MMC Eindhoven biedt oplossing voor mensen met zweetprobleem

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

MMC Eindhoven biedt oplossing voor mensen met zweetprobleem

Bericht door Thijs »

MMC Eindhoven biedt oplossing voor mensen met zweetprobleem

EINDHOVEN - Angstzweet. Letterlijk. Een examen afbreken omdat okselvocht blijft stromen. Doodsangst, paniekaanvallen. Altijd op pad met een stapel schone overhemden en absorberende doekjes onder de armen. Niet naar een restaurant, bioscoop, theater of een feest. Een sociaal isolement.

Arnold Mandemaker 03-09-18, 07:00 Laatste update: 11:50 Bron: ED

Het leven voor mensen die overmatig zweten kan zwaar zijn, weet dermatoloog Mandy Prins van het Máxima Medisch Centrum in Eindhoven. Zij ziet patiënten die daar zoveel last van hebben dat ze via de huisarts bij haar terechtkomen. ,,Dat zijn mensen die echt alles al hebben geprobeerd. Allerlei soorten deodorant of aluminiumchloride via hun huisarts. Ze dragen altijd een zwart jasje en donkere of witte kleding."

Vluchtgedrag

Oud-topvolleyballer Reinder Nummerdor onthulde laatst tijdens een interview met Radio 1 hoe zijn leven tien jaar, tussen zijn twintigste en dertigste, grondig werd vergald door zijn overmatig zweten. ,,Ik had angst dat anderen dat konden zien. Dat werd steeds erger", onthulde de huidige assistent-bondscoach van het beachvolleybal. ,,Ik wilde niet meer onder de mensen komen. Ik kreeg vluchtgedrag, had nergens meer lol in. Ik kreeg paniekaanvallen met een hartslag van 180. Alsof je dood gaat. Ik ging doemdenken, ik was radeloos." Nummerdor kreeg zijn angst uiteindelijk onder controle met hulp van de psychiater.

Ook dermatoloog Prins krijgt soortgelijke verhalen te horen van haar patiënten. De ultieme oplossing was tot nu botox injecteren in de oksel. Dat stopt het zweten radicaal, maar werkt maar drie tot maximaal zes maanden. Daarna moet de injectie worden herhaald. Iets wat haar patiënten er overigens graag voor over hebben.


Zweetklieren

Maar sinds kort kan Prins een nieuw wapen in de strijd werpen: de MiraDry. Dit apparaat vernietigt de zweetklieren met een soort van magnetronstraling. Het MMC is nu het enige algemene ziekenhuis in zuid-Nederland dat over de MiraDry beschikt, die ruim tachtigduizend euro kost. Ook sommige privé-klinieken werken er mee.

De MiraDry mag alleen door een medicus worden gebruikt, want de procedure is nogal ingrijpend en vergt de nodige zorgvuldigheid. Prins doet dat samen met huidtherapeute Ellen Greijmans.

Overmatig zweten kan leiden tot een sociaal isolement.

Om te beginnen moet de oksel verdoofd worden, want de klieren worden tot een temperatuur van zestig graden Celsius verwarmd. Maar het is ook nodig om oksels zo te prepareren dat zenuwen en bloedvaten juist niet worden beschadigd. Samen met de verdoving wordt daarom een speciale beschermende vloeistof ingespoten, een kopje vol per oksel. Ook wordt de opperhuid gekoeld om schade te voorkomen. De verhitting vindt dieper plaats. Met een matrix wordt het gebied afgetekend dat behandeld gaat worden. De procedure vergt anderhalf tot twee uur, afhankelijk van de grootte van beide oksels.

Kosten

De ingreep wordt niet vergoed door de zorgverzekeraars. De kosten bedragen vijftienhonderd euro voor een eerste behandeling. Dat volstaat in de meeste gevallen, maar soms is een tweede ronde nodig omdat enkele zweetklieren toch nog te actief blijven. Dat kost dan duizend euro. Dat heeft de fabrikant van de MiraDry zo bepaald.

De behandeling heeft een bijkomend gevolg waar vooral vrouwen blij mee zijn: ook okselhaar blijft grotendeels weg.

Bron: https://www.ed.nl/eindhoven/mmc-eindhov ... m~aac0dc3b

Een oudje welliswaar maar toch nog steeds relevant. En nee, de miraDry wordt nog steeds niet vergoed. Stel je toch voor.... hyperhidrosis is toch een cosmetisch probleem? Pffff…. kan er na al die jaren nog steeds zo kwaad om worden. :boos
Plaats reactie