Hoe het bij mij is begonnen

Archief

Moderators: Thijs, Erje

Gesloten
Flemolli
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 29 nov 2006, 23:32
Contacteer:

Hoe het bij mij is begonnen

Bericht door Flemolli »

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen zomer heb ik een probleempje wat volgens mij hyperhydrosis moet zijn.
Ik heb altijd denk ik iets meer gezweet dan anderen, maar ik kan me maar één moment herrinneren waarbij ik me echt ongemakkelijk heb gevoeld. Dat was toen ik enkele kilometers had gerend om de trein te halen, en terecht kwam in een overvolle trein bij een temperatuur van boven de dertig graden.

Maar sinds Juli heb ik iedere dag hinder van het zweten. Ik las hier op het forum dat er meestal geen aanwijsbare oorzaak is voor het ontstaan van het probleem. Ik denk toch dat het bij mij een duidelijke oorzaak heeft.
Tijdens een verblijf in Wenen afgelopen zomer heb ik drie weken lang, onafgebroken ~ zestien uur per dag gewerkt aan een project. Het was erg warm en mijn appartement was een broeikas, het was tegen de veertig graden, warmer dan buiten.
Sindsdien zweet ik niet meer dan anders, behalve op mijn rug, midden tussen mijn schouderbladen. Daar krijg ik iedere dag een natte plek in mijn kleding. Het begint nadat ik ongeveer tien minuten heb gelopen, of me op een andere manier inspan. Als ik in de zon heb gezeten kan m'n rug al binnen een halve minuut kletsnat zijn bij inspanning.

Ik draag nu alleen nog maar zwarte kleding, het zou wel prettig zijn om ooit weer iets anders aan te kunnen. Ik zou graag aluminium chloride proberen, ik weet niet of ik daarvoor eerst naar de dokter moet. Botox prikken ze volgens mij niet in je rug. (of wel ?)

Ik heb via internet nog maar weinig lotgenoten gevonden. (de meeste mensen transpireren op andere plaatsen)
Zijn er mensen die iets vergelijkbaars hebben? Ik ben natuurlijk zeer geinteresseerd in of er iets is om het zweten te stoppen, en hoe je er het beste mee om kan gaan.


Martijn
Zwetertje1977
Zee
Zee
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 16:14
Contacteer:

Bericht door Zwetertje1977 »

Hoi Martijn, welkom op het forum.

Ik ben meer gaan zweten in de periode dat ik op kamers ging voor mijn studie. Op mijn studentenkamer was het altijd een broeikas, altijd de verwarming hoog gehad. Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar ik weet ook niet of het er niet mee te maken heeft.

Groetjes.
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

misschien zijn de oxybutinine tabletten iets voor jou??
Ik zweet over mijn hele lichaam en die werken voor mij goed.
Je moet ze via je huisarts "krijgen".
Je zou hem/haar kunnen vragen om het eens een aantal weken te proberen!

Succes en laat ff weten hoe en wat!!!

Kim
Flemolli
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 29 nov 2006, 23:32
Contacteer:

Bericht door Flemolli »

Zwetertje1977: Ik zou het in mijn geval erg toevallig vinden als het er niet mee te maken had. Ik zat bijna een maand in dat appartement te werken. (aan een computerspelletje) Ik heb daar flink gezweet vanwege de hitte. Toen ik er uit kwam wilde het zweten op m'n rug niet meer stoppen.

Als ik naar een dokter zou gaan kan ik me voorstellen dat die zegt dat het een sociaal probleem is. (het begon nadat ik mezelf bijna een maand had opgesloten om te werken, en ik heb het ook sneller als ik in een ruimte ben met mensen)
Maar ik vind het grote onzin als er wordt geadviseerd om aan een eventueel 'sociaal probleem' te werken. Waarschijnlijk is mijn hartslag altijd al wat omhoog gegaan in bepaalde situaties. Maar dat heeft tot vijf maanden geleden nooit geresulteerd in een kletsnatte rug.
Ik krijg het ook als ik in een rij in de supermarkt terecht kom. (alleen als het erg warm weer is overigens) Maar ik heb het altijd even warm als ik tot stilstand kom nadat ik me heb ingespannen. Ik zou dat dus niet volledig willen toeschrijven aan een sociaal probleem.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het zweten zijn eigen oorzaak heeft. In sociaal ongemakkelijke situaties zal iemand met hyperhidrosis gaan zweten, waar anderen dat niet doen. Maar dat wil niet zeggen dat degene met HH een sociaal probleem heeft. (en ook al heeft diegene met HH en sociaal probleem, dan nog is dat niet direct de oorzaak van het zweten)

@Kimmy: Ja, oxybutinine zou misschien de beste keuze zijn voor mij. Ik heb sinds gisteren een oplossing gevonden: EtiaXil. En ben voor het eerst sinds de zomer droog :) Het is wel een flink oppervlak dat ik insmeer met het spul (1x per week), en het is eigenlijk bedoeld voor de oksels. Als er een reden is om met EtiaXil te stoppen denk ik dat ik oxybutinine ga proberen.
Zwetertje1977
Zee
Zee
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 16:14
Contacteer:

Bericht door Zwetertje1977 »

Flemolli schreef: Als ik naar een dokter zou gaan kan ik me voorstellen dat die zegt dat het een sociaal probleem is. (het begon nadat ik mezelf bijna een maand had opgesloten om te werken, en ik heb het ook sneller als ik in een ruimte ben met mensen)
Maar ik vind het grote onzin als er wordt geadviseerd om aan een eventueel 'sociaal probleem' te werken. Waarschijnlijk is mijn hartslag altijd al wat omhoog gegaan in bepaalde situaties. Maar dat heeft tot vijf maanden geleden nooit geresulteerd in een kletsnatte rug.
Ik krijg het ook als ik in een rij in de supermarkt terecht kom. (alleen als het erg warm weer is overigens) Maar ik heb het altijd even warm als ik tot stilstand kom nadat ik me heb ingespannen. Ik zou dat dus niet volledig willen toeschrijven aan een sociaal probleem.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het zweten zijn eigen oorzaak heeft. In sociaal ongemakkelijke situaties zal iemand met hyperhidrosis gaan zweten, waar anderen dat niet doen. Maar dat wil niet zeggen dat degene met HH een sociaal probleem heeft. (en ook al heeft diegene met HH en sociaal probleem, dan nog is dat niet direct de oorzaak van het zweten)
100% Herkenbaar en volledig mee eens.
Gesloten