O deo, o deo!

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

O deo, o deo!

Bericht door Thijs »

O deo, o deo!


Jaap van Deurzen is verslaggever voor RTL Nieuws.


Ik zit tussen twee afspraken in op een bankje en kijk uit op wegwerkzaamheden. In Amsterdam is dat niet moeilijk; de gehele binnenstad ondergaat een soort openhartoperatie. De zomer hangt in de lucht.


"Ik ben totaal in de war. Dit beeld klopt niet!"

Een stratenmaker is naast me komen zitten. Het is een grote grove vent van een jaar of veertig. Er zit zand in zijn oor. Hij opent zijn broodtrommel met de afmeting van een reiskoffer. Met de inhoud zou je de bevolking van een middelgroot Drents dorp kunnen voeden. Hij brengt het eerste bammetje naar de mond en dan gebeurt het. Uit zijn rechteroksel walmt een golf chemische bloemenlucht me tegemoet. Ik ben totaal in de war. Dit beeld klopt niet! Want in het zweets uws aanschijns zult gij brood eten. Zeker als je de hele dag op je knieën onder de bloedhete zon straten in elkaar ligt te knutselen.


"Vrouwen nemen geen genoegen meer met een meurende brulaap. De man is al jaren gefeminiseerd"

Ik denk gelijk aan die oude commercial over dat zoet ogende mannetje bij een worstelwedstrijd. Terwijl twee bruten elkaar aftuigen in de ring gaat hij naast een bevallige brunette zitten en begint popcorn te eten. De vamp snuift subtiel 's mans deodorant op en laat zich met gesloten ogen gepofte maïs voeren. Als het zijn beurt is om een stukje in de vochtige mondholte te sluiten wordt één van de worstelaars bovenop de brunette gegooid. Exit schoonheid nummer één. Maar, niet getreurd, er is een bekoorlijke blondine aangeschoven die een nieuw verleidingsspel begint met het geil geurende manneke. De boodschap: de hoofdpersoon is misschien wel een minkukeltje, maar dankzij zijn deodorant versiert hij de mooiste wijven. Want vrouwen nemen geen genoegen meer met een meurende brulaap. Zweetlucht is taboe. De man is al jaren gefeminiseerd.


"Geld stinkt niet. Zweet overigens ook niet"

De maniakale angst voor okselzweet komt er de komende warme maanden weer aan. Het legt de fabrikanten van deodorants en reclamemakers geen windeieren. Geld stinkt niet. Zweet overigens ook niet. De ellende begint als de bacteriën, die we op ons lichaam dragen, de kans krijgen het zweet in rottende zuren om te zetten. De moderne mens slaat dan gelijk op tilt en begint te rollen en te sproeien. Het camoufleren van lijfgeuren is overigens geen vondst van deze tijd. De oude Egyptenaren smeerden al hars in de oksels om zweetlucht te maskeren.

Terwijl zweten toch dé manier is om de lichaamstemperatuur te reguleren. Een eigenschap die de mens overigens alleen deelt met een paar koeiensoorten, paarden en apen.

Alleen de elite kon vroeger de strijd tegen de stank bekostigen, tegenwoordig spuit jan en alleman zich van top tot teen onder.

In het hippietijdperk was er heel even een omslag. Het langharige tuig had bossen okselhaar en wilde maar één ding: terug naar de natuur. Liever de lucht van zweet dan van wilde limoenen uit een spuitbus.


"De medewerkers van Gillette Odor Clinic staan de godganse dag aan walmende oksels te snuffelen. Dat lijkt me geen jongensdroom"

Met enig medelijden denk ik aan de medewerkers van de Gillette Odor Clinic in de Amerikaanse stad Boston. Die staan de godsganse dag aan walmende oksels te snuffelen om nieuwe deodorants uit te testen. Dat lijkt me geen jongensdroom. Toch schijnt het belangrijk te zijn. Het is niet alleen zaak om de boel droog te houden, ook de geur heeft een belangrijke, toegevoegde waarde. Die kan imago bepalend zijn. Is de persoon hip of conservatief? Sexy of behoudend?

"Wij verkopen illusies en beelden, geen luchtjes!", schrijft een medewerker van Toiletries Technology Lab op de website.


"Ook échte mannen ruiken naar ingeblikte bloemen"

De gespierde stratenmaker, die aan bammetje negen is begonnen, is het waarschijnlijk volledig eens met die stelling. Ik mag hier dan wel op straat met steentjes liggen stunten, stinken doe ik niet. Ook échte mannen ruiken naar ingeblikte bloemen. O deo, o deo!!

@jaapvandeurzen

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/columns/column ... -deo-o-deo
Plaats reactie