Nieuw medicijn?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
jotika01
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 19:54
Contacteer:

Nieuw medicijn?

Bericht door jotika01 »

Hieronder staat een link naar een wetenschappelijk artikel (in het Engels) over een of andere AD dat een man van zijn HH heeft afgeholpen.

http://psy.psychiatryonline.org/cgi/con ... 44/5/442-a

Citaat:

"Follow-up visits were made at 6 and 16 months: at 6 months, Mr. A was in excellent clinical condition with no hyperhidrosis. He continued taking mirtazapine at a lower dose of 15 mg/day. At 16 months, Mr. A was still free of hyperhidrosis."

Ik denk dat de doktoren in NL hier nog weinig of niets van af weten. Wie weet kun je dit eens opperen bij de huisarts...?
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

kheb even gegoogled en heb diut gevonden:

Mirtazapine wordt wel een Noradrenerg en Specifiek Serotonerg Antidepressivum (NaSSA) genoemd.
Mirtazapine heeft een centraal antagonistische (blokkerende) werking op presynaptische a2-receptoren (ook wel a2-autoreceptoren) hetgeen de noradrenerge en serotonerge neurotransmissie bevordert. Met andere woorden, een soort thermostaat: mirtazapine zorgt ervoor dat een receptor op de zenuwcel het seintje krijgt dat er te weinig noradrenaline is, waarop meer noradrenaline en serotonine afgegeven wordt. De verhoogde serotonerge neurotransmissie leidt tot een selectieve activering van 5-HT1-receptoren, aangezien 5-HT2- en 5-HT3-receptoren door mirtazapine worden geblokkeerd.

Kan iemand dit even vertalen? :?

Verder nog dit:

Remeron wordt gebruikt voor de behandeling van ernstige neerslachtigheid.

Voor nog meer info:
http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medic ... zapine.htm
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

Je moet er in ieder geval niet zo maar ineens mee stoppen:

"Kan ik zomaar met dit middel stoppen?
In een keer stoppen is af te raden, ivm mogelijke onttrekkings-verschijnselen: griep-achtige klachten, duizeligheid, misselijkheid, stoornissen in de gevoels-zenuwen (bv huid-prikkelingen), extreme slaperigheid, angst, opwinding, slaap-problemen, hoofdpijn, zweten, trillen, hallucinaties; de verschijnselen treden meestal binnen 1-4 dagen na staken op, en kunnen tot 3 weken aanhouden."

:)
Flower
Vijver
Vijver
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 10 apr 2006, 20:23
Contacteer:

Bericht door Flower »

TomH schreef:Mirtazapine wordt wel een Noradrenerg en Specifiek Serotonerg Antidepressivum (NaSSA) genoemd.
Mirtazapine heeft een centraal antagonistische (blokkerende) werking op presynaptische a2-receptoren (ook wel a2-autoreceptoren) hetgeen de noradrenerge en serotonerge neurotransmissie bevordert. Met andere woorden, een soort thermostaat: mirtazapine zorgt ervoor dat een receptor op de zenuwcel het seintje krijgt dat er te weinig noradrenaline is, waarop meer noradrenaline en serotonine afgegeven wordt. De verhoogde serotonerge neurotransmissie leidt tot een selectieve activering van 5-HT1-receptoren, aangezien 5-HT2- en 5-HT3-receptoren door mirtazapine worden geblokkeerd.
Precies vertalen kan ik het niet. Ik heb alleen wel wat van die namen als 'noradrenaline' etc. langs zien komen in mijn studie (homeopathie voor dieren en dan het (reguliere) medische blok). Neurotransmitters zijn de stoffen die boodschappers zijn tussen de zenuwcellen. Zenuwcellen geven ook weer opdrachten aan de systemen in je lichaam (het maken van stofjes/hormonen, maar ook het samentrekken van bijv. je spieren, etc.). Bij een depressie gaat er iets mis met de boodschap van deze neurotransmitters naar de zenuwcellen. Ze krijgen als het ware een 'crash' tussen de zenuwcellen in (kortsluitinkjes). Daardoor kan het stofje niet goed zijn werk doen (het wordt teveel of te weinig aangemaakt)en voelt iemand zich depressief, etc. Er komen nog veel meer stoffen bij kijken (hormonen die ook je hele metabolisme = stofwisseling) regelen. Al deze stoffen werken met elkaar. De een reguleert dit en activeert dat. Het is een machientje dat werkt via actie-reactie. Als het ziet dat er een te laag gehalte is van een bepaalde stof, maakt het een andere stof aan die weer die en die stof maakt, die weer.... etc., etc. Toevallig hebben de stoffen hierboven dan die namen gekregen; 5-HT1-receptoren, etc.). Met het innemen van dit medicijn worden er dus bepaalde hormonen/neurotransmitters geactiveerd en andere weer afgeremd. Het is een heel ingewikkeld proces en het is zeker geen medicijn die men zomaar voor zweten hier zal voorschrijven, als ik het zo lees. Antidepressiva zijn heel zware medicijnen, juist omdat ze zo op je zenuwstelsel inwerken. Ga je er niet goed mee om, dan gooi je eigenlijk je hele stofwisselinghuishouding in de war, met alle gevolgen van dien. Ook de thermostaat die zorgt voor het zweten wordt idd aangepakt. Als er iets veranderd zal het lichaam het seintje geven om meer of juist minder te 'excreteren'(uitscheiden van afvalstoffen, dus zweten, plassen, speeksel).
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is? Ik ben absoluut geen chemicus en kan niet zo heel mooi en duidelijk vertellen wat wat doet en hoe, maar het komt een beetje neer zoals ik hierboven heb beschreven.
Kinep
Vijver
Vijver
Berichten: 77
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:17
Contacteer:

Bericht door Kinep »

mmm misschien was dit het middel dat mijn derma zei een jaar geleden. Ze wilde eerst proberen met odorex dry en daarna met een pil specifiek tegen het zweten( had al oxy tersprake gebracht maar dit kende ze niet) vroeg dan is dit specifiek tegen zweten of is het de bijwerking die voor minder zweten zorgt ? Ze zei: specifiek daarvoor gemaakt maar het heeft wel een aantal bijwerkingen. Daarom dat ik er nooit naar gevraagd hebt, wil eerst school afmaken vooraleer ik mij begin vol te duwen met pillen.

Naam ben ik ondertussen vergeten maar er zaten i's, t's en a's in maarja is nog altijd gissen hé.
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

Kinep schreef:Naam ben ik ondertussen vergeten maar er zaten i's, t's en a's in
Kom daar maar een mee aanzetten bij de apotheek! :lol: ;)
jotika01
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 19:54
Contacteer:

Vertaling...

Bericht door jotika01 »

Het vertalen heeft weinig zin, het is een wetenschappelijk getinte tekst over bepaalde mechanismen die plaatsvinden in het zenuwstelsel.

Houd het gewoon simpel:

Het is een AD (antidpressiva) en mag niet zo maar gebruikt worden. ADs hebben vaak vele bijwerkingen en het duurt ca. 4 weken alvorens het begint te werken. In de eerste 4 weken voel je je vaak behoorlijk tot ernstig beroerd. Dit soort medicijnen worden bijna alleen voorgeschreven als je lijdt aan een psychische stoornis, zoals depressie, dwangstoornis et cetera.

Mocht je HH erg zijn, dan kun je het wellicht eens proberen... i.s.m. de huisarts.
jotika01
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 19:54
Contacteer:

Toevoeging

Bericht door jotika01 »

Wetenschappers weten ook niet precies hoe het werkt, de tekst boven bestaal veelal uit hypotheses. Dus probeer het aub niet te begrijpen :)
jotika01
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 19:54
Contacteer:

SSRI verergert!

Bericht door jotika01 »

Hoi,

Momenteel gebruik ik nl. ook een AD, een SSRI wel te verstaan... Helaas zorgen SSRIs juist voor een flinke verergering van HH. Veel mensen die een SSRI gebruiken hebben dan ook last van HH.

Lees (Bron: http://www.medscape.com/medline/abstrac ... t=sweating):

"Excessive sweating is a well-known side effect of a selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI) treatment, but little is known about the impact of sweating on treatment discontinuation or the general quality of life of patients. In this case report, we present a patient suffering from excessive sweating induced by escitalopram. When mirtazapine was administered as an additional treatment, a dose-dependent reduction of drug-induced excessive sweating was observed. Taking into account the particular serotonin antagonistic properties of mirtazapine, its eventual influence on the regulation of body temperature and diaphoresis in the central nervous system is discussed."
Laatst gewijzigd door jotika01 op za 15 jul 2006, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
jotika01
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 19:54
Contacteer:

Vandaag bijv.

Bericht door jotika01 »

Nu ik een SSRI gebruik zweet ik zeker 40% meer. Vandaag had ik 15 min gelopen (29 graden) in de hitte. Mijn rug leek wel een waterval... Dat had ik voor deze SSRI lang niet zo erg. Ook krijg ik het nu sneller warm...
Zwetertje1977
Zee
Zee
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 16:14
Contacteer:

Bericht door Zwetertje1977 »

Interessant, alleen dat het antidepressivum is vind ik wel een groot nadeel. Ze moeten uit gaan zoeken welke bestandsdelen in het medicijn ervoor zorgen dat het zweten verminderd en daar een aparte pil van maken. Klinkt allemaal natuurlijk zo makkelijk, maar theoretisch zou dat toch mogelijk moeten zijn?
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

Zwetertje1977 schreef:Interessant, alleen dat het antidepressivum is vind ik wel een groot nadeel. Ze moeten uit gaan zoeken welke bestandsdelen in het medicijn ervoor zorgen dat het zweten verminderd en daar een aparte pil van maken. Klinkt allemaal natuurlijk zo makkelijk, maar theoretisch zou dat toch mogelijk moeten zijn?
Klinkt goed. :)
jotika01
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 19:54
Contacteer:

Hmmm

Bericht door jotika01 »

Ik weet niet of dit zo 1 2 3 mogelijk is. Echter, er bestaan al pillen die op een zelfde soort manier werken, deze pillen vallen in de klasse van "Anticholinergic drugs".

Anticholinergic drugs worden soms gebruikt om de negatieve bijwerkingen van een antidepressiva te verminderen. Ze zorgen er tevens voor dat bepaalde signalen die afgegeven worden aan de zweetklieren als het ware onderdrukt worden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anticholinergic

Een voorbeeld is oxybutynine, maar er zijn meerdere varianten! Ook worden deze anticholinergic drugs soms opgelost in het water voor een iontoforese behandeling, dan schijnt het effect nog sterker te zijn.

BRON: pubmed (wetenschappelijke literatuur)
Kinep
Vijver
Vijver
Berichten: 77
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:17
Contacteer:

Bericht door Kinep »

TomH schreef:
Kinep schreef:Naam ben ik ondertussen vergeten maar er zaten i's, t's en a's in
Kom daar maar een mee aanzetten bij de apotheek! :lol: ;)
hehe weet het. Maar zoals ik zei, nu wil ik nog niet aan de pillen, hoe verleidelijk het ook is.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht