Interview met neuroloog Dr. Tavy van het Hagaziekenhuis over hyperhidrosis

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Interview met neuroloog Dr. Tavy van het Hagaziekenhuis over hyperhidrosis

Bericht door Thijs »

Wie bent u en wat is uw betrokkenheid bij hyperhidrose patienten?

Mijn naam is Dr. Tavy ik ben neuroloog in het Hagaziekenhuis in Den Haag. Ik doe al heel lang botox behandelingen; sinds 1995. Omstreeks 1998 ben ik begonnen met hyperhidrosis-patienten te behandelen tegen overmatig zweten. Ik ben toen in een kliniek in Duitsland wezen kijken hoe de dermatologen het aldaar gebruikten. Ik ben toen een website begonnen en er bleek dat er veel vraag naar was. Ik kreeg steeds meer patienten uit heel Nederland. Botox was toen niet geregistreerd voor overmatig zweten dus de vergoeding was een gedoe. Ik ben zelfs op tv geweest waarbij een behandeling werd gefilmd. Wij behandelen ook handen, doen we nog steeds. We hebben nu wel een patientenstop door werkdruk/tijd en misschien budget.

Hyperhidrosis wordt overal en altijd gezien als een huidprobleem. Wat is uw mening hierover?

Het is uiteindelijk een zenuwprobleem. Zenuwaansturing door het sympatische zenuwstelsel. Hyperhidrosis is aangeboren/erfelijk. Het komt bij 65% van de mensen in de familie voor. Je kan wel huidproblemen en zelfs wondjes krijgen door teveel vocht.

Wat is de oorzaak van primaire hyperhidrosis?

Weet ik niet precies. Waarschijnlijk aanleg. Het sympatisch zenuwstelsel die zweetkliertjes aanstuurt is te actief. Het wordt psychisch beinvloed maar het is niet psychisch. Er zijn zelfs onderzoeken geweest dat hyperhidrosis in het DNA voorkomt.


Als hyperhidrosis in de hersenen ontstaat wat zijn dan de behandelmogelijkheden om de oorzaak aan te pakken?

De oorzaak kunnen we helaas (nog) niet aanpakken. We kunnen nu nog helaas alleen de symptonen bestrijden; het overmatig zweten. Je kan pillen slikken; anti cholinergica.

Zijn er nog lopende of geplande onderzoeken ?

Niet bij ons en niet dat ik weet. Er zijn best veel studies geweest over botox tegen hyperhidrosis. met name voor 2010.

Anti-cholinergica wordt vaak gebruikt tegen hyperhidrosis over het hele lichaam. Zijn er nog andere medicijnen die kunnen werken?

Niet dat ik weet.

Botox is een effectief (tijdelijk) middel. Zit er verschil tussen de soorten botuline toxine?

Volgens studies niet. Zelf heb ik een theoretisch idee dat dysport misschien iets langer werkt dan andere varianten. Botuline toxine b is in nederland niet geregistreerd. B werkt korter dus waarom zou je het gebruiken? Type A werkt het best en langst bij hyperhidrosis. In Amerika zijn ze bezig met een variant van botuline toxine wat langer zou werken. Het is er al en wordt getest momenteel en heeft nog geen merknaam.

Hoe komt het dat bij sommige mensen het effect van botox afneemt?

Meest waarschijnlijk door immuniteit wat ontstaat. Het is helaas een probleem wat voor kan komen. In de huid komt immuniteit minder vaak voor dan in de spieren.


Kan botox gevaarlijk zijn?

Niet zoals wij het gebruiken. Het is juist heel veilig. Soms kan je een bijwerking hebben. Bij de handen kunnen de handspieren verslappen. Maar binnen een aantal weken is dit weer over.
Wij geven 100 eenheden voor oksels. Voor andere aandoeningen mag je tot 800 eenheden gebruiken. Dus er zit een grote veiligheidsmarge op. Ik heb nooit complicaties gezien bij botox tegen overmatig zweten.


Wordt botox vergoed?

Voor zover ik weet wel. Voor overmatig zwetende oksels wel. Het is een officiele indicatie. Het zit in de basisverzekering. Ook bij ZBC’s wordt het vergoed. Voor handen is het geen officiele indicatie. Strikt genomen wordt dit niet vergoed. Maar dit komt minder vaak voor.
Er zit wel meer werk aan handen behandelen. Handen duurt een uur terwijl oksels maar een kwartier in beslag neemt.

Denkt u dat er nog nieuwe behandelmethodes zullen komen in de toekomst?

Ik zie het niet direct aankomen. Je hebt eventueel nog de ETS operatie. Vooral voor handen zou dit een permanente oplossing kunnen zijn. Risico is compensatoir zweten. Dit kan tijdelijk zijn maar ook blijvend. Ik kan me voorstellen als je jong bent en last hebt van hyperhidrosis aan handen dat een ETS operatie een serieus te overwegen optie is.

Wat zou u tegen hyperhidrose patienten willen zeggen die nu nog in stilte lijden aan deze aandoening?

Zoek behandeling want het is een medische aandoening. Het is niks om je voor te schamen en het is goed te behandelen. Mensen zijn zo blij als hun oksels droog zijn. Ze krijgen een heel ander leven. Het komt heel vaak voor; bijna 4 procent van de bevolking. Zelfs bij een milde vorm kan je je laten behandelen met botox.

Mijn dank gaat uit naar dr. Tavy voor dit interview.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht