Oxybutynine lijkt zijn werking verloren te hebben na 3 jaar

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium.

Moderators: Erje, Thijs

Plaats reactie
prea
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: di apr 07, 2009 5:56 pm

Oxybutynine lijkt zijn werking verloren te hebben na 3 jaar

Bericht door prea » zo aug 09, 2015 5:43 pm

Hallo,

Sinds een jaar of 4 slik ik Oxybutynine voornamelijk om zweetaanvallen te voorkomen.
Heeft al de 3 jaar echt super gewerkt en van de bijwerkingen heb ik nooit veel last gehad.
Ik slik 5mg per keer (door de week ongeveer 2 tabletten per dag en in het weekend afhankelijk van mijn planning en dus soms ook helemaal geen).

Echter sinds een maand heb ik het idee dat het medicijn steeds meer zijn werking verliest.
Ik krijg steeds vaker een klam gevoel, begin weer te blozen ook al heb ik Oxybutynine geslikt en voel steeds vaker dat ik zweetdruppels op mijn voorhoofd heb of aandrang heb voor een zweetaanval.

Kan je lichaam resistent worden na een aantal jaar dit medicijn gebruikt te hebben? Kan het zo zijn dat de dosering omhoog moet om hetzelfde effect weer te krijgen?)
Zou het misschien effect hebben als ik het een periode niet gebruik (bv 1 of 2 maanden) en dan weer begin met slikken?
Heeft iemand anders ervaring mee dat Oxybutynine stopt met werken na een aantal jaar?

s28
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo mar 05, 2008 5:50 pm

Re: Oxybutynine lijkt zijn werking verloren te hebben na 3 jaar

Bericht door s28 » di aug 11, 2015 4:59 pm

http://overmatigzweten.nl/viewtopic.php?f=11&t=2837
Waarom gebruik je überhaupt nog Oxybutynine?

prea
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: di apr 07, 2009 5:56 pm

Re: Oxybutynine lijkt zijn werking verloren te hebben na 3 jaar

Bericht door prea » za dec 26, 2015 2:02 pm

Hallo,

Naar aanleiding van al die positieve verhalen over glycopyrronium ben ik naar de huisarts geweest en ben begonnen met glycopyrronium.
Ik heb dit ongeveer twee maanden geprobeerd en met verschillende doseringen (zelfs over de max.) en op de lege maag maar merkte dat ik bleef zweten en het lang niet zo goed werkt als Oxybutynine ooit gedaan heeft.
Dus nu ben ik weer terug bij Oxybutynine maar merk ook dat de werking van dit medicijn tegenwoordig minimaal is vergeleken met de eerste 3 jaar. Ik maak me dus heel veel zorgen over de toekomst want de afgelopen jaren met Oxybutynine hebben mijn leven echt een stuk fijner gemaakt en mijn zelfvertrouwen doen toenemen. Ik moet er niet aan denken dat ik weer hetzelfde moet ondergaan wanneer straks Oxybutynine helemaal geen effect meer blijkt te hebben en weer in dezelfde situatie kom als voordat ik Oxybutynine ben gaan gebruiken omdat ik toen van de ene zweetaanval naar de andere zweetaanval ging.
Ik heb heel het internet afgezocht of je resistent/immuun kunt worden voor Oxybutynine na een paar jaar (ook engelse websites) maar kan hier niks over vinden. Sowieso is er vrij weinig te vinden van de effecten van het gebruik van Oxybutynine na een paar jaar. Heeft iemand hier toevallig wel informatie over gevonden?
En kan het zo zijn dat wanneer je resistent/immuun wordt voor Oxybutynine dat dit hetzelfde geldt voor glycopyrronium?

Zwetertje1977
Zee
Zee
Berichten: 243
Lid geworden op: zo nov 20, 2005 4:14 pm

Re: Oxybutynine lijkt zijn werking verloren te hebben na 3 jaar

Bericht door Zwetertje1977 » vr mar 04, 2016 3:38 pm

Na ruim tien jaar oxybutynine gebruik werkt het nog steeds even effectief bij mij. Wanneer ik het een keer niet gebruik merk ik meteen dat ik last van overmatig zweten heb. Na ruim tien jaar ook geen vervelende bijwerkingen op de lange termijn ervaren. Ik ben nog steeds superblij en tevreden met oxybutynine. Hoop dat dit wat zorgen wegneemt bij andere 'beginnende', of middenlange oxybutynine gebruikers. Keep faith!

pvdm
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: do apr 03, 2014 12:10 pm

Re: Oxybutynine lijkt zijn werking verloren te hebben na 3 jaar

Bericht door pvdm » ma jun 27, 2016 10:10 am

Hallo,

Ik heb een paar jaar geleden ook oxybutynine gebruikt wat zeer goed werkte. Na 3 maand echter verminderde de werking sterk. Na een week was het eigenlijk de moeite niet meer om nog te slikken, het effect was minimaal.
Dit proces heet tachyfylaxie en kan misschien omgekeerd worden mits een "drug holiday", het niet innemen van medicatie gedurende een bepaalde periode. In de wetenschappelijke literatuur is dit wel terug te vinden maar de meeste mensen hebben geen toegang tot deze literatuur.
Ik gebruik nu al een jaar of 2 geen oxybutynine meer maar zal in de zomer nog eens proberen.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht