zweten en acne: één oorzaak?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

coolz
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 15:39
Contacteer:

zweten en acne: één oorzaak?

Bericht door coolz »

:o Hey mede zweters

Sinds mijn tiende levensjaar heb ik ernstige acne. De laaste tijd valt het gelukkig wel weer wat mee, doch ga ik aanstaande vrijdag naar de huisarts om een Roaccutane behandeling te vragen. Met het minder worden van mijn acne (hoeveelheid en roodheid) heb ik wel een ernstig neveneffect moeten constateren: meer zweten.

Ik hoef maar een kleine inspanning te verrichten en..:
- zweethanden (heel vervelend bij het autorijden)
- overal jeuk op het lichaam
- en zweet op mijn hoofd staan
- en belangrijste: de vervelende geur
- juik aan puisten

Mijn vraag dan ook:
Kan zweet door acne ontstaan? (dus niet acne door zweet...)


:( Alvast bedankt

Groetjes,

een wanhopig iemand
bruce

Bericht door bruce »

Hoi Coolz,

Wat lullig om te horen dat je erge acne gehad hebt. Ik begrijp hoe je je voelt. Ik heb ook behoorlijk erge acne gehad. En ik zweet ook enorm. Ik heb me daarom afgevraagd of het met elkaar te maken heeft. Maar zover ik me kan herinneren zweette ik veel toen ik geen acne had en nu ik niet echt acne meer heb zweet ik nog steeds heel veel.
Ik ben echter geen dokter en als iemand iets anders, wetenschappelijks, weet hoor ik dat ook graag.
Hopelijk gaat je acne weg en helpt deze site je ook met je zweetprobleem.
Succes. Bruce
gast
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 18:17
Contacteer:

Bericht door gast »

meer zweten kan een bijwerking zijn van roacutane geneesmiddel, dus ik denk niet dat het rechtsreeks aan de acne ligt maar eerder aan het spul dat je slikt
coolz
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 15:39
Contacteer:

Bericht door coolz »

:o Ben net van de doktor terug

:shock: Volgens hem zijn er geen goede middelen tegen zweten, alleen botox zou vier maanden een oplossing kunnen zijn.

Zijn advies: wanneer je niet wilt stinken, moet je geen uien, paprika en kool ed eten. Dergelijke groenten eet ik nauwelijks :?

In ieder geval ga ik dinsdag naar de huidarts. Kijken of hij iets zinnigers te melden heeft :roll:
Flower
Vijver
Vijver
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 10 apr 2006, 20:23
Contacteer:

Bericht door Flower »

Ik heb ook ernstig last (nog steeds) van acne. Dat was weg toen ik de Dianapil ging slikken. Maar dat was zo zwaar, daar ben ik mee gestopt, na een paar jaar. Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat het bij mij de hormonen zijn. Het zweten is er al zolang ik me kan herinneren (maar begon volgens mij ook rond de tijd dat ik ongesteld werd en ook last van acne kreeg).

Voor de zweetgeur heb ik een goede tip van dit forum afgehaald. Ik was me namelijk 's ochtends en 's avonds met antibacteriele zeep (unicura, dettol).

Ook doe ik vaak inlegkruisjes in mijn kleding (zelfs in hemdjes). Maar dat zit vaak niet lekker, dus dat is nog steeds erg vervelend met zweetvlekken in de kleren.

Ook scheer ik me vaak genoeg, dat het zo glad mogelijk is.

Qua voeding: in zuivelproducten zitten veel hormonen. Melk is natuurlijk bedoeld voor baby's om te groeien en daarom zitten er veel hormonen en stoffen (enorm veel vet) in die niet zo goed zijn voor ons. Persoonlijk merk ik meteen als ik zuivel heb gehad. Dat laat ik dus zoveel mogelijk staan.

Ook heb ik speciale thee voor de nieren (je kunt ook saliethee nemen, dat zuivert). Je gaat daar veel van plassen en daardoor spoel je de afvalstoffen via de andere kant weg. Het zweten is dan ook iets minder.

Tja en ik ben bij een dermatoloog geweest, maar alles wat het deed was erger worden. Mijn huid werd ook nog eens rood van alle agressieve spullen. Uiteindelijk ben ik bij een schoonheidsspecialste gekomen, die met het merk Dr. Hauschka werkt (dat is een natuurlijk product dat reinigingsspullen, etc. heeft in het assortiment). Sinds ik bij haar ben en Dr. Hauschka gebruik, is mijn huid rustiger. Helaas is het niet helemaal weg, net als het zweten. Maar goed, als je hormoonhuishouding eenmaal overhoop ligt, is het heel lastig om het weer in balans te krijgen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Acne zowel als zweten zijn beide manieren van je lichaam om afvalstoffen kwijt te raken. Dat is op zich wel goed, maar ik baal er ook zo ongelooflijk van.... Ik wens jou ook veel succes.
Liefs,
Flower
jupz
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: do 08 jun 2006, 21:47
Contacteer:

Bericht door jupz »

Flower schreef: Qua voeding: in zuivelproducten zitten veel hormonen. Melk is natuurlijk bedoeld voor baby's om te groeien en daarom zitten er veel hormonen en stoffen (enorm veel vet) in die niet zo goed zijn voor ons. Persoonlijk merk ik meteen als ik zuivel heb gehad. Dat laat ik dus zoveel mogelijk staan.
Melk is ook voor niet baby's handig om binnen te krijgen. Zitten essentiele bouwstoffen die in een evenwichtige voeding niet mogen ontbreken. Wat bedoel je precies met hormonen en stoffen die in (magere)melk zitten?? Merk je het lichamelijk als je zuivel hebt binnengekregen of is het meer van psychische aard??
coolz
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 15:39
Contacteer:

Bericht door coolz »

:o Bedankt voor je reactie Flower,

evenals jij denk ik dat zuivel het zweten en acne (deels) veroorzaakt. Daarom eet, c.q. drink ik geen zuivelproducten. Wanneer ik op een dag veel koolhydraten (suikers) binnenkrijg neemt voor mijn gevoel de talgproductie en zweetproductie toe. :? Voedsel (en ook drank) met veel suikers vermijdt ik derhalve. Aan de hand van het vorige kunnen er twee vragen gesteld worden: heeft iedereen deze symptomen bij veel suikerinname en wat is de (directe) oorzaak?

De eerste vraag behoeft maar een korte beantwoording: niet iedereen heeft er last van. Volgens mij ligt de oorzaak vooral in je genen, en daarnaast heeft je levenswijze ook invloed. Zo kan ik mij voorstellen dat weing lichaamsbeweging leidt tot een overmatige zweetproducutie bij het innemen van suikervolle producten. De tweede vraag is, mijns inziens, moeilijker te beantwoorden. De oorzaak van het zweten is wel direct gelegen in het innemen van een bepaalde stof, maar waardoor vindt deze reactie indirect plaats? Is het een psychische of een pure lichamelijke reactie? :( En ook dit kan nog per persoon verschillen.
coolz
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 15:39
Contacteer:

Bericht door coolz »

:o Oh ja, mijn huidproblemen zijn binnenkort opgelost: ik krijg een roaccutane behandeling. ;) Wanneer ik dit probleem bedwongen heb, is het zweetpobleem aan de beurt.
Flower
Vijver
Vijver
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 10 apr 2006, 20:23
Contacteer:

Bericht door Flower »

Inderdaad, ook veel suiker heeft een slechte invloed. Ik denk ook dat zweten enerzijds komt door bepaalde stoffen waar een persoon slechter op kan reageren en anderzijds heeft het zeker met psychologische aspecten te maken. Hey, maar wat goed voor je, dat je iets aan je huisproblemen kan doen. Maar wat is precies een roaccutane behandeling???

@Jupz: ik merk het zeker als ik zuivel heb binnengekregen (en het is absoluut niet psychisch, was het maar waar, want ik ben gek op kaas en chocolade....). Mijn arts heeft het me ook sterk afgeraden. Ik krijg niet alleen acne ervan, ik krijg er ook (erg veel) last van mijn darmen van. Ook ben ik astmatisch en melk 'verslijmt' je lichaam. Maar heel veel mensen merken er niks van en hebben er geen directe problemen van. Maar 'melk is goed voor elk', gaat zeker niet op. Als je bovendien bedenkt dat wij de enige zoogdieren zijn die op volwassen leeftijd nog melk drinken (van een ander zoogdier dat eigenlijk voor de kalveren bedoeld was), is het eigenlijk best wel typisch. O.a. de calcium halen de koeien en de andere volwassen dieren uit gras e.d. Voor ons zijn er ook mogelijkheden genoeg om calcium binnen te krijgen. Maar goed, dat is een diccussie op zich en ik vind dat als je lekker melk enzo wilt drinken, je dat zeker ook gewoon lekker moet doen. Maar er wordt heel veel informatie gewoon niet goed gegeven door de overheid en dan weet je vaak als consument maar de helft. Ik vind zelf dat alle informatie gewoon heel duidelijk moet zijn, zodat je zelf weloverwogen kunt bedenken wat je wilt. Nu is dat absoluut niet het geval (ook zo met suiker). Mocht je er nog wat over willen lezen (over de stoffen die erin zitten), dan is dit een goed stukje: http://www.natuurlijk-welzijn.org/artik ... el162.html
Ik heb er gewoon een andere ervaring en een andere mening over dan jij en dat is natuurlijk helemaal niet erg. Ik ben alleen maar blij dat jij er geen problemen mee hebt.
jupz
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: do 08 jun 2006, 21:47
Contacteer:

Bericht door jupz »

Flower schreef:.........
Je hoeft je niet te verdedigen hoor, was gwoon een vraag :) Maar een vrij duidelijk verhaal
coolz
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 15:39
Contacteer:

Bericht door coolz »

Isotretinoïne is een geneesmiddel dat wordt voorgeschreven tegen ernstige acne. Het wordt verkregen onder de merknaam Roaccutane. De structuur is afgeleid van vitamine A. Het medicijn is zeer effectief bij mensen met acne, dankzij een meervoudige werking;het remt de overvloedige talgproductie, het voorkomt het groter worden van de talgklier, het stopt de vorming van nieuwe puistjes of mee-eters, het remt de ontstekingsreactie (roodheid) die de bacterie veroorzaakt.

Bijwerkingen: droge lippen, huid en slijmvliezen, verminderde traanproductie (veroorzaakt irritaties aan het oog), zonovergevoeligheid
verhoging van het vet- en cholesterolgehalte, gestoorde leverfunctie,
haaruitval (in sommige gevallen zeer langdurig) en gewricht- en spierpijn.

In 95 procent van de gevallen heeft de gebruiker gedurende een jaar geen acne meer, ruim 60 procent heeft nooit meer last van acne. :o

Ik moet drie keer per dag (in pil-vorm) deze werkzame stof innemen.
Flower
Vijver
Vijver
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 10 apr 2006, 20:23
Contacteer:

Bericht door Flower »

Hey Jupz :). Weet je wat het is, als ik zeg dat ik uitkijk met zuivel en suiker enzo (en dat ik biologisch eten belangrijk vind), dan reageren mensen vaak nogal 'fel' op mij. Sommige mensen vinden het allemaal pure onzin wat ik dan uitleg. Dus het zit er een beetje ingebakken bij me, om mezelf te verdedigen, hahaha. Sorry dus als het wat defensief overkwam en eigenlijk.... bedankt voor de interesse ;) .

@Coolz: wat fijn als dat helpt. Ik zal heel hard voor je duimen. Ik hoop ook van harte dat je geen last hebt van de bijwerkingen. Hou je ons op de hoogte?
tally
Rivier
Rivier
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 12:30
Locatie: maastricht
Contacteer:

Bericht door tally »

hallo,

ik lees hier vanalles over hormonen en zweten en acne.
zelf heb ik acne gehad toen ik begon te puiberen en ernstige acne, mijn zweet probleem is ook begonnen toen ik begon te puiberen.
omdat mijn dokter dacht dat het zweten kwam vanwege de hormonen in de pil heeft hij mij een spiraaltje aangeraden, dit heb ik laten plaatsen, helaas hielp het niet tegen het zweten, maar verder vind ik het wel prettig misschien dat het bij andere dames hier op het forum wel helpt
succes ermee.

groetjes tally
jupz
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: do 08 jun 2006, 21:47
Contacteer:

Bericht door jupz »

Je bent hier toch om elkaar te helpen he. Reageren de mensen ook fel als je
zegt dat suiker slecht voor je is?? Worden niet voor niets de 'lege' calorieen genoemd
Leyla
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: do 17 aug 2006, 13:35
Contacteer:

Bericht door Leyla »

Ehm als je acne en zweetprobleem hebt dan komt het waarshcinnlijk door androgenen (mannelijke hormoon). Je hebt hier wsch teveel van of je huid is overgevoelig ervoor. Dusseh heb je de Diane 35 pil al uiteprobeerd?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht