Oxybutynine

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

inimini
Beekje
Beekje
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 mei 2006, 18:31
Contacteer:

Bericht door inimini »

DIT SPUL IS ECHT GEWELDIG! HET ENIGE WAT MIJ TOT NU TOE HEEFT GEHOLPEN OM HET OVERMATIG ZWETEN TE DOEN STOPPEN!! EN DAN HEB IK ECHT ALLES GEPROBEERD, BOTOX, SINEO, ODOREX ED ETC...
Mitsiejj
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 mei 2006, 18:45
Contacteer:

Bericht door Mitsiejj »

Hmm nou ik gebruik het nu bijna een week 3 keer per dag 2,5 mg
maar helaas het helpt niet bij me.. ik baal echt heel erg!
Moet ik die van 5 mg gaan proberen of zal dat dan ook niet helpen?
Zwetertje1977
Zee
Zee
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 16:14
Contacteer:

Bericht door Zwetertje1977 »

inimini schreef:DIT SPUL IS ECHT GEWELDIG! HET ENIGE WAT MIJ TOT NU TOE HEEFT GEHOLPEN OM HET OVERMATIG ZWETEN TE DOEN STOPPEN!! EN DAN HEB IK ECHT ALLES GEPROBEERD, BOTOX, SINEO, ODOREX ED ETC...
Fijn voor je dat het goed werkt, ik ben er ook erg blij mee. :)
Mitsiejj schreef:Hmm nou ik gebruik het nu bijna een week 3 keer per dag 2,5 mg
maar helaas het helpt niet bij me.. ik baal echt heel erg!
Moet ik die van 5 mg gaan proberen of zal dat dan ook niet helpen?
Probeer anders eens 2x per dag 5mg ipv 3x 2,5mg per dag. Het verschil kan hem net in de dosis per keer liggen. Dit alles uiteraard wel in overleg met de huisarts. Ik gebruik 2x per dag 5mg, dat slaat beter aan dan 1x 2,5mg per keer bij mij.
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

Mitsiejj schreef:Hmm nou ik gebruik het nu bijna een week 3 keer per dag 2,5 mg
maar helaas het helpt niet bij me.. ik baal echt heel erg!
Moet ik die van 5 mg gaan proberen of zal dat dan ook niet helpen?
Bij mij werkt de 2,5 mg ook niet super. Als ik de 2,5 mg op heb ga ik een afspraak maken met de huisarts om te kijken of ik de 5 mg mag. Kijken of dat wat helpt.
skid kahula
Vijver
Vijver
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 02:11
Contacteer:

Bericht door skid kahula »

heeft iemand trouwens een volledige lijst van mogelijke bijwerkingen van Oxybutinin? ben bijsluiter kwijt en heb nieuwe kwaaltjes :cf
loortje
Beekje
Beekje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 16:07
Contacteer:

Bericht door loortje »

Hoi!

Hier de volledige lijst:

Bijwerkingen
Bij gebruik van de pleister frequent lokale huidreacties. Zowel bij de tabletten als de pleister komen parasympathicolytische bijwerkingen voor zoals droge mond, accommodatiestoornissen, cycloplegie, amblyopie, wazig zien, verminderde traanvorming, verhoogde oogdruk, verminderde warmtetolerantie door verminderde zweetsecretie, anorexie, misselijkheid en braken, obstipatie, diarree, urineretentie, vasodilatatie, tachycardie, hartritmestoornissen en palpitaties. Met name droge mond komt minder vaak voor bij gebruik van de pleister. Verder duizeligheid, sufheid, hoofdpijn, 'flushing'. Impotentie. Bij de tabletten zelden allergische reacties (huiduitslag, angio-oedeem, fotosensibiliteit). Bij kinderen kan juist excitatie van het CZS optreden met o.a. rusteloosheid, angst, desoriëntatie, hallucinaties en zelden convulsies.

Mocht je een term niet begrijpen dan kan ik je helpen!
Succes
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

loortje schreef:Mocht je een term niet begrijpen dan kan ik je helpen!
Succes
OK, daar gaan we! ;)

parasympathicolytische bijwerkingen?
accommodatiestoornissen?
cycloplegie?
amblyopie?
anorexie? (zelfde als anorexia?)
vasodilatatie?
tachycardie?
palpitaties?
'flushing'?
angio-oedeem?
fotosensibiliteit? (dat je niet op de foto wil?)
excitatie van het CZS?
convulsies?

:roll:
skid kahula
Vijver
Vijver
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 02:11
Contacteer:

Bericht door skid kahula »

hahaha ja idnerdaad...lijkt wel medisch lingo hier

ehm, gaat één van de termen over haaruitval? of hoofdhuidirritatie? mijn hoofd jeukt en irriteert, en ik verlies bij het douchen haar

:( tis altijd wel wat
loortje
Beekje
Beekje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 16:07
Contacteer:

Bericht door loortje »

Sorry! :oops: Ik dacht weer eens dat iedereen wel weet wat dat is....maar goed ik leer al een aantal jaar ervoor! Oke hier een uitleg!

parasympathicolytische bijwerkingen?
Dit zijn bijwerkingen die het parasympatische zenuwstelsel onderdrukken. Het gaat dus om processen in je lichaam waar je zelf geen invloed op hebt. Bijvoorbeeld je spijsvertering of je bloedsomloop. Dit kunnen dus zeer diverse bijwerkingen zijn.
accommodatiestoornissen?
Indien je dit hebt dan kan je niet goed scherpstellen met je ogen.
cycloplegie?
Dit is een verlamming van de spier die de accommodatie verzorgt. Dus dan kan je helemaal niet meer scherpstellen.
amblyopie?
"lui oog" Meestal komt dit voor op kinderleeftijd, maar je kan dit dus ook krijgen van medicijnen. Met een lui oog kan je door dat oog niet goed zien. Dit is niet tot slecht te corrigeren met een bril. Let op het is geen scheel oog!
anorexie? (zelfde als anorexia?)
Lijkt erop :) Anorexie is gebrek aan eetlust. Anorexia is het ziektebeeld waarbij dat verschijnsel optreedt. Anorexie heeft iedereen wel eens gehad: als je niet lekker bent en je hebt gewoon geen trek in eten.
vasodilatatie?
Het "wijder" worden van je bloedvaten. Wanneer het warmer wordt dan staan onze bloedvaten ook wijder, zodat we makkelijker onze warmte kwijt kunnen. Sommige medicijnen, waaronder bloeddrukverlagers, bewerkstelligen dit ook. Bij blozen gaan de vaatjes in de huid van je gezicht ook wijder staan. Vandaar ook de rode kleur.
tachycardie?
Snel kloppen van je hart. Kan je zelf ook voelen: voel je hartslag aan je pols met je wijsvinger. Tel dit gedurende 1 minuut: zit je boven de 100 dan heb je tachycardie.
palpitaties?
hartkloppingen: het voelen bonzen van je hart
'flushing'?
Blozen
angio-oedeem?
oedeem is een ophoping van vocht in je lichaam. En angio is de bloedvaten betreffend. Het is een kortdurende ophoping van vocht in een lichaamsdeel. Het lichaamsdeel wordt warm en dik.
fotosensibiliteit? (dat je niet op de foto wil?)
Fotosensibiliteit is het niet kunnen verdragen van licht. Komt veel voor bij mensen met migraine, indien ze een aanval hebben. Vandaar dat ze graag in een donkere kamer willen liggen.
excitatie van het CZS?
Prikkeling van het Centrale ZenuwStelsel. Het CZS zijn de hersenen en het ruggenmerg.
convulsies?[
Een stuip, toeval of een hevige krampaanval.

Ik hoop dat zo het een en ander duidelijk is. Zo niet dan hoor ik het wel weer!

Groetjes
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Jongens hou toch es op met die bijwerkingen.... anders ga ik de bijwerkingen cq risico's van botox injecties ook online zetten hoor :) Dan wil straks niemand meer van zijn HH af. ;)
loortje
Beekje
Beekje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 16:07
Contacteer:

Bericht door loortje »

Ik ben het helemaal met je eens hoor Thijs! Als je niks probeert weet je zeker dat je voorlopig blijft zweten.
Toch moeten we wel realistisch blijven. Elk medicijn heeft "werkingen". Die kunnen positief zijn en negatief. Ik geef toe dat er soms iets teveel gekeken wordt naar de negatieve effecten.

Oxybutinine is een medicijn dat gebruikt wordt bij incontinentie (het ongewild verlies van urine) en heeft als bijwerking een verminderde zweetproductie. We moeten dus af van de negatieve klank van het woord bijwerking. Bijwerkingen kunnen ook positief zijn: daarom willen wij als HH-ers dit slikken!
Alle vrouwen die de pil slikken weten ook wat de bijwerkingen zijn: regelmatige menstruatie, minder pijnlijke menstruaties. Die kan je toch moeilijk negatief noemen ;)

Laten we dus allemaal realistisch blijven; Elk medicijn heeft bijwerkingen,
deze KUNNEN optreden maar het hoeft niet. De bijwerkingen kunnen negatief en positief uitvallen.

Zat trouwens effe te bladeren in mijn boeken en Botox heeft als indicatie onder andere HH, het is toch van het zotte dat verzekeringsmaatschappijen dit niet vergoeden, omdat het gezien wordt als iets cosmetisch. Ik kan hier echt boos om worden!
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

loortje schreef:angio-oedeem?
Het is een kortdurende ophoping van vocht in een lichaamsdeel. Het lichaamsdeel wordt warm en dik.
:? ;)
loortje
Beekje
Beekje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 16:07
Contacteer:

Bericht door loortje »

Tsja zo kan je het ook zien :p Helaas voor de mannen is impotentie ook een bijwerking :P Maar wie weet heft de angio-oedeem het weer op 8)
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

loortje schreef:Tsja zo kan je het ook zien :p Helaas voor de mannen is impotentie ook een bijwerking :P Maar wie weet heft de angio-oedeem het weer op 8)
Hahaha!! Hoop dat ik er geen last van krijg. En anders hebben we daar wel weer een ander pilletje voor. ;)
skid kahula
Vijver
Vijver
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 02:11
Contacteer:

Bericht door skid kahula »

nee maar thijs en loortje,

ik vroeg het dus n.a.v. een gezondheidsklacht, soms is de bijwerking de genezing van de originele kwaal niet waard

maar trouwens erg bedankt hoor, loortje! voor de toelichting :thumbsup
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht