operatie

Archief

Moderators: Thijs, Erje

Gesloten
Reneetje
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 12:00
Contacteer:

operatie

Bericht door Reneetje »

Beste Thijs en anderen,

Nu na een jaar het forum te hebben gevolgd heb ik mij maar eens ingeschreven.
Ik ben een klassiek voorbeeld van de ergste vorm van HH. Ik heb alles al geprobeerd wat er bestaat.
Medicijnen, cremes, deo's, chinese geneeskunde, homeopathie, botox, zelfs psychotherapie en psychiatrie. Werkelijk niets mag baten.
Ik heb al HH sinds mijn 7e levensjaar. Als kind zweette ik al overmatig. Nu ben ik 24 jaar en nu heb ik het gevoel dat ik geen kant op kan.
Ik durf bijna niets sociaals meer te ondernemen omdat ik bang ben dat mensen mij ruiken. Alles is geforceerd en stressvol.
Ik belde, zoals zo vaak, mijn dermotholoog. Weer eens een maand wachten op een afspraak. Tot huilens aan toe gesprekken over de telefoon, het mocht niet baten.
Nu wil ik absoluut de operatie gaan doen, ik lees op het forum gemengde berichten. Of het nu gaat werken of niet ik doe het gewoon, en anders op naar Engeland voor de laserbehandeling. Maar mijn arts is extreem negatief over deze operatie. Voornamelijk door de bijwerkingen. Op het forum zie ik hier niets van terug en ook op medische websites word er weinig over gezegd. Mijn vraag is dus, in hoeverre is het risico van deze operatie en wat is nu het gevaar hiervan? Ik ken het lamme oog maar verder niet.... Ook de bijwerkingen als compensatiezweet en bijwerkingen m.b.t. de longen. Graag zou ik ook wel reacties willen krijgen over de manier waarop mensen met HH omgaan. Hoe doe je dat op je werk? Hoe ga je ermee om in stressvolle situaties? Vermijden jullie ook sociale situaties? Het hoe en wat zou prettig zijn. Ook handige tips over verschonen, kleding en andere zaken zijn welkom.

Wel wat tips voor jullie die mij wel aardig geholpen hebben en waar maar weinig mensen van weten:
-Aluminumchloride, in de avond douchen en opbrengen, pas 's morgens afhalen en dan deo2. Wachten tot het droog is en dan een lekkere deo (roller) eroverheen.
Dit werkt voor de mensen die ik ken heel goed!
-Valiriaan, (45 mg) te krijgen bij de kruidvat en is goedkoop. Helpt de scherpe randjes van stressen ervan af te halen en zo blijkt ook minder te gaan zweten. Een groot deel van HH is psychisch.!
-Draag nooit 100% katoen. 1 gaat de zweetgeur in zitten en 2 ventileert niet. Wat wel helpt is bijvoorbeeld elestaan, 5% of meer. Draag shirtjes die wijd vallen onder je oksels dan droogt je zweet en als je er een shirtje onder draagt kan je deze vervangen zonder dat het iemand opvalt. Nylon is ook een drama, dit zorgt dat de warmte vastgehouden word onder je shirtje en ja weer meer zweten. Mocht je een shirtje hebben waar de geur nu inzit. Pan op het vuur met water en uitkoken. Werkt ook heel goed. Ik gooi er gevoelsmatig soms wat waspoeder bij. Koop ook een lekker grote trui die je als reserve mee op pad neemt. Zweet je? Ruik je? Trui erover en je ziet en ruikt niets!

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en dat jullie ook wat informatie voor mij hebben!

Groet Renée


-
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2776
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: operatie

Bericht door Thijs »

Hoi Renee,

Allereerst welkom op dit forum. Je praat over een operatie. Welke operatie precies ? De laser sweat ablation in Engeland of de ETS operatie in Nederland ? Er zit nogal verschil in. Ik zal proberen e.e.a. te verduidelijken.

Bij de LSA in Engeland wordt onderhuids de zweetklieren weggebrand mbv een laser, deze behandeling werkt alleen voor de oksels en lijkt erg op de hidrosuctie oftewel het wegschrapen van de zweetklieren welke ik zelf ook ondergaan heb. Compentesoir zweet komt amper tot niet voor en het is vooral een plaatselijke aangelegenheid. Nadeel is dat alleen Engeland het doet en het niet vergoed wordt.

Dan heb je de ETS welke in NL gedaan wordt. Voordeel is dat het volledig vergoed is. Nadeel is dat dit een bijzonder risicovolle operatie is. Je moet volledig onder narcose, je krijgt een klaplong en dan branden of snijden ze enkele zenuwbanen door waardoor je bijvoorbeeld niet meer zweet onder je oksels of handen en voeten. Bij deze behandeling is het risico op compentesoir zweet aanzienlijk groter. Voordeel is dat het gebruikt kan worden tegen overmatig zweten van handen of voeten, iets wat anders erg moeilijk te behandelen is.

Sommige mensen hier op het forum hebben een ETS operatie ondergaan en zijn zeer positief, anderen weer niet. Ik ben er in ieder geval geen voorstander van.

Waar zweet jij overmatig ? je oksels ?? of je hele lichaam of andere plekken ?? kijk daar eerst naar en maak een weloverwogen keuze. Als je alleen onder je oksels overmatig zweet zou ik zeker het wegschrapen van zweetklieren operatie adviseren en niet de ETS.

Groetjes Thijs
Nielske
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 19:15
Contacteer:

Re: operatie

Bericht door Nielske »

Hoi Reneetje,,

Heb je al eens Odaban gebruikt?
Ik zelf sta echt te kijken van de resultaten..
Aluminiumchloride werkte ook niet bij mij, maar odaban 2 dagen geleden 's avonds aangebracht(gewoon 2x sprayen), en nog geen druppel te veel geloosd onder m'n oksels.

Heel veel succ6 met jou HH

Groet, Nielske
zweetsemam
Beekje
Beekje
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 09 mei 2011, 16:50
Contacteer:

Re: operatie

Bericht door zweetsemam »

Ik word al gek als ik hoor trui eroverr aaaaaaaaghh!
dan krijg ik het gevoel dat ik meer zweet en ik vind het niet lekker zitten.
Odaban heb ik nu de laatste tijd vaak gehoord, ik denk maar eens dat ik het ga proberen.
ik hoor alleen maar mooie verhalen erover ik hoop dat ik er strax ook eentje kan neerzetten :D
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht