Patiëntenverhaal overmatig zweten

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Patiëntenverhaal overmatig zweten

Bericht door Thijs »

Patiëntenverhaal overmatig zweten

Al sinds zijn vijftiende jaar heeft Thijs last van overmatig zweten onder zijn oksels. Vele jaren gingen voorbij waarin hij zich schaamde en er alles aan deed om het voor anderen verborgen te houden. “Inmiddels ben ik eenenveertig jaar en heb ik mijn probleem goed kunnen aanpakken”, vertelt Thijs. “Het taboe op overmatig zweten is in al die jaren niet minder geworden. Het is belangrijk dat het onderwerp zo veel mogelijk bespreekbaar wordt gemaakt.”

Wat is hyperhidrosis?

Zweten is een normale functie van het lichaam die er voor zorgt dat overmatige warmte aan het lichaam onttrokken wordt. Door verdamping van het zweet koelt de huid af. Overmatig transpireren wordt ook wel ‘hyperhidrosis’ genoemd. De oorzaak hiervan is meestal niet bekend. Waarschijnlijk ontstaat het vanuit een prikkel in de hersenen. Vermoedelijk worden er bij overmatig zweten te veel prikkels via het zenuwstelsel naar de zweetklieren gestuurd. Die gaan vervolgens overmatig zweet produceren. Het kan voorkomen bij de oksels, maar ook bij voeten, handen, het voorhoofd, de billen en het gehele lichaam.

Verschillende behandelingen, van ETS tot medicatie

Er zijn meerdere behandelmogelijkheden waar iemand voor kan kiezen, afhankelijk van de plek waar iemand overmatig zweet, het risico op bijwerkingen en iemands persoonlijke wensen en mogelijkheden. Niet alle behandelingen worden namelijk vergoed. Bij de operatie Endoscopische Thoracale Sympathectomie (ETS) wordt een centrale zenuw uitgeschakeld. Hierdoor wordt het signaal naar de zweetklieren onderbroken. Met hidrosuctie worden de zweetklieren in de oksels losgemaakt en weggezogen. Dat lijkt in feite op liposuctie. Thijs vertelt: “Ik heb dit zelf gedaan en bij mij was het effectief.”

Laserbehandeling is ook een optie, net als iontoforese. Daarbij worden er stroomstootjes door waterbakjes geleid. Een behandeling met de medicijnen oxybutynine of glycopyrronium behoort ook tot de mogelijkheden.

Het taboe op overmatig zweten doorbreken

“Ik probeer zo veel mogelijk te doen om het taboe dat er op overmatig zweten rust te doorbreken”, aldus Thijs. “Veel mensen zien overmatig zweten als iets vies. Ze veroordelen mensen die er last van hebben. Ik heb het platform overmatigzweten.nl opgericht, waar mensen steun kunnen putten uit elkaars ervaringen.”

Bron: http://www.mijngezondheidsgids.nl/patie ... ig-zweten/
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Patiëntenverhaal overmatig zweten

Bericht door Thijs »

Dit verhaal is hetzelfde als wat in het elsevier artikel van 4-9-2015 is geplaatst behalve dat ze de zin "Er is ook een behandeling met botox en een behandeling met een apparaat dat miraDry heet" is weggelaten.

heel vreemd.... maarja het is weer mooi publiciteit voor ons probleem.

gr Thijs
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht