Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
prea
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 17:56
Contacteer:

Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Bericht door prea »

Hallo,

Ik zweet redelijk veel als ik gesport heb en als het warm is, Echter dit vind ik niet zo probleem, omdat in die situaties het begrijpelijk is dat iemand zweet. Wat ik wel een groot probleem vind is dat ik echt zweetaanvallen kan krijgen wanneer ik in een wat warmere ruimte bevind en ik me ook maar heel even niet op mijn gemak voel, in de belangstelling kom te staan of zoiets dergelijks. Dan kan het zweet me echt van het voorhoofd af gutsen (bij soort gelijke situaties in koudere ruimtes heb ik nergens last van). En wanneer ik eenmaal een zweetaanval krijg is deze vaak alleen te stoppen als ik even wegloop of zoiets dergelijks. Jullie zullen vast wel begrijpen dat dit voor de buitenwereld heel raar overkomt en ik dan vaak meteen de vraag krijg waarom ik opeens zoveel begin te zweten.
Het veel zweten is dus lichaamlijk, maar mentaal kan het dus erg versterken. Nu heb ik gehoord dat er een aantal tips zijn om dit te voorkomen, bijvoorbeeld door minder de aandacht te leggen op hoe degene tegenover je, jouw op dat moment ziet wanneer jezelf een zweetaanval krijgt en meer de aandacht te leggen op de buitenwereld ipv op jezelf. Weet iemand nog meer (mentale) tips om zweetaanvallen te voorkomen wanneer je een zweetaanval voelt aankomen of tips om zweetaanvallen te stoppen?
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Re: Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Bericht door TomH »

Heel herkenbaar. Ik heb het zelf ook erg als ik me ongemakkelijk voel. Dan voel ik wat zweet op komen, daar schaam ik me dan weer voor, krijg het warmer en ga als gevolg daarvan nog harder zweten. En het verschilt enorm per situatie want bij bekenden heb ik het een stuk minder dan in een vreemde omgeving. Maar goed, ik weet zelf ook niet echt hoe hier mee om te gaan dus ik hou dit topic even goed in de gaten, kijken of er nog wat handige tips tussen zitten. :) Dat het zweten bij mij voor een groot deel mentaal is blijkt wel tijdens het sporten. Als ik aan het hardlopen ben en ik zweet al na 1 km vind ik dat heel erg als mensen me zo zien zweten. Ben ik 6 km verder vind ik het niet meer erg omdat ik dan het gevoel heb dat het bij het sporten hoort. En dat alles terwijl mensen die mij zien lopen haast onmogelijk kunnen weten hoe ver ik dan gelopen heb! :) Ik relateer mijn zweten dus heel vaak aan de situatie waarin ik mij bevind. Moet ik eigenlijk een keer van af zien te komen, maar hoe...?
Foesje
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 21:18
Contacteer:

Re: Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Bericht door Foesje »

Is een psychologisch spelletje dat je met jezelf speelt ;)

Ben zelf in behandeling geweest bij een psycholoog i.v.m. presentatie-angst. Bij een gebeurtenis heb je een bepaalde gedachte, deze gedachte beïnvloeden je reactie hierop. Eigenlijk een heel logisch iets, maar als je het niet weet zul je er niet snel vanaf komen. Stel jezelf eens voor in die vervelende situatie.

Gedachte
-Warm
-Ik doe het niet goed

Gevoel
-Zenuwachtig
-Zweten

Doormiddel van het relativeren in een situatie kun je het gevoel positief beïnvloeden. Stel dat je in een warme ruimte zit en de temperatuur niet kunt bepalen. Er zijn vast wel meer mensen die hier ook last van hebben. Hetzelfde geldt voor een presentatie, jij bent echt niet de enigste persoon die dit lastig vind!! Niet alles hoeft perfect te zijn, wees je daar ook bewust van. Ik zal nu aangeven hoe je de gedachtes kunt omzetten naar meer positieve gedachten die je gevoel positief beïnvloeden.

Gedachte
-Warm --> meer mensen hebben 't warm
-Ik doe het niet goed --> wij mensen zijn niet perfect

Gevoel
-Ik ben niet de enige die het warm heeft
-Anderen doen het ook niet perfect

Mijn laatste zweetaanval was ongeveer een jaar geleden. ;)
prea
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 17:56
Contacteer:

Re: Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Bericht door prea »

Het is zeker in zekere zin psychologisch. Vooral in ongemakkelijke situaties en moeilijke gesprekken krijg ik de aanvallen. Maar ik denk niet dat het zo handig is op te lossen door in mijn gedachte aan te passen. Vaak denk ik helemaal niet aan zweten/de hitte maar krijg ik ineens in de gaten dat ik zweet op mijn voorhoofd. En wanneer het eenmaal begonnen is, is het moeilijk te stoppen (vaak alleen door even weg te lopen, bevoorbeeld naar het toilet). Dan kan ik nog zo denken dat niemand perfect is of dat iedereen het warm heeft, het zweet blijft dan maar lopen.
Ook zijn er situaties wanneer iemand bijvoorbeeld een botte opmerking maakt of het onderwerp van het gesprek mij ongemakkelijk maakt, ik opeens helemaal rood wordt en opeens heel erg begin te zweten. Dan krijg ik alsware in 1 keer een impuls om te gaan zweten en blijft het zweet maar stromen. Dit is ook niet te stoppen door te denken dat iedereen het warm heeft of dat niemand perfect is, want de impuls krijg ik in een fractie van een seconde.

Foesje hoe heb jij dan aangeleerd om je gedachte om te zetten, want de impuls om te zweten krijg ik ook vaak onverwachts (vaak wanneer ik helemaal niet aan zweten denk of mee bezig ben)?
Oksul
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 08 jul 2009, 14:21
Contacteer:

Re: Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Bericht door Oksul »

Hallo,

Ben net nieuw op dit forum na wat informatie te hebben gezocht over dit onderwerp op internet om af te komen van dat zweten onder mijn oksels.Wat Tomh schrijft is heel herkenbaar.Ik durf gerust te zeggen dat ik geen hyperhidrosis heb maar bij mij is het puur mentaal. Het begint met een klein zweetplekje, je bent bang dat collega's het zien, je begint nog meer te zweten. De vizieuze cirkel. Ik zweet wel heel snel als ik het warm heb. Een andere aanleiding is dat ik wat chaotisch ben in mn hoofd en dan maak ik me wel eens druk of ben ik soms niet echt ontspannen, vooral op t werk. Maar door die zweetplekken word ik vaak heel gestressed en zou dan het liefst naar huis willen om te op te frissen.Thuis heb ik bijna nergens last van, in mijn vrije tijd kan t me allemaal niet zoveel schelen. En Thom, ik loop ook hard en dan vind ik zweten helemaal niet erg.

Dat Botox gebeuren leek me wel wat maar is vooral veel te duur en helpt voor maar even. Die laseroperatie leek ook wel interessant maar schrok van het infectierisico en de prijs. Als ik al die verhalen lees over mensen met hetzelfde probleem lucht dat wel op. Maar risicovolle of dure behandelingen doe ik maar niet, temeer omdat het bij mij ook een meer psychisch probleem is.

Misschien vind ik hier nog wat minder drastische tips/middeltjes, maar denk dat voor de mensen waarbij het ook voornamelijk die vizieuze cirkel is (psychisch vooral) zaak is om donkere kleding aan te doen. Als ik dan toch een tip mag geven (alleen voor mensen met zweetoksels). Iedereen zweet wel eens als t warm is of als die gestressed is. Ondanks dat ik op dat moment denk dat iedereen naar me kijkt, weet ik dat dat vaak niet zo is. Relativeren dus. Ook al ziet wel eens iemand dat je zweet, hoeft die niet direct jou te beoordelen als iemand die zich niet goed verzorgd. Als je in ieder geval maar een deo'tje gebruikt. Ik heb ook al van die klevende pads onder het t-shirt geprobeerd maar t zweet komt er gewoon onderdoor en doorheen. Voor mij blijft het dus ook een probleem ondanks dat ik wel kan relativeren. Ik voel me gewoon erg vies op dat moment. Dus als ik iets vind waarmee ik er van af kom wat wel betaalbaar is of als ik het zweten beter in de hand heb, zorgt dat voor veel minder stress en grijp ik dat zeker aan.
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Re: Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Bericht door TomH »

Oksul schreef: En Thom, ik loop ook hard en dan vind ik zweten helemaal niet erg.
Op zich vind ik het ook niet erg om te zweten bij het hardlopen. Het zit alleen tussen m'n oren want ik heb dan het gevoel dat mensen weten dat ik nog maar net aan het lopen ben en dan al zo veel zweet. Een paar kilometer verder maakt het me niets meer uit. Ik probeer de knop om te zetten en dat lukt de laatste tijd redelijk. :)
Foesje
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 21:18
Contacteer:

Re: Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Bericht door Foesje »

prea schreef:Het is zeker in zekere zin psychologisch. Vooral in ongemakkelijke situaties en moeilijke gesprekken krijg ik de aanvallen. Maar ik denk niet dat het zo handig is op te lossen door in mijn gedachte aan te passen.
Waarom niet? Jij zegt in eerste instantie dat het in zekere zin psychologisch is, maar niet denkt dat het handig is om dat op te lossen door je gedachte aan te passen. Het is niet zo dat je voor ieder probleem een wonderdrankje kunt krijgen, hoe zouden ze anders borderline of andere psychische aandoeningen behandelen?
prea schreef: Vaak denk ik helemaal niet aan zweten/de hitte maar krijg ik ineens in de gaten dat ik zweet op mijn voorhoofd. En wanneer het eenmaal begonnen is, is het moeilijk te stoppen (vaak alleen door even weg te lopen, bevoorbeeld naar het toilet). Dan kan ik nog zo denken dat niemand perfect is of dat iedereen het warm heeft, het zweet blijft dan maar lopen.
Herkenbaar. Het is natuurlijk ook niet altijd te voorkomen. Toevallig had ik laatst een Engels presentatie en naar mijn idee goed voorbereid, toch op een gegeven moment kwam 't weer. Weglopen naar een toilet kan niet, heb er slechts twee reacties op nagehouden. Voorheen zou ik me echt slecht voelen, maar kan dat nu beter plaatsen. De te behalen punten waar daar iets te belangrijker voor. ;)
prea schreef: Ook zijn er situaties wanneer iemand bijvoorbeeld een botte opmerking maakt of het onderwerp van het gesprek mij ongemakkelijk maakt, ik opeens helemaal rood wordt en opeens heel erg begin te zweten. Dan krijg ik alsware in 1 keer een impuls om te gaan zweten en blijft het zweet maar stromen. Dit is ook niet te stoppen door te denken dat iedereen het warm heeft of dat niemand perfect is, want de impuls krijg ik in een fractie van een seconde.
Misschien dat je aan een tekort zelfvertrouwen lijdt? Ik wil niet gaan wijzen naar wat het kan zijn, dit kun je beter voor jezelf bepalen aangezien ik je niet als persoon ken. (We zijn slechts een nummertje op een forum) En dat maakt het nu ook makkelijker door deze woorden neer te zetten. Voor hetzelfde geldt zou je mijn buurman/buurvrouw kunnen zijn, zonder dat we dit doorhebben.

De impuls maakt je ongemakkelijk. Iedereen voelt zich wel eens ongemakkelijk, maar als je dan gaat denken dat het zweet blijft stromen.. dan blijft 't stromen. Get a grip, je zult waarschijnlijk denken dat de andere persoon je gek vind omdat jij zweet. Puur negatief en komt het niet ten goede dat je blijft zweten. Waarschijnlijk ben je iemand die het ontzettend belangrijk vind hoe anderen over je denken en dat je altijd een goed beeld wilt achterlaten. Ik ben in ieder geval wel zo, maar soms moet je dat naast je neer kunnen leggen. Kijk eens naar anderen, hoe vaak heb jij hier op het forum gelezen: Goh, ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem? Hoeveel andere mensen in je directe omgeving hebben ook hyperhydrosis? Waarschijnlijk meer dan je denkt!!
prea schreef: Foesje hoe heb jij dan aangeleerd om je gedachte om te zetten, want de impuls om te zweten krijg ik ook vaak onverwachts (vaak wanneer ik helemaal niet aan zweten denk of mee bezig ben)?
Mjah, Impuls.. gaan we weer. Het is de stimulans die ervoor zorgt dat jij gaat zweten. Simpel gezegd, als je de stimulans weghaalt ben je genezen? Dat zou toch te makkelijk zijn? Voor mij helpt 't ook als ik in situaties terecht kom waar ik normaalgesproken zou gaan zweten, maar toevallig niet. Daar bouw ik dan een stukje zelfvertrouwen mee op. Laatst in de trein keek ik ook naar een man die aan het bellen was en enorm begon te transpireren. Terwijl ik zelf kurkdroog bleef. (Had mij dus ook kunnen gebeuren). Hoe 't dan komt dat je zelf dan niet zweet, maakt niet uit.. Gewoon dankbaar zijn, denk ik.
lila89
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 18:28
Contacteer:

Re: Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Bericht door lila89 »

Als je alleen zweet aanvallen hebt door emoties en stress kan ik je aanraden om hypnose te doen. ikzelf zweet helaas ook wanneer ik mezelf helemaal op mn gemak voel.
prea
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 17:56
Contacteer:

Re: Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Bericht door prea »

Hallo,

Ongeveer 3,5 jaar geleden heb ik deze topic geopend en nu 3,5 jaar later wil ik mijn verhaal weer doen wat er in die tussentijd gebeurd is en waar ik nu sta.

Ik ben last blijven houden van de zweetaanvallen totdat het vorig jaar zomer zo erg werd dat het echt een sociaal probleem werd. Bij het minste of geringste kreeg ik een zweetaanval. Waar ik voorheen vaak in staat ben geweest het te verbergen (door bijvoorbeeld naar het toilet te gaan en tot rust te komen), was het nu echt niet meer te verbergen. Ik kon niet meer met vrienden eten, uitgaan en dergelijke of ik kreeg weer een zweetaanval waarbij het zweet echt van mijn hoofd gutste. En elke keer weer die vragen waarom ik nu opeens zo hard begin te zweten. Op een gegeven moment was ik zo met de zweetaanvallen bezig dat ik sociaal contact steeds meer begon te vermijden en steeds meer smoesjes begon te bedenken om maar niet bij iemand op bezoek te komen of naar een feestje te gaan. En als ik wel dan wel ging was ik van te voren echt nerveus en gespannen wat ik daarvoor nooit gehad heb.

Toen (nu ongeveer 1,5 jaar geleden) ben ik uiteindelijk de stap durven zetten om naar de huisarts te gaan. Deze heeft eerst een aantal testen/bloedonderzoek gedaan of het zweten niet het gevolg is van een bepaalde lichamelijke storing (bijvoorbeeld een schildklier aandoening). Alle testen bleken negatief. Toen heeft de huisarts voorgesteld om naar psychiater te gaan. Uiteindelijke heb ik 8 sessies gevolgd bij de psychiater. Deze gesprekken stonden allemaal in het teken van cognitieve gedragstherapie. Ik ben mezelf toen helemaal gaan verdiepen in cognitieve gedragstherapie (door er ook boeken en artikelen over te gaan lezen) en ben een gedachtendagboek bij gaan houden over mijn gedachten net voor en tijdens een zweetaanval. Na 8 sessies waren de psychiater en ik er wel mee eens dat ik het idee snapte en geen sessies meer nodig zou hebben. Wel hadden we afgesproken dat ik gewoon thuis door zou gaan met het bijhouden van het gedachtendagboek wanneer ik weer een zweetaanval had gehad. Uiteindelijk hebben deze sessies niet de gewenste uitwerking gehad en had ik zelfs het idee dat ik door cognitieve gedragstherapie juist meer zweetaanvallen kreeg omdat je door cognitieve gedragstherapie en het gedachtendagboek juist extra veel met de zweetaanvallen bezig bent.

Ook kwam tijdens de sessies bij de psychiater naar voren dat een assertiviteitscursus heel nuttig kon zijn in mijn geval. Hier heb ik mij toen ook meteen voor aangemeld. Samen met een groep van 8 anderen heb ik toen 12x 3 uur lang de cursus gevolgd. Op zich vond ik de cursus erg interessant en leuk om te doen (tijdens deze cursus kregen we bijvoorbeeld ook ontspanningsoefeningen). Al met al heb ik door de cursus wel meer zelfvertrouwen gekregen maar helaas had dit ook weer totaal geen effect op het voorkomen van zweetaanvallen.

Begin dit jaar toen de lente weer begon en het weer warmer werd merkte ik dat het aantal zweetaanvallen weer aanzienlijk toenamen. Ik vreesde dat het weer zo'n erge zomer zou gaan worden als het jaar daarvoor. Daarom besloot ik weer een afspraak te maken met de huisarts en dit keer met als doel om oxybutynine te voorgeschreven te krijgen. Aanvankelijk wilde ik het gebruik van medicijnen vermijden maar had nu het gevoel dat dit mijn laatste redmiddel was. Voordat ik na de huisarts ging had ik mij heel goed voorbereid en een opsomming gemaakt wat ik allemaal al niet geprobeerd had om er van af te komen (bloedtest, psychiator, cognitieve gedragstherapie, assertiviteitscursus, ontspanningsoefeningen, boeken/artikelen gelezen over aanvallen) en had ik verschillende Engelse wetenschappelijke artikelen meegenomen die het effect van oxybutynine op de zweetafname bewezen (ook al is het medicijn niet officieel een medicijn tegen zweten). Toen de huisarts mijn verhaal had aangehoord deed hij totaal niet moeilijk om het medicijn voor te schrijven en spraken af dat ik eerst 2x daags 2,5mg zou proberen. Na afloop feliciteerde de huisarts me zelfs en ik had echt het gevoel dat hij mij feliciteerde omdat hij ook inzag dat ik een lange weg had bewandeld en veel obstakels heb genomen maar nu eindelijk de oplossing heb gevonden.

Na twee weken lang 2x daags 2,5mg te hebben geprobeerd merkte ik nog weinig progressie. Daarna heb ik de huisarts weer gebeld met de vraag of ik de dosering kon verhogen naar 2x daags 5mg. Dit was geen probleem. Eerst merkte ik nog steeds weinig progressie en was al bijna van plan te stoppen met het medicijn aangezien ik gevoel had dat het medicijn niet werkte bij mij. Daarna heb ik uit wanhoop zelfs de dosis verhoogd naar 2x daags 7,5mg. Ik had het idee dat het nog steeds niet werkte aangezien ik nog steeds zweette op mijn rug, oksels en dergelijke. Echter toen bedacht ik me dat ik die week geen zweetaanval meer gehad had. De ultieme proef of de som of oxybutynine echt werkte was voor mij door thaisewokgroentes klaar te maken. In het verleden altijd als ik thaisewokgroentes at stroomde het zweet van mijn gezicht maar deze keer niet. Dit was het eerste signaal dat het echt werkte.
Wel ben ik snel gestopt met 2x daags 7,5mg aangezien ik echt moeite kreeg met slikken van eten. Ik heb nu gemerkt dat wanneer ik 2x of 3x daags 5mg slik ook geen zweetaanvallen meer krijg. Als ik 5mg slik blijf ik wel gewoon zweten (tijdens het sporten gutst het zweet nog van mijn voorhoofd) alleen zijn de zweetaanvallen tijdens sociale situaties echt verdwenen.

Ook zijn de bijwerkingen zeer minimaal wanneer ik 5mg slik. In het begin heb ik wat last gehad van droge mond, droge ogen en moeite met slikken maar naar een paar weken verdwijnt dit grotendeels. Op dit moment ervaar ik zelfs helemaal geen bijwerkingen en ervaar ik alleen de voordelen (geen zweetaanvallen). Ik heb het idee dat het medicijn vrij snel werkt na inname (ongeveer na 10 minuten)en merk dat het een aantal uur werkt. Mijn leven is echt een stuk aangenamer geworden sinds het slikken van dit medicijn. Aangezien het nu winter begint te worden slik ik het medicijn wel minder vaak. Nu merk ik wel weer als ik de medicijnen niet in neem dat er kans is dat ik in mijn gezicht begin te zweten en heb ik ook weer een aantal zweetaanvallen gehad omdat ik die dag geen oxybutynine had ingenomen. Maar het is een hele geruststelling dat ik het nemen van een pilletje altijd als back up kan gebruiken.

Het is uiteindelijk een heel verhaal geworden maar heb het idee dat ik door dit verhaal te schrijven andere mensen kan helpen en dat andere mensen er ook geloof in krijgen dat er voor hun misschien ook een oplossing is. Ik heb een lange weg moeten volgen om van mijn zweetaanvallen af te komen maar het lijkt er op dat ik de oplossing heb gevonden sinds het gebruik van oxybutynine. Mijn leven is sinds een half jaar een stuk aangenamer geworden en afgelopen zomer was de fijnste zomer sinds tijden. Nu begrijp ik eindelijk waarom mensen naar de zomer verlangen. Uiteindelijk heb ik spijt dat ik niet veel eerder naar de huisarts ben gegaan en niet veel eerder gevraagd had om oxybutynine voor te schrijven.

Enige zorgen die ik me nu nog maak is wat het effect van het slikken van oxybutynine op de lange termijn. Kan ik bijvoorbeeld problemen krijgen met mijn blaas hierdoor? En ik maak me ook zorgen of oxybutynine blijft werken. Ik heb verschillende berichten gelezen op verschillende forums dat mensen ervaren dat het effect afneemt en het zweten terug komt (is er misschien iemand op dit forum die het medicijn al jaren slikt en zijn/haar ervaring kan beschrijven welk effect oxybutynine heeft wanneer je het een paar jaar slikt?). Ikzelf gebruik het medicijn nu een half jaar en heb wel het idee dat de werking iets is afgenomen in vergelijking met de werking na 1 maand. Echter het slikken van dit medicijn heeft na 6 maanden nog steeds voldoende effect en is niet te vergelijken met hoe ik me voel als ik het medicijn niet slik. Dus ben er nog steeds super blij mee!!
harrybro
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 10:38
Contacteer:

Re: Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Bericht door harrybro »

Thuis heb ik bijna nergens last van, in mijn vrije tijd kan t me allemaal niet zoveel schelen. En Thom, ik loop ook hard en dan vind ik zweten helemaal niet erg.
userx
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: za 29 jun 2013, 13:02
Contacteer:

Re: Tips om zweetaanvallen te voorkomen

Bericht door userx »

Ervaring met oxybutynine!

Normaal gesproken zet ik nooit reacties op internet, maar in dit geval is het een uitzondering. Uit ervaring weet ik hoe erg het is om te zweten. Zelf heb ik ook van alles geprobeerd. De mensen die telkens het volgende roepen: goede deo gebruiken, goed jezelf wassen, regelmatig nieuwe shirt dragen, caffeine vermijden etc. Ik neem ze niets kwalijk, zij zeggen het met goede bedoelingen. Als je het zelf niet ervaren hebt, kan je veel makkelijker dingen roepen.

Nogmaals, ik heb alles geprobeerd en niets werkte, totdat ik op dit forum oxybutynine tegenkwam. Ik heb niet getwijfeld en meteen een afspraak met de huisarts gemaakt. Alleen al een gesprek aangaan over dit onderwerp met de huisarts beviel mij goed, het geeft je weer hoop. Goed gesprek gehad, verder bloedtest afgegeven (negatief), qua gezondheid was niets aan te merken. Eetgedrag is ook perfect. En ik sport ook meer dan een gemiddelde persoon.

De huisarts wilde mij liever naar de dermatoloog verwijzen. Afspraak gemaakt en bij de dermatoloog langs geweest. Weer zelfde gesprek gehad, bloedtest afgegeven en weer alles perfect, geen gezondheidsproblemen. Uiteindelijk na een gesprek heeft de dermatoloog besloten om oxybutynine voor te schrijven. Het was de bedoeling om het 2 weken te testen met 3x - 2,5mg. Na een paar dagen merkte ik weinig, daarom wilde ik een hoger dosering. Volgens de dermatoloog moest ik gewoon geduld hebben. Na 1 week begon het te werken en het zweten is zeker afgenomen tot een aanvaardbaar niveau. Tijdens het sporten zweet ik nog steeds, maar dat is heel normaal. Maar ik heb geen zweetaanvallen meer tijdens mijn sociale leven. Ik ben nu een paar weken bezig met het medicijn, is nog veel te vroeg om te juichen, maar gelukkig heb ik iets kunnen vinden die bij mij wel goed werkt. Nu het medicijn zijn werk goed doet, hoef ik niet onnodig over te stappen naar een hogere dosering. Wat betreft de bijwerkingen, ik merk er heel weinig van. Droge lippen? Heel af en toe. Maar dit moet geen probleem zijn, gewoon voldoende water drinken.

Wat ik nu probeer te zeggen, stel jezelf open voor en maak een afspraak met de huisarts. Na het gesprek zul je zeker zelfverzekerder voelen. En als je oxybutynine gaat gebruiken, praat met de dermatoloog om met een klein dosering te beginnen en geduldig zijn.

Succes!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht