Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Deo gratias
Plas
Plas
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 19:14
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door Deo gratias »

Nu ik al enige tijd glycopyrronium gebruik, wordt het tijd voor een verslagje. Ik gebruik al sinds 2006 (met vrij veel enthousiasme en succes) oxybutynine. Voor mij is het dus vooral uitproberen of dit nieuwe middel een verbetering is ten opzichte van de oxybutynine. In ieder geval werkt de glycopyrronium bij mij wel, maar niet (of niet veel) beter dan de oxy. Voordeel van de glyco is dat het minder bijwerkingen veroorzaakt dan oxy, al zijn die niet heel erg bij mij). Glyco voelt in het algemeen 'fijner aan in je lijf' en veroorzaakt bij mij geen 'wazig zien', wat je bij hogere doseringen oxy wel kunt krijgen. Glyco en alcohol gaan ook beter samen dan oxy en alcohol.Glyco heeft bij mij ook geen effect op de blaas, dat is ook prettig. Dat zijn wat mij betreft de grootste voordelen. Nadeel van glyco vind ik het wat lastige gebruik in de praktijk, zoals het 2 uur van tevoren moeten slikken e.d. Oxy werkt sneller en lege maag is ook niet echt nodig. Het grootste nadeel van glyco is de droge mond die je ervan krijgt. Dat is niet vreemd, want het middel is bedoeld om speekselproductie tegen te gaan. Om deze droge mond tegen te gaan gebruik ik een hydraterende mondgel.
Ik weet nog niet precies naar welk middel mijn voorkeur uitgaat, ik blijf glyco in ieder geval een tijdje proberen. Omdat ik zo vertrouwd ben met het gebruik van oxy, is het weer wennen om te zoeken naar de goede dosering en een prettige wijze van gebruik van een nieuw middel. Gebruik nu ongeveer 3 mg per dag. Glycopyrronium is in ieder geval het proberen waard! En s28, nogmaals bedankt voor de waardevolle info waarmee je dit topic bent gestart!
s28
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 17:50
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door s28 »

Klinkt niet slecht, ik zou inderdaad nog verder gaan met testen. Het is iig prettig dat je minder bijwerkingen hebt in vergelijking met oxy. Ik verbaas me eigenlijk dat oxy zo goed bij je lijkt te werken, want meestal is het een "Beter dan niets - veel bijwerkingen"-type medicijn voor de meesten.

De 2 uur van te voren nemen is een guideline voor max. effectiviteit, daar hoef je je niet perse aan te houden (wel op een soortvan lege maag). Je kan 'm ook meteen 's ochtends nemen en na een kwartier ontbijten bijvoorbeeld (en misschien de dosering verhogen om het te compenseren). Dit kun je allemaal uitproberen om er ervaring mee op te bouwen.

Die droge mond die je ervaart zal op termijn denk ik nog minder worden naarmate je meer aan het middel gewend raakt.
s28
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 17:50
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door s28 »

Deo gratias schreef:In ieder geval werkt de glycopyrronium bij mij wel, maar niet (of niet veel) beter dan de oxy.
Ben ik het natuurlijk niet mee eens overigens, want je gebruikt maar 3mg, wedden dat het een stuk beter werkt als je 8mg of iets in die richting gebruikt (versus een relatief hogere dosering oxy) ;). 3mg is imho een lage dosering in de zomer, maar dat scheelt wel bijwerkingen.
Rens
Beekje
Beekje
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 19:44
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door Rens »

Heb een Mediq apotheek gebeld en binnen 2 dagen hebben ze de tablet variant voor me klaar liggen.
ben benieuwd wat voor verschil er eventueel zit tussen vloeibaar en tablet vorm.

Hoop dat de droge mond minder erg wordt, de pil kan je gemakkelijk doorslikken en vloeibaar giet je eerst in je mond.

ik hou jullie op de hoogte
Deo gratias
Plas
Plas
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 19:14
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door Deo gratias »

@ s28: uiteraard snap ik ook wel dat glyco beter werkt als je een hoge dosering gebruikt. Maar hyperhidrosis is een chronische aandoening, dat betekent dat je een medicijn jarenlang moet gebruiken. Om die reden zoek ik naar de laagst mogelijke dosering waar je nog steeds veel profijt van hebt. Ik heb zelf geen zin om een hoge dosering jarenlang te gebruiken, met lage doseringen vind ik dat wel prima.

@ Rens: Ook bij de tabletten zul je, net als bij de vloeibare toedieningsvorm, last hebben van een droge mond. Die droge mond staat los van de vaste of vloeibare vorm. Dit middel is namelijk ontwikkeld tegen overmatige speekselvorming (!), de droge mond is dus de bedoeling. Dat dit middel ook helpt bij overmatig zweten is voor zweters niet meer dan een plezierige bijwerking! (Net zoals oxybutynine eigenlijk een middel voor de blaas is.) De droge mond kun je verhelpen met een hydraterende mondgel, zoals bijvoorbeeld van het merk Dentaid.
hope
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 jul 2014, 22:54
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door hope »

Even een update...
Inmiddels slik ik nu 9 dagen 1mg glyco.
Qua bijwerkingen merk ik nauwelijks wat (droge mond en lippen had ik al van andere medicatie en dat lijkt niet erger geworden).
Het enige dat me op valt is dat ik de laatste dagen aan het eind van de dag vaak een beetje hoofdpijn krijg maar misschien komt dat ook gewoon door t warme weer.
V.w.b. de werking merk ik helaas ook nog niet echt wat. Had ik wel rekening mee gehouden omdat ik met zo'n minimale dosering moest beginnen maar je wilt toch t liefst direct resultaat.
Nu zit er niks anders op dan nog 2,5 week zo door te gaan. Dan heb ik weer een afspraak met mijn dermatoloog en kan ik vragen om een hogere dosering.
Inmiddels heeft s28 aan gegeven een dosering van 4-7 mg 's morgens te slikken en 's middags nog wat extra.
En van deo gratias lees ik dat de dosering 3 mg betreft.
Zijn er nog andere forummers die glyco in pilvorm slikken en hun dosering door zouden willen geven?
Des te meer praktijk info ik mee kan nemen naar de dermatoloog des te beter.
s28
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 17:50
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door s28 »

Hope, je stelt je te conservatief op. Zeg tegen je dermatoloog dat je de dosering zelf wil uittesten/bepalen en dat hij meer moet voorschrijven.

Glyco testen is heel simpel: Je begint in principe met 1mg, maar als dat niet meteen binnen 24 uur werkt, dan ga je de volgende dag gewoon naar 2mg etcetera. Je hoeft niet 1,5 week zinloos te testen dat 1mg niet werkt. Het moet direct werken. Je kunt de dosering na 1 dag meteen verhogen, en je kunt het altijd verlagen naar gelang de resultaten/situatie. Mocht je teveel medicatie overhebben kun je dat altijd nog later opmaken. Glyco is een "on the fly"-medicijn, doseringen zijn nooit het gehele jaar precies aan te geven.

"Het enige dat me op valt is dat ik de laatste dagen aan het eind van de dag vaak een beetje hoofdpijn krijg maar misschien komt dat ook gewoon door t warme weer."
Drink wat meer water dan nu.

Ik zou in jouw positie gewoon morgen direct met 2 mg beginnen (of nog hoger) en de dag erna nog hoger tot het medicijn op is. Ik zou het van levensbelang vinden om te weten of het medicijn nu werkt bij mezelf of niet. Als m'n meds op zouden zou ik de dermatologenpost bellen voor meer medicijnen, en niet wachten voor de afspraak. Hopsakee. Nu zit je zinloos elke dag 1mg te slikken met de conclusie dat het niet werkt. Ja, dat wist je al vanaf dag 1 dat 1mg te weinig is. Nou, succes weer.
karin39
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 17:40
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door karin39 »

Ik heb alle reacties gelezen en ik ben overtuigd!
Mijn huisarts heeft al jaren zwaar medelijden met mij,werkte mee aan een operatie waarbij mijn okselzweetklieren weggebrand werden,daarna verplaatste het zweten naar mijn buik en rug en sindsdien heb ik echt geen leven meer.Ik belandde weer bij de huisarts met de vraag of ik oxibutinine kon krijgen,hij las hier de forum erop na en ik mocht het gaan proberen.Ik gebruikte het alleen wanneer ik een feest of iets had omdat ik het zoveel mogelijk wilde beperken en omdat het ook niet echt heel erg hielp.Nu lees ik over dit medicijn en ik ga echt morgen een afspraak maken met mijn huisarts.Ik hou jullie op de hoogte!
Rens
Beekje
Beekje
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 19:44
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door Rens »

Ik gebruik de tabletvorm nu ongeveer een week, is een stuk prettiger qua inname als de vloeibare versie.
Merk dat het zweten iet wat later begint. Het komt ook met minder grote hoeveelheid uit me huid zetten.
Doordat je in je hoofd wel het gevoel hebt dat je zweet als je eerst deed is wel vreemd maar dat is gewoon wennen denk ik.
Als ik ga sporten dan is het alsnog een stromend riviertje maar dat vind ik nu erg, zweten is uiteindelijk nog wel goed voor je lichaam.
Voor de droge mond, wat ik vooral met sporten een behoorlijk irrirant punt vind, ga ik mondgel uitproberen.

Adieu
NoSweat
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 00:46
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door NoSweat »

Ik gebruik nu al een maand de vloeibare vorm en merk helaas dat het alleen helpt als ik me totaal niet inspan..mijn dermatoloog en apotheker beweerden dat de pilvorm niet te krijgen is in nederland, ik heb zonet zelf pharmaline gebeld en die hebben ze gewoon op voorraad en mijn apotheek heeft een contract met hun, mijn apotheker schaamde zich dood toen ik dat zei en ze heeft ze nu met spoed besteld.. Ik hoop de pillen volgende week te hebben en ik zal jullie op de hoogte houden! Topicstarter jou wil ik extra bedanken dat je dit allemaal met ons deelt! Als de pillen idd blijken te werken bij mij zal ik je eeuwig dankbaar zijn!!
Rens
Beekje
Beekje
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 19:44
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door Rens »

Dat is met de pillen nog steeds zo, laat duidelijk zijn dat dit echt totaal niets verhelpt, het wordt alleen een stukje draaglijker.
s28
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 17:50
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door s28 »

Rens schreef:Ik gebruik de tabletvorm nu ongeveer een week, is een stuk prettiger qua inname als de vloeibare versie.
Merk dat het zweten iet wat later begint. Het komt ook met minder grote hoeveelheid uit me huid zetten.
Doordat je in je hoofd wel het gevoel hebt dat je zweet als je eerst deed is wel vreemd maar dat is gewoon wennen denk ik.
Als ik ga sporten dan is het alsnog een stromend riviertje maar dat vind ik nu erg, zweten is uiteindelijk nog wel goed voor je lichaam.
Voor de droge mond, wat ik vooral met sporten een behoorlijk irrirant punt vind, ga ik mondgel uitproberen.

Adieu
Rens schreef:Dat is met de pillen nog steeds zo, laat duidelijk zijn dat dit echt totaal niets verhelpt, het wordt alleen een stukje draaglijker.
Het klinkt bij mij vooral alsof je een te lage dosering inneemt. Wat neem je nu?
NoSweat
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 00:46
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door NoSweat »

Nou rens ik denk dat dat per persoon verschilt, ik ben gisteravond begonnen met de tabletten ik heb 2x 1 mg genomen en vanochtend nog een keer 2x 1mg en ik ben kurkdroog, ik heb zelfs voor het eerst schoenen aan zonder sokken en alles is gewoon droog! Ik hoop dat dit aanhoudt en dat het niet "tijdelijk" is.. Ik ga vanavond stappen en dat is voor mij de ultieme test ook kwa alcohol ;-)
s28
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 17:50
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door s28 »

NoSweat schreef:Nou rens ik denk dat dat per persoon verschilt, ik ben gisteravond begonnen met de tabletten ik heb 2x 1 mg genomen en vanochtend nog een keer 2x 1mg en ik ben kurkdroog, ik heb zelfs voor het eerst schoenen aan zonder sokken en alles is gewoon droog! Ik hoop dat dit aanhoudt en dat het niet "tijdelijk" is.. Ik ga vanavond stappen en dat is voor mij de ultieme test ook kwa alcohol ;-)
Dus de tabletten werken een stuk effectiever op dezelfde dosering als de drank? Zijn de bijwerkingen ook relatief minder?

Maar mooi dat het werkt. Alcohol doet niet zoveel met glyco, dus ik zou daar geen zorgen over maken. Als het nu werkt, werkt het altijd (naar gelang dosering/omstandigheden), ik gebruik het al iets langer dan vandaag :)
JWBokx
Rivier
Rivier
Berichten: 88
Lid geworden op: di 01 mei 2012, 14:12
Contacteer:

Re: Glycopyrronium - de 'Limitless'-pil tegen Hyperhidrose

Bericht door JWBokx »

Dit weekend ook eindelijk met de tabletten kunnen beginnen!
Heeft even geduurd voor ik hier in de buurt een apotheek had die ze kon leveren.
Het betekent wel dat ik over moet naar de andere apotheek.
Die zit in een ander dorp, maar kom er bijna langs als ik van mijn werk kom.

Dus dit weekend met dezelfde dosering als met de drank begonnen, 6 mg.
Ik hoop dat dit beter gaat, vooral dat ik minder slaperig ben.

Met dit erg hete weer lijkt er geen kruid tegen gewassen....
We gaan het zien.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht