Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door Thijs »

Vragen aan dermatoloog Wim Venema; medisch adviseur Nederlandse Hyperhidrosis Patiëntenvereniging.

Wat is de dosering om mee te beginnen bij oxybutynine ? En hoe bouw je het op?

Oxybutynine; Oraal: begindosering 2,5 mg 3×/dag; zo nodig verhogen tot 5 mg 3–4×/dag; max. 20 mg per dag in 2–4 doses. De laagst effectieve dosis kiezen


Wat is de maximum hoeveelheid bij glycopyrronium ?

In de regel niet hoger dan 6 mg per dag. In het algemeen directe reactie, echter omdat er sprake is van een feedback naar de hersenen kan het iets langer duren voordat er een stabiele situatie ontstaat. Om die reden evalueer ik het gebruik na zes weken.


Wat is de dosering om mee te beginnen bij glycopyrronium? En hoe bouw je het op?

Glycopyrronium; je begint met 1mg per dag, per week met een milligram ophogen.


Kan je oxybutynine tegelijk met glycopyrronium innemen? Heeft dit beter effect?

Combinatie van oxybutynine en Glycopyrronium niet wenselijk.


Glycopyrronium schijnt slecht in pilvorm verkrijgbaar te zijn, is een drankje ook goed?

Glycopyrronium liever niet in drankvorm gezien kortere halfwaardetijd en snelle stijging van bloedspiegel (halfwaardetijd is de tijd waarop de helft van het actieve geneesmiddel uit de bloedbaan is)


Hoe neem je bij voorkeur de medicatie in? (s’ochtends op lege maag, juist na het eten?)

Medicatie liefst in combinatie met eten innemen en verspreiden over de dag. Na de controle van zes weken bij goed effect en acceptabele bijwerkingen kun je proberen te variëren met de dosering bijvoorbeeld; in het weekend minder of geen tabletten en bij een spannende vergadering een extra tablet.


Weet u of glycopyrronium ook in Belgie te verkrijgen is?

Ik weet niet of Glycopyrronium ook in België verkrijgbaar is.
pvdm
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 03 apr 2014, 12:10
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door pvdm »

Glycopyrronium is in België te verkrijgen onder de vorm van Robinul ampules (subcutane injecties)
Sinds kort neem ik glyco als magistrale bereiding. De apotheek kan dit bestellen via Fagron (https://shop.fagron.be/nl-be/product/ca ... olaat.aspx)
wltr10
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 08:34
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door wltr10 »

Hallo,
Is glycopyronium ook verkrijgbaar in Indonesië.
Gr.
JWBokx
Rivier
Rivier
Berichten: 88
Lid geworden op: di 01 mei 2012, 14:12
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door JWBokx »

Thijs schreef: ma 16 jul 2018, 11:15

Hoe neem je bij voorkeur de medicatie in? (s’ochtends op lege maag, juist na het eten?)

Medicatie liefst in combinatie met eten innemen en verspreiden over de dag. Na de controle van zes weken bij goed effect en acceptabele bijwerkingen kun je proberen te variëren met de dosering bijvoorbeeld; in het weekend minder of geen tabletten en bij een spannende vergadering een extra tablet.
Hier op het forum vond ik toen ik begon met glycopyronium dat er ervaringen zijn dat het beter werkt als het een uur voor het ontbijt of een tijd na het eten wordt genomen.
Sinds dien ben ik daar ook mee gaan experimenteren en neem het nu rond half 11 's ochtends in.
Dat is voor mij midden tussen ontbijt en lunch.
Nu kan ik toe met 4 mg en heb goed resultaat.

De drank variant werd ik overigens erg duf van.
Heb nu de tabletjes, moest daarvoor wel naar een andere apotheek :roll:

Groetjes,

Jan
Bruce16
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 14:08
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door Bruce16 »

ik slik sinds kort glyco en het heeft effect, ik zweet nog wel maar veel minder dan voorheen. Omdat ik niet graag medicijnen wil slikken vanwege evt lange termijn problemen en omdat je ogen (lenzen) en mond zo gort droog worden. Dacht ik om alleen op belangrijke momenten te slikken.

Mijn vraag is kan je gewoon stoppen en als je begint kan je dan gelijk met een hoge dosering starten? Of moet je weer per week met 1mg opbouwen? Wat is het (nadelig) effect op je lichaam en werking (minder effect) van glyco?

p.s. deze vragen passen beter bij dit onderwep
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door Thijs »

Ik heb je vragen voorgelegd aan dermatoloog Wim Venema. Dit is zijn antwoord:

Het langzaam opbouwen is om gevoel te krijgen bij de hoeveelheid die je nodig hebt gerelateerd aan effect en bijwerkingen. Het is daarna geen enkel probleem om te wisselen in hoeveelheid og verspreiding over de dag. Ik heb patiënten die bijvoorbeeld op een warme dag 3,2,1 gebruiken of inderdaad 3 ineens.
Hi.l
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 mei 2022, 17:33
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door Hi.l »

Nog een vraagje vanuit hier...

Inmiddels zit ik op 2x3 daags glycopyrron, dus de maximale dosis. Merk dat het eventjes helpt en daarna niet meer. Sommige plekken blijven wel redelijk droog zoals handen en voeten. Oksels ook redelijk. Maar mn hoofd, nek en rug is een drama.

Ik heb inmiddels denk ik al zon beetje alles geprobeerd tegen het zweten. Verschillende cremepjes, zalfjes, deo's.
Botox in de oksels.

Mijn dermatoloog wil liever geen Oxybutynine voorschrijven omdat op langere termijn parkinson achtige klachten kunnen voorkomen.

En een operatie vinden we allebei eigenlijk geen goed idee. Help? :(
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door Thijs »

Reactie van dermatoloog Wim Venema:

Als je geen klachten hebt bij 6 mg per dag kan je verder omhoog. Oxybutinine is bij jongere mensen... lees 65 - geen probleem. Boven die leeftijd vooral voorzichtig zijn als er dementie in de familie voorkomt.
JWBokx
Rivier
Rivier
Berichten: 88
Lid geworden op: di 01 mei 2012, 14:12
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door JWBokx »

Ik had nog niet gezien of gehoord over de parkinson klachten :(
Maar ben al een hele tijd bezig met onderzoeken vanwege parkinsonachtige klachten....
Daar komt tot nu toe niets uit, dus volgens neuroloog is het dat niet.
Nu is er ook nog evenwichtsprobleem bijgekomen doordat 1 evenwichtsorgaan niet meer werkt.
Daardoor niet meer fietsen en lopen met rollator. Is met 56 jaar toch niet echt fijn.
Ik heb wat verder gezocht over oxybutine en parkinson, maar zie toch veel dat het met grote voorzichtigheid genoemd wordt...

Zit te twijfelen of ik moet stoppen met oxybutine, maar ja dat zweten....
Of kijken of glycopyronium weer beter leverbaar is.
Was overgegaan op oxybutine omdat juist in de zomer bij mijn apotheek niet leverbaar was.
Af en toe een doosje met Poolse tekst en Nederlands erover heen geplakt.

Moet ik me echt zorgen maken?
Hi.l
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 mei 2022, 17:33
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door Hi.l »

Bedankt voor de reactie! Recent verhoogd naar 6, we gaan het even in de gaten houden en kijken hoe dit gaat. Had gehoopt nu de temperatuur weer naar beneden gaat het zweten ook minder zou worden. Maar we houden vol!!
JWBokx
Rivier
Rivier
Berichten: 88
Lid geworden op: di 01 mei 2012, 14:12
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door JWBokx »

Thijs schreef: wo 26 okt 2022, 11:01 Zie ook viewtopic.php?p=17566#p17566
Dank je.

Lastig dat soort dingen dat het blijkbaar ook wel opgeklopt wordt op andere sites.
Ben toch wel onzeker geworden met al die parkinsonachtige klachten...
Weet niet meer waar ik aan toe ben...
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door Thijs »

Korte reactie van Wim Venema:

Glycopyrronium is medicatie die bij patiënten met parkinson wordt gebruikt om kwijlen tegen te gaan. Je krijgt het er dus niet van.

En andere websites kopieeren alleen maar van elkaar. Ik geloof eerder een dermatoloog...
JWBokx
Rivier
Rivier
Berichten: 88
Lid geworden op: di 01 mei 2012, 14:12
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door JWBokx »

Ik geloof inderdaad eerder een dermatoloog.
Maar ik slik nu dus oxybutine en overweeg terug te gaan naar glycopyrronium als dat weer leverbaar is bij mijn apotheek.
Dat was het probleem en daarom naar oxybutine gegaan. Beide deden het bij mij goed, al gaf glyco meer last van droge mond.

In het eerder aangehaalde topic staat:
Het betekent vooral dat wij als voorschrijvers voorzichtiger moeten zijn bij het voorschrijven van dit middel op middelbare leeftijd en vooral als er in de directe familie dementie voorkomt. Dit kan dan door gebruik van oxybutynine versneld optreden. Bij jonge gezonde mensen is dit niet aangetoond. Uiteraard wordt hier nog verder onderzoek naar gedaan. Glycopyrronium lost minder goed op in vet dan oxybutynine en zal dus minder goed de bloed-hersen barriere passeren en theoretisch minder snel deze bijwerking laten zien.
Ben nu dus 56 maar weet in mijn directe familie geen parkinson of dementie. Alleen in aangetrouwde familie.
Helaas heb ik wel klachten die er bij zouden horen, maar in mijn hersenen (nog) niet zichtbaar.
Geeft wel onzekerheid....
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik medicatie hyperhidrosis aan dermatoloog Wim Venema

Bericht door Thijs »

AdjeHardie schreef: di 25 jul 2023, 12:11 Wie kan iets vertellen over de combineerbaarheid van medicijnen voor a) het verhogen van de potentie en b) de schildklier?
Bedoel je in combinatie met glycopyrronium tabletten?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht