Betablokkers

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
HouseRD
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 16:17
Contacteer:

Betablokkers

Bericht door HouseRD »

Ik vroeg me af of iemand van jullie al ervaring had met zogenaamde betablokkers?

Op www.huisarts.com vond ik een informatiefolder over hyperhydrosis waar betablokkers werden omschreven als een middel dat zweten doet verminderen ten gevolge van stress (http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo ... 1041430507) zonder erge bijwerkingen. Betablokkers zouden inwerken op het zenuwstelsel.
Deo gratias
Plas
Plas
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 19:14
Contacteer:

Re: Betablokkers

Bericht door Deo gratias »

Hallo HouseRD,

Ja, ik heb een tijdje tegen het overmatige zweten betablokkers (metoprolol) geslikt. Het hielp wel (wat), maar ik ben al snel door bijwerkingen gestopt. Maar er zijn ook veel mensen die beta-blokkers slikken zonder bijwerkingen hoor!
Ik gebruik nu oxybutynine en dat bevalt mij veel beter, want veel werking en weinig bijwerking!

Groeten!
HouseRD
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 16:17
Contacteer:

Re: Betablokkers

Bericht door HouseRD »

Hallo,

Ik geef je helemaal gelijk. Ik zou ook veel liever Oxybutynine gebruiken, maar er kan maar geen arts vinden die het "risico" wil nemen op de bijwerkingen, als die er al zijn. Om echt wanhopig van te worden. Was ik maar geboren in Nederland :D

Ik heb er al wel eens aan gedacht om het dan maar aan te schaffen via internet, maar ik vrees er dan weer voor of het wel de juiste samenstelling zou hebben.

Voorlopig gebruik ik Odoban en dat levert wel goede resultaten op.
JayK
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 19:27
Contacteer:

Re: Betablokkers

Bericht door JayK »

Mijn huisarts heeft me oxybutynine gewoon voorgeschreven. Als ik ze opheb, bel ik de huisartsassistent, leg ik de situatie uit en binnen een half uurtje kan ik weer nieuwe doosjes ophalen.

Ik gebruik de pillen echter alleen op spannende momenten/dagen. Ik transpireer bij hoge temperaturen wel wat meer dan anderen, echter bij stressvolle momenten schieten mijn zweetklieren open. De oxybutynine helpt op een dusdanige manier dat ik niet meer in de stress schiet, wat resulteert in niet tot nauwelijks zweten. :o
Ries
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 11 aug 2010, 16:02
Contacteer:

Re: Betablokkers

Bericht door Ries »

Zijn er meer mensen die betablokkers zoals Metoprolol gebruiken of gebruikt hebben, en kunnen melden wat de (bij)werkingen waren? Ik zie dat Sudor dat als eerste medicijn voorstelt, en gecombineerd met mijn wat hoge bloeddruk zou het meteen 2 vliegen in één klap zijn.

Ramipril ervaring, iemand?
Ries
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 11 aug 2010, 16:02
Contacteer:

Re: Betablokkers

Bericht door Ries »

Na overleg met de huisarts ga ik nu eerst een week of 6 Metoprolol proberen, 5mg per dag... Ik ben benieuwd.
Ries
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 11 aug 2010, 16:02
Contacteer:

Re: Betablokkers

Bericht door Ries »

50mg was dat, en is vorige week verhoogd naar 100mg omdat m'n onderbloeddruk nogal hoog was. Sindsdien is het mis. De bijwerkingen zijn zodanig dat ik sinds dinsdag dacht dat ik een of andere buikgriep had. Tot ik vannacht anderen hun ervaringen met Metoprolol las... Ook duizelig, vermoeid, slap, nachtmerries, slapeloosheid en onrustige maag/darmen. Je zou denken dat je lijf even moet wennen aan zo'n lagere bloeddruk maar daarvoor neem ik het medicijn dus niet, en ik vind het geen prettig idee m'n lijf te laten wennen aan zo'n zwaar medicijn. Er zijn vele ervaringen van mensen die na jarenlang gebruik nog steeds die klachten ervaren, en aangezien ik deze week erdoor niet heb kunnen werken... Tegen het zweten heeft het na 3 weken ook nog niet geholpen; naast dat ik nu geen energie heb voor inspanning om bij te zweten (stom toch!) zweette ik me afgelopen 2 dagen te pletter als ik naar de supermarkt op en neer liep (met m'n kop op een andere planeet).

Na vannacht 2x2 uur met rotdromen geslapen te hebben, heb ik de huisarts gebeld om te overleggen over het stoppen danwel afbouwen hiervan. Dit kan zo niet langer. Tegen de hoge bloeddruk ga ik wel letten op m'n voeding en meer sporten; was ik toch al mee begonnen voordat dit medicijn m'n energie verpestte. Ramipril wordt door Sudor al nauwelijks meer toegepast (telefonisch contact gehad) en heeft dezelfde bijwerkingen als Metoprolol. Binnenkort mooi aan de Oxybutinine beginnen dus! Daar lees ik, behalve de droge mond, vrijwel geen bijwerkingen over!
Plaats reactie