Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Johnw
Plas
Plas
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 13:08
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Johnw »

Mijn ervaring met ETS is tot nu toe positief. Ik ben in februari geopereerd heb natuurlijk last van compensatiezweet. Gelukkig is dat heel beperkt en alleen op mijn onderbenen. Hoe vreemd het jou ook in de oren klinkt, deze operatie heeft voor veel mensen een uitkomst geboden.
luna12
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 15:31
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door luna12 »

hé Johnw,

Mag ik vragen voor welke delen jij de operatie hebt ondergaan.

gr Luna12
Johnw
Plas
Plas
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 13:08
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Johnw »

ik heb het primair gedaan voor mijn zweethanden. Zweetvoeten heb ik ook maar dat vind ik persoonlijk niet zo'n ramp. Ondanks dat mijn voeten zweten, stinken ze gelukkig niet. Daarnaast is het vreemd genoeg zo dat ze vooral beginnen te zweten zodra ik geen sokken aan heb. Zweten onder de oksels deed ik ook niet meer dan gemiddeld. Op het gezicht volgens mij wel maar dat kan ik redelijk onder controle houden.

Dr. Raymakers van Sudor vertelde mij ook dat ze dus niet alles weg gingen halen maar alleen voor boven de middel. Uiteindelijk heb ik het gevoel dat het alleen voor mijn handen heeft geholpen. Deze zijn heerlijk droog. Ik ging dus ook alleen voor mijn handen, en dat is opgelost. De compensatiezweet is, zoals ik in een eerder bericht plaatste, relatief weinig. Wellicht komt dat doordat alleen mijn handen minder zijn gaan zweten.
lila89
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 18:28
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door lila89 »

Ik heb vandaag een doorverwijzing van de dokter gekregen voor de dermatoloog.
Ik wil graag thoracale sympathectomie, en niet eerst beginnen met botox ofzo.
Moet ik nou bepaalde dingen eerst geprobeerd hebben voor ik in aanmerking kom, of bepaald de dermatoloog n.a.v. je verhaal of je er wel of niet voor in aanmerking komt?
Ik wil thoracale sympathectomie voor mijn handen en voeten.
Johnw
Plas
Plas
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 13:08
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Johnw »

Je hoeft niet doorverwezen te worden. Ik ben naar 2 verschillende dermatologen geweest maar beiden hebben mij niet attent gemaakt op deze oplossing. Misschien wisten ze het niet of hebben ze het doelbewust niet verteld. 1 Dermatoloog wilde me namelijk behandelen met Botox zodra die zijn privekliniek had opgezet.

Nadat beide dermatologen mij vertelde dat ik er maar mee moest leren leven, heb ik het laten rusten. Vorige zomer was ik zo zat van mijn zweet handen dat ik op zoek ben gegaan naar Botox. In die zoektocht kwam ik toevallig Sudor tegen en heb ik rechtstreeks met hen contact op genomen. Eerst een consult gehad van de longarts. Direct besloten mijzelf op de wachtlijst voor de ETS te zetten. Daarna wat testjes gedaan en in februari ben ik geopereerd. Na een half jaar kan ik zeggen dat ik super tevreden ben. (maar dit geeft geen garantie voor jou!)
Henk123
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 12:43
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Henk123 »

Ja in 2000 ETS ondergaan in Nijmegen. Links en rechts zijn door verschillende chirurgen gedaan en er zijn dus ook verschillen te merken met zweten L en R.
Advies, als je kiest voor ETS, -> clamping, dan kunnen ze het nog terugdraaien. Wist ik destijds niet en had het graag ongedaan willen maken. Kan eventueel nog met een zenuw uit de enkel te gebruiken maar dit ga ik niet doen.

Na de operatie 3 weken ongeloofelijk veel pijn. En na 2 weken al begon ik compenserend te zweten op rug buik en benen -zucht. En later ook op voorhoofd. Zie mijn post op ander forum (tabletten) hoe dit te tackelen.
lila89
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 18:28
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door lila89 »

Hoi Henk,
Welke verschillen merk je dan tussen links en rechts? En wat was je probleem met Hyperhidrosis? had je zweet oksels, handen, voeten ???
Frenz
Beekje
Beekje
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 15 jun 2008, 20:54
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Frenz »

Ik zou je graag willen geruststellen en vertellen dat het allemaal geweldig zal verlopen,maar dat is niet wat er met mij is gebeurd.

Voor ik inga op mijn klachtenpatroon,moet ik eerlijkheidshalve kwijt dat niet vaststaat dat de huidige klachten die ik heb gerelateerd zijn aan de operatie,maar het heeft wel ALLES met de vochtbalans te maken (toeval?!) :? .

Die is namelijk helemaal zoek bij mij. Ik zweette altijd enorm op mijn voorhoofd en dus leek mij de operatie een goede manier om van deze klacht af te komen,te meer andere alternatieven (zoals botox-injecties) in het geheel geen effect hadden in het aangezicht.
In december 2008 ben ik geopereerd. De eerste maanden merkte ik slechts dat bij het voetballen,wat ik wekelijks pleeg te doen (inmiddels pleegDE),dat ik snel vermoeide benen had. Na enkele maanden begon ik ernstig te transpireren op rug,borst en benen. Iets waar ik eerder nooit last van had,het zweten concentreerde zich vnl op het voorhoofd. Anderhalve maand geleden constateerde de huisarts oedeem in mijn benen. En sindsdien gaat het bergafwaarts. :cry:

Mijn benen zijn zwaar opgezet en vuurrood. S'avonds krijg ik koude rillingen,heb duizelingen en begin enorm te zweten op mijn borst(geen koorts). Onderzoek in het ziekenhuis wees in eerste instantie (2e instantie binnenkort)uit dat ik geen trombose heb. Daar komt sinds anderhalve week een voortdurende prikkelhoest zonder slijmvorming bij,waardoor ik dag en nacht en voortdurend een Fisherman's Friend tablet in mijn mond heb om maar niet te hoeven hoesten (dit veroorzaakt weer enorme hoofdpijn). :hammer

Zoals gezegd, een duidelijk verband is (nog) niet aangetoond,maar ik zal de heer Keukeleire hiervan zeker op de hoogte stellen. Het is immers pas na de operatie begonnen en de klachten omvatten de vochtbalans. Afdeling Dermatologie van het ziekenhuis kon geen duidelijke oorzaak vinden van mijn klachten. Momenteel heb ik zwachtels om het vocht uit mijn benen te laten trekken en daarna moet ik minimaal een jaar lang speciale kousen dragen. Komende week heb ik een afspraak bij de Neurologie om de klachten verder te laten onderzoeken.
Ik zal jullie up2date houden en ik HOOP echt van harte dat het niets met de operatie van doen heeft. Toch voel ik me verplicht om jullie van mijn klachten op de hoogte te brengen gezien het verloop en de aard van de problemen.
lila89
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 18:28
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door lila89 »

Zo hee wat een verhaal !!
Dan zou je dus inderdaad liever dat zweet op je voorhoofd gehouden hebben..
Ik ben dus ook bang voor vanallerlei bijwerkingen.
Botox is voor mij geen optie. Veel te pijnlijk voor je handen en je voeten.
Maar ik had gelezen dat ze ook eerst een ''knoop'' erin kunnen leggen ipv de zenuw uiteinde meteen weg te branden. je moet dan wel na 2 jaar zoiets weer onder het mes. Dus dan kunnen ze het nog omkeren zeg maar.
In het ziekenhuis hebben ze bloed bij me geprikt om te kijken of het niet aan mn schildklier zou liggen, wat ik natuurlijk betwijfel.
Ik zal wel echt heel zenuwachtig zijn als het tot een operatie komt!
tom-miej
Beekje
Beekje
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 20 dec 2006, 22:25
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door tom-miej »

Pff.. na 2 jaar afwezigheid op dit forum even een update.

2 jaar lang heb ik me gered met botoxinjecties. 4x per jaar, waarvan 3x zelf betalen.
De dermatologie afdeling van Ziekenhuis Velp verzorgde deze injecties.

Omdat ik het zelf moest betalen 3x per jaar, (290 euro per keer) tikte dat wel erg hard aan.

Ik heb overigens voornamelijk last van hyperhidrosis onder de oksels.

uiteindelijk de knoop doorgehakt om voor een operatie te gaan.
Maart 2009 overleg gehad met Dr. Sterkenburg, en daarna begon het wachten. Na veel bellen etc.. eindelijk opgeroepen.

Komende woensdag (23sept) om 08:00 wordt ik verwacht.
De komende dagen ga ik het forum nog even doorlezen.

Heb ik er zin in? Mwa niet echt. Maar ik zie meer op tegen de algehele narcose als de operatie.
En natuurlijk de gevolgen ná de operatie. Vandaar dat ik het forum maar weer eens door ga nemen.


Ik zal jullie op de hoogte houden...

Tom
tom-miej
Beekje
Beekje
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 20 dec 2006, 22:25
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door tom-miej »

Jammer dat het forum zo stil blijft...

Mijn operatie zoals hierboven vermeld werd op de maandag afgezegd. "spoedgevallen" zeiden ze.
Dat was even énorm balen omdat ik al ruim een half jaar aan het wachten was.

NIet alleen werd ik er gek van, maar ook m'n vriendin. En dat was even wat minder dus ;)


Nu moet ik morgen om 07:30 in het ziekenhuis zijn (Rijnstate) en ben ik de eerste die geopereerd zal worden.
De spullen zijn gepakt. Het schijnt dat je een nacht moet overblijven. En nu heb ik er ook echt zin in.
Hoewel, ik zal blij zijn als het donderdag is...


Als het erop zit, en ik weer achter de pc kan kruipen, dan laat ik dat weten.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

Heel veel sterkte Tom-miej en laat ons weten hoe het is afgelopen...
tom-miej
Beekje
Beekje
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 20 dec 2006, 22:25
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door tom-miej »

De operatie zit erop en ik ben sinds gisterochtend weer thuis! :D

Een kort verslagje:

Woensdagochtend 06.05 ging de wekker. Ik moest om 07.30 in het ziekenhuis zijn.
M'n vriendin haalde me op om 06.45 en zo vertrokken we richting Rijnstate.

Daar aangekomen kreeg ik meteen mijn kamernummer, telefoonnummer etc.. te horen en kon ik door naar de verpleegafdeling.
Daar een kort gesprek met 2 verpleegsters die mij verder zouden begeleiden. Ik zou om 09.00 geopereerd worden en dus om 08.00 opgehaald worden.
Maar helaas, om 09:00 zat ik nog te wachten op m'n bed, maar gelukkig (het was een 2 persoonskamer) zat er een man die net een maagverkleiningsoperatie had ondergaan en daar hebben we even lekker mee kunnen kletsen.

Uiteindelijk kreeg ik om 10.30 te horen dat ik me klaar moest maken voor transport. Dus de gewone kleren uit.
Een operatiejurk aan, 2 witte sokken/laarsjes tegen koude voeten en een vaag gaasachtig ondergoed.
M'n vriendin ajuus gezegd en zo werd ik om 10.45 opgehaald door de transportdienst.

Ik werd binnengereden op de narcoseafdeling. Daar kreeg ik een infuus. Doordat ze geen goede ader op m'n onderarm konden vinden werd het infuus bovenop m'n rechterhand gemaakt. Dat was wel even flink vervelend...
Rond 11.15 kwam de chirurg (Dr. Sterkenburg) langs om nog even wat dingen door te nemen. Ik gaf aan zowel onder de oksels te zweten (hoofdoorzaak 1) en soms aan m'n handen.
Hij zou beide zenuwpunten doorsnijden en er een stukje tussenuit halen. Meteen gaf hij ook aan dat je na de operatie vooral last kon hebben van spierpijn op de borstkas.

Goed om 11.30 werd ik door de narcotiseuse opgehaald en naar de operatiekamer gebracht. (nummer 7 weet ik nog) daar werd ik op de operatietafel gelegd en beide armen werden vastgelegd. Het lijkt wel een soort jezus aan een kruis idee. Niet veel later kreeg ik de narcose via het infuus ingespoten. Eerst lijkt het alsof je 20 bier op hebt, wat ik ook vertelde tegen haar. Ze zei toen "dan zul je zo wat prikkeling in armen en benen voelen" en ook dat volgde. 2 tellen later weet ik niets meer :hammer ;)

Op een gegeven moment werd ik weer wakker van stemmen om me heen. Ze moesten een longfoto maken en ik voelde dat ik omhoog getrokken werd en er een koude plaat achter me gelegd werd. M'n ogen kreeg ik nog niet los op dat moment. Op een gegeven moment ging dat al beter en zag ik dat het half 2 was. Opnieuw viel ik even weg waarna ik rond 14:00 echt goed wakker werd. De verpleegafdeling werd weer gebeld en de 2 mooie blonde dames haalden mij weer op :D

Zo kwam ik weer op de verpleegafdeling terecht. M'n vriendin was gebeld en kwam direct weer richting ziekenhuis. Bezoekuren waren er wel, maar dat maakte niet erg veel uit voor deze afdeling. Ik merkte wel dat ik flink kortademig was. Vooral de spierpijn op de borst was merkbaar.

Een nachtje overblijven en zo was het donderdagochtend. Ik mocht naar huis en om 10:00 haalde m'n broertje me op.
Thuisgekomen dacht ik dat ik fijn even in bed kon gaan liggen maar na 1 minuut werd de pijn op de borst zo hevig en daardoor ook enorm kortademig, dat ik dat maar niet vol gehouden heb.
De rest van de dag dus beneden op de bankgezeten. Vannacht heb ik ook zowat rechtop geslapen, want onder 45 graden liggen gaat zelfs niet.

De wondjes (3 sneetjes aan beide kanten) heb ik geen last van. Het is dus vooral de spierpijn die het lastigst is.


Over het resultaat van de operatie kan ik ook nog weinig kwijt, maar ik zal jullie op de hoogte houden.
Al met al, ben ik benieuwd of het succes heeft, maar ik heb er vertrouwen in.


Tom-miej.
tom-miej
Beekje
Beekje
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 20 dec 2006, 22:25
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door tom-miej »

Inmiddels zijn we bijna een week verder sinds de operatie.

De pijn op de borst is er nog, maar sinds gisteravond kon ik weer in een plat bed liggen. Vooral vrijdag en zaterdag was dit nog absoluut niet mogelijk i.v.m. de pijn op de borst.

Sinds maandag heb ik overigens wel iets klammere handen. Echter las ik op de vorige pagina dat 2 andere personen dit ook is overkomen en dat dit weer wegtrok.
Verder vannacht een onrustige nacht gehad en werd ik wakker met zeik natte benen. Opzich ook geen probleem als het maar niet telkens terug komt hè ;)

De oksels, daar waar ik enorm last van had, zijn droog. Daar zweet ik niet meer.


Morgen gaan de hechtingen van de 6 wondjes er uit bij de huisarts en dan ga ik ook weer aan het werk. (afgelopen 2 dagen vanuit huis gewerkt)
29 oktober heb ik een evaluatie-gesprek met Dr. Sterkenburg, over hoe alles is gegaan.

Ik zal eraan denken om dan weer een update'je te geven hier :D
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door dientje »

Heey Tommiej

Interessant om te lezen. Mijn operatie en gevolgen gingen ongeveer precies zo (behalve dat ik minder geinteresseerd ben in 2 blonde dames)

Good luck!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht