Hallo, ik ben een newbe.

Archief

Moderators: Thijs, Erje

Gesloten
Juul
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 20:04
Contacteer:

Hallo, ik ben een newbe.

Bericht door Juul »

Hallo, Ik ben Juul en al surfend op 't net hier terecht gekomen.
Heb eerst een poosje zitten lezen en me toen aangemeld..
wat een verademing om meer mensen met hetzelfde probleem tegen te komen !
Aan de andere kant vind ik het ook best confronterend :
het sociale aspekt en alle hinder die je ondervind van het zweten...
( ik heb 't er eigenlijk , behalve met mijn man , met niemand over)
en erg deprimerend dat je blijkbaar zo moet knokken om een behandeling gedaan/vergoedt te krijgen.
Mijn huisarts is er ook nogal lakoniek onder: " ik heb je niets te bieden en je moet er daarom maar mee leren leven ".
Bovendien loop ik al jaren met het idee dat ik door mijn forse overgewicht zelf de oorzaak ben ..eigen bult dikke schuld dus...dus ik durf eigenlijk niet zo goed meer hulp te vragen.
Ik weet eigenlijk zelf niet precies wanneer mijn gezweet nu eigenlijk begonnen is..ik denk een jaar of tien geleden.
Voorheen had ik ook altijd wel snel warm, transpireerde wel snel , maar lang niet zoals nu..bij de geringste inspanning ( zowel geestelijk als lichamelijk ) loopt het in straaltjes van mijn hoofd.
Loop altijd met zakdoeken, washandjes, handoekken te vegen, en ik moet zeggen dat ik er behoorlijk door in een isolement door ben terecht gekomen.
voel me er ook heel moe en akelig door.
Ik schaam me als mijn hoofd en haren kleddernat zijn..de rest van mijn lijf is ook wel nat .( .maar dat ziet toch niemand onder mijn kleren..hoewel het vreselijk is als alles nat is.).
maar mijn hoofd kan ik echter moeilijk verstoppen.
Ik realiseer me ook dat het-me-schamen , het zweten juist tegenwerkt..maar ik ben nog niet zover dat ik de schaamte voorbij ben.
O ja, ik ben 47, woon in het oosten des lands en zou het heel fijn vinden om wat reakties te krijgen , want ik voel me soms vreselijk radeloos...
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Hoi Juul,

Fijn dat je je toch hebt aangemeld op dit forum. Hier hoef je je niet te schamen voor je zweet probleem want we weten allemaal hoe het is. Je bent zeker niet de enige en ik hoop dat je e.e.a. wat hier geschreven staat wellicht als tip kunt gebruiken. Probeer je schaamte opzij te zetten en ga naar je huisarts. Wellicht dat oxybutinine medicijnen voor jou ook een uitkomst zijn! Succes en laat ons weten hoe of wat!

groetjes Thijs
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Hallo Juul,

Welkom op het forum. Jouw verhaal lijkt enorm op dat van mij. Ik ben ook 47 en heb ook (sinds een jaar) last van serieus overgewicht. Dit als bijwerking van medicatie.
Bij mij loopt het zweet ook in straaltjes van mijn gezicht. Het meest last heb ik van mijn hoofd, maar ook van de natte plekken die ik achter laat op stoelen en zetels waar ik gezeten heb.
Ik vind het lastig en vervelend, maar ik heb me er nooit voor geschaamd. Misschien ook omdat ik er in mijn familie mee opgegroeid ben, mijn grootmoeder, ooms en mijn vader waren ook altijd aan het vegen.
Als ik in publiek zit te vegen, zeg ik er meestal iets over en ik krijg alleen positieve reacties. Meestal meevoelende.

Sinds een paar weken neem ik oxybutynine en daar ben ik heel tevreden over. Het is niet zo simpel: pilletje nemen -> zweten stopt. Ik heb echt wel wat tijd nodig om te experimenteren. Wanneer nemen - hoeveel nemen enz. Soms werkt het perfect, soms helemaal niet. En dan zijn er de bijwerkingen waar je ook mee moet leren omgaan.
Maar hoe dan ook, ik zou iedereen die aan zijn hoofd zweet aanraden om het op zijn minst een tijdje te proberen.
Het gebeurt nu soms dat ik bij mijn familie kom en de reactie krijg: "Hé je bent droog!".
Mijn nichtje aaide over mijn (droge) wang, omdat ze het zo fijn vond voor mij. :D Lief eh.
Maar op andere momenten ben ik toch weer nat. Het is echt een zoektocht.

Sterkte en succes,
Hanneleen
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

hoi Juul,
Ik heb er last van vanaf mijn 15e-16e jaar!
Ik heb er in het begin niet zoveel van aan getrokken dacht dat het bij de leeftijd hoorde.
Maar in de loop der jaren werd het niet minder.
Ik vond/ vind het verschrikkelijk, dat zweten op momenten dat een ander er geen last van heeft!
Schaamde me kapot, maar wilde mijn leven er niet door laten vergallen.
Dus ja wat doe je dan????
Ik ben naar de huisarts geweest, dermatoloog , chirurg,vaatchirurg.
Ja en alles gehad om het te stoppen.
Maar niks hielp(zelfs operaties niet)Ben met mijn koppie op tv geweest om aandacht te vragen voor dit probleem omdat de verzekering niks wil vergoeden!!!
Nu heb ik botox laten injecteren en dat helpt voor mij!!!!!

Ik snap heel goed hoe jij je voelt en wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is het volgende:
Laat je niet door het zweten tegenhouden om de dingen te doen die je wil doen(is makkelijk gezegd weet ik)
Zodra iemand erover begint ga jij er op door door uit te zeggen dat het hyperhidrosis is dan vallen de meesten direct stil omdat ze dat niet kennen.
verder hoef je eigenlijk niks te doen er zijn mensen die dan gaan vragen wat of dat is en dat is de bedoeling dan heb je ze voor je gewonnen!!!

I weet dat het makkelijk gezegd is maar dat is wat ik doe en dat bevalt me uitstekend mensen weten dan dat het iets serieus is!!!

Succes Kim
cat
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 18:18
Locatie: bilzen belgie
Contacteer:

Bericht door cat »

hoi

dat van dat het je eigen schuld is vanwege het overgewicht is helemaal niet waar hoor
je kan er gewoon niets aan doen ik denk dat het genetisch is want mijn mama en mijn oom hebben het net als ik ook en wij zijn allemaal nogal aan de magere kant dus ...

groetjes katrien
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Re: Hallo, ik ben een newbe.

Bericht door TomH »

Juul schreef:Bovendien loop ik al jaren met het idee dat ik door mijn forse overgewicht zelf de oorzaak ben ..eigen bult dikke schuld dus...dus ik durf eigenlijk niet zo goed meer hulp te vragen.
Allereerst welkom op dit forum! Ik had zelf ook redelijk wat overgewicht en ben gaan hardlopen. Ik heb er nu zo'n 17 kilo af maar ben nog steeds wel iets te zwaar vind ik. Maar ondanks het gewichtsverlies is het zweten er niet minder op geworden. Het is eerder erger geworden heb ik het idee... :shock: Dus ik weet het zo net nog niet of overmatig zweten een direct gevolg is van overgewicht. Het zal er wel iets mee te maken hebben maar slechts voor een klein deel denk ik.
Gesloten