Professionele hulp

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
jotika01
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 19:54
Contacteer:

Professionele hulp

Bericht door jotika01 »

Beste mensen,

Ik raad iedereen die psychisch lijdt aan onvermatig zweten professionele hulp te zoeken bij een psycholoog. Je kunt dit regelen via je huisarts.

Een behoorlijk aantal mensen op deze web site waagt de stap om een bezoekje te maken aan meneer Frijters. Doe dat vooral niet, tenzij je een enorme hoeveelheid geld over de balk wil gooien.

Mensen die door psychische redenen veel zweten zullen zeer gebaat zijn bij een vorm van psychotherapie. Diegene, waarvan de basis van hyperhidrosis van fysiologische aard is, kunnen ook geholpen worden, zodat hun probleem wat dragelijker is.

Stel het niet uit, schaam je er niet voor, ik zou willen dat ik veel eerder de stap naar professionele hulp had gemaakt!

Succes!
tally
Rivier
Rivier
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 12:30
Locatie: maastricht
Contacteer:

Bericht door tally »

he jotika,

hoelang heb of had je professionele hulp?
wat houdt die psychotherapie in?
ik ben zelf niet van plan (nog niet) om professionele hulp te gaan zoeken, ik schaam me er wel voor, maar van de andere kant zie ik het als een ziekte, waar ik niks aan kan doen.
ik kan er voor mijn gevoel dus prima mee omgaan, maar ik ben wel geintreseerd naar die professionele hulp.
groetjes tally
Zwetertje1977
Zee
Zee
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 16:14
Contacteer:

Re: Professionele hulp

Bericht door Zwetertje1977 »

Hoi jotika01, bedankt voor de tips.

Merk je zelf ook dat je minder last hebt van overmatig zweten sinds je de stap naar professionele hulp hebt gemaakt?
jotika01
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 19:54
Contacteer:

Het is als volgt...

Bericht door jotika01 »

Je leert eigenlijk beter omgaan met je angsten, je angst om te zweten in dit geval. Dit kan het zweten bij sommige mensen verminderen, het ligt aan de oorzaak.
Kinep
Vijver
Vijver
Berichten: 77
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:17
Contacteer:

Bericht door Kinep »

Mooi dat je ons erop wijst, maar kun je wat meer inhoud over de therapie geven enzo ?
Flower
Vijver
Vijver
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 10 apr 2006, 20:23
Contacteer:

Bericht door Flower »

Ik ben er ook wel heel benieuwd naar. Ik heb namelijk zelf wel psychologische hulp gehad (ook gericht op mijn angsten), maar het heeft voor mij tot op heden nog niet geholpen. Dus ben wel geinteresseerd in de invulling van die therapie waarover jij het hebt. Wie weet....
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Professionele hulp

Bericht door Thijs »

jotika01 schreef:Mensen die door psychische redenen veel zweten zullen zeer gebaat zijn bij een vorm van psychotherapie. Diegene, waarvan de basis van hyperhidrosis van fysiologische aard is, kunnen ook geholpen worden, zodat hun probleem wat dragelijker is.
Hoi,

Hoe weet je of HH van psychische of fysiologische aard is?

Groetjes Thijs
Mariekus
Beekje
Beekje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 23:06
Contacteer:

Mariekus

Bericht door Mariekus »

In wat voor stroming valt die therapie? Psychoanalyse?? (gespreksvoering over trauma's etc) of vooral over het hier en nu?? Ben ook erg benieuwd naar verdere informatie en hoe het te werk is gegaan.
jotika01
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 19:54
Contacteer:

Antwoorden

Bericht door jotika01 »

Hoi,

Als eerste, hoe weet je of HH psychisch of lichamelijk van aard is. Geen gemakkelijke vraag. Mensen met allerlei angsten zweten vaak veel meer, dan is het duidelijk. In sommige gevallen is het onduidelijk: voel ik me angstig door het zweten of zweet ik omdat ik angstig ben? Zulke dingen kun je alleen zelf proberen te achterhalen, al dan niet met hulp.

De therapievorm waar jullie naar vragen is afhankelijk van een aantal factoren. Het kan bijv. inzichtgevende therapie zijn. Wel is het vaak een vorm van psychotherapie.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Hoi,

Ik ben het met je eens dat er verschillende oorzaken aan HH te grondslag kunnen liggen. Zodoende kunnen er ook verschillende oplossingen uitkomst bieden, waaronder hetgeen jij aanhaalt. De moeilijkheid zit hem echter in het feit dat het ook combinaties van dingen zouden kunnen zijn en dat dit voor iedere individu, zoals je al terecht opmerkte, anders is.

Ik vraag me af of er uberhaupt een (psycho) therapie is die speciaal is toegespitst op mensen met HH ? Kan me namelijk voorstellen dat dit in het "psycho" wereldje een (nog) niet veel voorkomend verlangde therapie is namelijk. De duur van de therapie zal daarom waarschijnlijk ook verschillend zijn per persoon??
jotika01
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 19:54
Contacteer:

Therapie coor HH

Bericht door jotika01 »

Hoi,

Nee, waarschijnlijk zal er nooit een therapie komen specifiek voor HH. Vaak is het wel zo dat bijv. een therapie voor blozen en sociale angst tevens goed werkt bij angst om te gaan zweten: de cognitieve aspecten zijn namelijk vrijwel identiek.

HH is niets anders dan een woord voor een symptoom: nl. te veel zweten. De redenen achter dit te veel zweten zijn legio, vandaar dat ik het ABSOLUUT niet eens ben met al die web sites waar men zegt dat HH een life-time condition is (vaak zijn dit web sites van klinieken, waar chirurgen een paar ton per jaar verdienen aan hun patienten!). Het valt me dan ook op dat heel veel zogenaamde klinieken een enigszins vertekend beeld geven, net zoals in de farmaceutische industrie...

Er moet idd, zoals je zegt Thijs, voor ieder individu naar unieke oplossingen worden gezocht.
dave
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 13 aug 2006, 16:41
Contacteer:

Bericht door dave »

hoi, effe mijn ervaring hierover.

ik heb voornamelijk last van zweten in mijn gezicht, vooral psychologische oorzaak (weinig zelfvertrouwen,...). heb een tijdje gedragstherapie gedaan waarbij ik de "te mijden situaties" moest opzoeken en via observaties/gedrag en gedachten alles moest opschrijven. 'k had al meer angst van het anticiperen van een zweetaanval dan het zweten zelf, en door nog meer bezig te zijn met de situaties waarin ik zweet is de angst voor het zweten eigenlijk nog toegenomen.

by the way, denk dat ik eens oxybutinine ga proberen. helaas doet mijn huisarts moeilijk: "als je zweet, veeg dan gewoon de parels van je hoofd". Ja seg, wat een hulp!

Weet iemand waar je die pillen online kan bestellen en ze verzenden naar België. Aangezien ik geen creditcard heb, liefst ook andere betalingsmogelijkheden.

alvast bedankt en strekte iedereen!

dave
HotHead
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 23:57
Contacteer:

Bericht door HotHead »

dave schreef: helaas doet mijn huisarts moeilijk: "als je zweet, veeg dan gewoon de parels van je hoofd".
Shiiit, en dat heet dan professionele hulp, moest is weten hoeveel geld hij verdient met dat soort bullshit.

Ik heb ook vaak erg last van mijn gezicht (voorhoofd + bovenlip), vooral bij sporten is het echt niet tegen te houden. Dan heb je geen "pareltjes" meer maar verdomme waterstralen.

Dat spul wat jij wilt proberen beinvloedt toch de gehele vochtregeling in je lichaam? - Weet ook niet of dat nou zo goed is. Ik hoor mensen vaker over Obadan beginnen of iets dergelijks.
Plaats reactie