Zweten in gezicht

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

skid kahula
Vijver
Vijver
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 02:11
Contacteer:

Bericht door skid kahula »

yup...wel zekers psychologisch

door de alcohol en (soft) drugs schakel je denk ik wel lichamelijk gezien het één en ander uit...maar het zal vooral mentaal zijn

en ik verbloem nu drugs en alcohol wél :P want dat is het enige wat goed lijkt te werken in mijn geval
Kinep
Vijver
Vijver
Berichten: 77
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:17
Contacteer:

Bericht door Kinep »

Blijf het psychologische aspect verwaarloosbaar vinden.

Zoals je eerder zei, je werd sterker naarmate je ouder werd maar het zweten verergerde.

Zet mij in identieke situatie's, zoals ik al aanhaalde in de bioscoop werken,

winter: verwarming aan + zelfde handelingen = zweten maar beperkt
zomer: airco aan + zelfde handelingen = ERG zweten

dus alles identiek met uitzondering van de temp. buiten.

Bijkomende feit: mocht je in je verleden kunnen graven dan zul je merken dat je al je hele leven meer en vlugger zweet dan anderen, bij mij althans. Dus de oorzaak die aan de basis ligt van het psychologisch mankeren zou bijna in de baarmoeder moeten liggen....
gibs
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 jul 2006, 17:06
Contacteer:

Bericht door gibs »

ik zweet ook al jaren overmatig (in mijn gezicht). kan boeken volschrijven over situaties die dat heeft opgeleverd. wel goed om te lezen dat er zo veel lotgenoten zijn, dat voelt op een of andere manier wel goed (ook al gun ik het niemand)

een jaar of 7 geleden naar dokter gegaan, toen werd korte psychoterapie voorgeschreven, ondanks dat ik sceptisch was heb ik toch maar die therapie gevolgd. dacht altijd dat ik sterk persoon was, wat iemand anders van mij dacht boeit me niet, etc. maar door die therapie ben ik er toch achter dat dat onbewust anders is. ik ben overtuigd dat zweten een symptoom kan zijn van irrationele angst (maar dat zal niet bij iedereen zo zijn). overigens is 'onzekerheid' naar mijn idee iets waar bijna iedereen mee te maken heeft (heel veel gedrag ontstaat uit onzerkerheid), maar veel mensen kunnen er wel goed mee omgaan of hebben minder extreme symptomen.

therapie bestond er verder uit dat ik bewust situaties op moest zoeken waarin ik last had van irrationele angst (en dus van overmatig zweten). op die manier moest ik ermee leren omgaan en dat zou in het beste geval ertoe kunnen leiden dat de angst en het zweten minder wordt. de spriraal naar boven moest gezocht worden, want door situaties te vermijden wordt probleem juist erger.

zweten is nooit weggegaan. heb er altijd last van gehouden. de ene keer is het erger dan de andere keer, ligt er volgens mij ook een beetje aan hoe je in je vel zit op bepaald moment.

ik heb trouwens niet alleen in ' situaties' last van zweten, maar ook als ik alleen thuis ben. denken aan een situatie kan bij mij zelfs al tot zweten leiden.

maar goed, probleem bij de kern aanpakken heeft bij mij dus niet zo veel geholpen. ik ga dus ook maar aan symptoonbestrijding doen, en eens naar de drogist. als dat weinig uithaalt ga ik denk ik voor de botox.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Hoi gibs,

Interessant om te lezen. Heel erg herkenbaar al heb ik zelf nooit psychotherapie voor HH gedaan. Bestaat er uberhaupt wel een speciale HH psychotherapie? Ik ben bang van niet.

Ik zweet ook overmatig als ik alleen thuis ben en/of als ik denk aan een situatie. Met name teveel denken en negatief denken, bang zijn om te gaan zweten etc. etc. Juist dit doet mij steeds meer overtuigen dat HH wel degelijk een onbewuste psychische oorzaak heeft. Mischien is de oorzaak wel een of andere angsstoornis, onverwerkt leed uit het verleden of wat dan ook.
Iets waar je je zelf in ieder geval niet (meer) van bewust bent, of niet van bewust wilt zijn. Wegstoppen van emoties dus... En het is algemeen bekend als je je emoties wegstopt deze hoe dan ook, wanneer dan ook, 3 keer zo hard terug zullen komen.

Bijna alle mensen zijn onzeker, vaak ook juist die mensen die zo zeker lijken. Althans, dit is mij ervaring. Maar of de oorzaak van HH alleen komt door psychische aspecten denk ik niet. Ik denk dat aanleg, erfelijkheid ook een rol kunnen spelen. Wellicht dat een combinatie van dit alles wel de veroorzaker is ?!?!?
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Ja, ik kwam toevallig ooit op deze site:
http://www.kruidenvrouwtje.nl/ziektebee ... voeten.htm

Op zich is het nog niet eens zo'n vreemde redenering... Misschien dat je lichaam onbewust traanvocht produceert maar dat dat wordt tegengehouden waardoor het vocht er op een andere manier uit moet komen... Maar goed, het is een beetje vergezocht misschien.... :) Maar omdat we het er nu toch over hebben haal ik de site even aan!

'Off-topic':Er staat ook nog een stuk over zweten in de Avant Garde (een oude uitgave). Weet niet of dat over overmatige transpiratie gaat of 'normaal' zweten maar zal het in ieder geval voor de geïnteresseerden even inscannen, mocht Thijs het daar mee eens zijn :).
weimaranermama
Rivier
Rivier
Berichten: 84
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 23:02
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht door weimaranermama »

Als iets spannend is of als ik gespannen ben, dan zweet ik ook sneller, maar als ik thuis alleen ben dan zweet ik ook.
Ook het type weer is bij mij van invloed. Als het een vochtige atmosfeer (lage lucht, grijsblauw) is, waarbij toch de zon schijnt, of met onweer in de lucht of dreigend onweer, dan zweet ik me te pletter. Over mijn hele lichaam. De afgelopen twee dagen was het weer helemaal mis en het huilen stond me nader dan het lachen. Ik wist niet meer wat te doen om een beetje droog te blijven. Gelukkig hoefde ik niet weg en had ik geen afspraken. Ik had de afspraken afgezegd, als ik ze gehad had, want ik kon het niet droog houden. :cry:
Vanmorgen stond ik met een goed gevoel op. Het is "hoge lucht" (diep blauw) en dan zweet ik minder erg. Ik heb eens in de Plus, een maandblad gelezen, dat dit alles ook met Ionen te maken heeft. Je hebt slechte en goede ionen en die veroorzaken ook het vele zweten, hoofdpijn etc. Welke ionen het nu waren, die wij het beste kunnen hebben weet ik niet meer, maar van mij mag het heel snel herfst worden.
Ik vind dit niet leuk meer. :evil:
Gr. Ina
gibs
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 jul 2006, 17:06
Contacteer:

Bericht door gibs »

Thijs, van HH psychotherapie heb ik ook nog nooit gehoord, maar ik denk dat in medische wereld het zweten slechts als een van de symptomen wordt aangemerkt. andere mensen hebben helemaal geen last van zweten, maar bijvoorbeeld bijv. van tintelende vingers of duizeligheid. volgens the psycho's kunnen die symptomen dus dezelfde oorzaak hebben --> dus ook zelfde therapie. ik denk dat dat de reden is dat er geen aparte (psycho)therapie voor HH bestaat.

ik heb ook wel op die site van een of andere goeroe gezeten die aan "mind tuning" doet. het klinkt wel aardig, maar als ik die site lees vertrouw ik het voor geen meter en het is erg duur (terwijl hij grote groepen tegelijkertijd behandelt). ik vind het een beetje een grote gok voor zo veel geld. hij gaat mij in twee dagen iets vertellen, waardoor ik anders ga denken (geen irrationele angsten meer) en waardoor zweten dus ophoudt. als hij nu garantie zou geven ok, maar dat lees ik nergens. ik v ind het knap als hij dat groepen in twee dagen kan bijbrengen, terwijl psychlogen moeite hebben om na 15 individuele gesprekken iets te bereiken (en mijn psych heeft weinig in mijn verleden gegraven, we zijn meer bezig geweest met het controleren en leren omgaan met angst en dus zweetaanvallen).

maar hoor graag als iemand ervaring heeft met deze training.

ik ga trouwens ook bij relife informeren en misschien aan yoga doen, wil er nu echt iets aan doen namelijk. die ademhalingstrainingen spreken me wel aan en ontspanningsles is nooit slecht volgens mij. ;)

laat jullie wel weten hoe het verloopt.

gr gibs
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Hoi,

Ik kan me redelijk vinden in die theorie die op die website staat, Angela. Alleen jammer dat er niets staat over oksels/gezicht en andere plekken waar een mens zweet of kan zweten. Dat van die handen zweten dat je nog niet weet hoe je concreet iets moet aanpakken, en voeten zweten dat je niet weet welke weg je moet behandelen vind ik persoonlijk wel iets te ver gezocht. Maar het idee er achter... hmmm interessant.. Ik begin steeds meer overtuigd te raken van de theorie dat HH, in sommige gevallen, wel eens zou kunnen ontstaan door opgekropte emoties, onverwerkt leed zo je wilt.... Enne natuurlijk is een ingescande artikel over zweten/zweetproblemen/HH en alles wat er mee te maken heeft altijd zeer welkom hier!!!! Dus schroom je niet Angela :) Helemaal toppie!! Dit geld overigens voor iedereen die kan scannen en artikelen heeft. Hoe meer info online, hoe beter.

pyschotherapie zou wellicht zeer goed kunnen helpen in bepaalde gevallen waarbij de HH in ieder geval niet door lichamelijke/medische/erfelijke oorzaak is ontstaan. Dat is ook gelijk de moeilijkheid, het kan ook een combinatie zijn.

Ik kan me goed voorstellen dat in de "psycho" wereld het zweten slechts als een symptoom wordt aangemerkt. Het is zeer complexe materie en zo en zo voor iedere persoon met HH anders, wellicht dat er daarom (nog) geen speciale HH psychotherapie is. Ik ben steeds meer aan het overwegen of de "reguliere" psychotherapie iets voor mij is. Die Frijters mind tuning geloof ik ook niet in. Die is overigens al eerder besproken hier en ik ben ook van mening dat dit meer om het geld te doen is dan patienten willen te helpen. Waarom zou je er anders zoveel geld voor vragen? Dat is niet bepaald uit idealistisch oogpunt denk ik dan.

Ik zweet ook meer als ik gespannen ben, vooral op mijn voorhoofd maar ook bovenlichaam. Oksels blijven droog door de botox, maar zweten hou je blijkbaar niet tegen. Het komt er uit, hoe dan ook, waar dan ook, wanneer dan ook, althans dit is mijn ervaring. Zeker met deze belachelijk hoge temperaturen er ook nog eens bij :(

Gibs, kan jij iets meer vertellen over die angstcontrole technieken? Neem aan dat die wel redelijk algemeen zijn?

Groetjes Thijs
noahmushroom
Beekje
Beekje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 20:58
Contacteer:

Bericht door noahmushroom »

[quote="Kinep"]Blijf het psychologische aspect verwaarloosbaar vinden.
[/quote]

Als het psychologische aspect voor jou verwaarloosbaar is, mag je blij zijn, Kineb. Want voor velen zit er wel degelijk een sterk psychologisch aspect aan het zweten. Die psychologische factor zie ik niet zozeer als een oorzaak dan wel als een katalysator van het zweten. Wij zweters hebben (van nature?) nu eenmaal de aanleg om meer te zweten dan anderen, maar bij sommigen (velen) wordt dit zweten nog verergerd door het psychologische aspect: je zweet al veel als het warm is, vervolgens ga je je druk maken en schamen voor het zweten ( “Als anderen me maar niet zo zien zweten… men zal het vast raar/vies vinden om mij zo te zien zweten…â€
gibs
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 jul 2006, 17:06
Contacteer:

Bericht door gibs »

noah, ik ben met je eens. het probleem van zweten is voor mij ook meer het feit dat ik denk dat anderen het raar vinden en dat je je ronduit schaamt als je in gezelschap helemaal leeg loopt (en dan wil je maar 1 ding en dat is weg). de angst is in eerste instantie misschein iets uit het verleden, maar langzaamaan ontwikkeld de angst zich in een angst voor het zweten zelf (ik heb nu meer het idee dat ik angst voor zweten zelf heb en effect daarvan op mijn omgeving, wat denken mensen daarvan?). erg irritant, maar is niet anders.

even van wat ik me herinner van psych:

- ik moest altijd opschrijven in wat voor situaties ik ging zweten, wat ik dan dacht en of het reeel was wat ik dacht. dit om in te zien dat ik irreele gedachten had (zeg maar gedachten van andere mensen invullen en daar conclusies aan verbinden, terwijl ik de gedachten van andere mensen helemaal niet ken)
- verder dus bewust zweetsituaties opzoeken, om het uit t dagen en om er dan mee te kunnen oefenen, dit om spiraal om te keren, dus niet in paniek raken, denk bij jezelf: wat is het ergste wat er kan gebeuren? vaak is het worst case scenario niet zo erg, dus waarom maak je je druk, als je dat tegen jezelf zegt dan wordt het soms ook minder.


verder :
- benoem in gezelschap dat je het snel warm hebt, zweet, dan wordt het soms al minder;
- probeer te focussen op dingen buiten jezelf, dus ook in gesprekken, stel vragen aan anderen, laat anderen over zichzelf praten, dan ben je automatisch minder op jezelf gefocussed

ik zal nog eens kijken wat voor info ik nog heb
sassie
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: za 29 jul 2006, 17:01
Contacteer:

Bericht door sassie »

hallo,

ik ben nieuw hier, ik was op zoek naar info over zweten en kwam via google hier terecht.

ik ben blij te lezen dat er veel mensen dit probleem hebben,

wat bij mij het geval is dat ik sinds een jaar overmatig zweet in mijn gezicht, het vreemde is dat ik het op de rest van mijn lichaam niet heb.

ik zweet alleen bij inspanning, ook al is dat maar een kleine, ik heb niet het idee dat het psychisch is bij mij, het is ook pas sinds een jaar, voorheen had ik er niet meer last van als ieder ander.
het loopt echt met stralen van mijn hoofd af, zo erg dat alles onderdruppelt, ook loopt het in mijn ogen wat verschrikkelijk prikt, herkent iemand dit?

vr.gr. Sas
dave
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 13 aug 2006, 16:41
Contacteer:

Bericht door dave »

hallo!

wat een verademing dat ik niet de enige ben met dit probleem. vreselijk als je mensen ziet kijken naar je kop met een blik van "wat een glijbaan op dat gezicht" :roll:
alles al geprobeerd om het te verminderen: met een handdoek rond de nek, steeds een pet dragen, salie-kruid, gedragstherapie, alcohol drinken,...

heeft iemand ervaring met botox, 't lijkt me redelijk "heavy"

cheers
gast
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 18:17
Contacteer:

Bericht door gast »

wat bij mij het geval is dat ik sinds een jaar overmatig zweet in mijn gezicht, het vreemde is dat ik het op de rest van mijn lichaam niet heb.

ik zweet alleen bij inspanning, ook al is dat maar een kleine, ik heb niet het idee dat het psychisch is bij mij, het is ook pas sinds een jaar, voorheen had ik er niet meer last van als ieder ander.
het loopt echt met stralen van mijn hoofd af, zo erg dat alles onderdruppelt, ook loopt het in mijn ogen wat verschrikkelijk prikt, herkent iemand dit?
had dit probleem ook ongeveer een jaar, durfde op een bepaalde moment bijna niet meer buiten te gaan voor angst, bij mij was het dus wel zeker psychisch.
had enkele weken geleden van die oxy pillen voorgeschreven gehad en die deden het goed bij mij (wel natuurlijk andere kleine neveneffecten zoals zwakke blaas, wat droge mond). Ben er na een weekje van afgestapt.
Was dan ook terug zelfzeker geworden en nu ga ik ook zoveel mogelijk naar buiten en soms "moeilijke situaties" opzoeken om mijn zenuwen onder controle te kunnen krijgen en het lukt me momenteel wel aardig.
ik werk momenteel ook op een plaats waar ik elke dag in contact kom met veel verschillende mensen dus probeer ik zoveel mogelijk te praten met mensen zodat ik als het ware geen tijd heb om te denken aan zweetangst. Helpt voor mij echt goed!

dit is een raad uit mijn persoonlijke ervaring: kom zoveel mogelijk buiten, sluit je niet op want dan ga je je er op fixeren en wordt het alleen maar erger !!

er zijn natuurlijk mensen die echt een fysische afwijking hebben en waarvoor het psysologische waarschijnlijk niet echt verandering brengt.

De dokter zei me ook of ik mijn bloed al eens had laten checken voor suikerziekte dat dit dus ook een oorzaak kon zijn (hopelijk niet).

groeten
HotHead
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 23:57
Contacteer:

Bericht door HotHead »

Er zijn mensen die gewoon wat meer zweten dan een ander, en dat vloeit voor het grootste gedeelte voort uit het psychologische onzekere vlak. Maar bij de echte HH-mensen, ik heb het over mensen die er al sinds het begin van hun bewustzijn mee zijn geconfronteerd , werkt het andersom. De onvermijdelijke constante negatieve factor die aangeeft dat je achterloopt op de mensen uit je omgeving, dat je beperkingen hebt en dat je ten aller tijden geconfronteerd kan worden hakken in op je zelfvertrouwen. Hier is overmatig zweten de oorzaak van die onzekerheid, en het werkt dus in een vicieuze cirkel want als je onzeker wordt, wordt je ook nerveus, en daar ga je ook weer extra van transpireren.

Bij mensen die echt HH hebben en geen aangeboren onzekerheid begint het allemaal door die onbewuste prikkels die vanuit de hersenen worden doorgezonden naar je zweetklieren. Daarna volgen pas de bewuste prikkels, door de onzekerheid die erop volgt.
snowfreakz
Vijver
Vijver
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 22:08
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door snowfreakz »

HotHead schreef: Maar bij de echte HH-mensen, ik heb het over mensen die er al sinds het begin van hun bewustzijn mee zijn geconfronteerd
HH kan ook op latere leeftijd ontstaan, en niet perse vanaf de geboorte of een heel jong levensjaar (ik neem aan dat je dat bedoeld) zoals jij zegt. Veelal ontstaat het in of rond de pubertijd. Dit zit zeker niet tussen de oren. Daarnaast is het nogal moeilijk een grens te trekken tussen 'gewoon veel zweten en HH' Wat is veel? Ik zweet bijvoorbeeld niet als ik lig te slapen, maar wel als ik na een stukje lopen een warme trein in stap.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht