Tijdelijke oplossing voor okselzweet??

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
sailA
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 21:21
Contacteer:

Tijdelijke oplossing voor okselzweet??

Bericht door sailA »

Hallo iedereen,
ik ben Bas en ik ben 15 jaar.

De laatste paar maanden heb ik veel last van zweten onder mijn oksels, en ik hoop hier een (tijdelijke) oplossing te vinden.
Op school heb ik er het meeste last van, dan ga ik er telkens op letten. Vooral met de gymlessen natuurlijk. Als ik thuis ben zijn mijn oksels droog. Het lijkt eigenlijk alsof ik begin met zweten zodra ik de deur uitloop :S Soms zelfs als ik alleen maar naar de supermarkt ga of als ik mijn hond ga uitlaten.

De afgelopen paar weken ben ik niet naar school gegaan wegens gebrek aan motivatie, dit gezweet heeft daar ook behoorlijk aan bijgedragen. Ik heb echt geen zin om met druipende oksels naast mijn klasgenoten te zitten, ik schaam me dood. Op een dag was het zelfs zo erg dat ik 3 verschillende shirts heb moeten dragen.

Zelf denk ik dat het iets mentaals/geestelijk is, aangezien ik bijna alleen zweet waar anderen bij zijn of als ik boos ben.
Gelukkig heb ik binnenkort een afspraak met een psycholoog (omdat ik dus niet gemotiveerd ben voor school).
Ik ben ervan overtuigd dat de psycholoog mij dan ook kan helpen met dit gezweet, als het inderdaad iets mentaals is.
Het enige probleem is, dat ik denk dat dat lang kan gaan duren, aangezien ik waarschijnlijk niet vaker dan 1 keer per week een afspraak zal hebben.
In de tussentijd zal ik dus nog steeds zweten zodra ik buiten ben/mensen tegenkom. Dit betekent dat ik dan binnen ga zitten, en dat wil ik niet. Daar word ik alleen nog ongelukkiger van. Zeker nu dat het warmer gaat worden, wil ik gewoon naar het strand kunnen gaan met vrienden enzo.

Lang voordat dit hele zweetgebeuren allemaal begon gebruikte ik al Axe Dry, maar dat werkt al lang niet meer.
Een maand geleden zag ik een reclame van L'Oreal Paris Men Expert 48 uur dry non-stop (wat een lange naam zeg).
Maar helaas werkte dit ook niet.

Mijn vraag is dus, na zo'n lange uitleg: wat werkt er tegen zweten behalve deodorant/anti-transpirant/anti-perspirant?
Ik hoop echt dat een van jullie een (tijdelijke) oplossing weet, want ik word al bijna verdrietig als ik dit allemaal typ, terwijl ik juist zo'n leuke dag heb gehad. Mijn excuses voor de langdradigheid, maar ik ben best wanhopig.

Met vriendelijke groeten,
Bas
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Re: Tijdelijke oplossing voor okselzweet??

Bericht door TomH »

Deo's en dergelijke hebben bij mij ook nooit geholpen. Obadan werkt nog het beste bij mij (en bij vele andere geloof ik) Het werkt niet 100% bij me maar die hoop heb ik allang op gegeven. Ik ben tevreden met de werking. :) Dus dit zou je wel eens kunnen proberen. Spul is simpel te bestellen en niet echt duur want je doet er best lang mee. En misschien zijn de eoxybutinine tabletten iets voor je. Moet je wel even voor langs de huisarts.

En het zweten alleen buiten de deur is heel herkenbaar, dat hebben veel meer mensen hier.

Succes ermee! :)
Bruining
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 apr 2008, 14:14
Contacteer:

Re: Tijdelijke oplossing voor okselzweet??

Bericht door Bruining »

Hallo Bas,
Ht klinkt inderdaad alsof je overmatig zweten van je oksel, in ieder geval deels, psychisch wordt beïnvloed.
Hieronder vindt je tijdelijke oplossingen.

Het simpelste is je huisarts je Aluminiumhydroxychloridecrème 20% te laten voorschrijven.

Plaatselijke middelen
Plaatselijke toepassing van aluminiumzouten wordt het meest toegepast. Dit is opgelost in alcohol om de meest efficiente werking te verkrijgen. Het kan al dan niet onder afsluiting worden toegepast. Dit dient dagelijks te gebeuren. Wanneer verbetering is bereikt kan de frequentie worden afgebouwd. De behandeling moet ook bij een succesvol resultaat regelmatig worden herhaald. Een eventueel huidirritatie kan optreden en kan met hormoonzalven worden onderdrukt. In sommige cosmetica worden ook lage concentraties aluminiumzouten verwerkt.
Iontopherese is een andere behandelingsmethode voor de handen. De resultaten aan de oksels zijn zelden bevredigend. De patient moet namelijk met de handen in een badje zitten waarbij een gelijkstroom wordt geleid door de huid. Indien de behandeling het zweten vermindert, kan in het gunstigste geval overgegaan worden tot een behandeling van eens in twee weken. Regelmatig worden bijwerkingen gemeld in de vorm van zwelling, koude handen en verkleuring van de handen. Deze bijwerkingen herstellen zich bij het verminderen van de behandelfrequentie.
"Systemische" middelen
Zogenaamde "anticholinergica" kunnen ook worden gebruikt. Echter, de bijwerkingen zijn meestal ernstiger dan de hyperhidrosis. De bijwerkingen bestaan bijvoorbeeld uit stoornissen in het gezichtsvermogen, droge mond, glaucoom, etc. Andere medicijnen zoals propantheline en ganglion blokkers zijn wel geprobeerd, doch hebben geen plaats gekregen.
Injecties met botuline toxine
Indien plaatselijke middelen niet het gewenste resultaat geven, kan deze behandeling worden overwogen. Door middel van kleine prikjes in de huid met botuline toxine wordt de zweetklierproductie sterk gereduceerd. In de oksels ligt het succespercentage boven de 90% zonder dat storende bijwerkingen optreden. De Botox™ werkt alleen op de plaats waar de prikjes worden gegeven.
Aan de handen ligt het succespercentage ook ver boven de 90%. Hier dient echter wel een plaatselijke verdoving voor de behandeling te worden gegeven, omdat de behandeling anders te pijnlijk is. Ongeveer de helft van de behandelde patiënten meldt een tijdelijke lichte krachtsvermindering in de handen.
Bij behandeling op het voorhoofd, de wangen of de liezen hoeft geen verdoving te worden gegeven.
Het effect blijft beperkte tijd aanhouden. De periode waarna de zweetproductie volledig is teruggekeerd ligt over het algemeen tussen de zeven en tien maanden.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Vriendelijke groeten,

Hajo Bruining, dermatoloog
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht