Ook lid van de club geworden

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
gstar
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 mei 2018, 11:34
Contacteer:

Ook lid van de club geworden

Bericht door gstar »

Hallo mensen,

Sinds mijn jeugd heb ik last van overmatig zweten. Tot ongeveer mijn 21ste vooral onder mijn oksels en handen, maar hierna verplaatste dit zich meer en meer naar hoofd, rug en buik. Hoewel ik graag met mensen omga, kreeg ik steeds meer last van dit zweten bij sociale contacten. De meeste mensen worden blij als de enthousiaste weermannen/vrouwen op televisie aankondigen dat het "lekker" warm wordt, maar ik begin dan mij gelijk zorgen te maken hoe ik dit op een fatsoenlijke wijze moet doorkomen. Ik denk dat dit voor de meeste lezers van deze site herkenbaar is. Afgelopen jaren leek het erop of het zweten bij mij steeds erger werd en dit had een negatieve invloed op mijn gevoelens. Dit proces leek onomkeerbaar en werd hierdoor hopelozer. Ik ben ermee naar de huisarts gegaan en na allerlei testen (o.a. bloeddruk opmeten en bloedanalyse) was het nog steeds onduidelijk waarom ik zo zweette omdat de resultaten van die testen normaal waren. Natuurlijk gaf hij wat tips om bijvoorbeeld wat af te vallen en alcohol + koffie zoveel mogelijk te vermijden, maar "hier, slik dit" of zo, had hij niet. Wel gaf hij mij een adres van een kliniek die zich richtte op overmatig zweten. Ik wilde daar een afspraak maken, maar toen ik vertelde over de plaatsen op mijn lichaam waar ik zweette, gaf men aan hiervoor geen behandeling te hebben. Ja, wat nu? Gelukkig bestaat er internet en hierop ging ik zoeken op de term "overmatig zweten". Eerste items gingen over eventuele ernstige ziektes, maar ja, uit de testen was niks apart te voorschijn gekomen. Plots zie ik een vreemd woord, namelijk hyperhidrosis, staan. Ik typ deze in op mijn laptop en ineens gaat er voor mij een nieuwe wereld open. Blijk ik niet de enige te zijn! (zie mijn onderwerp-regel) Uiteindelijk kom ik op deze site terecht en zie heel veel informatie over deze aandoening. Stukje kopiëren en ermee naar de huisarts. Dit gedeelte gaat over oxybutynine en de huisarts schrijft het recept uit. Tijdje geslikt, maar de werking van dit medicijn was niet altijd betrouwbaar en de bijwerking van een droge mond was niet altijd prettig. Ben ik verder gaan kijken op de site en zag positieve verhalen over glycopyrronium. Weer een kopie hiervan en huisarts schrijft recept uit. Apotheek kan dit alleen in vloeistof aanleveren en moet hierop 2 dagen wachten. Goed, ik gebruik nu een maand dit middel en ik ben ontzettend tevreden. Terwijl ik dit nu typ is het hierbinnen 25,5 graden en no sweat! Normaal liep bij mij de zweet met stralen van mijn gezicht. Iedere ochtend neem ik 5 ml glycopyrronium op mijn nuchtere maag. 2 uur later ontbijt ik en ongeveer een half uur daarna heb ik het gevoel dat het spul optimaal werkt. Huisarts gaf aan om 3x per dag dit goedje in te nemen, maar tot nu toe red ik het met 1 dosis in de ochtend. S`avonds sport ik en dan zweet ik wel, maar geen emmers vol meer. Overigens denk ik dat je wel moet zweten bij het sporten om warmte en afvalstoffen kwijt te raken. 2 weken geleden vroeg mijn vrouw welk middel ik nu had omdat een collega zulke zweethanden had dat de toetsenbord van de pc verzoop. Hij had een medicijn op internet gezien, maar zijn huisarts wilde dit niet uitschrijven omdat dit middel verboden was in Amerika (?). Toen zij aan hem doorgaf dat dit glycopyrronium bromide was, herkende hij dit direct als het medicijn die zijn huisarts niet wilde uitschrijven. Nu gaat de collega van haar het proberen via mijn huisarts.
Ik ben bijna 54 jaar oud en ben blij dat na een lange zoektocht ik uiteindelijk op deze site ben beland die mijn leven een stuk aangenamer heeft gemaakt. Ik wil dus de initiatiefnemers van deze site en de mensen met hun forumverhalen bedanken voor alle informatie. Hopelijk draagt mijn verhaal ook bij om lotgenoten te informeren over de mogelijkheden voor behandeling hyperhidrosis. Overigens heb ik een tip van de huisarts opgevolgd en ben inmiddels 18 kilo afgevallen en ga voor nog eens 25 kg. Kijken of hierna het het zweten helemaal weg blijft bij een lagere dosis of bij het geheel stoppen met de medicatie (experimentje!). Ik heb nog wel een vraag over de werktijd van glycopyrronium want ik las ergens over een effectieve tijd van 7 uur. Is dit ná de inwerking van 2 uur op lege maag of 2 uur inwerking + 5 uur werking? Ben namelijk nog bezig met het finetunen van de medicatie.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ook lid van de club geworden

Bericht door Thijs »

Hoi gstar,

Welkom op dit forum. Fijn dat deze site je verder heeft kunnen helpen. Daar doen we het voor.., Ik heb dit topic verplaatst naar medicijnen omdat het daar naar mijn mening beter thuis hoort. Glycopyrronium is een heel goed medicijn en wordt gelukkig steeds meer gebruikt tegen overmatig zweten op plekken die moeilijk te behandelen zijn zoals rug en buik. Op je vraag heb ik geen antwoord, ik slik het niet, maar wellicht zijn er andere mensen hier. Hou ons op de hoogte hoe het met je gaat. We zijn altijd blij met mensen die niet alleen lezen maar ook schrijven. Thx hiervoor.

gr Thijs
gstar
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 mei 2018, 11:34
Contacteer:

Re: Ook lid van de club geworden

Bericht door gstar »

Dank je wel voor jouw reactie. Zal over een tijdje weer iets schrijven hoe het gaat.

Mvg Gérard
Plaats reactie