Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Thijs »

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijd lang op zoek naar een goed adres om mijn zweetklieren onder de oksels weg te laten schrapen. Ik kan je vertellen dit valt niet mee.

Er is al een onderwerp over het verwijderen van zweetklieren maar ik had zoiets van ik open toch een nieuw onderwerp.

Om te beginnen kwam ik uit bij MC het Gooi in Bussum die de zogenaamde hidrosuctie uitvoert. Hier wordt door middel van het inspuiten van vloeistof de zweetklieren weggehaald. Volgens MC het gooi zijn zij de enigen die dit in Nederland doen. De behandeling kost 2500 euro en wordt niet vergoed. Zij zijn een prive kliniek. Geen optie dus.

Toen ben ik gaan bellen. Op internet vond ik iets over iemand die bij het UMCG te groningen zijn zweetklieren heeft weg laten halen. Ik heb inmiddels zeker 5 keer gebeld met het UMCG en steeds wilden ze dat ik een afspraak maakte maar uiteindelijk wisten ze me te vertellen dat zij deze behandeling NIET doen. Maar het ISALA ziekenhuis in Zwolle zou het wel doen. Dus daar heen gebeld, er is 1 arts Dhr. Cromheecke die deze behandeling wel doet maar er slechte resultaten mee heeft. Kortom geen optie.

Ik heb vervolgens het Medisch centrum haaglanden gebeld, die wisten van niets, hadden er zelfs nog nooit van gehoord.

Ik heb het VU in Amsterdam gebeld, die doen alleen de ETS operatie.

Ik ben op poli bezoek geweest bij het AMC in Amsterdam maar deze plastische chirurg heeft weinig ervaring met de behandeling maar zou het wel willen doen. Vergoeding zou een probleem kunnen worden want er zal een machtiging aangevraagd moeten worden. Ik word door deze arts nog terug gebeld.

Toen heb ik het LUMC in Leiden gebeld, poli plastische chirurgie (hier valt het helaas vaak onder). Zij doen wel een behandeling maar ze kon mij niet vertellen wat, altijd handig als je een secretaresse aan de lijn krijgt die inhoudelijk niet op de hoogte is van behandelingen. Het was in ieder geval geen ETS en ook niet botox. Zal wel iontoforese zijn denk ik dan.

Toen kwam ik via dit forum uit bij de Mauritsklinieken. Eerst Den haag gebeld (das voor mij dichterbij). Den haag wist te vertellen dat zij alleen botox behandelingen toepassen.

Toen maar Mauritskliniek Utrecht gebeld. Ook hier was het antwoord dat zij alleen botox deden maar ze ging het toch navragen. Een dermatoloog aldaar, Dr. Faber wilde het wegschrapen wel doen. hij zou het vaker gedaan hebben. Ik heb volgende week een afspraak aldaar.
De behandeling zou 100% vergoed worden. Iets wat ik vreemd vind want als ik het bij het AMC zou doen zou het niet standaard vergoed worden.

Sudor, toch de zweetpoli van Nederland doet het wegschrapen van zweetklieren niet. Alleen ETS operaties. Iets wat ik betreur.

Kortom het valt niet mee om een ziekenhuis te vinden die het wegschrapen van zweetklieren doet.

Het liefst ga ik naar het MC het Gooi maar die behandeling wordt om onverklaarbare wijze niet vergoed terwijl bij de Mauritsklinieken het wel vergoed wordt. Beiden zijn prive klinieken, snapt u het nog ?

Mijn vraag aan mensen hier is, weet iemand een ziekenhuis waar ze het wegschrapen van zweetklieren doen en waar het vergoed wordt ?

Ook heb ik begrepen dat er 2 methodes zijn.... de zuig curretage en echt het wegschrapen. Volgens mij is de zuig curretage de beste van de twee. Maar zeker weten doe ik het niet. Iemand die hier wat meer over kan vertellen ?

Zijn er hier ook mensen met ervaring bij de Mauritskliniek in Utrecht voor wat betreft deze behandeling?

Alvast bedankt en ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Thijs
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Thijs »

Nou ik ben zojuist terug gebeld door de plastische chirurg in het AMC. Hij is verleden maand naar Amerika geweest en heeft daar met artsen gesproken die allemaal zeggen dat de tumescent liposuctie zoals ze die doen bij MC het Gooi en de Mauritsklinieken niet effect genoeg is en zij adviseren echt om met een
zgn shaver de zweetklieren onderhuids weg te laten schrapen. Kortom met een mesje dus het wegschrapen van de zweetklieren.

De liposuctie methode zou de zweetklieren niet goed genoeg verwijderen.

Bij het AMC hebben ze zo'n apparaat om the shaven maar de plastische chirurg heeft er niet heel veel ervaring mee.

Ik ben dus weer bij af. ik weet niet waar ze in Nederland het verwijderen van de zweetklieren doen op dusdanige manier dat het effectief gebeurd en door een arts gedaan wordt met veel ervaring.

Is er dan niemand op het forum die hier over mee kan praten?

Groetjes Thijs
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Thijs »

Nou zojuist bij de plastische chirurg in het AMC geweest..... komt er in het kort op neer dat hij ook niet weet hoe verder te gaan.

Het is kennelijk nogal heel moeilijk om een arts te vinden in Nederland die veel ervaring heeft met wegschrapen van zweetklieren en die een behandeling aanbied die ook nog eens vergoed wordt.

De pl. chirurg raad mij aan om de zgn shaver techniek te gebruiken, maar hij heeft er weinig ervaring mee en het is maar de vraag of het vergoed wordt.

Aan de vele reacties op dit topic te zien (NOT!) krijg ik alleen maar meer het gevoel alsof ik de enige ben die op zoek is naar een definitieve permanente oplossing voor dit vervelende zweet probleem onder mijn oksels.

Ik snap er niets meer van...... weet ook niet meer wat ik moet doen...

groetjes Thijs
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Thijs »

Wat een hoop reacties weer.... NOT ! :(

Vandaag maar weer eens verder gezocht naar een goede ziekenhuis die het wegschrapen van zweetklieren doet. Ik heb het Rode kruis ziekenhuis in Beverwijk gebeld. Afdeling chirurgie want die doen wel de ETS operatie. Nee helaas doen zij niet het wegschrapen..... in hilversum zouden ze dat doen werd mij verteld. Ik de Tergooi ziekenhuizen gebeld, na lang wachten ook daar het antwoord nee wij doen het niet.

Tot nu toe heb ik alleen maar het AMC bereid gevonden om het te doen, maar zij hebben er weinig ervaring mee en MC het Gooi een prive kliniek te Bussum die de zgn Hidrosuctie behandeling uitvoert. Bij alle 2 is het maar de vraag of het vergoed wordt.

Mocht er iemand zijn die een arts weet of een ziekenhuis waar ze deze behandeling doen??? graag....

ik kom niet verder zo.....

Groetjes Thijs
Eline1
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 10:16
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Eline1 »

Hoi Thijs,
Ik kwam bij je berichtje terecht omdat ik binnenkort toch weer een keer een botox-behandeling bij een Mauritskliniek wil laten doen. Ik heb het zo'n 7 a 8 jaar geleden ook gedaan maar toen werd het overal vergoedt. Tijdens mijn zwangerschappen mocht ik het niet laten doen en daarna hoorde ik dat het nergens meer werd vergoedt en was ik ook van de lijst afgehaald. Tot voor kort had ik dat dus altijd gedacht totdat ik stukje over Mauritsklinieken tegenkwam. Ik had toen niet echt het idee dat Botox heel goed werkte bij mij maar dat is al zolang geleden en wil het dus toch nog een keertje proberen. Ik wil nu eindelijk ook een keer een oplossing voor dit grote probleem en kan niet wachten totdat ik er een keertje vanaf ben.

Nu is mijn vraag; je schrijft in je eerste berichtje dat Dr. Faber van Mauritskliniek in Utrecht ook eventueel kan wegschrapen en het ook 100% vergoed zou worden. Heb je toen nog een afspraak gehad met Dr Faber en wat is daar uit gekomen?
Je was toch op zoek naar een kliniek die kon wegschrapen en het ook nog vergoedt dus waarom ga je dan niet naar Dr Faber?

Jammer dat er niet meer reacties op komen. Waarschijnlijk heeft niemand hier informatie over.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Thijs »

Eline1 schreef:Hoi Thijs,
Heb je toen nog een afspraak gehad met Dr Faber en wat is daar uit gekomen?
Je was toch op zoek naar een kliniek die kon wegschrapen en het ook nog vergoedt dus waarom ga je dan niet naar Dr Faber?

Jammer dat er niet meer reacties op komen. Waarschijnlijk heeft niemand hier informatie over.
Hoi Eline,

Ik heb inderdaad een afspraak gemaakt met Dr. Faber in Utrecht. Daar is uitgekomen dat hij de behandeling wilt doen en dat het vergoed wordt. Maarrrrrrr... er zit verschil in de behandelingen..... Dr. Faber maakt gebruik van tumescent liposuctie van de zweetklieren.... en dat is niet het zelfde als zuig curretage van de zweetklieren. Volgens mijn arts in het AMC is de zuig curretage methode veel beter als de liposuctie methode, hij is op een congres geweest in Amerika en daar raden ze allemaal de liposuctie methode af. Kortom, Dr. Faber van de Mauritsklinieken doet het wel maar deze behandeling is niet degene die ik wil. Hij heeft er ook weinig ervaring mee. Dus eigenlijk is het geen oplossing voor mij. Ik ga liever naar MC het gooi. Ben nu druk bezig met de verzekering om te kijken of zij dat vergoeden willen.

Het is afwachten maar.... ik ben verder nog geen arts tegen gekomen die ook zuigcurretage doet en er veel ervaring mee hebt, en ik heb geloof ik bijna alle ziekenhuizen wel gebeld.

Groetjes Thijs
jp
Vijver
Vijver
Berichten: 65
Lid geworden op: do 13 dec 2007, 14:55
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door jp »

Hoi Thijs
Tumescent betekent niets meer dan anesthesie via het inspuiten van grote hoeveelheden vloeistof tussen 2 huidlagen. Zeker bij een oksel is dit zeer belangrijk omdat dit er voor zorgt dat er geen zenuwen worden geraakt tijdens de operatie. Ik zou jullie nog steeds aanraden om eens te mailen met dr bechara van de Bochum universiteit Duitsland. Hij doet nog steeds heel veel onderzoek naar de effectieve behandeling van hyperhidrosis. Je kunt ook het onderzoek opvragen wat wereldwijd is gepubliceerd over Tumescent zuigcurretage ( schweissdrussencurrettage). Ik ben in 2007 geopereerd en sindsdien geen druppel meer gezweet in de oksels, sinds 2009 wel een beetje compensatiezweet op de rug ( en pech gehad met de genezing van de huid). Ik heb 1900 euro betaald. Als je in Schweissdrussencurretae googled in duitsland kom je echt giga veel hits tegen, Duitsland heeft hier tot nu toe veel meer ervaring in.

groet
JP
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Thijs »

Hoi JP,

ik weet inderdaad van deze Dr. Bechara af maar het probleem waar ik steeds tegen aanloop is de vergoeding. Ik wil dat het vergoed wordt..... en dat zal bij hem in Duitsland al helemaal niet het geval zijn vrees ik.

groet Thijs
Josy
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 21:28
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Josy »

Hebben er mensen op dit forum ervaring met hydrosuctie in de mauritsklinieken? Ben hier erg benieuwd naar.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Thijs »

Josy schreef:Hebben er mensen op dit forum ervaring met hydrosuctie in de mauritsklinieken? Ben hier erg benieuwd naar.
Hidrosuctie wordt niet gedaan in de mauritsklinieken. Hidrosuctie (de term) is verzonnen door MC het Gooi. Hidrosuctie is niets anders dan een suctie curretage van de zweetklieren. Mauritsklinieken doen dit in principe niet, wel doen de mauritsklinieken liposuctie van de zweetklieren maar dit word afgeraden door andere artsen omdat het resultaat niet goed is.

Ik ben zelf bij de mauritsklinieken geweest en de dokter aldaar wist me te vertellen dat ze in het verleden wel het wegschrapen van zweetklieren hadden gedaan (volgens de suctie curretage methode) maar dat hun resultaten niet goed waren.

Groetjes Thijs
Corry23
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 19:49
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Corry23 »

Tsja, we zijn inmiddels ruim een half jaar verder, weet niet of je inmiddels meer weet?

Vorig jaar oktober ben ik bij het UMCG in Groningen geweest, ik had daar een afspraak voor Botox-injecties want volgens de receptioniste van de afdeling Dermatologie werd dit gedaan. Aangekomen op de afspraak bleek dus dat ze dit niet deden, (ik in paniek, want 2 maanden erna zou ik gaan trouwen en had geen zin in klotsende oksels op die bijzondere dag, gelukkig kon ik nog met spoed terecht in Sneek). Maar goed, verder met het onderwerp, het UMCG kon wel, via de afdeling Plastische Chirurgie, een behandeling toepassen waarbij de zweetklieren worden weggeschraapt. Ik heb dat in 1e instantie afgewezen en dit besproken met mijn Dermatoloog in Sneek. Hij vertelde dat het wegschrapen niet langdurig zou zijn en dat botox-injecties beter waren.

Ik vind het daarom erg raar dat ze JOU in oktober vertellen dat ze het niet doen, en MIJ in diezelfde maand vertellen dat ze het wël doen!
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Thijs »

Hoi Corry23.

Inmiddels weet ik heel veel meer..... en ben ook behandeld in het Wilhelmina Ziekenhuis te Assen. Mijn zweetklieren onder mijn oksels zijn weggeschraapt. Zie http://overmatigzweten.nl/viewtopic.php?f=12&t=785" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is inderdaad heel vreemd dat ze mij vertellen het niet te doen en jou wel..... ze weten van elkaar niet wie wat wel doet of niet, althans daar lijkt het op. Botox injecties zijn inderdaad beter, maarja die dienen wel herhaald te worden, en na 10 jaar botox was ik het zat. Ik ben in Mei behandeld en ik ben nu nog steeds droog. ik zweet meer als met botox injecties maar veeeeeeeel minder als voorheen. Ik zweet nu als ieder mens. Ik kan het een ieder aanraden maar let op het wordt niet vergoed !!! Ik denk bij het UMCG ook niet. Mochten er mensen zijn die het wel vergoed hebben gekregen dan hoor ik het graag !

groetjes Thijs
Corry23
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 19:49
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren, waar laten doen?

Bericht door Corry23 »

Das dan weer apart, dat het UMCG het wegschrapen niet zou vergoeden, aan mij is namelijk in een telefonisch consult in januari jl. wél weer verteld dat het vergoed zou worden..... Ze weten inderdaad niet van elkaar wie wat doet.........

Ik wordt "nog maar" 3,5jaar behandeld met botox, dus tot nu toe vind ik het eerst wel goed zo. Ben alleen op zoek naar een ziekenhuis die wat dichter bij mij in de buurt zit en die het vergoed, moet anders bijna 2uur rijden voor ik er ben en dan nog 2uur terug, terwijl ik na de behandeling zo snel mogelijk naar huis wil ivm dat het een niet prettig, brandend gevoel geeft.

Ben blij dat het voor jou goed werk! :-D

Groetjes Corry
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht