Lauwe douche

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Lauwe douche

Bericht door Erje »

Het valt mij op dat de temperatuur van het douche water van invloed is op het zweten.
Lekker heet douchen is, vooral in de winter, wel lekker, maar ik merk dat ik dan meteen veel meer zweet.
Nu douche ik de laatste paar dagen met veel minder warm water en ik zweet dan ook minder.
Net of er toch ergens een soort thermostaat zit, die dan meteen doorgeeft dat het toch wel errug warm is en dat er gezweet moet worden.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Kazi
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 14 mei 2006, 12:12
Contacteer:

Bericht door Kazi »

Ik heb nooit iets gemerkt dat het met de temperatuur te maken heeft van het water.

Wat ik wel heb gemerkt is dat sinds de dag dat ik wist dat ik deze ziekte had veel minder ben gaan zweten omdat ik nu weet dat ik er niks aan kan doen en mij dus waarschijnlijker rustiger houd van binnen.

Morgen Odorex gaan kopen
MadCreation
Beekje
Beekje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 08 mei 2006, 08:35
Contacteer:

Bericht door MadCreation »

Ik schaam/ voel me ook een stuk minder ongemakkelijk dat ik zo zweet nu ik weet dat het echt een aandoening/ziekte is. Ik praat er nu makkelijker met mensen over.
Flower
Vijver
Vijver
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 10 apr 2006, 20:23
Contacteer:

Bericht door Flower »

Ik probeer ook niet al te heet te douchen. Je voelt dat de hitte onder je oksels blijft zitten. Ik ben het dus zeker wel met je eens. Het zweetprobleem is daarmee niet opgelost, maar het sheelt wel in de duur en de 'ergte'.
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

Is het ook niet zo dat als je warmte gewend bent, dat je dan ook minder gaat zweten? Iemand uit de tropen zal minder snel zweten in 30 graadjes dan iemand uit Lapland dacht ik zo... Klinkt het dan niet logischer om juist warm te douchen zodat je lichaam de warmere temperatuur beter aan kan?

Of zoek ik nou in de verkeerde richting? :?
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Bericht door Erje »

TomH schreef:Is het ook niet zo dat als je warmte gewend bent, dat je dan ook minder gaat zweten? Iemand uit de tropen zal minder snel zweten in 30 graadjes dan iemand uit Lapland dacht ik zo... Klinkt het dan niet logischer om juist warm te douchen zodat je lichaam de warmere temperatuur beter aan kan?

Of zoek ik nou in de verkeerde richting? :?
Ja, op zich heb je wel gelijk denk ik. Maar dan is de temperatuur konstant. Die hete douche is maar eventjes, maar geeft toch de boodschap door aan het lichaam dat het warm is.
Daarna wordt er dan geen boodschap doorgegeven dat het zweten weer kan stoppen, omdat het niet meer warm is.
Tenminste, ik geloof dat mijn thermostaat zo werkt, maar dat zal niet bij iedereen gelijk zijn.
vinmen
Beekje
Beekje
Berichten: 25
Lid geworden op: di 13 jun 2006, 15:04
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Bericht door vinmen »

Erje schreef:
TomH schreef:Is het ook niet zo dat als je warmte gewend bent, dat je dan ook minder gaat zweten? Iemand uit de tropen zal minder snel zweten in 30 graadjes dan iemand uit Lapland dacht ik zo... Klinkt het dan niet logischer om juist warm te douchen zodat je lichaam de warmere temperatuur beter aan kan?

Of zoek ik nou in de verkeerde richting? :?
Ja, op zich heb je wel gelijk denk ik. Maar dan is de temperatuur konstant. Die hete douche is maar eventjes, maar geeft toch de boodschap door aan het lichaam dat het warm is.
Daarna wordt er dan geen boodschap doorgegeven dat het zweten weer kan stoppen, omdat het niet meer warm is.
Tenminste, ik geloof dat mijn thermostaat zo werkt, maar dat zal niet bij iedereen gelijk zijn.
Ik geloof dat die van mij ook zo werkt! Een warme douche is wel lekker, en na het douchen voel ik me ook niet echt heel warm, maar ongeveer een kwartier erna begint het zweten weer, hier heb ik veel minder last van dan dat ik bijvoorbeeld in een zwembad heb gezwommen met koud water, dan blijft het zweet een stuk langer weg :)

Merk dus ook wel degelijk verschil :o
~Pelusa~
Beekje
Beekje
Berichten: 25
Lid geworden op: za 10 jun 2006, 10:54
Contacteer:

Bericht door ~Pelusa~ »

Is het ook niet zo dat als je warmte gewend bent, dat je dan ook minder gaat zweten? Iemand uit de tropen zal minder snel zweten in 30 graadjes dan iemand uit Lapland dacht ik zo... Klinkt het dan niet logischer om juist warm te douchen zodat je lichaam de warmere temperatuur beter aan kan?

Of zoek ik nou in de verkeerde richting?
Ik kom van Bonaire: gemiddeld 40 graden in de zomer, 30 graden in de winter, en toch heb ik heel erg last van het zweten hoor. Daar op die eilanden, zweten die mensen ook heel veel, Daar valt het ook niet zo op als je HH hebt, daar loopt bijna iedereen met zweetplekken in zijn/haar shirt
Bieke
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 14 jul 2006, 15:46
Locatie: West Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Bieke »

TomH schreef:Is het ook niet zo dat als je warmte gewend bent, dat je dan ook minder gaat zweten? Iemand uit de tropen zal minder snel zweten in 30 graadjes dan iemand uit Lapland dacht ik zo... Klinkt het dan niet logischer om juist warm te douchen zodat je lichaam de warmere temperatuur beter aan kan?

Of zoek ik nou in de verkeerde richting? :?
Ik ben op gegroeid op een tuinbouwbedrijf met serres die in de zomer zo'n 45 graden hebben vanbinnen! En daarin nog eens werken... Laat ons zeggen dat ik de warmte best wel gewoon ben. Nu ben ik er bijna 20 en zweet ik nog enorm enorm enorm veel!
Bij mij is het duidelijk niet het geval dat als je de warmte gewoon bent, je minder zal zweten. Sorry mensen als ik jullie moet ontgoochelen...

Groetjes
gast
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 18:17
Contacteer:

Bericht door gast »

als ik ga zwemmen of ik neem een koude douche tijdens dagen van 25+ graden dan heb ik daarna amper last van zweten voor de rest van de dag
bij mij helpt koud water dus wel maar dan wel als ik lang genoeg onder het water heb gezeten
Kinep
Vijver
Vijver
Berichten: 77
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:17
Contacteer:

Bericht door Kinep »

Winter: warme douche, achteraf geen zweten
Zomer: koude douche, achteraf last van zweten, nu mijn douche moet ik mij minstens 15min rustig houden of ik mag opnieuw gaan douchen.

En veel heeft het niet te maken of je nu tegen de warmte kan ja of nee. 2 vrienden van mij komen uit Iran, de ene zweet nog erger dan mij de andere ietsje minder dan mij maar is dan ook nog jonger. Als ik mijn eigen zweetevolutie bekijk wordt het idd erger naarmate men ouder wordt.
-princess-
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: za 22 jul 2006, 18:05
Contacteer:

koude douche

Bericht door -princess- »


als je een ijskoude douche neemt verschieten je klieren (die verantwoordelijk zijn voor het produceren van zweet :? (sorry als het wat moeilijk is uitgelelgd) )
en zo gaan ze toe. dwz dat je geen zweet meer zal produceren gedurende... (dat moet ik nog uitzoeken!)
hopelijk zijn jullie er wat mee bij mij helpt het in ieder geval! :schommel
rondewoerd
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 16:52
Contacteer:

Re: Lauwe douche

Bericht door rondewoerd »

Ook ik heb gemerkt dat koud douchen zeer goed helpt tegen overmatig zweten. Het lijkt net alsof ik mijn thermostaat heb gereset .Ook tijdens het sporten merk ik dat het zweten veel minder is geworden.
Douche nu elke dag vijf minuten of langer met alleen koud water .
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Lauwe douche

Bericht door Erje »

rondewoerd schreef:Ook ik heb gemerkt dat koud douchen zeer goed helpt tegen overmatig zweten. Het lijkt net alsof ik mijn thermostaat heb gereset .Ook tijdens het sporten merk ik dat het zweten veel minder is geworden.
Douche nu elke dag vijf minuten of langer met alleen koud water .
Super dat zoiets eenvoudigs toch verlichting kan geven!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht