bloosoperatie

Last van veelvuldig blozen? Hier moet u zijn...

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
tomi
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 13:17
Contacteer:

bloosoperatie

Bericht door tomi »

hallo
heeft iemand mischien bloosoperatei gehad? ik wil graag ervaring van mensen horen over bloosoperatie
tomi
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 13:17
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door tomi »

mensen all erder operatie gehad hebben doen helaas niet meer reageren.omdat ze van elende af zijn.de mensen nog enorm last hebben zoeken oplossing.
Henkklaas
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 02 jul 2017, 20:18
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Henkklaas »

helaas, ik ben ook erg benieuwd over een review over zon operatie
Berge
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: do 09 jul 2020, 06:35
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Berge »

Beste mensen,

Ik zal jullie even meenemen in mijn jarenlange strijd tegen blozen. Eigenlijk zover ik terug kan denken heb ik er last van. Van de basisschool tot op het werk. Met vrienden, familie, verjaardagen, in de rij van de kassa enz.enz. niet dat het dan dagelijks was hoor het sloeg ook wel over en dan was je weet trots dat je wel zonder kon. Zo kan ik me nog een spreekbeurt herinneren rond een jaar of 16 dat ik niet bloosde. Het gekke is dat ik dat nog weet en totaal geen idee meer heb waar de spreekbeurt over ging. Zo erg zit het in m'n systeem. Balen als ik weer bloos, en lichtelijk trots als ik het zonder kon. Zeker de laatste tijd sloeg het wel wat meer over. Op het moment van schijven ben ik 34jaar heb een vriendin, kind en een leuke baan. Ongeveer 5/6 jaar geleden ben ik naar de dokter gestapt om een middel te gaan proberen. Ik kreeg citalopram mee 10mg en al was het in het begin geen pretje het heeft me zeker verder geholpen het vlakt de boel wat af en zo is de gedachten sneller uit het hoofd dat ik wel is kan gaan blozen. op het werk wordt ik als afdelingshoofd steeds meer betrokken in vergaderingen.

En nu na al die jaren heb ik besloten me te laten opereren. thoracale sympathectomie noemen ze het. Ergens in februari de intake gehad bij dr. Fritschy in het Isala ziekenhuis in Zwolle. en een goed gevoel aan over gehouden. Sympathieke man. Ergens voor de zomer moest lukken zei die. En toen gebeurde wat iedereen wel weet. De corona epidemie. Daar ging het vooruit zicht en terwijl het langzaam rustiger werd op de ic begon ik er weer naar toe te leven.

Gisteren was het dan zo ver. Totaal zonder zenuwen richting het ziekenhuis gegaan ik was als eerste aan de beurt. 7.00 melden aan de balie daarna kreeg ik een Kamer toegewezen mocht ik me omkleden en kreeg ik een mooie doorzichtige onderbroek en operatie jasje. 2 paracetamol en diclofinac in je mik en door naar de voorbehandeling. Bij binnenkomst, tijdens de overdracht van afdeling en toen ik op de ok lag werden me dezelfde vragen gesteld. Wie ik was, geboortedatum en wat ik kwam doen. Zo kon er geen misverstand ontstaan. Het zijn de kleine dingetjes die je confortabel doen voelen. Er werd op de ok nog een kleine uitleg gedaan. Liepen wel 7/8 mensen rond. Ik kreeg een infuus aan gelegd en hoe groot ik me voelde met de gedachte mij krijg je niet plat. Was ik zomaar ineens weg en werd ik op de uitslaapkamer wakker. In 60 minuten tijd was ik aan beide kanten geopereerd. Ik kan me nog herinneren dat dr. Fritschy aan m'n handen voelde en die waren warm en droog zei die en alles was keurig verlopen. Ik kon weer terug naar m'n eigen kamer.

Op de kamer terug kwam al snel m'n vriendin met een heerlijk stokbroodje wat had ik daar een zin in. Ik voelde me eigenlijk buitengewoon goed. En ik had al teveel verhalen gelezen waarin mensen weer vlot naar huis konden dus ik vroeg het na. Ja je moet eigenlijk wel de nacht blijven werd er gezegd ik had me al aangekleed al wat gelopen en zo eigenwijs nog onder invloed van de narcose heb ik er voor gekozen te gaan. STOM want ookal voelde ik me nog zo goed ik had er met m'n nuchtere hoofd nooit weggelopen. Wat ben ik mezelf thuis tegen gekomen zware pijn in de bovenrug en extreme pijn bij ademhalen. Doe dit dus niet mensen en geef jezelf die dag rust in het ziekenhuis, rust die je lichaam hard nodig heeft.

Ik kan nog niet veel zeggen of de operatie gelukt is lig vanaf dat ik thuis kom alleen maar op bed, wel dat ik het kwa pijn onderschat heb. maar ik ga jullie zeker updaten over het vervolg
Berge
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: do 09 jul 2020, 06:35
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Berge »

De dag na de operatie.

Vannacht meerdere keren wakker geworden met pijn en met paracetamol aardig de nacht door gekomen. Was uiverig wat deze dag me zou brengen na de pijn van de dag ervoor. Maar vandaag is me alles meegevallen. Wat een opluchting! Ik ben eigenlijk de hele dag beneden geweest,lekker gedouched. De pleisters er af. Tuurlijk nog wel wat pijn maar het ergste is achter de rug
Miranda99
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 12:05
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Miranda99 »

Hoi Berge,

Bedankt voor het delen van jouw ervaring met de operatie. Ik lees inmiddels denk ik al meer dan 10 jaar mee op dit forum als extreme blozer. Ik heb er veel uit gehaald, alle medicijnen inmiddels geprobeerd (ook een aantal die ik hier nog niet ben tegen gekomen, ik zal later een overzicht posten voor mensen die hier ook last van hebben). Helaas heeft het bij mij ook allemaal niet geholpen. Ik heb binnenkort een gesprek in het ziekenhuis, vind het spannend, maar kijk er ook enorm naar uit na al die jaren.

@berge hoe is het nu bij jou? Merk je al verschil? En heb jij ook last van compensoir zweten? Zijn je oksels zeg maar ook ineens droog? Ik zweet ook snel en redelijk veel, maar niet zo veel dat je het hyperhydrosis zou noemen. Maar vraag me af of ze nu iets anders doen wanneer ze de operatie voor blozen doen dan wanneer het voor overmatig zweten wordt gedaan. En hoe was jouw 'intake' bij de arts? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Groetjes,
Miranda
Berge
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: do 09 jul 2020, 06:35
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Berge »

Hé Miranda,

Ik heb hier ook af en toe meegelezen en in het verleden de operatie nooit aangedurfd omdat er kans was op hangende oogleden. Dat is gelukkig nu niet meer. Ik ben nu ruim 2 weken verder. De pijn onder de oksels is weg en ik durf het bijna weer aan om te gaan sporten. Ik heb altijd citalopram geslikt 10mg. Dit hielp redelijk en is eigenlijk gewoon een anti depressief middel die mij de gedachte van het blozen snel deed afvlakken. Ik ben na de operatie eigenlijk pas de verhalen van het compensatie zweten gaan lezen en schrok daar best wel van. Ik was bang dat ik nu helemaal leeg zou gaan lopen maar dat is gelukkig nog of niet aan de hand. Ik merk wel als ik in de volle zon zit en het normaal is te zweten me hoofd en oksels droog blijven en ik zweet in de knieholte. Lies, benen, Onder m'n borst, buik, rug niet dat het zeiknat is hoor. Het voelt best natuurlijk eigenlijk als ik een korte broek aan heb zweten m'n benen niet. M'n shirt raakt niet doorweekt. Alleen als ik m'n benen dan gesloten heb en de knieholte dicht zit gaat het zweten. Van mij had het niet zweten onder de oksels niet gehoeven maar dat hoort er blijkbaar bij 😉

De intake, ik kan me nog herinneren dat ik nerveus was en hoopte dat de arts me zou geloven. Bij binnenkomst zei die zo jij hebt last van blozen. En ik kleurde een beetje. Hij zag gelijk wat ik bedoelde. Hij heeft me uitgelegd wat de bedoeling was maar de helft kwam niet binnen omdat ik maar 1 vraag had. Zou die me willen helpen. En daar eindigde die mee. Ik wil je wel helpen. Oef gelukkig dacht ik.

Daarna moest ik nog een dag komen om alles door te nemen m'n medicatie door te geven, je gezondheid enz. Enz.

Dat viel allemaal reuze mee. Toch weet ik achteraf dat ik kwa zweten wel een risico genomen heb maar als ik kijk naar het blozen.. Wauw wat een verandering... Het hele gevoel is weg... De gedachte is weg... Ik had laaste een meeting en moest op de laptop het voor doen aan de rest.. Zonder twijfel en zonder angst zat ik daar.. Iets wat ik vroeger nooit kon zonder die angst in m'n hoofd om rood te worden.. Er gaat een nieuw leven voor me van start.

Nu even terug te komen op jou situatie je geeft aan dat je best veel zweet. Heb je dit dat altijd? De hele dag door? Ik zou daar zeker rekening mee houden. Het zweet wat je normaal op je hoofd en oksels hebt dat gaat zich verplaatsen en dat is niet meer dan logisch. De vraag is alleen of dat dragelijk is voor je. Ik ben geen extreme zweter ja ik zweette ook wel eens als ik een kleur kreeg maar buiten dat om niet veel. Als het 23/24 graden is zoals nu zweet ik amper tot niet. Ik zou je goed voor laten lichten. Waar wil je de operatie laten doen?
Miranda99
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 12:05
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Miranda99 »

Hoi Berge,

Wat fijn dat je op mijn bericht hebt geantwoord! Ik had er geen melding van gekregen en zie het nu per toeval. Wat fijn voor je dat de operatie goed is gelukt! :P Ik kan me niet voorstellen hoe het leven is 'na de operatie'. Het voorbeeld dat je noemt, dat je iets moet doen voor een groep, en dat je dan ineens geen last meer hebt: het lijkt me heerlijk! En na zo'n twee weken was de pijn voorbij begrijp ik uit je verhaal?

Inmiddels heb ik een intakegesprek gehad met de arts (telefonisch vanwege corona). Om te antwoorden op jouw vraag: met Dokter Klinkenberg van het UMCG in Groningen. Hij was erg vriendelijk en gaf aan dat hij ook wel inzag dat het voor mij niet te doen was op deze manier. Hij gaf aan dat de kans op complicaties, wat jij ook noemt een hangoog wel aanwezig is bij de operatie. Maar daarom doen ze de operatie in dit ziekenhuis in twee keer. En er zitten 6 weken tussen, beide keren één kant. En voor de geïnteresseerden in de cijfers: hij zei dat de slagingskans bij een bloosoperatie in tegenstelling tot de zweethandenoperatie geen 100% is maar 70-80%. En hij had na alle operaties nog nooit een horner (hangoog) gezien als complicatie. Oja en hij vertelde nog over het Harlekijn-effect: tussen die twee operaties is het waarschijnlijk aan één kant voorbij (=wit gezicht) en aan de andere kant niet (=rood gezicht). Maarja, dat is dan maar voor 6 weken.

En om te antwoorden op jouw vragen Berge: ik zweet altijd wel, maar heb inmiddels allerlei leefstijlveranderingen doorgevoerd waardoor dat al een stuk minder is. Maar het compensoir zweten weegt voor mij niet op tegen de enorme stress die ik dagelijks heb door het blozen. Ik heb nog even de tijd genomen om erover na te denken, maar ik zal het hier posten als ik mijn beslissing heb gemaakt. Ik neig erg naar het wel laten doen van de operatie!

Groetjes,
Miranda
Berge
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: do 09 jul 2020, 06:35
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Berge »

Hii Miranda, ik heb even wat ervaringen bekeken van het umcg in Groningen en dat ziet er niet onaardig uit. Bij mij is hij aan beide kanten tegelijk uitgevoerd. Ik weet niet waarom het umcg ervoor kiest dit niet te doen maar voorzichtigheid voorop is alleen maar goed. Ik ben al weer een tijdje verder en ik voel me top. Soms merk ik lichtelijk wel een beetje zweet op mijn bovenrug vaak als ik eet dan voelt het meer een beetje klam op een bepaalde plek op de bovenrug en dan zweten ook mijn oksels lichtelijk. Al zou dat niet morten kunnen :loco het trekt niet eens door m'n shirt in :respect blozen kan ik niet meer ik hoef geen uitwegen te zoeken als mensen me wat vragen. Het went eigenlijk heel snel lijkt het. Een normaal leven. Een grapje of gesprekje aan de kassa, ergens rustig zitten eten of drinken. Op visite enz enz het is wel echt heerlijk om je normaal te kunnen bewegen. Veel mensen zullen niet begrijpen hoe het is om met die angst te leven. Ik wens je veel wijsheid met je keuze en mocht je de keuze maken de operatie uit te laten voeren wens ik je een goed herstel!

Groetjes
Rutgerr_
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 16:33
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Rutgerr_ »

Hallo Miranda en Berge, ik ben erg benieuwd hoe het met jullie gaat na de operatie. Mag ik jullie via persoonlijk bericht wat vragen stellen? Gegroet Rut
Bestekeusever
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 06 jul 2021, 09:17
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Bestekeusever »

tomi schreef: zo 12 jan 2014, 12:17 mensen all erder operatie gehad hebben doen helaas niet meer reageren.omdat ze van elende af zijn.de mensen nog enorm last hebben zoeken oplossing.
Ik ben net herstelde van de operatie.
Mag me altijd contacten
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Thijs »

Hoi.

Bij wie heb je het laten doen? Hoe is het je bevallen? Deel aub wat meer info.
Anonymouse22
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: do 20 mei 2021, 17:43
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Anonymouse22 »

Miranda99 schreef: di 25 aug 2020, 17:22 Hoi Berge,

Wat fijn dat je op mijn bericht hebt geantwoord! Ik had er geen melding van gekregen en zie het nu per toeval. Wat fijn voor je dat de operatie goed is gelukt! :P Ik kan me niet voorstellen hoe het leven is 'na de operatie'. Het voorbeeld dat je noemt, dat je iets moet doen voor een groep, en dat je dan ineens geen last meer hebt: het lijkt me heerlijk! En na zo'n twee weken was de pijn voorbij begrijp ik uit je verhaal?

Inmiddels heb ik een intakegesprek gehad met de arts (telefonisch vanwege corona). Om te antwoorden op jouw vraag: met Dokter Klinkenberg van het UMCG in Groningen. Hij was erg vriendelijk en gaf aan dat hij ook wel inzag dat het voor mij niet te doen was op deze manier. Hij gaf aan dat de kans op complicaties, wat jij ook noemt een hangoog wel aanwezig is bij de operatie. Maar daarom doen ze de operatie in dit ziekenhuis in twee keer. En er zitten 6 weken tussen, beide keren één kant. En voor de geïnteresseerden in de cijfers: hij zei dat de slagingskans bij een bloosoperatie in tegenstelling tot de zweethandenoperatie geen 100% is maar 70-80%. En hij had na alle operaties nog nooit een horner (hangoog) gezien als complicatie. Oja en hij vertelde nog over het Harlekijn-effect: tussen die twee operaties is het waarschijnlijk aan één kant voorbij (=wit gezicht) en aan de andere kant niet (=rood gezicht). Maarja, dat is dan maar voor 6 weken.

En om te antwoorden op jouw vragen Berge: ik zweet altijd wel, maar heb inmiddels allerlei leefstijlveranderingen doorgevoerd waardoor dat al een stuk minder is. Maar het compensoir zweten weegt voor mij niet op tegen de enorme stress die ik dagelijks heb door het blozen. Ik heb nog even de tijd genomen om erover na te denken, maar ik zal het hier posten als ik mijn beslissing heb gemaakt. Ik neig erg naar het wel laten doen van de operatie!

Groetjes,
Miranda
Hoe is dat zweten dan? En wat heb je veranderd waardoor het is verminderd. Zweet je elke dag of zweet je alleen als je inspant en bijvoorbeeld sport? Hoe is het in de zomer? En is de operatie nog steeds een goeie keus of niet?
Kim1800
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 04 apr 2022, 13:25
Contacteer:

Re: bloosoperatie

Bericht door Kim1800 »

Hallo iedereen,

Ik ben een vrouw van 24 jaar en ik mag een bloos operatie ondergaan, de thoracale sympatecomie. Deze wordt uitgevoerd door chirurg Hans Coveliers van het asz in Aalst. helaas lees ik veel negatieve ervaringen op het internet die gaan over het compensatie zweten, hier ben ik namelijk erg bang voor. zijn er mensen die deze operatie hebben gehad en misschien hun ervaring met mij willen delen?
zijn er ook mensen die het syndroom van Horner hebben gekregen?

Ik hoor graag van jullie, ik zit er namelijk erg mee
Met vriendelijke groeten,
Kimberley
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht