Hoe vermijd je die vervelende zweetgeur? “Spruiten, kolen en broccoli kunnen een zwavelgeur geven”
Met het warme weer lijken okselvijvers onvermijdelijk. Hoe ga je die vervelende zweetgeur te lijf?
Cathérine De Kock
18 juli 2024 om 16:30
Zweten is nuttig: door te zweten kunnen we onze lichaamstemperatuur op peil houden als het warm is. Zweten doen we via onze eccriene en apocriene zweetklieren. Eccriene zweetklieren produceren geurloos zweet: vandaar dat kinderen zo lekker ruiken, ook als ze zweten. Vanaf de puberteit schieten de apocriene zweetklieren, die vooral in de oksels en de genitale zone zitten, in werking en dan krijg je onwelriekende tieners en volwassenen.
Die lijfgeur wordt veroorzaakt door bepaalde bacteriën in onze oksels. Sommige soorten rieken niet of amper. De slechte soorten zetten de vetten en aminozuren in ons zweet om in verbindingen die een lijfgeur zurig, muf of zelfs naar uitwerpselen kan doen ruiken. Maar je kunt dus ook zweten zonder dat je last hebt van een vervelende lijfgeur. Reinhart Speeckaert, professor dermatologie (UZ Gent), geeft tips om minder te zweten en minder te stinken.
1. Is het nodig om elke dag te douchen?
Niet per se. “Het belangrijkste is dat je elke dag of zelfs twee keer per dag je oksels en je genitale zone wast, omdat daar de meeste apocriene klieren zitten”, zegt Speeckaert. “Elke dag je hele lichaam wassen met een te sterke zeep is af te raden, omdat dat de huid te veel uitdroogt.”
Gebruik altijd een ph-neutrale zeep, die de natuurlijke balans van je huid bewaart. “De bacteriën die de onaangename geur afgeven, gedijen goed in een basisch milieu, maar groeien slecht op een zure huid. Zepen die de huid minder basisch maken, gaan zweetgeuren tegen.”
Antibacteriële zeep is dan weer voorbehouden voor de echte veelzweters. “Antiseptische zeep raad ik alleen aan voor mensen met een sterke lijfgeur. Die mogen de zeep een paar keer per week gebruiken.”
2. Wat moet ik dragen om minder te zweten?
Natuurlijke stoffen zoals linnen en katoen. “Vermijd synthetische stoffen, zoals polyester”, zegt Speeckaert. Ververs het liefst elke dag uw T-shirt of hemd. Bacteriën blijven hangen in ongewassen stof.
3. Gebruik ik beter een roller of een spuitbus als deodorant?
“Soms kan een roller beter werken omdat je meer product gelijkmatig aanbrengt op je oksels”, zegt Speeckaert. “Als je dus veel zweet, kan een roller de beste keuze zijn.” Er is hoe dan ook geen wetenschappelijk bewijs dat deo in spuitbussen kankerverwekkend zou zijn.
4. Ga je van een antitranspirant niet elders zweten?
Nee, je hoeft niet bang te zijn dat je door een antitranspirant onder je oksels te spuiten, plots aan je voeten zult zweten, verzekert Speeckaert. “Antiperspiranten bevatten aluminiumchloride, dat de zweetklieren blokkeert. Minder zweten betekent hoe dan ook minder geur. Aluminiumchloride heeft bovendien een antibacterieel effect.”
Behalve deo’s met aluminiumchloride die de zweetklieren blokkeren, is er ook een andere optie voor wie minder wil zweten: anticholinergica, die de zenuwen lamleggen die de zweetklieren aansturen. “Je grijpt dus al in een voorstadium van het zweten in. Ze hebben ook een langdurig effect. Bij mensen die overmatig zweten, schrijven we anticholinergica in pilvorm voor. Er is sinds twee maanden een nieuw product op de markt, een crème die je kunt aanbrengen op plekken waar je zweet.” Anticholinergica zijn alleen verkrijgbaar op voorschrift, een van de mogelijke bijwerkingen is een droge mond. “Voor de meeste mensen is het niet nodig om anticholinergica te nemen. Er is sinds enkele maanden wel een nieuw product op de markt, een anticholinergische crème, die je ook lokaal kunt aanbrengen op de plekken waar je zweet”, zegt Speeckaert.
5. Heeft wat ik in mijn mond stop een effect op wat ik uitzweet?
“Zeker wel”, zegt Speeckaert. “Voeding heeft een invloed op je zweet. Look, uien, spruiten, kolen en broccoli kunnen bijvoorbeeld een zwavelgeur geven. Ook bepaalde kruiden, zoals komijn en curry, leveren een specifieke lichaamsgeur op.”
Maar stop vooral niet met groene kool met komijn te eten: een gezonde levensstijl, waarbij u veel groenten en minder vlees eet, levert hoe dan ook een gezondere lijfgeur op. “We weten uit onderzoek dat mensen die veel rood vlees eten vaker een slechtere lichaamsgeur hebben, net als mensen met overgewicht en rokers”, zegt Speeckaert. “Iemand met overgewicht heeft meer huidplooien waarin slechte bacteriën zich kunnen schuilhouden. Ook diabetes wordt gelinkt aan een sterke lichaamsgeur.”
6. Rieken ongeschoren oksels meer?
“Ja”, zegt Speeckaert. “Haar vergroot de oppervlakte waar bacteriën kunnen groeien, het kan daardoor een bijkomende bron van geurtjes zijn.”
7. Moet ik mij zorgen maken over mijn zweet?
Hoeveel je zweet, wordt bepaald door je genen en je levensstijl. Je zweet ook niet op elke leeftijd evenveel: vanaf de puberteit begin je meer te zweten, na je zestigste zweet je dan weer minder. Plotse veranderingen in je zweetpatroon kunnen wijzen op hormonale veranderingen, zoals de menopauze, maar ook op ernstige onderliggende aandoeningen.
“Mensen die lijden aan hyperhidrose of overmatig zweten, hebben voortdurend klamme handen en okselvijvers, ook als het niet warm is. Als je zo hard zweet dat het een effect heeft op je dagelijkse leven, is het goed om bij een arts langs te gaan.” Hetzelfde advies geldt voor wie last heeft van nachtzweten: dat kan, in combinatie met plots gewichtsverlies en koorts, wijzen op mogelijke bloedaandoeningen.
Normaal gezien zweet je ook symmetrisch: evenveel links als rechts. “Ook als je asymmetrisch begint te zweten, is er mogelijk meer aan de hand. Ga dan zeker langs bij een arts”, zegt Speeckaert.
8. Helpt botox tegen zweten?
Ja, tenminste als je het laat inspuiten in je oksels. “Botoxbehandelingen doen we vooral in de oksels en minder op de handen, omdat het daar pijnlijk is en minder goed werkt”, zegt Speeckaert. Je moet de behandeling om de zes maanden herhalen en ze wordt niet terugbetaald.
Ook het effect van iontoferese is tijdelijk. Bij die behandeling plaats je je handen of voeten in een badje waar stroom doorgestuurd wordt. De elektrische spanning remt de zweetproductie af. “Je moet de behandeling een paar keer week doen en zodra je ermee stopt, ga je weer meer zweten”, zegt Speeckaert.
Voor mensen met hyperhidrose zijn microwavestralen een optie: door de hitte van de stralen worden de zenuwen naar de zweetklieren vernietigd. “Deze behandeling heeft een blijvend effect, maar is alleen voor mensen die extreem veel last hebben van zweten. Een chirurgische ingreep kan eveneens soms een laatste redmiddel zijn.”
Bron: https://www.standaard.be/binnenland/hoe ... 79729.html
Hoe vermijd je die vervelende zweetgeur? “Spruiten, kolen en broccoli kunnen een zwavelgeur geven”
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 1400 Weergaves
-
Laatste bericht door Thijs