Enkele vragen

Alles over de MiraDry behandeling (elektromagnetische ablatie)

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Dr.sweat
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 30 mar 2020, 11:38
Contacteer:

Enkele vragen

Bericht door Dr.sweat »

Een goedemorgen allen,
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en dit forum heeft me dan ook vele goede tips gebracht. Helaas helpen de tips niet dusdanig dat ik nergens meer last van heb. Ik ben een gezonde jongeman in de eind 20. Vroeger (voor mijn twintigste) nooit last van angstzweet gehad, maar het is komen opzetten en naar mijn idee wordt het alleen maar erger en erger. Daarom ben ik op zoek naar de volgende stap en lees ik hier veelvuldig over MiraDry. Daarover heb ik enkele vragen. Ik heb ook al het gehele forum afgestruind hierover, maar ik merk ook dat vele mensen 'verdwijnen' nadat ze succesvol zijn geholpen, gelukkig maar! :)

Ik heb de volgende vragen:

1. Welke klinieken staan goed aangeschreven over MiraDry? Of is de betrouwbaarheid in het ziekenhuis groter?
2. Hoe zit het met compensatiezweet? Hebben veel mensen daar last van na de behandeling?
3. Ik sport nogal veel, hoe verloopt het zweten tijdens sporten na behandeling met Miradry?
4. Is het niet mogelijk om alleen je Apocriene zweetklieren (diegene die zorgen voor de geur) te verwijderen?
5. Misschien nog wel de belangrijkste: hoe zit het met angstzweet na de behandeling van Miradry? Ik heb alleen last van angstzweet, normaal zweten stoor ik me totaal niet aan. Angstzweet gaat alleen verdomd erg ruiken, en dat zorgt er meer en meer voor dat ik ook andere (vervelende) keuzes ga maken.

Dat laatste is ook meteen mijn grootste euvel. Ik zweet niet op momenten dat ik totaal ontspannen ben. Bij mij komt het alleen maar tijdens 'stress'-momenten. Ik heb stress tussen haakjes gezet, omdat het nog geen eens altijd is als ik stress heb. Het komt al voor op het moment dat ikintensief aan het werk ben of overleggen heb tijdens het werk. Ik vind de angstzweet vervelender en vervelender worden. Gelukkig heeft Syneo5 mij veel geholpen, maar ik merk dat dit middel (inmiddels) niet meer voldoende is. Ook ben ik met een psycholoog in gesprek geweest (de bron aanpakken?) en heb ik met de huisarts overleggen gehad. Die gaf mij het standaardmiddel met aluminiumzouten.

Op basis van het bovenstaande ook nog aanvullende vragen:

5. Vinden jullie dat ik nog eerst andere middelen moet proberen (aluminiumzouten al geprobeerd, maar bijv. de pillen oxybutine)
6. Zijn er nog andere manieren om angstzweet te verminderen?
7. Ik zweet bij mijn ene oksel veel meer dan aan de andere kant. Weet iemand hier de reden van? Ik lees dat het vaker voorkomt.

Ik hoop graag van jullie te horen.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Enkele vragen

Bericht door Thijs »

Hoi en welkom hier :duim:

Ik zal proberen met mijn kennis zo goed mogelijk antwoord te geven op je vragen.

1. Betrouwbaarheid in ziekenhuizen is niet groter. Er zijn hele goede klinieken door het hele land. Legt er een beetje aan waar je woont ?

2. Compensatiezweet is er niet of nauwelijks na een MiraDry behandeling.

3. Tijdens sporten zweet je gewoon normaal zoals ieder ander.

4. Nee. De miradry ziet geen verschil tussen de zweetklieren. Ze worden allemaal "aangepakt".

5. De angstzweet zal aanzienlijk minder worden/zijn na een miraDry behandeling.

6. De pillen zijn eigenlijk alleen voor mensen met hyperhidrosis op andere plekken die moeilijk te behandelen zijn zoals op het hele lichaam.

7. Lastig. Je zou odaban/finspiran of deoleen nog kunnen proberen. Persoonlijk heb ik een hard hoofd in zulke middelen.

8. Ik zweet rechts meer dan links. Geen idee wat de reden is.

gr Thijs
Dr.sweat
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 30 mar 2020, 11:38
Contacteer:

Re: Enkele vragen

Bericht door Dr.sweat »

Dag Thijs,
Thanks voor je snelle reactie! Nog even inhakend op een aantal punten.

3. Je geeft aan dat tijdens sporten je gewoon als elk ander zweet. Maar is dat logisch als je een gedeelte van je zweetklieren weghaalt? Mij lijkt het dan dat je tijdens sporten (en hitte) ergens anders meer gaat zweten?
5. Als de angstzweet minder wordt, geldt dat dan ook voor de geur?
7. Waarom heb je zelf een hard hoofd tegen deze middelen?

Groet,
Mitch
Wim Venema
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 17:00
Contacteer:

Re: Enkele vragen

Bericht door Wim Venema »

Beste Dr sweat,

Thijs heeft mij gevraagd om even mee te denken als medisch adviseur.
De antwoorden die Thijs heeft gegeven kloppen helemaal. Nog wel een aanvulling/vraag; je benoemt vooral angstzweet als zweet dat ruikt. Als de geur het grootste probleem is zullen aluminiumzouten en ook producten als Odaban onvoldoende effect geven. Bij overmatige geur is er sprake van omzetting van talrijke zweet uit inderdaad apocriene klieren door bacteriën. Deze bacteriën zijn dus de oorzaak van de uiteindelijke geur. Je zou in eerste instantie kunnen behandelen met aanzurende middelen; ik adviseer mijn patiënten vaak om te wassen met lactacyd en dan de zure variant met pH 3,4. De bacteriën die de geur geven houden hier niet van. Overigens zijn er ook mensen die bijvoorbeeld appelazijn gebruiken. Daarnaast zijn er producten die zilver bevatten zoals Nuud wat ook een duidelijke verbetering kan geven van de geur.

Tenslotte heeft de miraDry inderdaad een goed effect zowel op de hoeveelheid zweten als op de geur.

Gelukkig is er bij zweetproblemen tegenwoordig vaak iets te doen, succes!
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Enkele vragen

Bericht door Thijs »

Hoi

3. Lang niet alle zweetklieren worden vernietigd. Er blijven genoeg over om normaal te kunnen zweten. Informeer anders eens bij een miradry kliniek.

5. Ja kan aanzienlijk schelen.

7. Bij mij werkte geen een van deze middelen behalve deoleen zalf een beetje.

Informeer eens bij een miradry kliniek bij jou in de buurt.

Gr Thijs
Dr.sweat
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 30 mar 2020, 11:38
Contacteer:

Re: Enkele vragen

Bericht door Dr.sweat »

Thanks voor de snelle reacties! Ik ben trouwens woonachtig in het midden van Noord-Brabant, dus als je daar nog 'goede' klinieken weet?

Als er nog meer mensen ervaring hebben, hoor ik het ook graag. Ik ben erg benieuwd!
Dr.sweat
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 30 mar 2020, 11:38
Contacteer:

Re: Enkele vragen

Bericht door Dr.sweat »

Ik heb de behandeling vorige week vrijdag ondergaan. Mochten er nog vragen zijn, let me know. Ik zal ze eerlijk beantwoorden!
Gabraltor
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 17:18
Contacteer:

Re: Enkele vragen

Bericht door Gabraltor »

Ik heb komende dinsdag de behandeling. Hoe is het bij jou verlopen? Hoe ging het met de napijn?
Dr.sweat
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 30 mar 2020, 11:38
Contacteer:

Re: Enkele vragen

Bericht door Dr.sweat »

Sterkte en succes!

Ik ben eigenlijk vrij positief over de behandeling. De behandeling zelf was goed te doen, mede door de verdoving. Ik had één plek waar ik de hitte goed voelde, dat aangegeven maar vervolgens vrijwel geen last meer van gehad. Heeft waarschijnlijk te maken dat de verdoving daar minder goed werkte. De verdovingsspuitjes zijn wel wat gevoelig, maar ook daar wen je snel aan. Na de afspraak meteen naar huis gereden met een beetje duf gevoel in de oksel, nog door de verdoving. De hand oog coördinatie is iets minder, maar voor autorijden nog goed genoeg.

's Avonds werd het gevoel vervelender. De verdoving werkte uit en de oksel begint nog meer te zwellen. Niet heel prettig gevoel, want ik kon zittend gewoon mijn armen niet meer normaal kwijt door de zwelling. Toen maar gaan slapen. Zaterdag (vrijdag gemiradryd) stond ik op en nog hetzelfde effect. Erg dikke oksels, ik kon mijn arm niet normaal kwijt en ik begon me eraan te ergeren. Het was nog geen eens pijn, maar meer de irritatie dat je niet normaal kan zitten. Kussen op schoot gelegd en daar mijn arm op gezet, zodat mijn arm niet direct tegen mijn lichaam aan zat en ik de opzwelling minder voelde. Toen dacht ik nog: man, als dit de hele week is, ga ik echt een vervelende week tegemoet.

Maar zowel op vrijdag als op zaterdag was ik al bezig met koelen via een icepack. Koel goed! Dat heeft mij uiteindelijk echt gered. Ik merkte (letterlijk) dat na elke keer koelen de zwelling minder werd. Zorg dus dat je de dag erna een dagje vrij hebt of thuis kan werken en koel elk uur onder je oksel een kwartiertje. Doordat ik regelmatig koelde was ik eigenlijk op zondag alweer 'normaal'. De zwelling was er nog wel iets, maar ik kon mijn armen weer normaal houden. Een hele opluchting. Volgens mij heb ik zondagavond alweer een stukje hardgelopen, dus dat zegt genoeg.

Kortom, bij mij: pijn, minimaal. Het vervelende gevoel dat ik mijn arm niet normaal kon houden vond ik het meest vervelend. Goed koelen helpt echt. Inmiddels een kleine maand verder en de opzwelling volledig weg. Nu alleen nog stijfheidsklachten door bultjes die in mijn oksel zitten, maar daar heb ik over gelezen en zou weg moeten trekken. Die stijfheid is trouwens niet pijnlijk, wel wat vervelend als ik bijvoorbeeld bovenin het keukenkastje iets moet weg zetten.

Bij vragen: stel ze maar! ;-)
Dr.sweat
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 30 mar 2020, 11:38
Contacteer:

Re: Enkele vragen

Bericht door Dr.sweat »

Dag,
Inmiddels een jaar verder, en ik merk dat ik nu toch weer meer begin te zweten. Het is nog niet zoals eerst, maar wel al flink meer dan de afgelopen maanden. Hebben meer mensen hier last van? Ik hoor graag.
Plaats reactie