Wat is hyperhidrosis?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2788
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Wat is hyperhidrosis?

Bericht door Thijs »

Laat ik het simpel houden. Hyperhidrosis is overmatig zweten onder je oksels, handen, voeten of heel je lichaam zonder dat je er ook maar enige controle over hebt. Het zweet is niets meer dan vocht en 9 van de 10 keer stinkt het ook niet. Het druppelt simpelweg uit je lichaam ookal zit je heel ontspannen een boek te lezen. Niets helpt om dit tegen te gaan. Geen deoleen, geen odorex extra dry of aluminium oplossing via de huisarts. Niets werkt. Het zweten gaat maar door en binnen 30 minuten moet je een nieuw shirt aantrekken omdat de andere nat is geworden. Dat is hyperhidrosis. Mensen die dus denken dat ze hyperhidrosis hebben terwijl ze mischien wat meer zweten dan normaal hebben zeer waarschijnlijk GEEN hyperhidrosis. Voor hen werkt een deoleen, syneo5 of odorex. Voor mensen met hyperhidrosis werkt niets behalve botox. Vaak lees ik op het internet verhalen van mensen die last hebben van overmatig zweten.... maar als je goed leest dan is het geen hyperhidrosis. Mensen met Hyperhidrosis zweten zo goed als 24 uur per dag door.... het heeft niets met wassen, sporten of douchen te maken.
Ach
Rivier
Rivier
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 27 mar 2006, 23:01
Contacteer:

Re: Wat is hyperhidrosis?

Bericht door Ach »

Thijs schreef:Vaak lees ik op het internet verhalen van mensen die last hebben van overmatig zweten.... maar als je goed leest dan is het geen hyperhidrosis. Mensen met Hyperhidrosis zweten zo goed als 24 uur per dag door.... het heeft niets met wassen, sporten of douchen te maken.
Bij mij is het voornamelijk bij fysieke inspanning en warmte door het weer dat het misgaat. Stress kan ook een vinger in de pap hebben. Bij mij is het zeker niet zo dat het 24 uur per dag raak is. Ik heb zeker ook wel absoluut droge momenten tussen de wat mindere door. En als er genoeg tijd is tussen activiteit door, kan ik mijn kleren genoeg droog laten worden door verdamping dat je het niet meer ziet (maar er vast nog wel gematigd is).

Dat ik toch het zeer sterke vermoeden heb dat ik wel hyperhidrose heb (ik heb geen diagnose van de dokter te overhandigen, hebben andere wel er een dokter naar laten kijken, vraag ik mij nu af...?) is daar ik transpireer op een wat ongebruikelijke plek. Het is bij mij heel erg plaatsgebonden. De rest van mijn lichaam is op dit gebied 'normaal'.

Ik vermoed dat hyperhidrose dus niet strak moet liggen op zweetactiviteit de hele dag door, zoals jij nu een beetje stelt in je bericht. Ook wil ik er graag aan toevoegen dat het dus niet de oksels, de handen, de voeten en verder 'heel je lichaam' betreft. Misschien is het wenselijk om elk mogelijke plek die heel specifiek - zoals voeten en handen dus - getroffen wordt door hyperdhidrose in je definitie op te nemen? Dus plekken waar mensen echt voornamelijk last van hebben en verder niet of nauwelijks. Ik kan mij voorstellen het hoofd nog als specifieke locatie. Knieholtes?
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2788
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Ik ben met je eens dat je op specifieke plekken overmatig kunt transpireren. Echter in alle (internationale) lectuur hieromtrent wordt altijd gesproken over auxilary hh (oksels) en palm hh (handen + voeten).

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet kan overmatig transpireren op andere plekken. Ik vermoed dat handen/voeten en oksels het meest voorkomt. En over dat 24 uur door zweten, het is echt niet zo dat als je HH hebt dat je 24 uur per dag zweet. Maar ik denk dat er wel verschil in zit als je alleen overmatig zweet als je gespannen bent of gesport hebt, of bij andere mensen bent. Ik zweet als ik alleen ben, als ik buiten ben, als ik bij anderen ben, als ik gespannen of ontspannen ben, als ik stil zit, als ik in bed lig of waar dan ook. En dat gaat de hele dag door, 's morgens 's middags en 's avonds dus... dat bedoel ik.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht