders zwaar inspan, zweet ik er op los. Maar niet meer als ik alleen de stofzuiger ter hand neem of voetjes behandel.
Ik kan niet zeggen dat de behandeling bij mij pijnloos was. Over het algemeen wel maar het is voorgekomen dat er een naald van een bepaalde plek weg moest worden gehaald omdat ik die te pijnlijk vond. En het is ook weer niet zo dat ik mij een speldenkussen voelde. Het was te doen.
Ik weet dat er mensen zijn die acupunctuur geprobeerd hebben en daarbij geen baat hebben gevonden maar het lijkt mij een goed alternatief, als je het nog niet hebt geprobeerd, voor medicijnen of injecties of operaties. Kijk bij je ziektenkosten verzekeraar of het wordt vergoed, daar worden soms nog wel eisen aan gesteld. Als je het zelf moet bekostigen is het toch een hoop geld (12 behandelingen kwam bij mij totaal op ca. 600 euro).

Ik hoop dat ik iemand met dit verhaal op een idee heb gebracht.
Succes allemaal.
Groetjes Leonie
Plaats reactie