Zweten als symptoom van sociale fobie?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Wat ook interessant is zijn de theoriëen over het zuur/base-evenwicht. Ik zit hier niet helemaal in maar het is wel heel interessant (vind ik).

Deze theorie gaat er van uit dat het lichaam een goede pH moet hebben om gezond te blijven. Wanneer het lichaam uit evenwicht is wordt overmatig zweten als één van de symptomen genoemd. Ik zelf heb RSI (wat de reden is waarom ik niet eerder stukjes heb geschreven over eten omdat ik vaak vreselijk veel pijn heb) en volgens het z/b-evenwicht zijn de spieren dan ook verzuurd en kunnen de afvalstoffen niet weg wat ook volgens wetenschappers de echte reden is. Als het lichaam te zuur is komen er veel afvalstoffen in het lichaam en deze kunnen niet goed worden uitgescheiden. Noodzaak is dan om het lichaam weer te neutraliseren door basevoeding te eten waardoor het lichaam minder zuur wordt. Zuurmakende voedingsmiddelen zijn b.v. vlees, vet, kaas, eieren, alcohol en nicotine. Ik wil het dieet zelf heel graag uitproberen alleen is het best een ingrijpend dieet.

Hieronder heb ik een paar symptomen gekopieerd:

Uitscheidingsinsuffiëntie: (ontoereikende uitscheiding)
Pathologie ter hoogte van:
- de darm (darmverstoring)
- de huid (zweetproblemen)
- de nier (nierfunctiestoornissen)
- de long (te weinig CO2 uitademing)
- de maag (slechte functie van de maagwand)

Het is een beetje ingewikkeld om er diep op in te gaan en misschien denken sommigen dat het te 'zweverig' is al vind ik het een erg logische theorie maar er is gewoon nog niet zoveel over bekend. Wel hebben wij hier op de opleiding al over moeten leren en zijn er ook veel gevallen bekend van mensen die echt zijn opgeknapt.

Mochten jullie het toch interessant vinden, op deze site staat iets meer uitgelegd; http://www.twixel.com/cibforum/read.php ... 085&t=1667

Groetjes, Angela
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

De theorie zou bij sommigen kunnen verklaren waarom bepaalde mensen pas op latere leeftijd beginnen te zweten en anderen al vroeg omdat het een factor is die veranderlijk is, zeg maar. Ook lees ik vaak op het forum dat het zweten alsmaar erger wordt wat eigenlijk heel onlogisch is als je er over nadenkt. Maar op de betreffende site staat dat wanneer het lichaam zuurder wordt steeds meer basestoffen verdwijnen waardoor de cirkel in stand blijft en het lichaam alsmaar blijft verzuren. Wat dus ook betekent dat de klachten steeds verergeren. Daarnaast blijkt vaak (iig bij mezelf) dat het zweten in precies dezelfde omstandigheden vreselijk kan verschillen waardoor ik ben gaan denken dat voeding dan best een belangrijke rol kan spelen.

Ik ben nu gewoon even hardop aan het brainstormen. :) Commentaar is welkom :). Ik wil graag mijn eindscriptie schrijven over voeding en hyperhidrosis dus alles wat ik nu ontdek kan me daarbij helpen :).

Op deze site; http://www.net.info.nl/hoenu/zuurgraadrsi.htm is het allemaal iets makkelijker uitgelegd alleen gaat dit vooral over RSI maar wat toevallig is, is dat hierin ook wordt verwezen naar de Candidaschimmel... Was me nog niet eerder opgevallen... :)
gabie
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 13:00
Contacteer:

Bericht door gabie »

hey kim,
Mijn ouders vinden het erg vervelend voor mij, en steunen mij erin. Ik wil graag iontoforesis laten doen, en ook daar steunt mijn moeder mij in. Wat denken jouw ouders er dan van?
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Angela schreef: Noodzaak is dan om het lichaam weer te neutraliseren door basevoeding te eten waardoor het lichaam minder zuur wordt. Zuurmakende voedingsmiddelen zijn b.v. vlees, vet, kaas, eieren, alcohol en nicotine. Ik wil het dieet zelf heel graag uitproberen alleen is het best een ingrijpend dieet.
Ik zou heel graag weten wat een goed dieet inhoud. Weet jij dat Angela?
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Als het goed is heb ik allemaal formulieren van school gehad met wat wel gegeten 'mag' worden en wat niet. Ik zal het eens opzoeken!

Had trouwens een mooie discussie met Thijs over voeding en zweten (was gezellig hè Thijs... ;) ) en ik wil even duidelijk maken dat ik niet denk dat zweten zomaar door voeding veroorzaakt wordt :). Maar er is een mogelijkheid dat het invloed heeft en in sommige gevallen kan het overmatig zweten veroorzaken of verergeren maar ieder persoon is natuurlijk anders! En de meeste gevallen van HH hebben waarschijnlijk niet eens een aanwijsbare oorzaak. Maar mocht er één iemand door deze info geholpen worden, dan zou dat al super zijn! Dat dat even duidelijk is, haha.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Hmm interessante stukjes Angela... Na het lezen rijst bij mij direct de vraag hoe het dan kan waarom mijn HH in de afgelopen 5 jaar is afgenomen na regelmatig gebruik van botox ? Als de theorie van verzuring op zou gaan dan zou mijn lichaam nog steeds zuur moeten zijn of op zijn minst zuurder moeten zijn geworden waardoor het zweten hetzelfde had moeten zijn of erger had moeten worden.

Zoals ik onze discussie al zei.. ik geloof meer in het psychische gedeelte als oorzaak en instandhouding van HH, al sluit ik niet uit dat voeding wel degelijk invloed op zweten kan hebben.

Groetjes Thijs
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Nou, Thijs, 'simpel' antwoord; blijkbaar ben jij een persoon waarbij óf deze theorie niet opgaat óf je kan het wijten aan het feit dat je lichaam nu op andere manieren de stoffen kwijt moet raken. Als je teveel zuur in je lichaam hebt wil dit niet zeggen dat dat alleen maar via het zweten naar buiten moet komen. Het kan een symptoom zijn ván... Maar als de klieren gelokkeerd worden door Botox dan kunnen er nog zoveel zuren in het lichaam zitten, als ze er niet uit kunnen, kunnen ze er niet uit.

Daarnaast zijn er verschillende manieren van zweten en jij hebt het alleen onder de oksels. Het lijkt me stug dat plaatselijk zweten te wijten is aan een lichamelijke oorzaak (in de zin van een ziekte of allergieën aangezien deze dingen naar mijn inziens vaak op het hele zenuwstelsel inwerken). Bij mensen die over het hele lichaam zweten lijkt me dit veel aannemelijker. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat, mocht je teveel afvalstoffen hebben, het lichaam deze alleen via de oksels kwijt probeert te raken.

Zoals je zelf al zei over de Iontoforese; ieder mens is anders. Jouw lichaam zweet misschien om een andere reden, waarschijnlijk is er niet eens een oorzaak voor te vinden zoals bij veel mensen met HH. Maar ik geloof voor de volle 100% dat bij sommige (SOMMIGE!) mensen het zweten wel een lichamelijke oorzaak heeft. Daarbij geloof ik ook wel dat de psyche dit kan verergeren zoals jij ook al zegt. Maar nogmaals; ik ben geen expert op het zuur/base-gebied. Ik praat nu slechts over lesstof die wij niet lang behandeld hebben maar vond het de moeite waard om het onder de aandacht te brengen voor de geïnteresseerden.

Tot slot heb ik ook een beetje het idee dat jij denkt dat ik beweer dat dit voor iedereen geldt. Ik wil nogmaals benadrukken dat ik denk dat dit alleen opgaat voor mensen die zichzelf in de symptomen herkennen en ook andere klachten hebben naast het zweten (wat me ook logisch lijkt). Herken je jezelf niet in deze symptomen, dan zou ik mezelf er eigenlijk niet eens echt voor interesseren, dan gaat die vlieger gewoon niet op!

Maar in ieder geval bedankt voor je kritische blik, je zet me in ieder geval aan het denken ;) .
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hoi Carina,

ik heb een paar formulieren gevonden. Het is alleen best wel veel informatie dus ik zal eens kijken wanneer ik het over kan typen of in kan scannen. Ik stuur het dan wel naar je op over de mail ofzo, oké?

Groetjes, Angela
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Hoi Angela

Dat zou heel fijn zijn, alvast bedankt.

Groetjes, Carina
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht