Overmatig zweten in kruis en op hoofd

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
75Mila
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 20:01
Contacteer:

Overmatig zweten in kruis en op hoofd

Bericht door 75Mila »

Beste allemaal, sinds een tiental jaar heb ik last van (vastgestelde) hyperhidrosis. Vooral onder de borsten, op mijn hoofd en voorhoofd en in mijn kruis is het vreselijk. Handen en voeten zijn nauwelijks aangedaan, oksels normaal. Ik moet elke dag washandjes in mijn ondergoed dragen, mijn ondergoed is doorweekt. Ook de washandjes zijn doorweekt. Hetzelfde geldt voor het haar op mijn hoofd. Het moet continu drooggeblazen worden om er enigszins toonbaar uit te zien. Strookjes katoen onder de borst. Ik gebruik Glycopyrrolate, 1.5 mg. Bij 2 mg krijg ik de hele dag hoofdpijn. Ik heb ook geprobeerd een vloeibare emulsie te maken (via bekende richtlijnen) om zo de aangedane zones nog extra in te sprayen maar helaas.......Deze situaties ontnemen je de vrijheid, gelukkig zijn om te doen wat je wilt :-( . Bepaalde sociale activiteiten kan ik gewoon niet aan meedoen. Het valt me op dat deze aangedane gebieden vreselijk heet aanvoelen. Ik ging denken over cooling pads in washandjes...........maar ik weet het even niet meer. Thijs, bedankt voor het aanbod om hier eens te komen vragen. Ik hoop dat iemand iets weet voor me of met me wil meedenken.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Overmatig zweten in kruis en op hoofd

Bericht door Thijs »

Hoi 75Mila,

Allereerst welkom op dit forum. Zoals je kunt zien ben je niet alleen hier.
Ikzelf weet niet zo snel een oplossing voor jouw probleem. Daarom heb ik je vraag aan dermatoloog Wim Venema (medisch adviseur Nederlandse Hyperhidrosis Patiëntenvereniging) gesteld. Zodra ik antwoord krijg plaats ik het hier.

Ikzelf heb ook last van veel zweten bij mijn liezen. Met alle gevolgen van dien. (lees smetplekken en nat ondergoed)
Ik heb ooit botox injecties gekregen in mijn bilnaad om het daar tegen te gaan. Werkte wel maar was niet fantastisch en werkt helaas maar tijdelijk.

Normaal gesproken adviseer ik mensen om eens naar glycopyrronium te kijken maar dat slik je al. Volgens mij in vrij lage dosering, maar ik ben hier geen expert in. Als je door je hoofdpijn niet kan verhogen zou je denk ik moeten uitwijken naar iets anders. Maar wat durf ik nu niet te zeggen. Wat zegt je eigen huisarts of dermatoloog hierover ?

Ik weet niet waar je woont maar sinds kort is er een Hyperhidrosis expertise centrum gestart in het Meander MC in Amersfoort. Dit zou wellicht een hele goede stap kunnen zijn als dat haalbaar is voor jou.

Ik wacht even bericht van de dermatoloog af en wens je ondertussen heel veel sterkte toe.

gr Thijs
75Mila
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 20:01
Contacteer:

Re: Overmatig zweten in kruis en op hoofd

Bericht door 75Mila »

Hoi Thijs, erg bedankt voor je uitnodiging me hier aan te melden. Ik ben erg dankbaar voor je hulp! Ik zal ook nog eens proberen op te hogen. De hele dag hoofdpijn is ook niet wat, dat begrijpt iedereen, maar ik probeer het nog eens. Is de huidomgeving waar jij zweet, ook zo vreselijk heet? Zowel mijn hoofd als mijn kruis, het is echt gloeiend heet. De warmte kan er niet uit. Ik heb weleens gezegd dat mijn thermostaat kapot is: ik heb meestal 37.4 zo als temperatuur (in huis, in warmere omgeving hoger) en heb het gevoel oververhit te raken, zodra andere mensen het aangenaam krijgen.... ontzettend frustrerend. Amersfoort is voor mij goed te doen. Alleen......... wat je misschien zult herkennen: ik ben enorm schuchter om daar het werkelijke probleem met alle attributen te laten zien, het lijkt me erg moeilijk. Hoe heb jij dat gedaan? Ik zal je berichtjes in de gaten houden, ontzettend fijn dat je de dermatoloog hebt willen vragen mee te kijken.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Overmatig zweten in kruis en op hoofd

Bericht door Thijs »

Nou je mag gerust weten dat ik me kapot schaamde. Ik vond het vreselijk toen ik botox kreeg in mijn bilnaad. Je ligt daar toch mooi in je nakie op zo'n behandel-bed. Maar gelukkig was de dermatoloog en assistente heel begripvol. Ze begrepen heus wel dat ik dit vreselijk vond en me kapot schaamde. Maar hee het is wel hun werk en bij een expertise centrum hyperhidrosis al helemaal. Ik denk dat je de schaamte echt ff opzij moet zien te zetten. Gewoon doen.... jij loopt er mee. jij wilt er vanaf. Regel een verwijsbrief via je huisarts en ga ervoor...…

Bij mij waren de smetplekken in mijn liezen helemaal rood en zelfs opgezwollen. Ja ze voelden ook heet aan maar vooral zeer pijnlijk. Ik heb het sowieso altijd snel warm en zweet ook sneller over mijn hele lichaam dan een ander mens dus ik denk dat er ook iets met mijn thermostaat mis is.
Ze zouden eventueel ook botox in je liezen kunnen spuiten vermoed ik. Of dat een pretje is is een tweede. Plus het is maar tijdelijk, das het probleem altijd met botox.

Gebruik je nog andere medicatie zoals anti depressiva of zit je in de overgang? (Hier kan het ook door komen namelijk)

Lees je ondertussen goed in hier op het forum. Hier staan interviews met artsen en allerlei vragen en oplossingen van lotgenoten. :)
To be continued…..

ps. lees ff viewtopic.php?f=1&t=3181
en viewtopic.php?f=11&t=3145
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Overmatig zweten in kruis en op hoofd

Bericht door Thijs »

Ik heb antwoord van de dermatoloog. Hij adviseert je naar een ervaren dermatoloog te gaan of de expertisrcentrum in Amersfoort. Het is mogelijk dat je andere medicatie kunt krijgen.

Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Overmatig zweten in kruis en op hoofd

Bericht door Erje »

Hoi 75Mila,

Heb je al eens 3b Action Creme geprobeerd? Het is speciaal bedoeld voor plekken zoals liezen, borsten enz. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

https://www.bol.com/nl/p/neat-feat-3b-a ... lsrc=aw.ds

Groet van rj
Petronella71
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 22 aug 2018, 12:19
Contacteer:

Re: Overmatig zweten in kruis en op hoofd

Bericht door Petronella71 »

Hoi 75Mila,

Wat een herkenbaar bericht, ik heb het de laatste jaren ook vreselijk heet en zweet over mijn hele lichaam vooral mijn hoofd, (druppels vallen op schouders etc) mijn gezicht, oksels, rug, borst onder mijn billen eigenlijk door al mijn poriën zolang ik rustig aandoe en voor de blower zit gaat het maar net lopen stofzuigen en dweilen en ik drijf loop ook met washandjes onder mijn oksels drink salie thee en druppeltjes etc loop de hele ochtend al te huilen ben aangenomen voor een leer/werktraject en zou begin september gaan starten maar omdat dit in een verpleeghuis is waar het al altijd warmer is besef ik nu eigenlijk dat ik dit werk helemaal niet kan gaan doen door dat vreselijke zweten en dat gedrup zou ik mij niet prettig en onzeker voelen kan nu echt zeggen dat dit nu mijn hele leven negatief beheerst......heb gisteren weer bloed laten prikken om te kijken of ik in de overgang zit maar mijn huisarts zeg rustig iedereen zweet 😢 wordt er erg verdrietig van groetjes Pietje
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht