Zweetklieren weghalen

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Mus
Beekje
Beekje
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:21
Contacteer:

Bericht door Mus »

No way dat ik die foto's ga bekijken.
Vind het dan ook erg fijn dat Thijs het via een linkje heeft geplaatst :goedzo

Vind het wel erg boeiend om te volgen!

Ennuh, Kimmy..ben blij voor je dat je een vriend hebt:D
Mijn lief vindt dat gezweet ook geen enkel punt. Ze troost me als ik het weer eens niet zie zitten en steunt mij.
Alleen ben ik nu ineens zo bang dat ze dat zat gaat worden.
Die momenten dat ik zo intens verdrietig ben over mijn zweetprobleem.
:S
Toch wel erg, dat je gaat twijfelen over 'jezelf'...terwijl ik weet dat dat helemaal niet hoeft because she's strong enough to be my man.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Op mijn vraag aan sudor.nl waarom zij geen wegschrapen van zweetklieren doen kreeg ik onderstaand antwoord van een van hun chirurgen:

"Het wegsnijden of wegschrapen van de zweetklieren is een behandeling die vaak niet effectief is (we hebben al 3 patienten geopereerd dmv een sympatectomie, die eerder een wegsnijden van de zweetklieren hadden gehad), soms vervelende littekens geeft en eigenlijk alleen gebruikt kan worden voor oksels. Juist bij oksels en handen (meest voorkomende vorm bij relatief jonge mensen) geeft de thoracoscopische sympatectomie een slagingspercentage > 96%."

Groetjes Thijs
rookie
Beekje
Beekje
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 11:48
Contacteer:

Bericht door rookie »

Ik vond het weghalen van zweetklieren al een hele ingreep. Het doorknippen of afklemmen van je zenuwbaan vind ik veel ingrijpender en er zijn nog al wat risico's aan verbonden.

Mijn behandeling is zo ik het nu kan beoordelen niet geheel geslaagd. Linker kant ca. 90% minder en rechter kant ca. 50% minder transpiratie.

Het scheelt wel. Ik zal zo snel mogelijk nog wat foto's naar je mailen wat betreft het herstel.

groeten,
Rookie.
jp
Vijver
Vijver
Berichten: 65
Lid geworden op: do 13 dec 2007, 14:55
Contacteer:

Bericht door jp »

beste rookie,
nog excuus voor mijn verkeerde interpretatie van een poosje geleden. ( ik ging ervan uit dat er bij jou sprake was van ontsteking).

ik vind het resultaat bij jou niet slecht klinken. Ikzelf ben er voor mijn operatie vanuit gegaan dat ik tevreden zou zijn met 50% vermindering. Tot dit moment transpireer ik totaal niet in oksels, wel heb ik een ongemakkelijke complicatie nl ontsteking van de opperhuid wat betekent dat het heel de dag geel wondvocht afgeeft.
vandaag nog terug geweest naar kliniek. Dit komt bij 5% voor is mij verteld en moet binnen 4 weken over zijn.
tevens werd mij verteld dat je ongeveer 6-7 weken na de ingreep pas echt kan inventariseren in welke mate het effect heeft gehad. Dit komt door het terug ingroeien van de zenuwen.

Een sympathectomie toepassen bij overmatig zweten in de oksel vind ik onbegrijpelijk.


Groet JP
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

jp schreef:Een sympathectomie toepassen bij overmatig zweten in de oksel vind ik onbegrijpelijk.


Groet JP
Hoe dat zo? Sudor zegt dat er een slagingskans van 96% is. Dat is behoorlijk wat. Ik neem aan dat ze hier niet over liegen.
Ik ben aan het twijfelen gebracht. Als ik jullie zo hoor dan is het wegschrapen van zweetklieren ook niet echt optimaal, met teruggroeing, wond en genezing. Een sympathectomie vind ik persoonlijk ook nog steeds te drastisch.. ik weet niet waarom, komt door Kimmy denk ik. Ik hou het voorlopig nog maar op botox :)

groetjes Thijs

Enne rookie kom maar op met die foto's hoor! thnx
jp
Vijver
Vijver
Berichten: 65
Lid geworden op: do 13 dec 2007, 14:55
Contacteer:

Bericht door jp »

Beste Thijs,
Over mijn operatie ben ik, ondanks de complicatie, zeer tevreden. Ik behoor bij de 5% die last van complicaties hebben, in mijn geval erosie van de epidermis. Dit kan geen kwaad en duurt 4/6 weken.

De toepassing van sympathectomie vind ik op zich niet verkeerd bij focale hyperhidrose echter wel als er alleen sprake is van overmatig zweten in de oksel. Voor zweten in de oksel zijn minder ingrijpende en minder invasieve behandelingen. Tevens is het risico op compensatoir zweten erg groot ( er zijn onderzoeken die spreken over het voorkomen van compensatoir zweten bij 60% en dan spreek ik nog niet over andere mogelijke complicaties die kunnen voorkomen).

groet
JP
peterrrr
Vijver
Vijver
Berichten: 74
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 11:32
Contacteer:

Bericht door peterrrr »

ik ben zeer benieuwd of de resultaten aanblijven over 6 weken...
ik houd dit zeer nauwkeurig in de gaten....
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Thijs,

Komt het door mij dat je niet durft??
Ik ben me vangeen kwaad bewust!!!!


Laat me eens horen hoe het met je gaat !
Heb al heel lang niks van je vernomen!!!

Gr Kim
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Nou ik heb een operatie altijd als uiterste redmiddel gezien als al het andere niet meer werkt.... en na een hoop negatieve berichten over operaties tegen HH, waaronder die van jou Kimmy, heb ik besloten om het niet te doen.

Dat wegschrapen leek me een redelijk alternatief omdat het poliklinisch gebeurt en je binnen no time weer weg bent... maar nu ik de ervaringen hier lees twijfel ik weer.... ik hou het voorlopig bij botox..

groetjes Thijs
rookie
Beekje
Beekje
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 11:48
Contacteer:

Bericht door rookie »

Hoi Thijs,

Zo dacht ik er ook over. Operatie no way! weghalen leek een goed alternatief omdat Botox bij mij niet werkt.

Het is nu bijna 5 weken geleden. Ik heb vrijwel geen problemen meer. De laatste twee weken zijn de zwellingen weggetrokken.

Het leuke is dat ik sinds 1,5 week kan zeggen dat ik bijna niet meer zweet. Heel raar want na het weghalen heb ik diverse keren behoorlijk gezweten onder mijn rechteroksel.

Ik hoop dat dit blijvend is. Dan kan ik zeggen dat het met 90% :D verminderd is tov voor het weghalen.

Ik blijf het forum op de hoogte houden.

groet,
Rookie
TiGeR79
Plas
Plas
Berichten: 44
Lid geworden op: di 24 mei 2005, 19:29
Contacteer:

Bericht door TiGeR79 »

hey hey,
als ik naar die fotos kijk dan zie ik het ook ff niet zitten :P
maar ontopic : door naar die foto te kijken blijkt dus dat dit een nieuwere methode is dan wat mij 3 jaar geleden is uitgelegd, toen ben ik me ook wezen informeren in een privekliniek in italie...
Daar deden ze al aan het "wegschrapen" van de zweetklieren, terwijl dat hier nog niet bekend was...
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan, enwel om 2 redenen :
- littekenvorming : de manier waarop zij het destijds deden was gewoonweg een grote x incisie maken, vervolgens de 4 ontstane flappen naar buiten klappen en schrapen maar.. Die incisie ging gus wel over het algehele okseloppervlak... Daarom dus grote littekens... Dat valt nu dus reuze mee als ik zie dat het nog maar 5 cm sneeén zijn...
- necrose : het kan dus zijn dat bij de bovengenoemde ingreep zoveel weg wordt gehaald dat de overgebleven vel aangetast wordt (we hebben het immers over millimeters) waardoor deze in necrose gaat... Daarom was het in italie ook zo dat je vervolgens 2 dagen in de kliniek doorbracht met 2 afvoerbuisjes voor vocht in je oksels waarna werd gecontroleerd of er necrose werd geconstateerd... Zo ja worden er lappen vel van je onderbuik gehaald om het dooie vel te vervangen... Dus dan heb je ook littekens maar op 2 delen van je lichaam...

Blijkbaar is de procedure ietwat aangepast, zeker met de incisie, alleen dat van de mogelijkheid tot necrose lijkt me altijd van toepassing...
car cross lady
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 19:54
Contacteer:

verwijdering

Bericht door car cross lady »

hoi allen ik ben 25 en heb er al bijna 15 jaar last van en er ook mee gepest nu ik op verdere onderzoek ben gegaan om het mogelijk optelossen heb ik nu 7 mei mijn zweetklieren laten verwijderen cq schrapen nu 1 week later heb ik een controle gehad ik heb een paar ontstekingen maar het gaat verder prima mijn zweten is weg maar de dermatoloog zij mij nog dat ik het werkelijke resultaat over 3 maand heb dus nu maar afwachten of het goed blijft gaan ik heb er wat voor over moeten hebben maar ik hoop dat dit dan ook zo blijft ik blijf positief
car cross lady
peterrrr
Vijver
Vijver
Berichten: 74
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 11:32
Contacteer:

Re: verwijdering

Bericht door peterrrr »

car cross lady schreef:hoi allen ik ben 25 en heb er al bijna 15 jaar last van en er ook mee gepest nu ik op verdere onderzoek ben gegaan om het mogelijk optelossen heb ik nu 7 mei mijn zweetklieren laten verwijderen cq schrapen nu 1 week later heb ik een controle gehad ik heb een paar ontstekingen maar het gaat verder prima mijn zweten is weg maar de dermatoloog zij mij nog dat ik het werkelijke resultaat over 3 maand heb dus nu maar afwachten of het goed blijft gaan ik heb er wat voor over moeten hebben maar ik hoop dat dit dan ook zo blijft ik blijf positief
car cross lady
hallo,
waar heb je dit laten uitvoeren?

gr.
peter
car cross lady
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 19:54
Contacteer:

Bericht door car cross lady »

hij heeft liefer niet dat ik dat doorgeef ivm te veel aanbod
hij is dan bang dat hij het niet bol kan werken en normaal doet hij dit dan ook niet hij doet dit erbij hij is er wel in ervaren hoor maar ik raad je aan om gewoon naar een dermatoloog te gaan en informatie te vragen
mijn mening is dan ook dat je beter bij je in de buurt heen kan gaan ivm controles endergelijke
ik moet zelf ook nog afwachten of het werkt hij zegt ook dat het nu goed is maar het moet allemaal nog herstellen ik houd jullie wel op de hoogte
en je moet wel even door bijten het is niet prettig maar best te doen
en niet ieder mens is het zelfde ik heb het vorig week ondergaan en het gaat mij redelijk af ik kan al redelijk veel weer doen vandaag voorzichtig de crosser wezen verven haha geweldige sport
maar wil je meer weten hoor ik het wel
groetjes
car cross lady
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Wat een flauwekul,
Als hij arts is dan moet kan hij gewoon zelf het aantal; patienten bepalen.Hij kan er toch maar een antal op een dag doen.
Zegt in mijn ogen genoeg over die man, Ik hoop dat het voor jou het gewenste resultaat geeft.
Hij heeft gewoon niet verwacht dta je op een forum zit en omdat het nog niet helemaal duidelijk is of de behandeling aanslaat!

Sorry hoor dit soort dingen kan ik niet tegen!
Maar goed, wind me al weer te veel op!


Succes iig,
Kim
Plaats reactie