Hallo allemaal, wat te doen?

Archief

Moderators: Thijs, Erje

Gesloten
dennis_
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 12:37
Contacteer:

Hallo allemaal, wat te doen?

Bericht door dennis_ »

Hallo allemaal!

Mijn naam is Dennis, 28 jaar inmiddels en kom uit omgeving Rotterdam.
Ik heb al zo lang ik mij kan herinneren last van hyperhidrosis, maar heb altijd gedacht dat dit bij mij hoorde en ik kende de term tot voor kort ook niet. Of te wel ik dacht niet zo zeer dat het aandoening zou zijn.
Het is bij mij al vroeg begonnen: bij tennis moest ik al speciale grips kopen, aangezien het racket altijd uit mijn hand vloog. Ik was toen pas een jaar of 7. Op de basisschool met honkbal moest men al uitkijken, want ook de houten knuppel vloog geregeld uit mijn handen. Ik had sinds kleins af aan ook bronchitis, wat bij een jeugdziekte bleek te zijn. Mijn huisarts had naast mijn medicijnen, mij aangeraden om ook veel te drinken, iets meer dan een gemiddeld persoon, aangezien het slijmweefsel dan minder kans krijgt zich aan de longen te hechten. CARA-patiënten zullen dit misschien wel herkennen.
Enfin ik heb altijd het vermoeden gehad dat dit dus het gevolg is van mijn overmatig zweetgedrag.

Jullie raden het al, mijn vorm van overmatig zweten zit hem vooral in mijn handen en in mindere mate mijn voeten en oksels. Mijn omgeving weet dat ik er last van heb, maar feit blijft dat het mij persoonlijk vrijwel dagelijks achtervolgt. Ik merk ook dat ik steeds meer een teruggetrokken leven aan het leiden ben, kom niet graag meer onder de mensen en de kans op een relatie lijkt steeds kleiner te worden. Op mijn werk ziet mijn toetsenbord er niet uit, maak het geregeld schoon, want er blijft gewoon een goedje op de knoppen zitten, die vervolgens weer opdroogt. Mijn muis idem dito. Aan telefoneren heb ik helemaal een hekel, want die word helemaal zeiknat. Papier word nat als je wat notulen maakt tijdens vergaderingen etc, etc.

Nu heb ik al heel wat gelezen hier en wil er eigenlijk nou wel eens serieus wat aan gaan doen. Ik weet alleen niet goed waar ik mee moet beginnen en wat ik allemaal moet gaan uitzoeken (verzekeringen bvb). Wellicht dat jullie mij kunnen helpen welke stappen ik allemaal zou moeten nemen om hier nou eens vanaf te komen of in ieder geval sterk te verminderen. Ik zal jullie dan ook uiteraard op de hoogte houden van mijn ontwikkelingen!!

Bedankt dat jullie een klankboard hebben gecreëerd voor mensen zoals jij en ik. :)

Groet, Dennis

PS: uiteraard had ik flinke zweethanden bij het typen van mijn verhaal :(
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Hallo allemaal, wat te doen?

Bericht door Thijs »

Hoi Dennis,

Welkom op dit forum. Je schrijft dat je met name last hebt van je handen en in mindere mate voeten en oksels. In zo'n geval raad ik altijd het medicijn oxybutinine aan. Handzweten is erg lastig te behandelen met botox en is ook zeer pijnlijk, tevens is het effect vaak ook van korte duur. Je kan iontoforese voor je handen overwegen maar ik zou naar je huisarts gaan en vragen om oxybutinine mede omdat je ook zweet bij voeten en oksels. Oxybutinine werkt over je gehele lichaam. Lees er meer over in het tabletten topic. Je kan ook een ETS operatie voor je handen en voeten laten uitvoeren, echter dit geeft vaak compensatie zweet en er zijn nogal wat risico's aan. Het wordt wel vergoed. Maar ik zou het zeker niet doen als je nog geen oxybutinine hebt geprobeerd.

Sterkte en hou ons op de hoogte.

Groetjes Thijs
Gesloten