oxybutynine!

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Mariekus
Beekje
Beekje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 23:06
Contacteer:

oxybutynine!

Bericht door Mariekus »

Ik ben gisteren eindelijk naar de dokter gegaan, met een zwaar hoofd want ik heb zo'n dokter die nauwelijks medicijnen uit wil schrijven...mijn verhaal gedaan over dat het overmatige zweten mijn leven beinvloed en dat ik me had verdiept in oplossingsmethoden (eerst alles genoemd wat niet geschikt was voor mij, botox, syneo5, elektrische schokjes, zweetklieren dichtbranden...) En toen heb ik het medicijn genoemd oxibutynine. En zonder pardon schreef ie het voor me uit. Hij heeft het niet eens gehad over de bijwerkingen! (Misschien dacht ie wel...als ze zich zo heeft ingelezen weet ze het vast wel.)
Zelf denk ik dat hij persoonlijk ervaring heeft met het medicijn of anders zijn vrouw ofzo...want het leek een oplossing die hij al kende en ook vaker toe had gepast!
Maar ik ben dus helemaal blij! ik probeer me heel stiekem al te verheugen op kleurige kleidingrekken vol leuke shirts!
Ik heb alleen een paar vragen voor de mensen die ervaring hebben met dit medicijn:
- hoeveel mg slikken jullie en hoe vaak? (ik 2 x daags 1 tablet van 2,5 mg)
- moet het gelijk zijn werking doen of duurt dit een aantal dagen/ weken

Ik heb er vandaag al 2 ingenomen, merk misschien iets verschil in mijn gezicht maar oksel zijn nog steeds nat, en kleffe handjes...dus hoop dat daar nog verandering in komt! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Hoi Mariekus,

Ik merk dat het enthousiasme van de meeste oxybutynine- gebruikers langzaamaan overgaat in ontgoocheling.
Het helpt wel, maar niet altijd en ook niet altijd even goed.
Maar de bijwerkingen... die zijn er altijd.
Ina was in het begin ook heel enthousiast, en is inmiddels met de oxybutynine gestopt. Je waterhuishouding wordt in je hele lichaam op een laag pitje gezet, en Ina had vooral last van haar gewrichten.
Zelf heb ik soms heel erg last van een droge mond en keel. Net schuurpapier. Dan kan ik niet meer praten of slikken.
De producten van Biotène helpen daarvoor wel eventjes. Een paar minuutjes, en niet 10 uur zoals er op het doosje staat.

Gisteren moest ik naar een huwelijksfeest, al van in de voormiddag.
Ik heb dan de hoogste dosis genomen: 3 x 5mg. Maar ik zweette net zo erg als mijn zus, die ook hyperhidrosis heeft en NIETS genomen had.
Daarbij had ik een droge mond en zij niet.

Ik blijf de indruk hebben dat oxybutynine pas helpt als je het dóórneemt.
Maar ik ken niemand die dat doet omwille van de bijwerkingen.
Ik heb vandaag zo'n gezwollen voeten dat ik een waterafdrijvend middel heb moeten nemen, of ik kon niet meer in mijn schoenen. Het zou maar al te gek zijn als ik daar oxybutynine bij zou nemen, dat net het tegenovergestelde doet.

Dus, Mariekus... Mijn enthousiasme begint ook gaten te vertonen. Voorlopig blijf ik het nog even volhouden. Ik mag er niet aan denken dat ik op mijn werk de druppels weer in het rond ga strooien.
Een serieuze handicap is het, dat zweten. :(

Sterkte,
Hanneleen
Mariekus
Beekje
Beekje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 23:06
Contacteer:

Bericht door Mariekus »

Ik slik 2,5 mg tabletjes, meestal 1 of twee. (ik heb 1 college per dag, en als ik thuis ben maakt het me niet meer uit! Heel erg veel verschil merk ik niet...alleen in mijn gezicht heb ik sindsdien niet meer gezweet...(misschien omdat het minder warm is?) Maar ook na een stuk gefietst of snel gelopen te hebben zweet mijn gezicht niet.
Mijn handen zijn anders klam dan zonder medicijn, maar niet droog, evenals mijn oksels....misschien moet ik de dosering verhogen maar denk dat ik eerst probeer in samenwerking met syneo....dan zorgt oxybutinine voor droog neusje en rug en syneo voor droge oksels. (is dat ook te gebruiken voor handen?)
Droge mond valt bij deze dosering dus mee, het slijm lijkt wat dikker te worden en soms moet ik wat kuchen als ik praat, maar daar kan ik mee leven.
Hoe bedoel je dat je oxyb moet doornemen hanneleen? Met regelmaat voor een langere tijd? Want nu neem ik net voordat ik niet wil gaan zweten....
tijn
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 12 sep 2005, 22:48
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door tijn »

Ik wil jullie enthousiasme en goede ervaringen met oxybutynine niet wegnemen, toch even een kritische noot over oxy. ik heb destijds besloten dit niet te proberen.

Het is geen middel tegen zweten, het verminderen van transpiratie is een bijwerking. Daar komt bij dat het een medicijn is (dus 'baat het niet dan schaad het niet' gaat hier niet per se op. In de (veelal Amerikaanse) forums lees je veel wisselende berichten, met name de bijwerkingen kunnen vrij ernstig en heftig zijn. Daar komt bij dat de effecten van het gebruik van dit middel voor dit doel op langere termijn niet bekend zijn.

Mijn advies is om het in ieder geval altijd met je huisarts te bespreken, en niet zomaar via het internet te bestellen (wat veel gebeurt als ik in andere forums kijk)

Natuurlijk ben ik wel benieuwd naar alle ervaringen met dit middel !

gr., martijn
Mariekus
Beekje
Beekje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 23:06
Contacteer:

Bericht door Mariekus »

Is het eigenlijk ook zo dat je echt vocht vasthoud door oxy?? Krijg je bijv. dikke opgezette ogen of voeten?
Gisteren had ik ineens constant de drang om naar de wc te gaan, daar aangekomen hoefde ik niet, maar bleef het gevoel er wel...(lijkt op een blaasontsteking misschien, maar deed geen pijn)
Nu heb ik er geen last meer van, maar vind het toch allemaal wel een beetje eng idd. Aan de andere kant wil ik ZOOOO graag van dat zweten af... :cry:
tijn
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 12 sep 2005, 22:48
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door tijn »

Hoi Mariekus,

De zaken die jij noemt kom ik inderdaad vaak tegen bij de genoemde bijwerkingen. (tip: google eens op oxybutynine dan kom je een hoop (engelstalige) forums met ervaringen hierover).

Ik snap dat je van het zweten af wilt (.. volgensmij wil iedereen dat hier ;)) Mijn advies is om het medicijn een periode te proberen en nauwkeurig op te schrijven welke bijwerkingen je hebt om daarna dit te bespreken met je huisarts.
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

ik heb gister de huisarts gebeld over de oxybutinine, hij wil me morgen terugbellen daarover dus ben benieuwd wat hij ervan zegt!!!

Laat het wel weten!!!

Gr Kim
rianne88
Vijver
Vijver
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 27 mei 2005, 21:29
Contacteer:

Bericht door rianne88 »

hmm word hier niet vrolijk van :( ik wacht nog steeds op een telefoontje van mijn dermatoloog over de oxybutinine.. Heb verder alle behandelingen waarvan ze kunnen helpen al gehad behalve de operatie, maar daar hoorde ik ook geen positieve berichten over.
Als die oxybutinine niet werkt weet ik niet wat ik nog meer kan proberen..
Mariekus
Beekje
Beekje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 23:06
Contacteer:

Bericht door Mariekus »

vandaag eigenlijk helemaal geen last gehad van de droge mond...en toen ik hard moest fietsen om de trein te halen stapte ik droog en wel de trein in....van moielijk plassen heb ik vandaag ook geen last meer gehad....

Bij het spinning gutste het zweet lekker rond, maar toen ik daarna gedouchet had was ik weer droog...heerlijk, wel rode wangen, geen zweet! Toch blijf ik allert op nare bijwerkingen, hoe meer ik lees hoe banger ik wordt.

Ik moet van mijn dokter toch een bloedonderzoek doen dus ga dan met hem ook overleggen over de bijwerkingen. Maar vooralsnog...hoe de bijwerkingen deze week zijn geweest neem ik ze voor lief!

Wat was de dosering van Ina?? slikte zij ook 2,5 mg? Ik slik er 2 per dag, want Hanneleen, jij hebt ook een redelijk hoge dosering, ik merk al dat mijn mond veel droger is wanneer ik er twee vlak achterelkaar neem.... (dus 1 van 5 mg)
Is bij jou iedere dag hetzelfde qua BIJwerkingen? (dat de werking niet hetzelfde is was al duidelijk...
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Hoi Mariekus,

De bijwerkingen zijn al even onvoorspelbaar als de werking tegen zweet.
Soms een droge mond, soms niet. Zo ook met de andere bijwerkingen.

Je vroeg ook wat ik bedoel met doornemen. Ik bedoel inderdaad iedere dag dezelfde dosis nemen zonder te stoppen. Bij mij zou dat 3 x 5 mg moeten zijn. Dit is de hoogst toegestane dosis.
Ik dénk dus dat de oxybutynine dan goed zou werken.
Maar zeker weet ik het niet, omdat ik het nooit over mijn hart kan krijgen om het door te nemen. (Wegens de bijwerkingen).
Op het moment neem ik er ééntje als ik vreselijk aan het zweten ben.
Vandaag was er dat één. Gisteren twee.
Ik blijf nog een beetje experimenteren.

Hanneleen
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Ik heb nu ook de oxybutinine!
Ik mag het 2 weken proberen van mijn huisarts en ik mag er 1 per dag innemen.
Hij wist ook niet dat het voor HH word gebruikt(lees misbruikt) omdat je eigenlijk gebruik maakt van de bijwerkingen van dit medicijn!
Ik moet zeggen dat ik het idee heb dat ik minder zweet!
Maar morgen is mijn ultieme test voor dit medicijn want dan ga ik weer paardrijden en normaal gesproken kom ik zeiknat van het paard!
Dus ben benieuwd hoe datmorgen zal zijn!!!
Hou jullie op de hoogte!!

Gr Kim
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Bericht door dientje »

Zo! Ik lees dat Oxybutinine een gewild medicijn is, qua bedplassen etc. Maar zweten? daar lees ik weinig over. het zal ook wel niet zo bekend zijn. voorlopig blijf ik bij de botox. Die helpt mij iig! En nu ik nog een OV heb, is een ritje naar Antwerpen ook niet zo duur. Het zou alleen mooi zijn als het in Nederland ook die prijs was. Kim blijf je contact houden met het Ziekenhuis? Of moet ik dat van je overnemen? ;)

Groet,
rianne88
Vijver
Vijver
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 27 mei 2005, 21:29
Contacteer:

Bericht door rianne88 »

Nou de dermatoloog heeft de ocybutinine voor me, ga ze zometeen ophalen. Na hoeveel tijd hoort dit medicijn te gaan werken?
rianne88
Vijver
Vijver
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 27 mei 2005, 21:29
Contacteer:

Bericht door rianne88 »

hoop zo dat het werkt, dan kan ik eindelijk gitaarlessen nemen :D
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Berdien ,
ik blijf het ziekenhuis proberen en bel volgende maand gewoon weer!
Ze zullen gek van me worden!
Ik hou je op de hoogte ok??
ik gebruik er nu dus de oxybutinine naast en dat werkt uitstekend op dit moment!!!

Knufs Kim
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht