Weghalen zweetklieren MC Leeuwarden

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Weghalen zweetklieren MC Leeuwarden

Bericht door Thijs »

Vandaag kwam ik via het geweldige medium internet er achter dat plastisch chirurg Dr. van der Biezen van het MCL in Leeuwarden ook een behandeling uitvoert om overmatig zweten tegen te gaan. Ik heb direct gebeld met het secretariaat en kreeg uiteindelijk een andere arts te spreken.

Dr. van der Biezen doet middels een incisie het wegschrapen van de zweetklieren. Maar hij snijd ook een gedeelte gewoon weg. De arts had het er over dat hij vetweefsel weghaalt waar dus ook zweetklieren inzitten. Hij zou het vaker gedaan hebben en sommige patienten moesten het 2 keer ondergaan. Op mijn vraag of het vergoed werd zei zij ja, maar dit wist ze niet zeker. Ik moet hierover terugbellen volgende week.

Langzaam maar zeker vind ik steeds meer adressen waar zulk soort behandelingen worden gedaan. Probleem blijft dat het telkens een andere methode betreft en de resultaten ook verschillend zijn. Ik heb persoonlijk geen zin om 2 keer een behandeling te moeten ondergaan voor een goed resultaat. Ik weet ook wat ik wel wil en wat ik niet wil. Ik wil zo en zo een arts die veel ervaring heeft, die dit vaak doet en er goede resultaten mee scored en uiteraard moet het vergoed worden. Ik stel nogal wat eisen en blijkbaar is het in Nederland niet mogelijk om zo'n arts te vinden waarbij de behandeling vergoed wordt. Het is echt dikke drama in Nederland. Vooralsnog zie ik de hidrosuctie behandeling bij MC het gooi te Bussum als het meest effectieve behandeling tegen overmatig zweten. Kost alleen 2500 euro en wordt vooralsnog niet vergoed.

Toch wilde ik dit jullie niet onthouden..... zijn er mensen met ervaring bij MCL vwb deze behandeling ?

Groetjes Thijs
sjors70
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 10:08
Contacteer:

Re: Weghalen zweetklieren MC Leeuwarden

Bericht door sjors70 »

Beste Thijs,

Ik bezoek regelmatig jouw site om ervaringen maar vooral oplossingen te vinden m.b.t. HH. Zojuist las ik jouw bericht over het weghalen van zweetklieren. Ik ben bekend met deze ingreep, dus ik heb me toch maar even geregistreerd, omdat ik je mijn ervaring niet mag onthouden, vind ik.

Wegens overmatig transpireren ben ik 1996 geopereerd, door dr. Poldermans (plastisch chirurg, Catharina Ziekenhuis Eindhoven). Destijds heeft hij zweetklieren weggehaald en de zenuwbanen doorgesneden. Helaas heeft de operatie toen niet geholpen, dus in 1998 toch maar weer teruggegaan. Dr. Poldermans heeft mij toen weer geholpen, maar deze keer nog meer zweetklieren weggehaald en de, inmiddels weer aangegroeide, zenuwen (herstellend vermogen van het lichaam) opnieuw doorgesneden, maar deze dit keer ook dichtgebrand. Dat deed het hem wel, ik was nagenoeg zweetvrij (transpireerde in ieder geval niet meer dan de gemiddelde Nederlander). Na 6 jaar begon ik echter weer (veel) meer te transpireren. In eerste instantie twijfelde ik nog - het was wel een erg warme zomer en iedereen transpireerde meer, dus waarom zou dat bij mij anders zijn - maar toen het winter werd en het zweten bleef aanhouden, moest ik toch wel tot de conclusie komen dat de HH weer terug was! Nu ben ik weer een aantal jaar verder en het water loopt letterlijk langs mijn oksels, en inmiddels ook rug en liezen, naar beneden. Ik heb overigens niet het idee, dat mijn rug en liezen meer transpireren door de ingreep. Dit is pas ontstaan een aantal jaar nadat ik alweer was begonnen met transpireren onder mijn oksels (heb meer het idee dat het een leeftijdsgebonden iets is). Voor alle duidelijkheid: dit betreft een ingreep specifiek voor de oksels. Als je op andere plaatsen op lichaam transpireert, heeft het verwijderen van de zweetklieren en het dichtbranden van de zenuwbanen in je oksels natuurlijk niet veel zin. Oh ja, na de eerste operatie kon ik 2 weken mijn armen niet strekken (was vooraf ook gemeld), dat was pijnlijk, maar na de tweede operatie kon ik al na 3 dagen weer vooruit.

Wat betreft het vervolg: na nog een jaartje twijfelen, ben ik weer teruggegaan naar de plastisch chirurg. Dr. Poldermans was inmiddels met pensioen, dus sprak ik met een andere arts. Hij gaf aan, dat de operatie zoals deze destijds bij mij was uitgevoerd, inmiddels achterhaald was (hoewel ik nu begrijp, dat deze ingreep dus wel nog steeds wordt uitgevoerd), maar dat er goede resultaten geboekt werden met Botox. Maar Botox is erg prijzig, wordt niet vergoed en je moet 2 keer per jaar worden behandeld (als je pech hebt, vaker). Daarnaast vond en vind ik nog steeds, dat er nog niet voldoende bekend is over de gevolgen voor je lichaam, naast alleen het stoppen van zweten, bij jarenlang gebruik van Botox. Hierna ben ik verder gaan zoeken en kwam uit bij de Sudor Kliniek (ETS). Bij het eerste contact gaven zij zelf al aan, dat niet alle zorgverzekeraars de ingreep zouden vergoeden. Bij navraag door mijzelf bij de verschillende zorgverzekeraars, bleek 'niet alle' uiteindelijk 'niet een' te zijn...

Kortom, voor mij houdt het hier op. Ik probeer het transpireren nu dan maar zoveel mogelijk te minderen door tips die ik her en der hoor en lees. Synea5 en Odorex doen bij mij helemaal niets, behalve mijn huid irriteren. Odaban helpt wel iets, hoewel ook door Odaban mijn huid flink geïrriteerd raakt, maar goed, het helpt een beetje dus die irritatie neem ik dan maar voor lief.

De laatste alinea's terzijde: de ingreep waar jij het over hebt, heb ik dus gehad en over het algemeen ben ik toch wel positief. Oké, na de eerste operatie ben je waarschijnlijk niet klaar, je zal nog een keer onder het mes moeten en na een x-aantal jaren komt het weer terug (hoewel dat natuurlijk niet bij iedereen zo hoeft te zijn), maar je bent wel een aantal jaren 'droog' en dat maakt je leven toch een stuk aangenamer. Daarnaast is het, buiten de reguliere risico's van een operatie, minder ingrijpend en blijkbaar ook minder prijzig (dat wist ik niet) dan ETS.

Ik weet niet of je echt iets kan met bovenstaande, maar je weet dan toch in ieder geval iets meer over het nut van weghalen van zweetklieren.

Groetjes,
Joyce
sjors70
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 10:08
Contacteer:

Re: Weghalen zweetklieren MC Leeuwarden

Bericht door sjors70 »

Oh ja, dat vergeet ik nog te melden....

In '96 en '98 zijn de ingrepen nog vergoed, door het VGZ. Toen ik in 2005 aan het zoeken was naar andersoortige ingrepen, had ik al gehoord dat er nog maar een paar zorgverzekeraars deze wilden vergoeden (wel zoeken met een lampje) en volgens mij is het inmiddels zo, dat geen enkele zorgverzekeraar nog iets vergoed.

Groetjes,
Joyce
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Weghalen zweetklieren MC Leeuwarden

Bericht door Thijs »

Hoi Joyce,

Bedankt voor je bericht.... ik hoor en lees heel veel verschillende verhalen over het resultaat van een behandeling van het wegschrapen van de zweetklieren. Over het algemeen zijn mensen wel positief er over. Groot nadeel is dat het tegenwoordig dus niet meer vergoed wordt, maar het is goed te horen dat het in 1996 en 1998 wel vergoed werd. Hier kan ik wat mee, want waarom dan wel vergoeden en nu niet meer ?

Jij hebt het over weghalen van zweetklieren en doorbranden van zenuwbanen. Dit zijn 2 verschillende behandelingen hoor. Weghalen van zweetklieren is 1, het doorbranden van zenuwbanen is 2. Dat noemen ze een ETS operatie en is veel ingrijpender dan alleen het weghalen van zweetklieren. ETS wordt over het algemeen wel vergoed, wegschrapen van zweetklieren niet.

Ik ben zelf druk bezig om e.e.a. toch vergoed te laten krijgen en ga zelf volgende week naar het ziekenhuis in Assen om mijn zweetklieren weg te laten schrapen. ETS doe ik niet, das veel te ingrijpend en risicovol alsmede dat er vaak compensatie zweet optreed.

Probleem met het weghalen van zweetklieren is dat ze nooit alle zweetkliertjes weg kunnen halen, dus er blijven er altijd nog duizenden actief, maar als ze het goed doen dan moet het zweten wel gereduceerd zijn tot het zweten van een normaal persoon. Het verbaasd me echter dat je na een paar jaar weer terug kan gaan omdat het dan weer toeneemt. De zweetklieren zelf groeien niet terug zover ik weet, dus das wel heel apart.

Nogmaals bedankt voor je bericht,

Groetjes Thijs
Plaats reactie