nieuw "voorhoofdzwetertje"

Archief

Moderators: Thijs, Erje

Gesloten
dave
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 13 aug 2006, 16:41
Contacteer:

nieuw "voorhoofdzwetertje"

Bericht door dave »

hoi beste mensen,

wat een verademing om al jullie verhalen te lezen. heb vandaag dan ook besloten me te registreren en bij deze me effe voor te stellen.

ik ben begin de dertig en woon in vlaanderen/belgië. k heb eigenlijk al een zweetkopje vanaf mijn tien jaar. maar dan vooral bij fysieke inspanningen en extreem warm weer.

enkele jaren geleden heb ik een depressie gehad, waardoor ik me enkele maanden volledig afgesloten heb. vanaf dan is het met het overmatig zweten in het aangezicht enkel toegenomen (in sociale situaties) en domineert het eigenlijk mijn volledige leven. mijn overmatig hoofdzweten is dus waarschijnlijk een combinatie van erfelijke factoren en mijn persoonlijkheid (weinig zelfvertrouwen, angst,..).

t gaat eigenlijk van kwaad naar erger. zover dat de "anticipatie-angst" ("ik zal wel weer beginnen zweten zoals altijd) als ik ergens binnen ben, moet wachten en niet kan "vluchten" (aan een loket, restaurant,...) me al parten speelt en het zweet me begint af te regenen na enkele momenten.

ik moet zeggen, het legt een loodzware hypotheek op alle aspecten van mijn leven: ik ben werkloos ("ik ga niet solliciteren, het zweet gaat me toch afregenen en dan voel ik me zo beschaamd"), kom weinig buiten (tenzij met een handdoek in een rugzak en een pet op) en voel me eigenlijk enorm ongelukkig daardoor. Ik zweet ook onder mijn oksels, maar dat kan je in meer of mindere mate "maskeren", maar als het zweet je afregent langs je voorhoofd, nek en oren, dan kan ik door de grond zinken van schaamte. en dan steeds die excuses moeten uitvinden als mensen me vragen waarom ik zo zweet ("ik heb de griep", "ik heb slecht geslapen", blablabla) ik word er van mezelf zo moe van!

Zowel anti-depressiva, sali, gedragstherapie, psychiaters.. geprobeerd, maar niks helpt. Soms ben ik echt radeloos en twijfel ik eraan of ik er ooit van ga "genezen". Soms sluit ik mezelf dan op maar dat geeft natuurlijk net een omgekeerd resultaat. ik heb er alles voor over om ergens te komen in de zekerheid dat het zweet niet op mijn voorhoofd zal beginnen parelen. dat zou mijn zelfbeeld al ferm vooruithelpen. Alles heb ik reeds geprobeerd (tot en met het aanbrengen van odorex extra dry op mijn voorhoofd. Niet doen mensen, dat brandt!) :shock:

Zijn er hier nog mensen met ervaring met overmatig hoofdzweten (met al dan niet een psychologische oorzaak). graag was ik met hen in contact gekomen. praten met lotgenoten zal me zeker een ruggesteun geven.

k had de bedoeling mezelf voor te stellen in vijf regels, dus ik stop er hier best mee :?

Groetjes iedereen en sterkte!


dave
mirela
Rivier
Rivier
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 12:57
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door mirela »

Jeetje wat een verhaal, Het is erg vervelend dat je er zo onzeker door bent.

Is het geen optie om oxibutine te gaan gebruiken.

groetjes Mirela
Marcel
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 20 aug 2006, 21:43
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi Dave,

Voor mij klinkt je verhaal zeer bekent. Ik ben ook met erfelijke factoren (mijn vader zweet ook ontzettend) belast en waarschijnlijk ook de psychische problemen (onzekerheid van mijn moeder) heb meegekregen. Uiteraard heeft mijn eigen persoonlijkheid er ook nog eens mee te maken. Ik zeg iedere keer tegen mezelf: iedereen heeft wel iets. Alleen als ik weer eens in een situatie ben gekomen waarin ik ga zweten, dan weet ik niet hoe snel ik weg moet komen. Dan schaam ik me ontzettend. Erg vermoeiend allemaal!

Vorig jaar ben ik een half jaar uit de roulatie geweest. Was het allemaal zat en had totaal geen energie meer. Gelukkig gaat het nu weer beter, maar als ik zo door blijf gaan, dan ben ik bang om weer hetzelfde mee te maken. Ik weet wel uit ervaring dat thuis blijven niet de oplossing is, maar het geeft je wel even lucht. Alleen als ik daarna weer op pad gaat, dan voel ik me dubbel zo opgelaten.

Heb veel ervaringen gelezen op het forum over oxibutynine en het blijkt goed te helpen. Een operatie is ook nog mogelijk. Dit is bij mij de laatste optie. Ik ga nu een afspraak maken met de huisarts om dit medicijn te gaan proberen. Hoop dat de huisarts wil meewerken.

Gr. Marcel
thysum
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 17:42
Locatie: Venlo
Contacteer:

Nog n lotgenoot

Bericht door thysum »

Hey Dave

Heb me zojuist ook maar`s aangemeld..gisteren was weer n topper
Stel je maar s voor....salsa les..druk, warm..niemand die echt zweet alleen jij

Zo..en dan gaan we n nieuw figuur beginnen..opletten want tìs ingewikkeld
Mn gezicht glimt al helemaal
En dan aan de slag! Iedereen schijnbaar blij...ik doe ook mn best, maar voel al de druppels vallend op mn blouse....
T rare is...ik zweet alleen uit mn gezicht ..geen gezicht dus...maak me daar weer meer druk om dan dat ik geconcentreerd met dansen bezig ben
Wordt er gek van!!!!! Schaam mij enorm en idd...gisteren had ik dus opeens weer last van griep..hahaha
Oxibutynine...hmmmm, ga morgen mn huisarts raadplegen

Gr Pascal
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Hoi Dave,,
Welkom hier!
Het is vervelend dat je je zo voelt!
Wij weten hier hoe het is om zo te zweten.
Zelf voel ik me op dit moment goed in mijn vel en kan ik de hele wereld aan.
Ik zweet over mijn hele lichaam en laat ook overal sporen na.
Maar ben nu zo ver dat ik me daar niet meer voor schaam, ik begin er gelijk over als mensen raar kijken of een neus optrekken.
Ik zeg dan gewoon ik heb HH dus!!DAn zie je de mensen kijken en gaan ze me vragen hoe wat en waar dat is.
Ik leg het uit en heb direct begrip ervoor.
Dat heeft mij sterker gemaakt, ook dat ik op tv ben geweest en nu met intervieuws heb gedaan.
Mijn ervaring is dus hoe meer ik ermee naar "buiten" kom en erover praat hoe meer begrip ik ervoor krijg.

Hoop dat je er wat aan hebt en ook snap ik dat niet iedereen er zo makkelijk over kan praten.
Kom naar de meeting op 8 oktober dan zul je zien dat je niet de enige bent!!
Kim
Sabbie
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 sep 2006, 07:57
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Sabbie »

Hey Dave

ik ben vandaag maar eens het net op gegaan om te kijken of er info te vinden was voor mijn probleem... Ik zweet namenlijk (sinds kort) heel erg in mijngezicht! Na heftige inspanning zoals met trainen vind ik het niet zo erg, dan heb je een handdoek in de buurt en veeg je gewoon een paar keer je gezicht af. Maar ik heb het nu dus ook als ik een kippen-endje op de fiets gezeten heb,of op mijn werk een pakketje heb ingepakt, dikke stralen langs mijn gezicht!!! Echt belachelijk! en mijn conditie is door het vele sporten best goed... dus dat kan het niet zijn. Ik krijg er nu steeds vaker opmerkingen over, maar ik moet zeggen dat ik me er weinig van aantrek... Ik kan er namenlijk (voor zover ik weet) niks aan doen,en het stinkt niet! Het ziet er alleen niet leuk uit... Ik laat me er in ieder geval niet van weerhouden leuke dingen te doen, mensen moeten elkaar gewoon in hun waarde laten.

Bij grote inspanning zweet ik overigens gewoon over mijn hele lijf, en dan glim ik echt ontzettend en is mijn kleding uitvringbaar... jammer dan als mensen dat vies vinden! Begrijp me niet verkeerd ik baal er ook van en wil ook graag dat het weg gaat, maar ik ken ook iemand die kan niet zweten (ja je leest het goed... ze kan niet zweten) die krijgt dus overal last als ze zich inspand van vocht wat niet weg kan... is ook niet prettig!!

Suc6 en ik hoop echt dat je je wat beter gaat voelen, en je op een bepaalt moment misschien kunt zeggen dat het je niet uit maakt wat mensen over je zeggen of denken :)

Groetjes Sabrien
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hey, zo'n iemand ken ik ook ja. Een vriend van mij kan ook niet goed zweten, heel stom is dat. En ik zweet me helemaal kapot. Heb me wel eens afgevraagd of ik geen relatie met hem zou moeten beginnen, we vullen elkaar tenslotte prima aan ;).

Ik heb niet zo heel erg last van voorhoofdzweten al wordt het de laatste tijd wel iets erger. Ik heb het daarentegen wel op elke andere denkbare plek. Maar leef heel erg met je mee Dave, ik hoop dat je er snel een oplossing voor vindt of beter er mee om leert gaan! Heel veel succes!!!!!

Groetjes, Angela
Daniel
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:12
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Hallo allemaal

ik heb ook erg last van zweten via myn voorhoofd. Op andere plekken niet. Zodra ik naar school, werk of huis fiets dan begint het na 5/10 al te zweten, hangt af van de warmte. Maar als ik dan binnen kom waar ik naar toe fietste dan begint het erger te worden. Ook heb ik heel vaak het gevoel dat zy my allemaal aankyken waardoor ik me zenuwachtig ga voelen en het zweten alleen maar erger wordt. Naja dat was myn verhaal even. Byebye
Edwin1973
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 28 aug 2006, 12:58
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: nieuw "voorhoofdzwetertje"

Bericht door Edwin1973 »

Hi Dave,

Nou, heel herkenbaar je verhaal.. Je sociale leven lijdt eronder, je gaat gelegenheden of uitnodigingen uit de weg omdat je bang bent voor L. te staan omdat je weer een natte kop hebt..

Odorex ertra dry gebruikte ik ook wel eens op mijn voorhoofd.. In het begin werkte het wel maar al snel niet meer. Ik heb nu zo'n flesje Odaban (te bestellen via internet odaban.com) gekregen en dat gebruik ik al een paar weken.. Op zich ben ik best tevreden al krijg ik wel het idee dat ik daar ook een beetje immuum voor begin te worden.. Ook heb ik het idee dat het nu harder terugkomt op andere plaatsen zoals oksels en vooral handen..

Ik kijk het nog even aan maar wil dan ook die pillen gaan proberen..

Succes verder !
Zwetertje1977
Zee
Zee
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 16:14
Contacteer:

Bericht door Zwetertje1977 »

Welkom dave, je verhaal klinkt ook voor mij heel herkenbaar. Soms word ik ook radeloos van al dat zweten en vermijd ik het liefst zoveel mogelijke situaties.

Alleen al het bezoeken van een bank kan soms een heel project voor me zijn. Dan sta ik in de rij te wachten en het zweet gutst alweer van me voorhoofd.

Of wanneer ik bij de kassa sta te wachten in de winkel, dat is soms een ramp. Wanneer er een lange rij staat dan sta ik geheid met een natte kop bij de kassa.

Desondanks zet ik me er gewoon overheen, ik heb er gewoon schijt aan wat mensen van me denken. Dan zweet ik toch lekker en zien ze dat toch. Uiteindelijk begin ik me steeds meer te realiseren dat het probleem dan bij mezelf ligt omdat ik me er voor schaam, en daar probeer ik me gewoon overheen te zetten. Dat lukt steeds beter, door gewoon de confrontatie aan te gaan en zo min mogelijk situaties uit de weg proberen te gaan.

Daarbij gebruik ik al bijna een jaar oxybutynine, en zeer succesvol moet ik zeggen, het helpt bij mij ook tegen het zweten in het openbaar vervoer. Vorig jaar stapte ik halverwege de stations regelmatig uit omdat ik het gewoon niet meer uithield in de trein, het zweet gutste van me kop, maar nu blijf ik gewoon zitten, mede door de oxybutynine en mede omdat ik gewoon standvastig blijf zitten en me er minder druk over maak hoe een ander er tegen aan kijkt.

Sterkte dave, en ik hoop dat het forum je enige troost en misschien wel oplossingen biedt. Het heeft mij ieder geval een heel stuk geholpen. :)
Gesloten