Botoxtherapie bij overmatig zweten.

Deel uw botox injecties ervaringen hier!

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
weimaranermama
Rivier
Rivier
Berichten: 84
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 23:02
Locatie: Woerden
Contacteer:

Botoxtherapie bij overmatig zweten.

Bericht door weimaranermama »

Botoxtherapie bij overmatig zweten


--------------------------------------------------------------------------------


Wat is het?
Botuline-toxine is een eiwit dat wordt aangemaakt door de bacterie Clostridium botulinum. Botuline-toxine heeft als geneesmiddel twee effecten:
het blokkeert de werking van zenuwen die de zweetklieren prikkelen, waardoor voorkomen wordt dat de klieren zweet produceren.
het blokkeert de prikkeloverdracht van zenuwen naar spieren, waardoor de werking van de spieren afneemt of stil komt te liggen.
In deze folder wordt de werking van Botox bij overmatig zweten besproken.

Wat kan er gedaan worden tegen overmatig zweten?
Mensen met zeer overvloedige zweetproductie hebben een paar mogelijkheden om het zweten tegen te gaan:

Aluminiumhoudende cremes en oplossingen: deze worden op de huid aangebracht. Deze behandeling is eenvoudig maar het effect is sterk wisselend.
Iontoforese: Bij deze techniek wordt in speciaal ontwikkelde apparatuur een electrische stroom door een bakje met kraanwater geleid. Door de handen of voeten gedurende enige tijd in dit bakje te houden wordt (waarschijnlijk) het zweetkanaaltje tijdelijk afgesloten. Het effect houdt enkele dagen aan. De therapie is thuis goed uit te voeren, maar is in de praktijk alleen geschikt voor de handen en voeten.
Botulinetoxine: als bovenstaande maatregelen geen effect sorteren is behandeling met Botox een optie.

Voor welke soorten overmatig zweten is de botox behandeling geschikt?
In principe kan de botuline-toxine worden toegepast aan de handpalmen, de voetzolen en de oksels. In de praktijk blijkt de behandeling vooral geschikt voor overmatig zweten in de oksels. Behandeling van de oksels is nauwelijks pijnlijk en het effect houdt relatief lang aan. Behandeling vanvoeten en handen is meestal zo pijnlijk dat speciale verdovingstechnieken nodig zijn. De werking houdt aan de handpalmen en de voetzolen ook meestal niet erg lang aan.


Wat doet botuline-toxine met de zweetklieren?
Botuline toxine blokkert het ‘zweetsignaal’ tussen de zenuwtjes in de huid en de zweetklieren. De zweetproductie neemt dan sterk af of stopt geheel. Dit proces duurt ongeveer 1-2 weken. Het effect houdt een aantal maanden aan, daarna neemt de zweetproductie weer langzaam toe. Er groeien dan namelijk weer nieuwe zenuwuiteinden aan om de geblokkeerde zenuweinden te vervangen te vervangen.


Zijn er bijwerkingen?
Botuline-toxine is een buitengewoon veilig geneesmiddel. Botuline-toxine beïnvloedt de zenuwuiteinden die gevoelig zijn voor aanraking of pijn niet, maar als het in contact komt met zenuwen die spieren bedienen, wordt de werking hiervan ook tijdelijk geremd. Deze bijwerking komt maar zeer zelden voor. Sommige mensen die behandeld zijn met botuline-toxine hebben ervaren dat de zweetproductie elders op de huid iets toeneemt. Dit wordt ‘compensatoir zweten’ genoemd. Dit effect is zeldzaam, meestal licht en van voorbijgaande aard. Botuline-toxine therapie wordt niet toegepast bij zwangere vrouwen.


Werkt het bij iedereen?
Niet iedereen reageert op dezelfde manier op de injecties. Gemiddeld zal bij 90% een duidelijke verbetering van de klachten worden bereikt die de kwaliteit van leven van de patienten verbeterd. Bij een kleine minderheid van de patienten vallen de behandelingsresultaten tegen m.b.t. hun verwachtingen van de therapie. Een recent groot Duits onderzoek concludeerde echter: ‘Voor patienten die meer dan 1 behandeling nodig hadden was het interval tussen de behandelingen gemiddeld 7 maanden…de tevredenheid over de behandeling was consequent groot, de kwaliteit van leven was verbeterd en de impact van de problematiek op het leven was verminderd. Het veiligheidsprofiel van botuline-toxine A na herhaalde behandelingen was uitstekend (M. Naumann et al.)’


Hoe verloopt de behandeling in de praktijk?

Stap 1.
Een dag van tevoren scheert U de okselbeharing weg

Stap 2.
In de kliniek wordt een jodium-zetmeel test uitgevoerd.
In de okselholten wordt een jodiumoplossing aangebracht die ven moet drogen. Vervolgens wordt zetmeel over de jodium gepoederd. Waar de huid zweet produceert kleurt de zetmeel nu zwart. Zo kan de arts precies het huidgebiedje afbakenen dat behandeld moet worden.

Stap 3.
In het gemarkeerde huidgebied wordt op gelijkmatige afstanden een kleine hoeveelheid botuline-toxine oplossing met een fijn naaldje zeer oppervlakkig in de huid gespoten.



De behandeling is nu voltooid. Wanneer U de behandeling voor de eerste keer onderging zal de behandelend arts U waarschijnlijk vragen om na enkele weken langs te komen voor controle om het effect te meten door de jodium-zetmeel test nog eens te herhalen.



Wordt de behandeling vergoed?
In veel gevallen wordt de behandeling niet vergoed. Het is echter wel verstandig om met Uw verzekeraar contact hierover op te nemen, omdat soms een uitzondering op deze regeling wordt gemaakt.

Aan de laatste alinea wil ik toevoegen, dat behandeling onder de oksels nu wordt vergoed via een DBC code. Bovenstaande informatie, dat de behandeling met botox, tegen aanhoudende bilaterale hyperhydrosis van de oksel, niet vergoed zou worden is achterhaald, sinds het DBC vergoedingen systeem is ingevoerd in 2005.
Groet Ina

PS Het St Anthonius Ziekenhuis en het Mesos, waren in 2005 de eerste ziekenhuizen, die volledig met het DBC systeem werkten. Dit was in grote mate afhankelijk van de aanpassing van het computersysteem.
Gr. Ina
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

Heel mooi en informatief stuk! :) Bedankt hiervoor.

Kheb alleen nog een vraagje over het verhaal. Er staat:
Het effect houdt een aantal maanden aan, daarna neemt de zweetproductie weer langzaam toe. Er groeien dan namelijk weer nieuwe zenuwuiteinden aan om de geblokkeerde zenuweinden te vervangen te vervangen.
Betekend dit dat er nieuwe zweetuiteinden bijkomen terwijl de geblokkeerde weer na verloop van tijd weer gaan werken? Dit zou dus in kunnen houden dat je constant moet blijven spuiten anders wordt het alleen maar erger... Of zie ik dit verkeerd? Ik wil heel graag een keer botox proberen maar als het me niet bevalt en dus niet weer ga, zit ik niet echt te wachten op een toename van het zweten.
weimaranermama
Rivier
Rivier
Berichten: 84
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 23:02
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht door weimaranermama »

Nee Tom, het zweten wordt niet erger, maar komt na verloop van tijd weer terug, zodat je je weer opnieuw moet laten behandelen. Dat is dan ook het enige nadeel van botoxtherapie. De tussen pozen worden wel steeds langer.
De zenuwen herstellen zich na verloop van tijd weer, vandaar!
Groetjes Ina

PS: Ik heb het stuk gecopieerd van de website van beroepsvereniging van dermatologen. Ik vond het ook hele goede informatie.
Gr.Ina
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Bericht door Erje »

Wat houdt het DBC systeem in?

Okee, heb ut al gevonden: Diagnose Behandeling Calculatie
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hey Tom,
wat ik heb begrepen is dat er nieuwe zenuwen gaan groeien, die groeien om de geïnjecteerde zenuwen heen en nemen dan de functie van het zweten zogezegd over. Op een gegeven moment kunnen er geen zenuwen meer omheen groeien volgens mij, omdat het te 'vol' wordt waardoor het zweten uiteindelijk steeds meer afneemt.
Groetjes!
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

Angela schreef:Hey Tom,
wat ik heb begrepen is dat er nieuwe zenuwen gaan groeien, die groeien om de geïnjecteerde zenuwen heen en nemen dan de functie van het zweten zogezegd over. Op een gegeven moment kunnen er geen zenuwen meer omheen groeien volgens mij, omdat het te 'vol' wordt waardoor het zweten uiteindelijk steeds meer afneemt.
Groetjes!
Maar dat klinkt mij als muziek in de oren! :) Ik zal nog eens goed met mijzelf in conclaaf gaan over botox, kijken of ik tot een unaniem besluit kan komen. ;) Bedankt!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht