Zweten als symptoom van sociale fobie?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

noahmushroom
Beekje
Beekje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 20:58
Contacteer:

Zweten als symptoom van sociale fobie?

Bericht door noahmushroom »

Ik, man, 23 jaar, heb ook altijd last van overmatig zweten, zeker met het soort weer van de afgelopen dagen, maar bij mij is het in grote mate ook een bijverschijnsel van de sociale fobie waaraan ik lijd. Ik zweet op zich wel al veel meer dan de meeste mensen, maar op het moment dat ik weet dat [i]anderen[/i] mij zien zweten, dan ga ik uit schaamte en zenuwen nog eens extra zweten. Zo merkte ik vandaag toen ik in een warme trein vol mensen zat, ik significant meer zweette dan toen ik in diezelfde warme trein alleen zat. Als ik helemaal alleen ben, valt het zweten eigenlijk nog wel mee en heb ik niet eens zoveel meer last van de hitte als de meeste andere mensen. Maar zodra ik me in een sociale omgeving bevind, slaat het zweten toe, en dan ook nog op de meest opvallende plekken: voorhoofd, onder de neus en onder de oksels.

Ander voorbeeld. Ik ben een redelijk goede pianist die soms voor publiek optreedt. Als ik thuis in mijn eentje lange tijd achter elkaar ingespannen piano speel, zweet ik bijna nooit (tenzij het echt warm is), maar wanneer ik voor publiek speel (zelfs als dat publiek maar uit één persoon, bv. mijn pianoleraar, bestaat) dan begin ik onmiddellijk al na een paar minuten ontzettend te zweten. Voor ieder optreden slik ik altijd propranol HCl, anders zou ik door de zenuwen helemaal niet kunnen optreden; de propranol vermindert wel de zenuwen (de hartkloppingen), maar niet het zweten… En dat is zo frustrerend! Hetzelfde verhaal als ik een presentatie moet houden, ik slik dan propranol die mijn spreekangst sterk vermindert, maar ik blijf zweten…
Het zweten vormt een enorme sociale belemmering, vooral door de al dan niet bewuste gedachte dat het heel genant is om zonder reden zo erg te zweten.

Zijn er meer mensen hier bij wie het overmatig zweten gerelateerd is aan sociale angst? Zo ja, hoe gaan jullie hiermee om?

Noah

PS. Ik heb noch het probleem van mijn sociale fobie, noch het overmatige zweten ooit besproken met een huisarts of psycholoog. Ik weet dat velen zullen zeggen dat dit geen goede zaak is, maar ik wil het zoveel mogelijk voor mijn omgeving verborgen houden.
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Hoe kom je dan aan die medicijnen? Ben je die op eigen houtje gaan slikken? Lijkt me niet verstandig.
Ik had ook last van meer als normaal zweten als ik mensen ontmoette die niet van mijn probleem afwisten, ook stonk mijn zweet nogal, wat echt een groot probleem werd, sociaal gezien.
Ik heb wel altijd met mijn huisarts gepraat en hij heeft me goed geholpen. Omdat ik nu weet dat de medicijnen goed helpen, wordt ik steeds zekerder van mezelf en durf weer meer sociale dingen te ondernemen. Het gaat me momenteel echt goed.
Praat echt eens met een arts of vertrouwenspersoon. Je zult zien dat het oplucht en waarschijnlijk ook oplost.
Heel veel sterkte ermee.

Groetjes Carina
Catwoman
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 20:58
Contacteer:

Bericht door Catwoman »

Hoi,

Ik heb altijd veel gezweet. Vooral handen, voeten en oksels.
Sinds een paar jaar heb ik een angststoornis (met sociale fobie).

Als ik al denk aan zweethanden beginnen mijn handen al te zweten. In bepaalde sociale situaties zweet ik ook erg.

Ik probeer het zo min mogelijk mijn leven te laten beinvloeden en blijf zoveel mogelijk doen. Sinds kort gebruik ik hiervoor echter wel medicijnen ter ondersteuning (Fevarin)

Ik heb zelf wel eens het idee dat mijn lichaam zich te vaak in een angst of vlucht stand bevindt waardoor ik teveel adrenaline aanmaak ofzo en veel ga zweten.
Catwoman
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 20:58
Contacteer:

Bericht door Catwoman »

Nog even een toevoeging:

Voor mijn sociale fobie ben ik wel onder behandeling van een psycholoog (cognitieve gedragstherapie).

Ik ben naar mijn omgeving toe wel heel open over zowel mijn zweten als mijn angststoornis. Kan er zelf niks aan doen, dus schaam me er niet voor.
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Hallo,

Ik zit al een tijdje over dit onderwerp na te denken, omdat ik zelf een sociale fobie én hyperhidrosis heb.
Maar in mijn geval heeft het ene heel zeker niets met het andere te maken. De sociale fobie heb ik al veel langer, en ik zweet in mijn eentje net zoveel als tussen mensen.

Door mijn werk in de psychiatrie heb ik al heel veel mensen met een sociale fobie ontmoet. Ik kan me van geen enkele herinneren dat die ook zweette.
Desondanks sluit ik zeker niet uit dat zweten een bijverschijnsel kan zijn van een sociale fobie als de persoon al aanleg heeft tot overmatig zweten.

Bij jou, Noah, en misschien ook bij Carina en Catwoman, lijkt het me eerder omgekeerd.
De sociale fobie lijkt eerder een gevolg van de schaamte over het zweten.
Net zoals er mensen zijn die een bloosfobie hebben, (wat ook resulteert in een soort sociale fobie), zo zullen er ook mensen zijn met een zweetfobie en daardoor sociale problemen hebben.
Het is natuurlijk ook een vicieuze cirkel. Zweten -> schamen ->nog meer zweten -> nog meer schamen enz...

Ik weet niet hoe erg jullie sociale fobie is, of geweest is. Maar bij mij heeft het mijn hele leven bepaald. Ik ben nu zo ver dat ik kan gaan werken, maar dat is dan ook de limiet. Ik heb geen énkel ander sociaal contact, behalve met mijn familie. Ze moeten me op het werk ook niet vragen om een studiebezoek te doen, of een voordracht bij te wonen... durf ik niet. (Laat staan dat ik zelf een voordracht zou moeten geven hahaha!!!) Zo durf ik ook niet IN HET PUBLIEK zitten van een concert! Zelfs niet met angstwerende medicatie.
Iemand met een sociale fobie is zeer angstig voor sociale contacten en probeert die ook met alle middelen te vermijden.
Is het dàt wat jullie hebben, of is het angst om in het openbaar te zweten en daarvoor veroordeeld te worden???
In dat geval hebben jullie geen "sociale fobie", maar een "zweetfobie". Stel je eens even voor dat je hélemaal niet meer zou zweten... als je dan nog bang zou zijn (paniekaanvallen - hyperventilatie) om onder de mensen te komen, ja, dan heb je inderdaad een sociale fobie. Ik ken je niet Noah, en durf zeker geen uitspraak te doen of je al dan niet een sociale fobie hebt. Maar spreekangst is normaal, en plankenkoorts ook.

Ik schrijf dit allemaal omdat ik denk dat het belangrijk is om naar de juiste behandeling te zoeken.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.

Groetjes en sterkte,
Hanneleen
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Hoi Hanneleen

Ik heb zeker geen sociaalfobie, maar door het zweten wel sociale angst, maar toch altijd overwonnen wat heel vermoeiend is. Nu ik eigenlijk wel van het zweten af ben, gaat het sociaal ook weer goed met me.
Het was de schaamte voor het zweet en de stank. Maar dat wist ik gelukkig wel.

Groetjes, Carina
Catwoman
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 20:58
Contacteer:

Bericht door Catwoman »

Ook al vind ik het zweten vervelend, ik schaam me er niet zo heel erg voor. Mijn sociale fobie is niet ontstaan door een 'zweetfobie'. Mijn sociale angst houdt vooral in dat ik bang ben dat ik niet aan verwachtingen van mensen kan voldoen. Ben bang om mensen teleur te stellen. En verwacht dat zij mij negatief beoordelen. Ik heb bijvoorbeeld moeite met gemaakte afspraken voor een uitstapje of etentje ofzo. Ik ben dan bang dat ik me bijv. niet lekker ga voelen, hier anderen mee lastig moet vallen, naar huis moet en zo de avond van een ander verpest.

Ik heb niet zoveel moeite met spreken in het openbaar (in ieder geval niet veel meer dan iemand anders). Ook in groepen functioneer ik goed. Het is vooral 1 op 1 contact waar ik me heel zenuwachtig over kan maken omdat ik dan het gevoel heb dat er veel van mij afhangt. In een groep ben je slechts een onderdeel en hangt het slagen van een gezellige avond niet alleen van mij af.

Mijn overmatig zweten heb ik min of meer geaccepteerd. Ik geef gewoon iemand een hand ook al zweten die, en zeg dan gewoon, sorry, ik heb een beetje zweethanden.
Ik houd er wel rekening mee met kleding (veel zwart en wit) en schoenen kopen.
Catwoman
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 20:58
Contacteer:

Bericht door Catwoman »

Ook al vind ik het zweten vervelend, ik schaam me er niet zo heel erg voor. Mijn sociale fobie is niet ontstaan door een 'zweetfobie'. Mijn sociale angst houdt vooral in dat ik bang ben dat ik niet aan verwachtingen van mensen kan voldoen. Ben bang om mensen teleur te stellen. En verwacht dat zij mij negatief beoordelen. Ik heb bijvoorbeeld moeite met gemaakte afspraken voor een uitstapje of etentje ofzo. Ik ben dan bang dat ik me bijv. niet lekker ga voelen, hier anderen mee lastig moet vallen, naar huis moet en zo de avond van een ander verpest.

Ik heb niet zoveel moeite met spreken in het openbaar (in ieder geval niet veel meer dan iemand anders). Ook in groepen functioneer ik goed. Het is vooral 1 op 1 contact waar ik me heel zenuwachtig over kan maken omdat ik dan het gevoel heb dat er veel van mij afhangt. In een groep ben je slechts een onderdeel en hangt het slagen van een gezellige avond niet alleen van mij af.

Mijn overmatig zweten heb ik min of meer geaccepteerd. Ik geef gewoon iemand een hand ook al zweten die, en zeg dan gewoon, sorry, ik heb een beetje zweethanden.
Ik houd er wel rekening mee met kleding (veel zwart en wit) en schoenen kopen.
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Ja, Catwoman, heel herkenbaar allemaal!!!
Om terug te komen op de vraag van Noahmushroom: zweet jij méér op deze moeilijke momenten?
Zelf denk ik: de ene wel en de andere niet.
Maar volgens de site "gezondheid.be", heeft hyperhidrosis geen psychische oorzaak. Dit is wat er staat:


"De precieze oorzaak is niet bekend, maar het is vrijwel zeker dat het om een lichamelijke aandoening gaat. Vroeger werd wel gedacht dat het een psychische oorzaak zou hebben, maar psychologisch onderzoek laat bij deze mensen geen psychische factoren zien."

Groetjes,
Hanneleen
undercover
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 08 jun 2005, 15:33
Contacteer:

Bericht door undercover »

jaah ik heb precies hetzelfde zodra ik bijvoorbeeld naar de stad ga ofzo waar veel mensen zijn, drukte dan begin ik inderdaad meer te zweten denk uit angst dat ze zweetgeur gaan ruiken en daar zit ik egt mee.
durf daarom niet meer bij mensen te staan en vooral op school een groot probleem ga ook niet meer met de trein.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Hanneleen schreef:
"De precieze oorzaak is niet bekend, maar het is vrijwel zeker dat het om een lichamelijke aandoening gaat. Vroeger werd wel gedacht dat het een psychische oorzaak zou hebben, maar psychologisch onderzoek laat bij deze mensen geen psychische factoren zien."
Het is inderdaad onbekend zover ik weet. Erfelijkheid kan een rol spelen. Ik, persoonlijk, ben van mening dat er wel degelijk een psychisch aspect meespeelt. Ook ik zweet meer of sneller als ik voor een grote groep mensen sta, of als er prestaties van me worden verwacht. Het zou onlogisch zijn om het psychische aspect te ontkennen. Ik denk dat het een combinatie is van aanleg hebben voor (mischien erfelijkheid), de een zweet nou eenmaal meer dan de ander, de een heeft het sneller warm dan de ander..... en een psychische factor. Dit kan van alles zijn: onzekerheid, prestatiedwang, schaamte, (sociale) angst voor het zweten wat de cirkel weer compleet kan maken....

Groetjes Thijs
Bram
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 26 jun 2005, 10:42
Contacteer:

Bericht door Bram »

Ook bij mij is er een verband tussen de situatie waarin ik verkeer en mijn zweetprobleem. Als ik op school ben, heb ik steevast natte oksels, maar thuis heb ik er bijna geen problemen mee.
noahmushroom
Beekje
Beekje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 20:58
Contacteer:

Bericht door noahmushroom »

Ik denk toch dat het andersom is, Hanneleen. Dus dat het overmatige zweten deels wordt veroorzaakt (of beter: wordt versterkt) door mijn sociale fobie.
Overigens is mijn sociale fobie niet zo extreem als die van jou; ik heb er op zich geen moeite mee om onder de mensen te komen of om naar de kroeg of een concert te gaan. Maar in bepaalde sociale situaties krijg ik automatisch een heel zenuwachtig gevoel (hartkloppingen, beven, etc.): bijv. wanneer ik moet spreken in een groep, een belangrijk gesprek moet voeren, in het buitenland een vreemde taal moet spreken, wanneer ik moet optreden, wanneer ik met een meisje praat dat ik aantrekkelijk vind, etc. Ik heb in dit soort situaties duidelijk de neiging meer te zweten.

En inderdaad, dit zweten wordt nog eens versterkt door de angst/schaamte voor het zweten. Zoals je zegt, het is een vicieuze cirkel: ik heb al aanleg om veel te zweten, maar alleen in de aanwezigheid van anderen, voel ik de schaamte om te zweten, waardoor ik weer nog meer ga zweten. Zelf ervaar ik mijn 'zweetfobie' als een heel specifieke manifestatie van een meer algemene sociale fobie die ik heb.
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Ik denk dat er maar heel weinig mensen geen angst voelen in de situaties die jij beschrijft, bij sommige mensen merk je het niet, maar het zit er wel, dat weet ik uit ervaring en veel gesprekken met mensen over deze problemen. Zelfs bij mensen die heel zeker overkomen.
Doordat zweten een van onze 'uitlaten' is, wordt het door de angst zeker nog versterkt.
seven
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 22:46
Contacteer:

Heel herkenbaar

Bericht door seven »

Ik ben blij Noahmushroom dat jij de koe bij de hoorns pakt. Ik heb laatst ook een nieuw onderwerp aangesneden dat over sociale angst en hyperhydrosis ging. Alleen allemaal niet zou duidelijk genoemt waardoor ook niet zo veel mensen het hoogstwaarschijnlijk herkemde en hierop reageerde.
Mijn zweten is, zal het nooit meer vergeten begonnen in november 2001. Daarvoor nooit eerder last van gehad. Ja natuurlijk het normale zweten bij warm weer zoals iedereen.
De eerste keer wist ik ook niet wat er gebeurde. Vreselijke zweetplakken MAAR alleen op mijn werk. Zodra ik daar weg was werd het minder en verdween. Wat ik helaas constateer dat het zich uitbreidt. Eerst was het echt alleen het werk, later sociale contacten (vreemde, vrienden overal). Tot een paar weken geleden had ik als ik thuis alleen was nog steeds nergens last van. Nu voel ik af en toe ook de druppels op mijn been vallen thuis. Het kan ook nu extra zijn vanwege het weer.
Ook herken ik het onderdrukken van het niet willen laten zien van zweetplekken.Ik doe het tegenwoordig met washandjes onder mijn okseld, die ik dan ook nog eens moet vervangen omdat ze te nat zijn. Hierdoor ben je er te veel mee bezig en zweet je nog meer, daar ben ik ook wel achter maar toch wil je verbergen dat enorme plekken onder je armen hebt. Ik zweet alleen onder mijn oksels, maar wel heel veel.

Ik ben ook wel degelijk van mening dat het psychische (gedachtes) wel degelijk verband heeft met de lichamelijke reacties, net zoals omgeving, stemmingen en gedragingen. Deze 5 hangen altijd samen.
Ja inderdaad Catwomen. Ik heb ook heel lang cognitieve gedragsdtherapie gevolg bij een psycholoog. Nu ga ik in september in groepstherapie voor sociale vaardigheden. Deze groepstherapie heeft ook te maken met sociale angst en non-assertiviteit. Sociaal fobische mensen zijn bang dat andere hen negatief zullen beoordelen en dat ze afgewezen worden. Bij non-assertiviteit loop je vanst in de omgang met andere als je in bep. situaties niet weet hoe je moet reageren of doen.

Ik kan het nog verbergen tot nu toe. Heb ook niet direct een naar gevoel of ben zenuwachtig maar ik merk dat als er interactie bestaat ik bezig te zweten, (of eigenlijk meer begin te zweten). Ik functioneer nog wel goed maar merk dat het veel tijd van de dag kost dat je met het zweten bezig bent.

Mijn vertrouwenspersoon is een tijdje geleden naar een symposium in het buitenland geweest en daar werd ook wel degelijk gesproken van een verband tussen beide.

Hopelijk heb ik iets aan die groepstraining. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Gr Sven
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht