Welke anti-transpirant is nou echt effectief bij hyperhidrosis?

Anti-transpirants, aluminium-chloride, speciale crèmes en meer...

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Welke anti-transpirant is nou echt effectief bij hyperhidrosis?

Bericht door Thijs »

Odaban, syneo5, finspiran, sweatstop, Carpe, Certain dri, rexona maximum protection, borotalco, hygieseal en zo zijn er nog veel meer merken op de markt die allemaal beweren DE oplossing te zijn tegen overmatig zweten. Maar welke werkt nu echt goed als je hyperhidrosis hebt?

Vooropgesteld dat het per persoon verschilt en ook in de mate dat je overmatig zweet. Het is maatwerk en helaas een lange zoektocht waarbij je veel varianten simpelweg moet uittesten, iets wat naast veel tijd ook veel geld kost. :cry

De meeste anti transpirants bevatten eigenlijk allemaal het stofje aluminiumchloride. Aluminiumchloride zorgt er voor dat de zweetkliertjes dichtgeknepen worden waardoor je dus minder gaat zweten. In theorie dat is ;)

Ik kan niet zeggen dit is het beste of effectiefste middel. Het is echt persoonlijk. Ik kan wel mijn eigen ervaringen opschrijven. Ik had last van ernstige hyperhidrosis onder mijn oksels. Het zweet droop continue onder mijn oksels en veroorzaakte echt hele grote natte plekken in mijn tshirts. Op den duur begon ik ook wel te ruiken. Wat was mijn oplossing qua anti-transpirants? Deoleen de geurloze zalf. Dat was het enige wat echt iets deed bij mij qua zweten maar zeker ook qua geur. Ingredient van deoleen is ook aluminium chloride.

Later kwamen middelen zoals syneo5 en odaban op de markt. Ook deze heb ik getest maar deden niets bij mij. Geen flauw idee waarom. Misschien omdat zalf toch beter verspreid wordt en in de porieen wordt gewreven?!?!?

Sinds kort is bluesand hygieseal verkrijgbaar in Nederland en het hoofdingredient hiervan is methamine. We kennen dit van de antihydral zalf. Geen aluminium chloride voor de verandering en ik moet zeggen sinds ik dat gebruik is het zweet zo goed als weg maar ook de geur. Let op dat je niet teveel spuit onder je oksels want het is best wel agressief spul.

Kortom, werken alle anti-transpirants die aluminium chloride bevatten niet bij jou? Probeer dan eens een alternatief stofje zoals methamine of aluminum sesquichlorohydrate die het merk Carpe bevat. (Carpe is er voor handen voeten en oksels en helaas alleen verkrijgbaar via amazon.nl uit Amerika)

Wat zijn jouw ervaringen als hyperhidrosis patient met anti-transpirants? Deel ze hieronder aub.
Lopen
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 10:51
Contacteer:

Re: Welke anti-transpirant is nou echt effectief bij hyperhidrosis?

Bericht door Lopen »

Mijn eigen ervaringen:

Rexona maximum protection: Werkt bij mij niet. Lijkt iets beter te werken net na een douchebeurt. Ruikt lekker, ook na een dag lang hevig zweten. Maar is te vettig en 'dik' en veroorzaakt vlekken in je kleding.

Syneo5: Prijzig, en moest elke dag toegepast worden wilde het een halve dag werken. Dat kon mijn huid niet aan, voelde mijn huid in brand staan.

Odorex (spray en depper): werkte een tijdje goed. Maar bij de geringste inspanning kon het zweten beginnen zonder te stoppen. Ook mee gestopt omdat mijn huid er niet tegen kon.

Therme creme: ruikt lekker. Daar is alles mee gezegd.

Waarschijnlijk nog een paar andere merken geprobeerd.
Gezien de anti-transpirant die goed werken allemaal met aluminium opgeloste zouten zijn, kan ik ze maar incidenteel gebruiken. Te agressief voor mijn oksels.
Ik gebruik ze tijdens hele warme periodes icm pro-banthine.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Welke anti-transpirant is nou echt effectief bij hyperhidrosis?

Bericht door Thijs »

Probeer bluesand hygieseal. Geen alu chloride. Niet teveel gebruiken!!!
JWBokx
Rivier
Rivier
Berichten: 88
Lid geworden op: di 01 mei 2012, 14:12
Contacteer:

Re: Welke anti-transpirant is nou echt effectief bij hyperhidrosis?

Bericht door JWBokx »

Ik heb ook een hele reeks van die zalfjes, sprays en wat er nog allemaal is.
Bij mij hadden ze weinig toch geen effect op wat geadverteerd wordt.
Wel irritatie op de huid...

Het eerste wat echt helpt is glycopyronium, maar is met regelmaat slecht te verkrijgen.
En niet iedere apotheek heeft de tabletten.
De apotheek waar ik eigenlijk altijd kwam had alleen de drank.
Daar werd ik erg slaperig van.
Dus dan maar naar een andere apotheek die wel de tabletten had.

Maar vanwege de slechte leverbaarheid nu naar oxybutine gegaan.
Wel meer een droge mond, maar bij werkt het prima.
Lopen
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 10:51
Contacteer:

Re: Welke anti-transpirant is nou echt effectief bij hyperhidrosis?

Bericht door Lopen »

Thijs schreef: zo 13 dec 2020, 11:23 Probeer bluesand hygieseal. Geen alu chloride. Niet teveel gebruiken!!!
Niet eerder van gehoord. Ga ik zeker proberen!
Lopen
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 10:51
Contacteer:

Re: Welke anti-transpirant is nou echt effectief bij hyperhidrosis?

Bericht door Lopen »

Na een tip van Thijs (bedankt!) heb ik inmiddels een tijdje bluesand hygieseal geprobeerd.
Eerste dag (na de 3 dagen achter elkaar gebruik) werkt het redelijk goed tegen het normaal zweten, daarna een stuk minder.
Maar hoe de zweetgeur verminderd wordt, is wel ongekend. Na 3 dagen achter elkaar het gebruikt te hebben, heb ik het 8 dagen niet gebruikt.
Ondanks het veelvuldig zweten kon ik tot dag 8 merken dat de zweetgeur afwezig is/minimaal was.

Anti-transpirant effect is matig, maar de anti-zweetgeur effect verdient zeker een 9/10.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht