Wat je moet weten over zweten: de dermatoloog legt uit

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Wat je moet weten over zweten: de dermatoloog legt uit

Bericht door Thijs »

Wat je moet weten over zweten: de dermatoloog legt uit
Door DE REDACTIE

Zweten is een natuurlijke reactie van ons lichaam, maar soms kan het best vervelend zijn. Dermatoloog Ruth Lissens beantwoordt al je vragen.

ZWETEN: 7X VRAGEN EN ANTWOORDEN
1. IK TRANSPIREER CONSTANT, ZELFS WANNEER IK GEWOON AAN MIJN BUREAU ZIT. MOET IK ME ZORGEN MAKEN?
Dermatoloog Ruth Lissens: “Transpireren is een normale reactie van je lichaam op stress, angst, inspanning en warmte. Het helpt je lichaam afkoelen en houdt je lichaamstemperatuur op peil. Hoeveel je transpireert, verschilt van persoon tot persoon.

Ook je leeftijd en je geslacht kunnen een rol spelen: vrouwen, jonge kinderen en ouderen transpireren over het algemeen minder. Sommige mensen hebben echter zelfs last zonder enige reden of inspanning, vooral op specifieke zones zoals handen, voeten en oksels. De oorzaak is moeilijk te achterhalen, maar soms heeft het te maken met onderliggende infecties of hormonale stoornissen. Als je er last van hebt, dan ga je het beste langs bij je huisarts.”

2. ALS IK GA SPORTEN MET EEN VRIENDIN, MERK IK DAT MIJN TRANSPIRATIEVOCHT RUIKT EN HET HARE NIET. HOE KOMT DAT?
“Transpiratievocht is op zich geurloos. Maar als het in contact komt met bacteriën, kan het wel ruiken. Dit kan helpen:

Je vaak wassen;
regelmatig wisselen van kleding;
een antibacteriële wasgel of deodorant gebruiken;
en je oksels scheren: zo vermijd je dat bacteriën zich rond de haarstoppeltjes hechten.”
3. WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EEN DEODORANTEN EEN ANTI-TRANSPIRANT?
“Een deodorant is een soort parfum: het maskeert de transpiratiegeur en is perfect voor wie matig transpireert. Heb je echt veel last, dan is een anti-transpirant beter. Die bevat namelijk bestanddelen die je zweetkliertjes blokkeren en dus het transpireren zelf verminderen.”

4. NA HET SPORTEN SPUIT IK ALTIJD WAT DEODORANT, MAAR HET HELPT NIET TEGEN DE GEUR. HOE KOMT DAT?
“Het is een veel gemaakte vergissing: na het sporten of tijdens de dag wat deodorant aanbrengen om geurtjes te verdoezelen. Maar als je huid nat is, kan het de deodorant niet opnemen en zal de vervelende transpiratiegeur dus blijven. Voor een optimaal resultaat, gebruik je een deodorant of anti-transpirant het beste op een droge huid.”

5. BETEKENT MEER TRANSPIREREN OOK DAT IK MEER CALORIEËN VERBRAND?
“Hoeveel je transpireert, hangt niet enkel af van de inspanning, maar ook van je gewicht en je conditie. En verrassend genoeg transpireren mensen met een goede conditie meer en sneller dan mensen in minder goede conditie.

Wanneer je lichaam getraind is, functioneert het namelijk efficiënter: door sneller en meer transpiratievocht te produceren, koelt je lichaam sneller af en zul je de inspanning ook langer volhouden. Maar dat betekent niet dat veel transpireren ook meteen gelijk staat aan veel verbrande calorieën en dus gewichtsverlies. Het gaat namelijk meestal in de eerste plaats om vochtverlies en dat komt er nadien weer makkelijk bij.”

6. HOE KAN IK TRANSPIRATIEVLEKKEN VERBERGEN?
“Op donkere kledij zijn vlekken minder snel zichtbaar.
Je kiest ook het beste voor kleding van katoen en natuurlijke stoffen in plaats van synthetische.
Luchtige kledij die niet te strak is, draagt fijn als je snel transpireert.
Ook goed ventilerende schoenen zijn belangrijk. Leer is dan een goede optie. Kunststoffen, zoals rubber en nylon vermijd je beter.
Het is ook een goed idee om dagelijks van schoenen te wisselen. Zo hebben ze voldoende tijd om goed te drogen.”
7. IS HET NORMAAL DAT IK SOMS HUIDUITSLAG KRIJG VAN TRANSPIRATIEVOCHT?
“Veel transpireren kan inderdaad voor een vochtige en sneller geïrriteerde huid zorgen. Daar hoef je je niet meteen zorgen over te maken. Maar het is wel zo dat schimmels en bacteriën zich ook goed voelen in dat warme en vochtige milieu en die kunnen voor infecties zorgen rond de voeten, oksels en liezen. Met echte schimmel- of bacterie-infecties moet je naar de dokter. De huid is dan vaak abnormaal rood, schilferend, jeukend en of pijnlijk.

DE NIEUWSTE BEHANDELINGEN
Helpen deodorants en anti-transpiranten niet meer en blijf je last hebben van overmatig transpireren? Dan kun je misschien een van de volgende behandelingen overwegen. Voor meer info kun je zeker terecht bij je huisarts of dermatoloog.

IONTOFORESE
Hoe werkt het? Iontoforese is een behandeling met vochtige pads waardoor een zachte elektrische stroom gestuurd wordt. De elektrische spanning zorgt ervoor dat de zweetkliertjes minder snel werken.
Voor wie is het? De behandeling wordt vaak gebruikt bij mensen die overmatig zweten aan handen, voeten of oksels.
Wat is het resultaat? Na zo’n 10 à 15 behandelingen verminder het transpireren tot op een normaal niveau.
TOXINEBEHANDELING
Hoe werkt het? Bij een toxinebehandeling wordt er toxine, een soort spierontspanner, op een specifieke plek in de huid gespoten. Je huid wordt plaatselijk verdoofd met een crème en dan worden er meerdere oppervlakkige prikjes gegeven.
Voor wie is het? Een toxinebehandeling is ideaal voor iemand die plaatselijk overmatig transpireert, omdat een specifieke zone aangepakt wordt.
Wat is het resultaat? Al na enkele dagen transpireer je minder en dat effect blijft 4 tot 6 weken.
EENMALIGE LASERBEHANDELING
Hoe werkt het? Het weefsel van de zweetklieren wordt permanent verwijderd zonder schade aan te richten aan de omliggende zone en zonder dat je er littekens aan overhoudt.
Voor wie is het? Deze behandeling wordt gebruikt bij overmatig, gelokaliseerd transpireren als andere behandelingen niet werken.
Wat is het resultaat? Een paar uur na de behandeling mag je weer inspanningen doen en transpireer je tot 80% minder dan voordien.

Tekst: Maaike Marchand

Bron: https://www.libelle.be/gezond/zweten-wat-moet-je-weten/

Eenmalige laserbehandeling ? Hmmmm zouden ze daarmee stiekem de miraDry behandeling bedoelen ? Vaag artikel met weinig goede informatie als je het mij vraagt. Maargoed het is wel weer aandacht voor ons probleem en het is van Libelle dus tja..... ;) :O
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht