ik ben nieuw! / iontoforese

Alles over iontoforese apparatuur en ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
gabie
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 13:00
Contacteer:

ik ben nieuw! / iontoforese

Bericht door gabie »

hallo!
Ik ben nieuw op dit forum. Ik wist eigenlijk helemaal niet dat er zoveel mensen bestaan met hyperhidrosis. Ik heb dit al vanaf ik baby was :roll:. Ik vind het erg fijn dat ik nu weet dat ik: "lotgenoten" heb. :o
Ik zou graag willen weten van mensen die de methode iontoforese gebruiken of dit werkt, waar je het kan laten doen, en of het vergoed wordt. Alvast bedankt!!
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Er is al het e.e.a. besproken op het forum, maar laat ik vertellen wat ik er van weet....

Iontoforese is een van de oudste middelen om overmatig zweten tegen te gaan. Voor de botox en medicijnen tijdperk tegen HH was dit feitelijk het enige wat er was. Via je huisarts kun je doorverwezen worden naar een dermatoloog in het ziekenhuis (bij sommige ziekenhuizen zijn het neurologen die HH behandelen). De dermatoloog kan je in aanmerking laten komen voor een Iontoforese aparaat, wat feitelijk niets meer is dan een bak met water waar stroom doorheen wordt gestuurd.

Iontoferese is met name effectief bij handen en voeten zweten. Je moet je handen in het bakje met water leggen (je kan dit gewoon thuis doen) en de stroom prikkels geven een soort van tegenreactie aan de prikkels die de zweetklieren activeren zodat deze uitgeschakeld zijn. Probleem is dat dit maar voor zeer tijdelijke duur is en dat je de behandeling vaak moet doen. (afhankelijk van hoe erg je zweet)

Toen ik ergens in 1996 ofzo bij het ziekenhuis kwam was er nog geen Iontoferese tegen overmatig zweten onder de oksels (waar ik last van heb). Zij konden mij dus ook niet verder helpen.... heel frustrerend!

Tegenwoordig zijn er ook iontoferese apparaten tegen HH onder de oksels. De meningen zijn verschillend. Wat ik lees op internet is dat het bij sommige mensen helpt (tijdelijk) maar over het algemeen niet echt.
Dit geld dus ook voor handen en voeten zweten.

Hoe het zit qua vergoeding van het ziekenfonds weet ik niet. Het ziekenhuis waar ik was geweest had een aantal van die dingen staan die je dan na borg te hebben betaald kon huren. Tegenwoordig kun je ze ook overal kopen via internet. volgens een Engelse dermatologe waar ik via email contact mee heb zijn de huidige nieuwste iontoferese apparaten een stuk effectiever dan "vroeger".

Het is een kwestie van proberen. Maar nogmaals eigenlijk zijn die dingen het meest effectief , als ze al effectief zijn, bij HH aan handen/voeten. Ik weet niet waar jij last hebt van HH, Gabie, maar als het je oksels zijn dan kun je beter overstappen naar andere wel effectieve middelen!

groetjes Thijs
Alida
Beekje
Beekje
Berichten: 19
Lid geworden op: do 17 aug 2006, 14:46
Contacteer:

ervaring iontoforese

Bericht door Alida »

Ik heb dit apparaat (iontoforese) een tijd gebruikt voor handen en voeten. In eerste instantie was ik blij, het had duidelijk effect. Maar het is erg intensief: je moet het aanvankelijk dagelijks gedurende een aantal weken doen, later kun je afbouwen. Maar ga je op vakantie oid dan kun je weer opnieuw beginnen. En dan moest ik ook steeds hoger zitten wat betreft het stroomniveau. Verder ben ik zelf erg bij mijn liezen gaan zweten nadat het zweten bij mijn handen afnam. Dit is ook niet meer weg gegaan wat betekent dat ik nu ook bijna alleen zwarte broeken draag. Dus op zich werkte het wel, maar ik hield het uiteindelijk niet vol om het te gebruiken en vond de bijwerking erg irritant. Overigens heb ik het zelf betaald, verzekering vergoedde het niet, maar dat is alweer jaren geleden.
Riian
Beekje
Beekje
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 16 okt 2006, 16:24
Contacteer:

Iontoforese

Bericht door Riian »

Nou, ik maak al een jaar of 2 gebruik van deze methode iontoforese, en heb er baat bij :teeth Hoewel dit bij mij ook aan het weer en andere omstandigheden ligt :zweet Maar ik zou het zeker wagen. Ik laat dit bij een fysiotherapeut doen. Hoewel niet elke fysiotherapeut dit bij de oksels doet :nocheer Voeten en handen kunnen volgens mij wel bij vele fysiotherapeuten worden gedaan :cheer
Bij mij wordt alles vergoed :shock: Dit wil zeggen een behandeling of 10. En dit kan verschillende per 'pakket' bij je zorgverzekeraar. Even navragen dus! :idea:
AnneMerle
Beekje
Beekje
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 15 okt 2006, 23:24
Contacteer:

Bericht door AnneMerle »

Hoi,

Iemand iets bekent over iontoforese in combinatie met aanleg voor epilepsie?

liefs

AnneMerle
Morpheus
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: do 23 feb 2006, 14:55
Contacteer:

Bericht door Morpheus »

Gebruiken jullie dan ook de Drionic? Zo ja, hoe hoog stellen jullie het ding dan in?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht