ETS operatie ASZ Aalst

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
TomD
Beekje
Beekje
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 12:50

ETS operatie ASZ Aalst

Bericht door TomD »

Hallo iedereen,

Afgelopen week 25/02 heb ik een ETS operatie laten uitvoeren tegen palmaire hyperhidrose door Dr. Hans Coveliers in het ASZ Aalst.

Ik ben tot deze beslissing gekomen na JAREN twijfelen. Sinds mijn puberteit heb ik last van overmatig zwetende handen. Deze waren niet constant nat, laat ons zeggen 50% van de tijd. Maar als ze eenmaal “begonnen” was er echt geen houden meer aan.

Door de jaren heb ik uiteraard allerlei andere methoden geprobeerd:

Aluminiumzouten (geen effect)
Botox (enorm pijnlijk, extreem duur & kort effect)
Iontoforese (geen effect)
Medicatie (dit werkte wel maar na enkele jaren had ik toch last van maag/darmklachten hierdoor. Ik zag het ook niet zitten om medicatie levenslang te nemen. Ik was namelijk ongerust over eventuele geheugenproblemen die deze kunnen veroorzaken)
Antihydral (een zalf op basis van hexamine. Dit werkte wel goed maar helaas allergisch)

Na een consultatie in november ben ik afgelopen week geopereerd. De operatie is vlot verlopen en betrof een doornamen van het T3 ganglion. Tot op heden heb ik kurkdroge handen en geen andere complicaties. Het compensatie zweet blijft ook nog uit hoewel ik verwacht dat dit nog wel zal komen. Ik heb wel enorm veel pijn. De eerste 48 uur waren hel. Een week later is dit wel al dragelijker maar zeker nog niet voorbij.

Het lijkt me belangrijk een goede chirurg te zoeken hiervoor. Ik heb gekozen voor Dr. Coveliers omdat deze reeds veel ervaring had met deze procedure. Ik ben zeer tevreden met de begeleiding en zorg die ik krijg bij hen.

Ik heb heel lang getwijfeld (5 jaar) over deze operatie. De overvloed van negatieve berichten schrikten me af. In mijn opinie schetst dit een vertekend beeld van deze operatie. Ik wil niet zeggen dat er geen risico’s zijn maar als je Wikipedia raadpleegt over ETS lijkt het wel alsof je een Frankenstein operatie gaat ondergaan. De vernieuwde ETS operatie biedt mijn inziens een goede uitkomst tegen zweethanden. Voor de oksels zou ik wel voor de miradry opteren. Ik vind het jammer dat eventuele patiënten -inc. mezelf- zich zouden laten afschrikken door een berichtgeving die 15 jaar oud is. Bijwerkingen zoals het syndroom van Horner komen echt niet veel meer voor. Wederom lijkt het me vooral belangrijk een goede arts te vinden.

Ik zal proberen hier regelmatig een update te plaatsen!

Tot dan.
TomD
Beekje
Beekje
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 12:50

Re: ETS operatie ASZ Aalst

Bericht door TomD »

Mijn ervaring met de antihydral zalf kan je hier lezen:

viewtopic.php?f=10&t=3327
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: ETS operatie ASZ Aalst

Bericht door Hissederim »

Ik hoop dat het met jou goed gaat,Je had over een techniek 15 jaar oud,het probleem is niet de techniek,ik zal jou wat uitleggen,ik hoop je weet wat zenuwen zijn,zenuwen zijn de link tussen jou hersen en organen,als die link kapot is, gaat geen signaal naar je hersenen,mensen die verlamd aan hun benen of aan hun nek,hun zenuwen zijn kapot en op dit moment er is geen techniek in de wereld die link te reparen,mischien over 100 jaar weet niemand,mensen die parkinson hebben,die hebben zelfde probleem en nu wij,wij hebben bewust voor gekozen onze zweet link met hersenen bewust verbreken, daar gaat het eigenlijk om,mensen die risico's willen nemen vragen naar hun arts of hun operatie onomkeerbaar is of hun zenuwen kunnen regenereren,thijs heeft ergens in de forum een interview gehouden met artsen die vertelden over de zenuwen...
Mensen als jij denkt dat nieuwe techniek iş beter vraag niet doe meteen die operatie,wij vertellen doe dat niet,als mis gaat kun je vergeten een dode zenuw herstelt niet,dat zenuw is finito...je laat je thermostaat kabel afsnijden en als thermostaat gek doet dan kun je nog die kabel weer aan elkaar aansluiten maar BIJ ZENUW HELAAS WERK DAT NIET:DAT IS DE HELE PROBLEEM,ER KOMT EN GAAT GEEN SIGNAAL NAAR JE HERSENEN OF ZWEETKLIEREN,APPARAAT IS KAPOT,NIET LEVERBAAR,NIET REPAREERBAAR EN OOK ONDERDEEL NIET LEVERBAAAR
Arash
Beekje
Beekje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 29 apr 2020, 14:33
Contacteer:

Re: ETS operatie ASZ Aalst

Bericht door Arash »

hey @TomD ,

ik ben zelf ook erg aan het twijfelen of ik de ETS-behandeling zal doen in het ASZ. is het mogelijk om een schatting te geven van de kosten van de ETS-behandeling voor de handen en of dit eventueel ook (deels) vergoed wordt door je zorgverzekering (ga ik niet vanuit aangezien de operatie in België plaatsvindt, maja hopen mag altijd).

alvast bedankt!
TomD
Beekje
Beekje
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 12:50

Re: ETS operatie ASZ Aalst

Bericht door TomD »

Hallo,

Ik probeerde hier een positief bericht te plaatsen en een lans te breken voor deze operatie. En jawel hoor de eerste reactie is weer een hele negatieve repliek over de schadelijke operatie. Ik word er boos van dat ik hier behandeld word als een impulsief persoon die ineens niet zou weten wat “zenuwen” zijn. Neen ik hoef die uitleg niet. Iedereen heeft recht op zijn mening en heel erg voor je als deze operatie voor jou mislukt is. Maar zo een bericht op zo een aanvallende en belerende toon schrijven hoort hier niet. U wordt misschien betaald door de anti-ets Liga? U weet ook dat u mensen afschrikt om zich eventueel te laten behandelen? U weet ook dat het overgrote deel van de patiënten wel tevreden is over deze operatie?

Ik kwam toevallig nog eens langs hier om te kijken of er mensen vragen zouden hebben. Maar als het enigste wat men hier krijgt een fles azijn is dan hoeft dit voor mij niet.

Ik raad mensen die interesse hebben om het boek hyperhidrose te lezen. Dit schetst wel een objectief beeld.

Betreffende de kostprijs, dit was geheel terugbetaald door mijn hospitalisatieverzekering. Ik raad je aan om je verzekering aan te schrijven en dit te vragen. Dit heb ik ook gedaan.

Ik ben momenteel volledig hersteld en handen en oksels zijn kurkdroog. Voeten zijn helaas kletsnat gebleven. Tijdens sporten en warme temperaturen zweet ik meer op mijn rug. Maar dit weegt helemaal niet op tegen natte handen!

Veel succes nog!
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: ETS operatie ASZ Aalst

Bericht door Thijs »

@TomD hissederim is een van de mensen die tegen de ets operatie is. Er zijn er genoeg die met succes een ets operatie hebben ondergaan maar die hoor je doorgaans niet. Ieder heeft recht op zijn mening.
Arash
Beekje
Beekje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 29 apr 2020, 14:33
Contacteer:

Re: ETS operatie ASZ Aalst

Bericht door Arash »

Bedankt @TomD !
ik zal dat eens op gaan zoeken over die hospitalisatieberzekering, erg handig.
TomD
Beekje
Beekje
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 12:50

Re: ETS operatie ASZ Aalst

Bericht door TomD »

Hi Arash,

Ik heb nog even mijn documenten erop nagekeken en het ASZ te Aalst heeft voor de operatie een kostenraming gemaakt. Dit was tussen de 2000€-3000€ afhankelijk van de “materialen benodigd tijdens de operatie”. De exacte prijs ken ik niet want alles is betaald via mijn hospitalisatieverzekering. Ik weet dat in België de operatie terugbetaald wordt door de mutualiteit normaal. Contacteer hen eens voor meer info.

Veel succes en laat je goed informeren!
Hakunamatata
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 22 jun 2020, 18:52
Contacteer:

Re: ETS operatie ASZ Aalst

Bericht door Hakunamatata »

Bij de een gaat het goed, bij de ander niet..

Januari 2020 laten operen in ISALA Zwolle.

Ik een jonge fitte slanke meid van 27;
VRESELIJK last van compensatoir zweten. AFSCHWULIJK!
Benen, buik, rug, borst en ook oksels : KLETSNAT!

Had ik het maar nooit gedaan!

Mijn zenuwen zijn kapot gemaakt, kapot = kapot. Ik moet hiermee leren leven. Hoe moeilijk ook.

Kon ik het maar terugdraaien!!!!!!!!
Demi96
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: do 04 mar 2021, 22:08
Contacteer:

Re: ETS operatie ASZ Aalst

Bericht door Demi96 »

Mensen mogen eigenlijk niet negatief zijn lees ik hierboven?
Of er mag niet gewaarschuwd worden? Deze operatie heeft juist een kritische blik nodig.

In januari 2017 heb ik deze operatie laten uitvoeren in het ASZ Aalst door dr Coveliers en geloof me, als het is mislukt dan is je leven verwoest. Dus ja, als je geen kritische reactie wil op iets dat zoveel risico’s met zich meebrengt dan ben je niet op de goede plek. Ik wil iedereen die een ETS operatie overweegt waarschuwen voor alle ellende die KAN komen, zoals bij mij. Ik geloofde ook alle verhalen van iedereen toen ik 18 was (in 2016) en ik dit topic las. ‘Ach het zweten is verwaarloosbaar.’ Ja bij de ene wel en bij de andere niet. Het is gewoon een gok. Man, als ik wist wat ik nu wist. Ik zou het risico niet nemen in ieder geval als je het overweegt. Had veel liever dat gebloos nog dan dit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht